Browsing by Author "Chmura-Rutkowska, Iwona"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item 6-latki ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na starcie szkolnym. Studium różnicy płci w kontekście reformy oświaty(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, Marzena; Chmura-Rutkowska, IwonaInitiators of the most socially negotiated changes under the current reform of the education system, including the lowering of school age to 6, indicate “bridging the education gap” as one of the advantages of an earlier education. In fact, there is no critical refl ection and discussion on how the education system responds to the diversity of children’s needs and identifi ed areas and risk factors of educational failures on the threshold of school. In the text we pay special attention to two important issues overlooked in the ministerial discourse: a risk factor for school failure defi ned as special educational needs (SEN) and the problem of differentiation of the level of preparedness, experience and school achievements of children based on gender, with particular regard to socioemotional development.Item Deficit of nature as a manifestation of a hidden curriculum of the school. Poznan educational studies 2021(Fundacja Pedagagium, 2022) Kozłowska, Agnieszka; Chmura-Rutkowska, Iwona; Buchnat, Marzena Agnieszka; Cybal-Michalska, Agnieszka; Cytlak, Izabela; Jaskulska, Sylwia; Kanclerz, Bożena; Marciniak, Mateusz; Myszka-Strychalska, Lucyna; Szafran, Joanna Maria; Wawrzyniak-Beszterda, Renata MariaPoznan educational studies 2021, conducted to improve Poznan city’s educational policy for the next ten years, covers several areas of students’ school experience. The study focuses on the area of ecology and one aspect of it: students’ contact with nature. The study aimed to find out whether Poznan students are exposed to nature deficit and thus at risk of developing nature deficit syndrome. 996 students from primary and secondary Poznan schools were surveyed online in the Poznan educational studies project. Five questions from the questionnaire were used in this study. Basic statistics and Chi-square tests were conducted in data analysis, using row data based on the survey. The study proved the nature deficit syndrome in the analyzed group of students. Only 14% of them experienced lessons outside the school building during their school lives. This fact is interpreted in the paper in the context of Jackson’s concept of the hidden curriculum and Eisner’s concept of the null curriculum. It also referred to the concepts of deficit of nature disorder and the hypothesis of biophilia.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM I(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, Aleksandra; Chomczyńska-Rubacha, Mariola; Rubacha, Krzysztof; Pankowska, Dorota; Kopciewicz, Lucyna; Czerepaniak-Walczak, Maria; Frąckowiak-Sochańska, Monika; Buchowska, Natalia; Sekowska-Kozłowska, Katarzyna; Kopińska, Violetta; Cackowska, Małgorzata; Ostrouch-Kamińska, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Długołęcka, Alicja; Paprzycka, Emilia; Walendzik-Ostrowska, Agnieszka; Waszyńska, Katarzyna; Zamojska, Eva; Hejwosz-Gromkowska, Daria; Buchnat, Marzena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Popow, Monika; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Głowacka-Sobiech, Edyta; Skórzyńska, Izabela; Walczak, Bartłomiej; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM II(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Buchnat, Marzena; Kobylińska, Agata; Michalska, Barabara; Krystek, Ewa; Duda, Maciej; Gulczyńska, Judyta; Maćków, Weronika; Mazurek, Marta; Biskup, Barbara; Popow, Monika; Serafinowicz, Maria; Szwoch, Iwona; Kopienka, Olga; Tomkowiak, Hubert; Taczała, Mariusz; Górski, Karol; Długołęcka, Alicja; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM III(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Mazurek, Marta; Głowacka-Sobiech, Edyta; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Skórzyńska, Izabela; Kopińska, Violetta; Cuprjak, Magdalena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Szafran, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Paprzycka, Emilia; Grochalska, Monika; Młynarski, Mateusz; Zacharz, Kamila; Budzińska, Justyna; Olędzka, Maja; Śmiałowicz, Katarzyna; Wenska, Izabella; Kizińska, Karolina; Cybort, Natalia; Mazur, Magdalena; Serafinowicz, Maria; Sokolski, Michał; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Historia. Raport przedmiotowy(Fundacja Feminoteka, 2016) Głowacka-Sobiech, Edyta; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Skórzyńska, Izabela; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraTekst jest raportem powstałym w ramach projektu badawczego "Gender w podręcznikach". Dotyczy analizy równościowej, antydyskryminacyjnej podręczników do nauczania i uczenia się się historii oraz historii i społeczeństwa na wszystkich etapach kształcenia. Raport jest wynikiem badań ilościowych i jakościowych narracji podręcznikowych funkcjonujących w książkach dopuszczonych do użytku szkolnego na poziomie ministerialnym.Item Przemoc rówieśnicza a płeć w gimnazjum. Kontekst społeczno-kulturowy(Wydawnictwo Naukowe DSW / University of Lower Silesia Press, 2012) Chmura-Rutkowska, IwonaIn this text, I focus on the role that dominant culturally based gender stereotypes and beliefs play in adolescent violence in the context of everyday school life. In other words, I concentrate on how the androcentric order, unequal social position of woman and men, and cultural definitions of femininity and masculinity impact everyday school reality and the relationships between adolescent girls and boys. The text builds on the notion of gender understood as a changeable and socially negotiable cultural construct that plays out in discourses, definitions, values and norms concerning femininity, masculinity and differences between them.Item PRZEMOC RÓWIEŚNICZA W GIMNAZJUM A PŁEĆ. KONTEKST SPOŁECZNO-KULTUROWY(2012) Chmura-Rutkowska, IwonaIn this text, I focus on the role that dominant culturally based