Browsing by Author "Michalski, Maciej"
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
Item Błogosławiona Jolenta. Refleksja historyczno-hagiograficzno-historiograficzna(Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, 2006) Michalski, MaciejArtykuł przedstawia podstawowe fakty z życia księżnej kaliskiej Jolenty oraz dzieje jej kultu w Gnieźnie.Item Coitus albo consensus, czyli co stanowi o ważności małżeństwa. Relacja z pewnej dyskusji z XI-XIII wieku(Instytut Historii UAM, 2000) Michalski, MaciejArtykuł relacjonuje stanowiska teologów średniowiecznych na temat momentu konstytuującego małżeństwo. Skupia się na poglądach autorów XI-XIII wieku (Piotra Lombarda, Gracjana, Huguccia, Hugona od św. Wiktora), jednakże omawia także pisarzy wcześniejszych (św. Hieronima, św. Augustyna, Hinkmara z Reims).Item Dawni Słowianie w tradycji polskiej pierwszej połowie XIX wieku. W poszukiwaniu tożsamości wspólnotowej(Wydawnictwo Poznańskie, 2013) Michalski, MaciejItem Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM I(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, Aleksandra; Chomczyńska-Rubacha, Mariola; Rubacha, Krzysztof; Pankowska, Dorota; Kopciewicz, Lucyna; Czerepaniak-Walczak, Maria; Frąckowiak-Sochańska, Monika; Buchowska, Natalia; Sekowska-Kozłowska, Katarzyna; Kopińska, Violetta; Cackowska, Małgorzata; Ostrouch-Kamińska, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Długołęcka, Alicja; Paprzycka, Emilia; Walendzik-Ostrowska, Agnieszka; Waszyńska, Katarzyna; Zamojska, Eva; Hejwosz-Gromkowska, Daria; Buchnat, Marzena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Popow, Monika; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Głowacka-Sobiech, Edyta; Skórzyńska, Izabela; Walczak, Bartłomiej; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM III(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Mazurek, Marta; Głowacka-Sobiech, Edyta; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Skórzyńska, Izabela; Kopińska, Violetta; Cuprjak, Magdalena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Szafran, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Paprzycka, Emilia; Grochalska, Monika; Młynarski, Mateusz; Zacharz, Kamila; Budzińska, Justyna; Olędzka, Maja; Śmiałowicz, Katarzyna; Wenska, Izabella; Kizińska, Karolina; Cybort, Natalia; Mazur, Magdalena; Serafinowicz, Maria; Sokolski, Michał; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Historia. Raport przedmiotowy(Fundacja Feminoteka, 2016) Głowacka-Sobiech, Edyta; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Skórzyńska, Izabela; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraTekst jest raportem powstałym w ramach projektu badawczego "Gender w podręcznikach". Dotyczy analizy równościowej, antydyskryminacyjnej podręczników do nauczania i uczenia się się historii oraz historii i społeczeństwa na wszystkich etapach kształcenia. Raport jest wynikiem badań ilościowych i jakościowych narracji podręcznikowych funkcjonujących w książkach dopuszczonych do użytku szkolnego na poziomie ministerialnym.Item Historie "Innego"? Międzykulturowy wymiar szkolnej narracji historycznej w świetle wyników badań jakościowych polskich podręczników do nauczania/uczenia się historii (historia, historia i społeczeństwo, plastyka)(Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017) Budzińska, Justyna; Skórzyńska, Izabela; Michalski, MaciejPodstawowym celem artykułu jest prześledzenie sposobu prezentacji treści międzykulturowych w wybranych podręcznikach do nauczania/uczenia się historii, historii i społeczeństwa oraz plastyki dla poziomu ponadgimnazjal- nego. Podstawą opracowania jest analiza ilościowo-jakościowa wybranych pod- ręczników – tekst główny, poboczny, materiał ikonograficzny według wybra- nych kategorii analitycznych – realizowana w ramach ogólnopolskiego projektu „Gender w podręcznikach”, poszerzona i pogłębiona na potrzeby niniejszego artykułu.Item Instytut Historii UAM w Poznaniu w Collegium Historicum na Morasku(Instytut Historii UAM, 2016) Michalski, MaciejArtykuł przedstawia historię przeprowadzek Instytutu Historii UAM w Poznaniu do Collegium Historicum przy ul. Św. Marcin (dawny gmach KW PZPR) oraz do Collegium Historicum w kampusie uniwersyteckim na Morasku. Omówione zostały kontrowersje związane z wyborem miejsca budowy nowej siedziby Wydziału Historycznego.Item Kobiety i świętość w żywotach trzynastowiecznych księżnych polskich(Wydawnictwo Poznańskie, 2004) Michalski, MaciejGłównym celem książki jest analiza żywotów polskich księżnych, żyjących w XIII wieku, uznanych powszechnie za święte. Praca jest próbą rekonstrukcji/konstrukcji zawartego w żywotach modelu świętości oraz przeanalizowania obecnego w żywotach modelu kobiety, w oparciu o kategorię gender. Teksty hagiograficzne analizowane zatem będą w kontekście relacji między płciami, a w szczególności obserwowanego odwrócenia patriarchalnego porządku w kontekście posiadanego przez święte księżne autorytetu. Książka jest podzielona na trzy części. Pierwsza omawia żywoty jako gatunek literatury hagiograficznej, możliwości