Browsing by Author "Jakubowski, Jakub"
Now showing 1 - 20 of 24
Results Per Page
Sort Options
Item Aktywność polityczna i jej przejawy we współczesnych państwach(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2018) Jakubowski, Jakub; Pająk-Patkowska, Beata„Kontury polityki całkowicie się rozpływają. Trudno rozpoznać, o co w niej chodzi; czy w ogóle o coś więcej niż tylko o następny sukces wyborczy. Obywatele mają poczucie, że pozbawiona normatywnego jądra polityka coś przed nimi ukrywa. Ten deficyt znajduje odzwierciedlenie zarówno w odwrocie od zorganizowanych form polityki, jak i w gotowości zwykłych obywateli do protestu”. Myśl Jürgena Habermasa, która wybrzmiała podczas wykładu wygłoszonego w Berlinie w 2011 roku, zdaje się dobrze odzwierciedlać nastroje, których doświadcza nie tylko „szary obywatel” Europy, ale i badacz pochylony nad kwestiami związanymi z aktywnością w polityce. Zasady stały się niejasne, model uprawiania polityki w demokracji liberalnej nieatrakcyjny i patogenny. Jednocześnie inne, tradycyjne formy politycznej aktywności nie przystają do czasów wirtualnych społeczności, botów, post-prawdy i rozszerzonej rzeczywistości. Zmieniające się realia przynoszą nam zarówno nowe formy politycznej aktywności, jak i modyfikują tradycyjne zachowania polityczne obywateli i zbiorowości. Wciąż „standardowo” wiecujemy na ulicach miast, jednak sposób organizacji takich wydarzeń i ich przebieg daleko odbiegają od klasycznej, dwudziestowiecznej politycznej demonstracji. Kryzys demokracji liberalnej zmienia także nasze podejście do zjawisk politycznych sprawiając, iż ludzkie motywacje i skłonności do politycznej aktywności zmieniają się. Nie sposób tego nie dostrzec, ograniczając się chociażby do obrazów z serwisów informacyjnych coraz częściej relacjonujących liczne napięcia i konflikty w różnych częściach świata. Badacze zajmujący się aktywnością polityczną stoją przed koniecznością ponownego opisu zmieniającej się rzeczywistości. Z drugiej zaś strony, próbują nakreślić prognozy rozwoju tej sytuacji. Zdaniem Pierra Rosanvallona, formuła demokracji liberalnej, zapewniającej obywatelowi wpływ na politykę głównie poprzez wybory, dawno się wyczerpała. Powrót do takich form wpływu na politykę, jak demonstracje czy protesty, jest dla niego próbą rozszerzenia możliwości oddziaływania i nie stanowi zagrożenia dla samej demokracji. Wręcz przeciwnie, jest powrotem do pierwotnego znaczenia słów demos i kratos. Doskonale oddają tą sytuację takie jego słowa: „Choć coraz mniej obywateli chodzi na wybory, nie oznacza to wcale, że stali się oni bierni. Widzimy ich demonstrujących na ulicach, protestujących, mobilizujących się za pośrednictwem Internetu. Choć frekwencja wyborcza spada, oni sami są coraz bardziej aktywni gdzie indziej. Właśnie dzięki tej aktywności rozwinęły się – bez żadnego odgórnego planu – rozmaite praktyki nadzorowania, stawiania przeszkód i osądzania, służące społeczeństwu do sprawowania władzy naprawczej i władzy nacisku. Widzimy, jak obok ludu–wyborcy rysują się sylwetki ludu na straży, ludu wetującego i ludu jako sędziego”1. Także Ronald Inglehart, wyjaśniający wzrost zainteresowania obywateli bezpośrednimi sposobami oddziaływania na politykę przez pryzmat zmian modernizacyjnych, nie widzi w tym zjawisku zagrożenia dla demokracji. Wskazuje on, że w tych społeczeństwach, gdzie podstawowe potrzeby materialne zostały już zaspokojone, dochodzi do wzrostu zainteresowania aktywnością nastawioną na ekspresję innych potrzeb i wartości.Item Badania nad dyskursem populistycznym: wybrane podejścia(UAM w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, 2020-07) Stępińska, Agnieszka; Lipiński, Artur; Kołodziejczak, Małgorzata; Wrześniewska-Pietrzak, Marta; Czubaj-Kuźmin, Sylwia; Wyszyński, Jacek; Piontek, Dorota; Jakubowski, Jakub; Stępińska, Agnieszka; Lipiński, ArturItem Dostęp do informacji jako wyznacznik polityczności(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2014) Jakubowski, JakubArtykuł dotyka problemu polityczności z punktu widzenia komunikacji, która – jako subdyscyplina politologii – stanowi integralną część programów nauczania przyszłych absolwentów tego kierunku, przez co konieczną wydaje się być dyskusja na temat umiejscowienia tego zagadnienia w ramach dyscypliny. Co ciekawe, dyskurs naukowy zdominowany przez zagadnienia związane z mediami i przesyłaniem danych kanałami informacyjnymi, często pomija kwestie komunikowania bezpośredniego i poziomego; tym odbywającą się między obywatelami, ale – przede wszystkim – samymi politykami. Informacja – jako podstawowa jednostka komunikacyjna – staje się tu jednym z elementów relacji o cesze polityczności oraz środkiem