Browsing by Author "Cytlak, Izabela"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
Item Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych. Z teorii i praktyki pracy socjalnej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011) Włodarczyk, Ewa; Cytlak, IzabelaPublikacja ta, w swych założeniach, ma być kompendium wiedzy na temat doświadczanych przez ludzi niełatwych sytuacji życiowych. Jej konstrukcja wyznaczona jest art. 7 ustawy o pomocy społecznej z 12 marca 2004 roku (stan prawny: 2010 rok). Poruszana tu problematyka (w postaci refleksji o charakterze teoretycznym i towarzyszącego jej opisu praktykowanych w Polsce form pomocy) dotyczy następujących kwestii: ubóstwo, bezrobocie, bezdomność, sieroctwo, przemoc w rodzinie, ochrona macierzyństwa, ochrona wielodzietności, niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, handel ludźmi, brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze, trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizm, narkomania, zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa oraz klęska żywiołowa lub ekologiczna.Item Deficit of nature as a manifestation of a hidden curriculum of the school. Poznan educational studies 2021(Fundacja Pedagagium, 2022) Kozłowska, Agnieszka; Chmura-Rutkowska, Iwona; Buchnat, Marzena Agnieszka; Cybal-Michalska, Agnieszka; Cytlak, Izabela; Jaskulska, Sylwia; Kanclerz, Bożena; Marciniak, Mateusz; Myszka-Strychalska, Lucyna; Szafran, Joanna Maria; Wawrzyniak-Beszterda, Renata MariaPoznan educational studies 2021, conducted to improve Poznan city’s educational policy for the next ten years, covers several areas of students’ school experience. The study focuses on the area of ecology and one aspect of it: students’ contact with nature. The study aimed to find out whether Poznan students are exposed to nature deficit and thus at risk of developing nature deficit syndrome. 996 students from primary and secondary Poznan schools were surveyed online in the Poznan educational studies project. Five questions from the questionnaire were used in this study. Basic statistics and Chi-square tests were conducted in data analysis, using row data based on the survey. The study proved the nature deficit syndrome in the analyzed group of students. Only 14% of them experienced lessons outside the school building during their school lives. This fact is interpreted in the paper in the context of Jackson’s concept of the hidden curriculum and Eisner’s concept of the null curriculum. It also referred to the concepts of deficit of nature disorder and the hypothesis of biophilia.Item Ekspertyza dokumentu „Skills Development and Employability in Europe: The New Skills Agenda”(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Przyszczypkowski, Kazimierz; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Pawłowski, Roman; Szafran, JoannaThis article is a critical analysis of the "Skills Development and Employability in Europe: The New Skills Agenda" document. The purpose of the discussion is to analyze the 10 problem areas identified and formulated in the document, paying particular attention to the perception and implementation of these issues from the perspective of European countries. The recommendations presented for each of the issues may provide important guidance for developing a vision of vocational education targeting the labor market of the European Union.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM I(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, Aleksandra; Chomczyńska-Rubacha, Mariola; Rubacha, Krzysztof; Pankowska, Dorota; Kopciewicz, Lucyna; Czerepaniak-Walczak, Maria; Frąckowiak-Sochańska, Monika; Buchowska, Natalia; Sekowska-Kozłowska, Katarzyna; Kopińska, Violetta; Cackowska, Małgorzata; Ostrouch-Kamińska, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Długołęcka, Alicja; Paprzycka, Emilia; Walendzik-Ostrowska, Agnieszka; Waszyńska, Katarzyna; Zamojska, Eva; Hejwosz-Gromkowska, Daria; Buchnat, Marzena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Popow, Monika; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Głowacka-Sobiech, Edyta; Skórzyńska, Izabela; Walczak, Bartłomiej; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM III(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Mazurek, Marta; Głowacka-Sobiech, Edyta; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Skórzyńska, Izabela; Kopińska, Violetta; Cuprjak, Magdalena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Szafran, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Paprzycka, Emilia; Grochalska, Monika; Młynarski, Mateusz; Zacharz, Kamila; Budzińska, Justyna; Olędzka, Maja; Śmiałowicz, Katarzyna; Wenska, Izabella; Kizińska, Karolina; Cybort, Natalia; Mazur, Magdalena; Serafinowicz, Maria; Sokolski, Michał; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Iluzje inkluzji? Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w placówkach oświatowych(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Cytlak, IzabelaThis article addresses a signifi cant problem of the inclusion of the pupils with special educational needs in mainstream institutions. Although many years have elapsed since the 1970s, when many countries fi rst began to speak about the idea of integration and inclusion of people with disabilities and those with special needs into social life, there are still problematic situations hindering or even preventing the implementation of the idea of inclusive education (the social aspect is one of the most diffi cult to implement). As researchers note (e.g. Pijl, Meijer, Brzezińska, and Ainscow), there are still many issues that require assistance here. The following refl ection is an attempt to determine the specifi c aspects of the pupil with special educational needs, the teacher, the parent and fi nally the wider educational institution concerning the most problematic issues of inclusive education. The text also indicates the basic guidelines for coping in diffi cult situations.Item Między drug free a terapią substytucyjną – w poszukiwaniu skutecznego modelu pomocy osobom uzależnionym i współuzależnionym(Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Barczykowska, Agnieszka; Włodarczyk, Ewa; Cytlak, IzabelaItem Nestorzy nauki Uniwersytetowi(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019) Przyszczypkowski, Kazimierz; Cytlak, IzabelaCóż mogą wnieść do rozwoju nauki czy jej upowszechniania uniwersyteccy nestorzy nauki, którzy formalnie zakończyli już swoją akademicką działalność? Czy mogą jeszcze partycypować w odkryciach naukowych, będąc poza uczelnią? Pytania te wydają się szczególnie zasadne w sytuacji dynamicznego rozwoju nauki, wielogodzinnej pracy w laboratoriach, pracowniach, bibliotece czy archiwach, które wydają się być poza zasięgiem nestorów nauki. Michał Heller „bycie uczonym" postrzega, jako „sposób na życie" ale i jako „pasję". Wpisuje także w obszar powinności profesorów, ale również i nestorów nauki „wymiar etyczny". Nestorzy nauki właśnie dzięki doświadczeniu, mądrości, jak i szacunkowi, który jest im przypisywany, mogą realizować główną ideę uniwersytetu, jaką jest uprawianie nauki, jej upowszechnianie i głoszenie prawdy. W naukę wpisuje się też jej etyczny wymiar, etyczną powinność. Nestorzy nauki mogą w szczególny sposób wpisywać się we współcześnie nieco zapomnianą relację mistrz – uczeń (student), jak i krzewiąc postawę twórczej krytyki wobec własnych osiągnięć naukowych, postrzeganych z perspektywy nowych, młodych odkryć badawczych. W ten sposób nestor nauki, jako „mistrz", mimo swojego wieku, przejawia (lub przejawiać powinien) i prezentuje twórczą wrażliwość krytyczną, wyrażającą się w przesuwaniu horyzontów poznania naukowego.Item Partnerstwo w samorządowej polityce oświatowej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Przyszczypkowski, Kazimierz; Cytlak, IzabelaAnalysis of the various documents of the local self-government education indicates that we deal with the evolution of activities concerning the importance of education. At the beginning of the transition period (1990s), local governments indicated mainly fi nancial diffi culties in acquiring education. Thinking about education only in terms of government responsibility was predominant. The main threat to self-government education was then and is now a tendency to unifi cation. One the one hand, it expresses itself by being obedient to the directives and guidelines of the Ministry of Education, on the other hand, in thinking about education in electoral terms. Therefore the focus on short-term spectacular and low-risk activities that do not cause social confl icts. A long-term perspective is slowly but steadily more and more present in local government educational policy in recent (3-4) years. We can observe a clear diversifi cation of activities in the fi eld of fi nancial regulation on self-government education. There is also a growing awareness of the need for fi nancially supporting the education of local extra-budgetary funds (so-called EU funds). The widely promoted idea of an education partnership is an import task for self-government education. This idea may be the basis for connecting current educational issues in local communities with long-term problems. Even though the Polish school continues to be “an isolated island”, it becomes more and more a self-government, community-based school but not in all areas of its functioning.Item Psychological and pedagogical help as well as educational and vocational counseling in schools as necessary elements of universal prophylaxis. Research examples and recommendations for the design of educational and preventive activities. Poznan City Educational Research 2021(Fundacja Pedagagium, 2022) Kanclerz, Bożena; Myszka-Strychalska, Lucyna; Buchnat, Marzena Agnieszka; Chmura-Rutkowska, Iwona; Cybal-Michalska, Agnieszka; Cytlak, Izabela; Jaskulska, Sylwia; Kozłowska, Agnieszka; Marciniak, Mateusz; Szafran, Joanna Maria; Wawrzyniak-Beszterda, Renata MariaThe article aims to present the results of surveys conducted among male and female students of primary and secondary schools in Poznań in the context of their opinions and views on psychological and pedagogical assistance as well as educational and vocational guidance. Analyzing the results of the study and referring to the theoretical solutions and found data, the authors of the article also try to indicate the important need for systemic and organizational changes that may contribute to an increase in the effectiveness of the provided support and educational and preventive activities at schools.Item Sprawozdanie z konferencji naukowej. „Partnerstwo w zarządzaniu oświatą a jakość edukacji. Kierunki działania” Piła, 10.12.2012(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Cytlak, Izabela; Rudnicki, ZbigniewItem Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Profilaktyka i promocja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych” 1 – 2 grudnia 2016 roku(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Jarmużek, Joanna; Cytlak, Izabela