Doktoraty 2010-2025 /dostęp ograniczony, możliwy z komputerów w Bibliotece Uniwersyteckiej/
Permanent URI for this collection
Prace doktorskie są archiwizowane obligatoryjnie zgodnie z Zarządzeniem nr 110/2009/2010 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 20 listopada 2009 roku w sprawie gromadzenia i udostępniania przez Bibliotekę Uniwersytecką w repozytorium AMUR rozpraw doktorskich bronionych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Dostęp do pełnego tekstu niektórych prac doktorskich, zgodnie z podpisaną przez autora pracy licencją może zostać ograniczony. Oznacza to, że pełen tekst pracy będzie dostępny dla uprawnionych użytkowników tylko z komputerów na terenie Biblioteki Uniwersyteckiej.
Browse
Browsing Doktoraty 2010-2025 /dostęp ograniczony, możliwy z komputerów w Bibliotece Uniwersyteckiej/ by Author "Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Od samopoznania do autonomii. Rozwijanie świadomości metapoznawczej w nauce języków obcych z zastosowaniem dialogu coachingowego (autonomizującego)(2023) Bieniecka-Drzymała, Katarzyna; Aleksandrzak, Magdalena. Promotor; Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia. PromotorCelem rozprawy jest stwierdzenie, jaki może być potencjał i ograniczenia dialogu coachingowego w rozwijaniu zindywidualizowanej i ustrukturalizowanej aktywności metapoznawczej i autonomii w kształceniu językowym na poziomie studiów neofilologicznych. Rozdział 1 rozprawy prezentuje dwa paradygmaty współczesnej glottodydaktyki kluczowe dla przyjętej koncepcji uczenia się i nauczania – autonomizujący i mediacyjny. Uzupełnia go rozdział 2 zawierający przegląd najważniejszych nurtów i podejść, leżących u podstawy tych paradygmatów. Rozdział 3 służy prezentacji założeń i problemów typowych dla badań nad świadomością metapoznawczą i metapoznawczymi aspektami uczenia się. Rozdział 4 zawiera omówienie wybranych koncepcji i badań w zakresie sposobów stymulowania aktywności metapoznawczej stosowanych obecnie w kształceniu obcojęzycznym. Rezultatem syntezy treści tych rozdziałów jest podjęta w rozdziale 5 prezentacja koncepcji dialogu coachingowego w obszarze nauki języków obcych. Część empiryczną pracy otwiera rozdział 6, zawierający pytania badawcze i wybór metody badawczej. Rozdział 7 służy opisowi projektu badawczego, a także prezentacji i analizie wyników badania. Rozdział kończy omówienie wyników w świetle postawionych pytań badawczych. W rozdziale 8 przedstawiono ogólne wnioski z badania, implikacje metodologiczne i dydaktyczne oraz dezyderaty badawcze.Item Osoby uczące się j. obcych jako partnerzy refleksji w procesie kształtowania kultury informacji zwrotnej w dydaktyce j.niemieckiego jako obcego na poziomie uniwersyteckim(2014-05-21) Janocha, Aleksandra; Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia. Promotor; Szeluga, Adam. PromotorPrzedmiotem rozprawy doktorskiej zatytułowanej „Osoby uczące się j. obcych jako partnerzy refleksji w procesie kształtowania kultury informacji zwrotnej w dydaktyce j.niemieckiego jako obcego na poziomie uniwersyteckim” jest informacja zwrotna jako jedna z możliwości doskonalenia jakości w edukacji. Niniejsza rozprawa stanowi próbę przedstawienia roli informacji zwrotnej w relacji student-nauczyciel jako niezbędnego elementu pracy nauczyciela będącego zarazem wskaźnikem jego profesjonalnej kompetencji. W rozważaniach nad wpływem informacji zwrotnej (feedback) na podniesienie jakości procesów kształcenia przedstawione zostało znaczenie informacji zwrotnej jako formy nawiązania kontaktu ze studentem na bazie dialogu oznaczającego przekazanie studentowi częściowej odpowiedzialności za swój proces nauczania. Jako warunek efektywnego