osiągania celów, wpisując się tym samym w dyskusję o podstawach teoretycznych dyscypliny i o granicach badań nad zjawiskami tradycyjnie podejmowanymi w swoich rozważaniach przez przedstawicieli nauk politycznych. The article takes up a problem of " the political " from communication point of view, which-as a sub-discipline of political science-is an integral part of the curriculum for future graduates of this discipline. It seems to be necessary to locate this issue in the branch of studies. Interestingly, scientific discourse dominated by media and information channels, often ignores direct and horizontal communication, especially between citizens and-above all-politicians themselves. Information, as the basic unit of communication, becomes the part of " political relations " and the specific form of meeting a political aim. Therefore, it " fits in " the discussion of theoretical foundations of this discipline and scope of research in the area of phenomenons traditionally analysed by representatives of political science.Item Intercultural competences and social media: contribution through research(2018) Jakubowski, JakubIntercultural research in the area of communication was initiated in the early 20th century. Over the last few decades, researchers have built a solid theoretical basis in this field. Nowadays, intercultural analyses include a rich collection of texts on cross-cultural differences, the specificity of the phenomenon in the area of verbal and non-verbal communication and also the role of the media. There is no doubt that in an era of dynamic transformations of media use by people all over the world, the sub-discipline of intercultural communication is facing another challenge – that of including social media and network communication processes into new empirical theories and research. The article answers the question of the status of communication research in the field of the intercultural contexts of the new media. Additionally, the directions of future development of these studies and conclusions are discussed.Item Intercultural competences and social media: contribution through research(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2018) Jakubowski, JakubIntercultural research in the area of communication was initiated in the early 20th century. Over the last few decades, researchers have built a solid theoretical basis in this field. Nowadays, intercultural analyses include a rich collection of texts on cross-cultural differences, the specificity of the phenomenon in the area of verbal and non-verbal communication and also the role of the media. There is no doubt that in an era of dynamic transformations of media use by people all over the world, the sub-discipline of intercultural communication is facing another challenge – that of including social media and network communication processes into new empirical theories and research. The article answers the question of the status of communication research in the field of the intercultural contexts of the new media. Additionally, the directions of future development of these studies and conclusions are discussed.Item Kultura popularna i ideologia. Polityczne interpretacje rozrywki i sztuki(Wydawnictwo UAM, 2020-06-23) Biały, Filip; Jakubowski, JakubItem Marketing polityczny jako środek osiągania celów politycznych(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań, 2012) Jakubowski, JakubItem Międzynarodowe badania empiryczne nad populistycznym komunikowaniem politycznym – wyzwania metodologiczne i organizacyjne(Wydawnictwo UAM, 2020) Jakubowski, Jakub; Piontek, Dorota; Stępińska, AgnieszkaItem 'More Social' Means 'More Flawed': How New Media is Contributing to the Breakdown of Polish Democracy(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2022) Jakubowski, Jakub; Pająk-Patkowska, BeataIt is no coincidence that anti-democratic changes in the recent years in Poland occurred alongside the rapid development of social media. Technologically advanced methods of discourse management (e.g., behavioral targeting) have successfully exploited the poor understanding of social media mechanisms among Poles1 (Drzewiecki, 2010) and created a fertile ground for undermining liberal democracy. Social media have endangered public debate by facilitating the spread of hate speech, fake news, deep fakes, trivialization of public discourse, astroturfing,2 and the use of bots for propaganda purposes. It seems that in the young and unstable Polish democracy, the combination of anti-democratic forces and dynamic development of social media poses a unique threat to the development of society.Item New Determinants of Political Socialization