gender stereotypes and beliefs play in adolescent violence in the context of everyday school life. In other words, I concentrate on how the androcentric order, unequal social position of woman and men, and cultural definitions of femininity and masculinity impact everyday school reality and the relationships between adolescent girls and boys. The text builds on the notion of gender understood as a changeable and socially negotiable cultural construct that plays out in discourses, definitions, values and norms concerning femininity, masculinity and differences between them.Item Psychological and pedagogical help as well as educational and vocational counseling in schools as necessary elements of universal prophylaxis. Research examples and recommendations for the design of educational and preventive activities. Poznan City Educational Research 2021(Fundacja Pedagagium, 2022) Kanclerz, Bożena; Myszka-Strychalska, Lucyna; Buchnat, Marzena Agnieszka; Chmura-Rutkowska, Iwona; Cybal-Michalska, Agnieszka; Cytlak, Izabela; Jaskulska, Sylwia; Kozłowska, Agnieszka; Marciniak, Mateusz; Szafran, Joanna Maria; Wawrzyniak-Beszterda, Renata MariaThe article aims to present the results of surveys conducted among male and female students of primary and secondary schools in Poznań in the context of their opinions and views on psychological and pedagogical assistance as well as educational and vocational guidance. Analyzing the results of the study and referring to the theoretical solutions and found data, the authors of the article also try to indicate the important need for systemic and organizational changes that may contribute to an increase in the effectiveness of the provided support and educational and preventive activities at schools.Item Różnice w poziomie gotowości szkolnej 6-letnich dziewczynek i chłopców ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Komunikat z badań(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, Marzena; Chmura-Rutkowska, IwonaIn the context of the ongoing debate about a compulsory lowering of school age, which results from the assumptions of the education system reform, we would like to pay special attention to the well-known but paradoxically rarely discussed problem of different levels of readiness, experience and school achievements of children on grounds of gender. We asked to what extent boys and girls are similar/different in terms of their school maturity level and the level of school adaptation, while taking into account the risk factors which are special educational needs (SEN). We map the research results presented on pedagogical theory and practice of school failure diagnosis and proceed to a discussion on the impact of cultural patterns of gender roles, gender stereotypes and the process of socialization and education on boys’ and girls’ preparation for school requirements.Item Sfera prywatna w podręcznikach do "Historii i społeczeństwa" dla szkół ponadgimnazjalnych(Fundacja Feminoteka) Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraTekst jest fragmentem raportu powstałego w ramach projektu "Gender w podręcznikach". Analizuje sposób przedstawiania sfery prywatnej w podręcznikach do przedmiotu "Historia i społeczeństwo" dla szkół ponadgimnazjalnych.Item Will Women Save the World? The Ecological Civic Activity of Girls and Women from Generation Z Representing ICT and STEM(Wydawnictwo Naukowe UMK, 2023) Chmura-Rutkowska, Iwona; Kozłowska, AgnieszkaThe subject of the study is the gender gap in the environmental activism of young people from generation Z, related to the ICT and STEM sector, which plays a key role in the ecological transformation. Women are, according to world literature, more ecological than men in thinking, motivation and actions. The aim of the study was to check whether and to what extent this regularity applies to Poland and the masculinized ICT sector, where women constitute only about 20% of employees, and also what is the relationship between the level of environmental activism, environmental awareness and environmental behavior in the private sphere. The research sample consisted of 637 people born between 1995 and 2010 (Generation Z): 381 women (59.8%), 247 men (38.8%) and 9 non-binary people (1.4%). The data was taken from an extensive study carried out for the report on the values of ICT and STEM sector related young people from the generation Z. From the raw database, questions were extracted as indicators of awareness (15 questions on the NEP scale), ecological knowledge, sense of influence on counteracting the ecological crisis, risk perception of ecological threats, ecological behavior in the private sphere, and ecological activism (environmental behavior in the civic sphere). The data analysis included: (1) calculation of the NEP Index (2) frequency tables, including cross-tabs for all variables broken down by gender, (3) testing gender differences (Student’s t for continuous variables and Pearson’s Chi-square for ordinal and nominal variables) and (4) testing the relationship between selected variables and the level of environmental awareness (one-way ANOVA or t-test). Women turned out to be more environmentally aware than men (NEP Index 0.70 vs. 0.57), had more knowledge, a greater sense of influence on combating the ecological crisis, and greater faith in the effectiveness of the institutional activities in this area; showed greener behavior in their private lives and greater environmental activism. The ANOVA analysis showed that, with the exception of two variables, the surveyed areas of civic activity were proportionally related to environmental awareness: the higher the level of environmentalism, the higher the mean on the NEP scale. Almost all examined differences were statistically significant at p level < 0.001.Item Z życia naukowego - Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Szkolna edukacja historyczna. Historia ludzi. Historia dla ludzi” Poznań, 25-26.10.2012 r.(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012) Chmura-Rutkowska, Iwona; Głowacka-Sobiech, Edyta; Skórzyńska, Izabela