Artykuły naukowe (WSE)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WSE) by Author "Buchnat, Marzena"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Delfinoterapia w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami rozwoju - dylematy i kontrowersje(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, Marzena; Rzepka, MichałDelfinoterapia (Dolphin-Assisted Therapy, w skrócie DAT), to forma połączonej terapii – aqua i animaloterapii, podczas której pacjent znajduje się w bliskim kontakcie z delfinem. W takiej terapii delfin jest partnerem, motywatorem i nagrodą dla dziecka, należy jednak pamiętać, że podstawą jej efektywności jest intensywna praca dziecka z terapeutą. Podczas profesjonalnej delfinoterapii oprócz zajęć z delfinami odbywają się zajęcia w klasie, gdzie wykorzystuje się motywację, umiejętności zdobyte w trakcie ćwiczeń ze zwierzęciem, utrwalając je i rozszerzając. Dzięki tak zaplanowanej terapii efekty mogą się odnosić do sfery ruchowej, ale także społecznej, emocjonalnej czy poznawczej, w zależności na jakiej koncentruje się zaplanowane działanie terapeuty.Item Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną(2015-03-26) Buchnat, MarzenaMetoda projektów jest metodą kształcenia, która opiera się na aktywizującej strategii nauczania, zapewniającą holistyczny rozwój dziecka. Pozwala na wybór aktywności dzieciom o różnym poziomie rozwoju, pobudza do myślenia, uczy zastosowania nowo nabytej wiedzy w praktyce oraz umożliwia uczenie poprzez działanie, co w szczególności podnosi poziom efektywności nauczania dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad projektem sprzyja ich wchodzeniu w społeczną przestrzeń życia szkoły stając się dobrą płaszczyzną inkluzji. Problemem jednak, jak wynika z przeprowadzonych badań, jest znajomość i świadomość możliwości zastosowania tej metody przez nauczycieli nauczania początkowego do wspierania funkcjonowania szkolnego dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym z lekką niepełnosprawnością intelektualną.Item Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych(Fundacja Wydawnicza "JM", 2008) Buchnat, MarzenaIntegracja stanowi humanitarny nurt przemian społecznych na rzecz zaprzestania dyskryminacji i izolacji osób niepełnosprawnych. Niestety należy sobie zdać sprawę, iż nie jest to prosty proces przemian społecznych. Przejście od izolacji do integracji wymaga wielu zmian psychospołecznych. Zmiany te dotyczą zarówno systemu norm, wartości, ocen na poziomie całego społeczeństwa, jak i poszczególnych jego członków. Przemiany te muszą oprócz uregulowań prawnych przede wszystkim dotyczyć zmian postawy w codziennych kontaktach na poziomie emocjonalnym i to zarówno osób niepełnosprawnych, jak i pełnosprawnych. Jednak, żeby była możliwa zmiana postaw, społeczeństwo trzeba przygotować na nią. To przygotowanie stanowi odpowiedni system socjalizacji, wnoszący w nasze życie wiedzę o niepełnosprawności. Sama wiedza nie wystarczy, potrzebne są też wzorce zachowań wynoszone z domu, z instytucji, promowane przez mass media. Dopiero zmieniając naszą wiedzę na temat niepełnosprawności, pokazując wzorce zachowań wobec tych osób możemy doprowadzić do zmiany naszego podejścia emocjonalno – oceniającego, zmieniając tym samym naszą postawę społeczną. Żeby pokazać jak ważne i potrzebne jest cały czas to oddziaływanie dążące do zmiany postaw wobec osób niepełnosprawnych w tworzeniu społecznej integracji, zostały przedstawione badania analizujące postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych. Wskazują one na ile współczesna młodzież jest przygotowana do społecznej integracji, bo to właśnie w dużej mierze od niej będzie zależało, czy tak naprawdę będziemy społeczeństwem integracyjnym, czy tylko pozornie integracyjnym