in the Internet Age(Wydawnictwo Nakowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2019) Pawełczyk, Piotr; Jakubowski, JakubThe media appears to play an increasingly significant role in the process of political socialization. This is the outcome of the large amount of time people spend every day in front of their screens and other sources of information on the one hand, and from the growing ‘intimacy’ of their relations with their devices. A majority of Poles (ca. 64% in 2017 in the 15+ age group) have smartphones, and thus the possibility of being online at practically every moment. This proportion can be assumed to be even higher among schoolchildren. This precipitates a question of the extent to which access to the web influences the process of political socialization, and what impact it has on the processes of social adjustment. This article attempts to compare and review theoretical tenets of the concept of political socialization. The validity of some assumptions made in the pre-internet area is questioned in the face of the contemporary reality of the world operating in permanently-logged-in mode. A handful of recommendations are also put forward for a more socially useful application of the media in the adjustment of the individual (in particular young people) to living in the circumstances of media democracy.Item Online Communities and Online Activities of Politicians – Opinions of Internet Users(2015) Jakubowski, Jakub; Olejnik, Iwona: Marketing activity in the field of social media has seemed to be more professional for few years. This communication channel (web 2.0) is established and frequently used on the market of products and services. Social media services are also in progress. They are focused of big data, sale support or profiling offers at an angle of brand fan`s behavior in social media. Collaterally, similar activities in the field of politics appear. The objective of this article is answering the question: what is the attitude of the Internet users to promotion activities like this? It seems to be important from the effective and specific point of view in political communication of social media. Thus, we conducted research described in this text that is going to verify if social media services are the source of knowledge about politics in Poland. What is more, we wanted to check in which way the Internet users find information about politics and what is their level of engagement `around` politicians` online activity.Item Online Communities and Online Activities of Politicians – Opinions of Internet Users(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2015) Jakubowski, Jakub; Olejnik, IwonaMarketing activity in the field of social media has seemed to be more professional for few years. This communication channel (web 2.0) is established and frequently used on the market of products and services. Social media services are also in progress. They are focused of big data, sale support or profiling offers at an angle of brand fan`s behavior in social media. Collaterally, similar activities in the field of politics appear. The objective of this article is answering the question: what is the attitude of the Internet users to promotion activities like this? It seems to be important from the effective and specific point of view in political communication of social media. Thus, we conducted research described in this text that is going to verify if social media services are the source of knowledge about politics in Poland. What is more, we wanted to check in which way the Internet users find information about politics and what is their level of engagement `around` politicians` online activity.Item Political marketing in the times of big data(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2017) Pawełczyk, Piotr; Jakubowski, JakubAcademic considerations on the topic of political marketing very often boil down to discussing the political history of the 20th and 21st centuries, while failing to account for the significant changes in the range of instruments used to implement election strategies. However, the academic discussion about political marketing as an applied sub-discipline should take into account some mechanisms for accomplishing specified tasks. Therefore, the purpose of this paper is to fill this gap and try to examine the influence of the tools based on big data on the broad picture of what we name marketing activities in the field of politics. We would like to present readers with our hypothesis that the profound changes in this area that were particularly noticeable in the election and referendum campaigns in 2016 may provide a premise to identify a