Browsing by Author "Kaliszewska-Czeremska, Katarzyna"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item E-learning jako nowe środowisko edukacji: spotkanie ucznia i nauczyciela(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Kaliszewska-Czeremska, Katarzyna; Matejczuk, JoannaThe aim of this article is to present issues associated with the application of e-learning in the fi eld of education. We presume that the effi cacy, safety, and social perception of e-learning largely depend on its users, i.e. on students and teachers. The greater the willingness and competence of learners and educators to responsibly and creatively apply this method in the education process, the greater the chances of maximizing profi ts and minimizing risks connected with the use of distance learning at different levels of education. We narrow down the issue of willingness to the sphere of self-regulation, an indispensable factor in the process of becoming a conscious learner who is committed to and responsible for his or her own education according to the concept of Lifelong Learning. Availing ourselves of Julius Kuhl’s theory of action control (1987) we demonstrate how certain intrinsic predispositions of students and teachers, related to the implementation of their intentions, may determine a successful application of e-learning methods and, in consequence, foster the process of lifelong learning and support the ability to adapt to ever-changing external conditions.Item Pomiar kontroli hamowania testem sortowania kart dla dzieci(2012) Jabłoński, Sławomir; Kaczmarek, Izabela; Kaliszewska-Czeremska, Katarzyna; Brzezińska, Anna IzabelaArtykuł poświęcony jest prezentacji założeń teoretycznych i konstrukcyjnych Testu Sortowania Kart dla Dzieci (TSKD). Autorzy zaprojektowali go jako standardową metodę indywidualnej diagnozy poziomu rozwoju funkcji wykonawczych. Budowa TSKD została oparta o założenia Dwuwymiarowego Testu Sortowania Kart (DTSK), powszechnie wykorzystywanego w badaniach naukowych z udziałem dzieci. Narzędzie zostało przetestowane w badaniach pilotażowych na grupie 49 dzieci w wieku 3-11 lat. Zaobserwowano w nich identyczne wzorce wykonania testu, jak w przypadku DTSK, co pozytywnie rokuje dla stworzenia ostatecznej wersji TSKD.Item Sortowanie kart jako metoda badania giętkości poznawczej u dzieci w wieku 3-8 lat(2013) Jabłoński, Sławomir; Kaczmarek, Izabela; Kaliszewska-Czeremska, Katarzyna; Zakrzewska, MarzennaAutorzy prezentują teoretyczne podstawy Dwuwymiarowego testu sortowania kart (DTSK), powszechnie stosowanego w badaniach naukowych funkcji wykonawczych u dzieci. W swoich analizach uwzględniają następujące pojęcia: kontrola hamowania, pamięć, rozumowanie pojęciowe, teorie złożoności. Ze względu na brak argumentów jednoznacznie wykluczających stosowanie któregokolwiek z wymienionych konstruktów do analizy czynności sortowania kart, proponują traktowanie DTSK jako narzędzia pomiaru giętkości poznawczej u dzieci. W artykule zaprezentowano również dwie równoległe wersje Testu sortowania kart dla dzieci (TSKD), opracowane przez autorów na podstawie Dwuwymiarowego testu sortowania kart. Jako narzędzia standardowe, umożliwiają one stosowanie procedury sortowania kart w indywidualnej diagnozie psychologicznej. Podczas pilotażowego badania grupy 41 zdrowych dzieci w wieku 3–8 lat dokonano oceny rzetelności obu wersji TSKD oraz trafności sposobów obliczania wyników dla poszczególnych części narzędzia. Badania potwierdziły rzetelność obu wersji TSKD oraz wykazały konieczność zmiany sposobu obliczania wyników.