przekazu informacji zwrotnej studenta dla nauczyciela podkreślona została konieczność wykształcenia postawy refleksyjnej zarówno u studentów jak i u nauczycieli, aby stali się oni refleksyjnymi praktykami. Tak rozumiane pojęcie refleksyjności wymaga przesunięcia akcentu w relacjach student-nauczyciel, co oznacza traktowanie go jako partnera w planowaniu i organizacji procesów kształcenia. W pracy przedstawione zostały zatem również warunki i możliwości kształcenia i rozwoju kompetencji autoewaluacyjnych u studentów.Item Rozwijanie kompetencji interkulturowej poprzez wymiany młodzieżowe w kształceniu zawodowym(2018) Bochnia, Edyta; Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia. Promotor; Szczepaniak-Kozak, Anna. PromotorGeneza problemu badawczego oraz długoletnie obserwacje uczniów szkoły zawodowej podczas praktyk w Niemczech skłoniły Autorkę dysertacji do zajęcia się tematyką rozwijania kompetencji interkulturowej i interkulturowej kompetencji zawodowej w wymiarze badawczym. Dotychczasowy przegląd literatury wykazuje, iż nie przeprowadzono badań empirycznych związanych z rozwijaniem kompetencji interkulturowej poprzez wymiany młodzieży o charakterze zawodowym. Niniejsza praca składa się z dwóch zasadniczych części: teoretycznej oraz empirycznej. Rozważania w części teoretycznej, zarówno jak wyniki badań własnych pozwoliły sformułować dezyderaty dla polityki językowej w wymiarze edukacyjnym, dla kształcenia zawodowego oraz efektywnego rozwijania kompetencji interkulturowej w praktyce szkolnej. Autorka postuluje w nich, że międzynarodowe wymiany młodzieży powinny być częścią kształcenia szkolnego, zwłaszcza w szkołach o charakterze zawodowym. Dodatkowo należy zwiększyć liczbę godzin języka niemieckiego ukierunkowanego zawodowo i zadbać o opracowywanie podręczników przeznaczonych dla językowego kształcenia zawodowego (tu: języka niemieckiego), zawierających obligatoryjne sekcje z komponentami kulturowymi oraz z ćwiczeniami. W kontekście niniejszej dysertacji najważniejszą korzyścią płynącą z realizacji projektów wymian młodzieży w kształceniu zawodowym stała się możliwość poznania kultury kraju naszego sąsiada i kultury organizacyjnej poprzez bezpośrednie „zanurzanie się” w obszary życia codziennego i zawodowego.Item Zastosowanie podcastów w rozwijaniu sprawności słuchania ze zrozumieniem w języku obcym na przykładzie studentów germanistyki i lingwistyki stosowanej w Polsce(2014-09-03) Trojan, Katarzyna; Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia. PromotorCelem niniejszej rozprawy jest zbadanie, jakie znaczenie ma słuchanie ze zrozumieniem w języku niemieckim oraz jaką rolę odgrywają podcasty na studiach: germanistyce i lingwistyce stosowanej w Polsce oraz w jakim stopniu podcasty są wykorzystywane w celu wspierania słuchania ze zrozumieniem na studiach oraz poza nimi. Niniejsza praca składa się z dwóch zasadniczych części: teoretycznej oraz empirycznej. W centrum zainteresowań rozdziałów części teoretycznej znalazło się słuchanie ze zrozumieniem w języku obcym, autonomia uczącego się oraz podcasty. W części empirycznej przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów oraz wykładowców germanistyki i lingwistyki stosowanej na wybranych uczelniach w Polsce. Uzyskane wyniki badań pokazują, że dzięki swojemu potencjałowi podcasty mogą być wykorzystywanie nie tylko podczas wspierania kompetencji słuchania ze zrozumieniem podczas zajęć, ale również poza nimi, w ramach samodzielnego rozwijania słuchania w języku obcym. Rozważania w części teoretycznej, jak i wyniki badań pozwoliły sformułować zalecenia odnośnie (samodzielnej) pracy z podcastami w celu rozwijania sprawności słuchania ze zrozumieniem.