new paradigm in the discussion on the use of marketing strategies in political communication. It would be based on the Internet combining the function of a communication channel and a source of data about voters. This information is next used for marketing purposes. It should be emphasized that this mechanism that has been used in the field of commercial activities for almost a decade, in the field of politics produces completely new and potentially dangerous consequences for citizens.Item Populist Discourse in the Polish Media(UAM w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, 2020-07) Stępińska, Agnieszka; Lipiński, Artur; Jakubowski, Jakub; Adamczewska, Kinga; Piontek, Dorota; Kołodziejczak, Małgorzata; Wrześniewska-Pietrzak, Marta; Wąsicka-Sroczyńska, Maria; Halagiera, Denis; Piechocki, Marcin; Tadeusz-Ciesielczyk, Małgorzata; Stępińska, AgnieszkaItem Populist political communication in social media: Perspectives of actor and voters. A case study of Paweł Kukiz(Wydawnictwo UAM, 2020) Adamczewska, Kinga; Jakubowski, Jakub; Stępińska, AgnieszkaItem Postprawda i nowe media. Czy potrzebujemy postprawdy?(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2017) Pawełczyk, Piotr; Jakubowski, JakubTermin postprawda uznany przez redaktorów Oxford Dictionaries za słowo 2016 roku, jeszcze kilka miesięcy temu stanowił modny w kręgach intelektualistów i przedstawicieli nauk społecznych termin lepiej lub gorzej opisujący rzeczywistość załamującego się dość niespodziewanie ładu zachodniego świata. Dziś z powodzeniem wchodzi on do języka potocznego będąc chętnie stosowanym przez publicystów, dziennikarzy, a nawet satyryków. W obliczu tak gwałtownego wzrostu popularności postprawdy, warto zadać pytanie czy politolog w swoim aparacie pojęciowym potrzebuje nowego terminu i czy może wnieść on coś do badań nad rzeczywistością polityczną, szczególnie biorąc pod uwagę wydarzenia takie jak Brexit czy wybór Donalda Trumpa na 45. Prezydenta Stanów Zjednoczonych. Celem artykułu jest więc odpowiedź na pytanie: na ile postprawda tworzy pewną pojęciową autonomię? Drugim natomiast, jest pytanie o dystrybucję treści niezgodnych z prawdą i udział w tym procederze nowych mediów.Item Rekwizyt jako narzędzie komunikowania politycznego(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2012) Jakubowski, JakubA product that needs to be promoted and sold and the information published in the media alike undergo a process of ‘merchandization’. Therefore a given message has to be included in the mainstream media content observing the principle of maximized profit, or, in this case, reaching a mass audience. This generates the realm of specialized competition to win an individual’s interest, named ‘attention economics’ by Georg Franck. In order to get the message across to concrete recipients, broadcasters have to take appropriate steps to prevent their information from being rejected. For this purpose the actors on the political stage apply modern communication tools to (directly) attract the attention of the (indirectly) mass media audience. One such tool is a prop that can be used as a means to deprecate an opponent, an element of a political image, a source of symbolism, or an iconographic form used to present the issue in question. Trying to attract the attention of mediators in the communication process is a strategy to win popularity, which is in turn supposed to increase the probability of success during the elections, which increasingly more often are becoming a pure popularity poll.Item Social media i polityka. Organizacja – procesy – finanse(Wydawnictwo Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2020) Jakubowski, JakubItem Społeczności internetowe jako podmiot i przedmiot w procesie komunikowania politycznego(2015-05-20) Jakubowski, Jakub; Pawełczyk, Piotr. PromotorWraz z nastaniem ery Web 2.0, społeczności internetowe stały się pełnoprawnym aktorem zbiorowym w komunikowaniu politycznym. Ich charakter w owym procesie nie jest bynajmniej jednoznaczny. W sensie podmiotowym, społeczności internetowe pełnią rolę twórców dyskursu politycznego, coraz „odważniej” włączając się w dyskusję publiczną nad wieloma problemami istotnymi społecznie. Jednocześnie stają się one przedmiotem zainteresowania polityków, spełniając tym samym rolę tłumu z klasycznych teoriach komunikowania. To zróżnicowanie ról sprawia, iż omawiane procesy komunikacyjne przenoszą się do przestrzeni wirtualnej zachowując swoją klasyczną strukturę, ale zmieniając jednocześnie formy wyrazu.Item Theoretical background of studies on populist political communication in the social media(Wydawnictwo UAM, 2020) Jakubowski, Jakub; Stępińska, Agnieszka