Wydział Teologiczny (WT)/Faculty of Theology
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Wydział Teologiczny (WT)/Faculty of Theology by Author "Gogolik, Mirosław. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Jean’a Vanier koncepcja formacji opiekunów osób z upośledzeniem umysłowym(2015-09-28) Tomczak, Janusz; Gogolik, Mirosław. PromotorSytuacja osób z upośledzeniem umysłowym jest wyjątkowo skomplikowana ze względu na: niejasną etiologię powstałej niesprawności, możliwości psychiczne, fizyczne i duchowe oraz rokowania. Stąd bardzo aktualne pytanie o to, jak przygotować tych, którzy mają zatroszczyć się o człowieka z upośledzeniem umysłowym? Próby rozwiązania tej kwestii podjął się Jean Vanier założyciel Ruchów Wiara i Światło oraz Arka. To znalazło swoje odzwierciedlenie w pracy Jean’a Vanier koncepcja formacji opiekunów osób z upośledzeniem umysłowym. Jean Vanier w publikacjach zaznacza, że formacja opiekuna osób z upośledzeniem umysłowym prowadzi do opieki nad nimi i do budowania relacji przyjaźni, a wręcz komunii. Formatorami mogą być osoby do tego wyznaczone, jak również same osoby z upośledzeniem umysłowym. Przygotowanie asystentów obejmuje formację ludzką, chrześcijańską i wspólnotową, a dokonuje się ono poprzez kształtowanie intelektualne, duchowe oraz przez obecność przy osobach z upośledzeniem umysłowym. Chodzi o wzajemne obdarowanie i przejście od podejmowania wszelkich działań dla osób z upośledzeniem umysłowym, na rzecz obecności przy nich. Dokonuje się to przez bycie we wspólnocie, jak również w ramach obozów, rekolekcji i weekendów formacyjnych. Asystent podczas swojego rozwoju, natrafia na przeszkody spowodowane uwarunkowaniami psychologiczno-społecznymi, niedoskonałością rozwoju religijnego lub wybiórczym podejściem do procesu formacyjnego zarówno, co do treści, jak i co do formy. Przedstawione w tej dysertacji wnioski są próbą ukazania koncepcji Jean’a Vanier formacji opiekunów.Item Postawy młodzieży wobec osoby Jezusa Chrystusa. Studium na podstawie badań w bydgoskich szkołach średnich(2021) Boruch, Łukasz; Gogolik, Mirosław. Promotor„Za kogo mnie uważacie?” (Mt 16,15) Pytanie, które Pan Jezus postawił uczniom zostało zadane za pomocą narzędzia badawczego - ankiety - wybranym uczniom bydgoskich szkół średnich. Wcześniej dokonano analizy dokumentów Kościoła, przemówień papieskich skierowanych do młodych oraz podręczników i materiałów stosowanych w katechezie, aby określić w jaki sposób jest ukazywany w nich Chrystus. Okazało się, że młodzi mają wiele możliwości, żeby spotkać się ze Zbawicielem w procesie katechizacji, chociaż bywa i tak, że różne okoliczności im to utrudniają. Respondenci odpowiadając na szereg pytań ujawniali stopniowo swoje postawy względem Osoby Zbawiciela. Zbadano ich wiedzę, emocjonalne nastawienie a także na ile ich praktyki religijne koncentrują się na Panu Jezusie. Młodzi uznają w Jezusie Boga a większość z nich zgadza się, że sakramenty są miejscem Jego obecności; chociaż często sami po nie nie sięgają. Szczególnie istotne dla badań okazały się osobiste wypowiedzi ankietowanych, które ukazały jak bardzo ważne w ich życiu religijnym są relacje i to czy spotkali na drodze swojej wiary prawdziwych jej świadków. Młodzież, która miała doświadczenie wspólnoty religijnej, czy osobistej lektury Pisma Świętego, intensywniej przeżywa obecność Chrystusa w sakramentach. Niestety większość uczestników sondażu nie ma doświadczenia osobistej i regularnej modlitwy Słowem Bożym. Dla ich przyszłej relacji z Panem Jezusem ważny jest fakt, że znaczna część uczestniczy w katechezie lub bierze udział w rekolekcjach a ich stosunek do wiary nie jest obojętny. Daje to szansę, aby ukazywać im Chrystusa.