wykorzystania hagiografii jako źródeł historycznych, ich przydatność do historycznej analizy oraz strategie stosowane przez historyków podczas analizowania tekstów hagiograficznych. Druga część poświęcona jest rozważaniom na temat pojęcia świętości w świecie chrześcijańskim, a także genezie i formom, jakie przyjmował kult świętych. Przedstawione zostały także modele świętości kobiet, zawarte w żywotach świętych do końca XII wieku. Główna, trzecia, część pracy zawiera analizy wybranych fragmentów vitae księżnych polskich: Jadwigi śląskiej, Anny śląskiej, Salomei, księżnej halickiej, Kingi, księżnej krakowskiej i sandomierskiej. Analizowane teksty to: Vita maior santae Hedwigis ducissae Silesiae; Vita sanctae Kyngae ducissae Cracoviensis; Vita Salomeae reginae Haliciensis oraz Vita Annae ducissae Silesiae. Wszystkie one zostały napisane przez anonimowych autorów, pochodzących zapewne z zakonu franciszkanów. Przedstawiona analiza żywotów oparta jest o koncepcję "momentów przełomowych" w życiu księżnych. Zakłada ona podział życia świętych księżnych na kilka części, rozdzielone wydarzeniami, mającymi przełomowe znaczenie dla dalszych fragmentów życia. są to: zawarcie małżeństwa, śmierć męża oraz śmierć samych księżnych. Prawny, społeczny i religijny status księżnych zmieniał się po przejściu przez wymienione momenty przełomowe. Zmieniał się także odbiór samych bohaterek przez otoczenie. Wynikiem analizy jest odtworzenie/skonstruowanie propagowanego przez Kościół modelu świętości kobiet, popularnego w momencie powstawania żywotów księżnych polskich. Do takich wzorców należały wzorce: tzw. pobożnego dziecka, dziewicy, dobrej żony, żony, która po śmierci męża nie wychodziła powtórnie za mąż, dobrej władczyni, fundatorki klasztorów i instytucji kościelnych, kobiety dbającej o ubogich i chorych. W kontekście analizy genderowej interesujące jest widoczne przełamanie obowiązujących norm i ról społecznych, jakie średniowieczne społeczeństwo przeznaczało dla kobiet. Ostatnia kwestia odnosi się do widocznej autonomii bohaterek żywotów, obserwowanej szczególnie silnie po rozpoznaniu w nich przez otoczenie cech świętości. Uznanie kobiety za świętą wyłączało ją z obowiązujących norm i ról społecznych i uniezależniało w zdominowanym przez mężczyzn otoczeniu.Item Kuziak M., Maciejewski B., red. nauk., Słowianofilstwo polskie pierwszej połowy XIX wieku o religii przodków. Rekonesans w dyskurs postkolonialny, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2016, s. 23-36.(Universitas, 2016) Michalski, Maciej; Kuziak, Michał; Maciejewski, BartoszItem Mediewalizm w kulturze popularnej - dalszy ciąg wstępu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Michalski, MaciejItem Miejsce Uniwersytetu. Infrastruktura uniwersytecka w przestrzeni miejskiej Poznania i okolic (1919-2019)(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019) Michalski, MaciejPublikacja jest pierwszą tak obszerną monografią, prezentującą dzieje infrastruktury Uniwersytetu w Poznaniu od momentu jego powstania w 1919 roku do czasów współczesnych. Omawia ona funkcjonowanie gmachów uniwersyteckich w przestrzeni miejskiej Poznania i porusza szereg kwestii urbanistycznych oraz architektonicznych, które wpływały na konkretne rozwiązania inwestycyjne. Została podzielona na cztery części. Pierwsza dotyczy okresu międzywojennego, w którym Uniwersytet kształtował się jako trwała struktura, funkcjonująca w przestrzeni miejskiej. W części drugiej, omawiającej lata II wojny światowej, znajdują się relacje o funkcjonowaniu gmachów uniwersyteckich w ramach niemieckiego Uniwersytetu Rzeszy. Kolejna część, obejmująca lata 1945-1951, tematycznie związana jest z okresem odbudowy gmachów uniwersyteckich po wojennych zniszczeniach. Zamyka go moment podziału infrastruktury uniwersyteckiej między trzy uczelnie: Uniwersytet Poznański, Akademię Lekarską (obecnie Uniwersytet Medyczny w Poznaniu i Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu) oraz Wyższą Szkołę Rolniczą (obecnie Uniwersytet Przyrodniczy). Ostatni okres obejmuje czas poszukiwania nowych rozwiązań infrastrukturalnych, zwieńczony budową kampusu na Morasku. Książka jest bogato ilustrowana, zamieszczono w niej także liczne tabele i mapy.Item Na marginesie ponownego wydania pracy Pawła Edwarda Frankiewicza Osieczna w walce o niepodległość(Oficyna Wydawnicza Garamond, 2018) Michalski, MaciejTekst jest wprowadzeniem do reprintu pracy P.E. Frankiewicza, Osieczna w walce o niepodległość. Zawiera pierwszą obszerniejszą biografię autora, krytyczną analizę treści książki oraz bibliografię P.E. FrankiewiczaItem Nordiska ordaccenter ur andraspråksperspektiv(Wydział Neofilologii UAM w Poznaniu, 2016) Michalski, Maciej; Majer, Anna; Skrzypek, Dominika; Skommer, GrzegorzItem O kilku sposobach przywoływania słowiańskiej przeszłości Polaków w pierwszej połowie XIX wieku(Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2013) Michalski, Maciej; Dąbrówka, Andrzej; Michalski, MaciejTekst przedstawia niektóre z funkcjonujących w początkach XIX wieku kreacji Słowiańszczyzny. Główny nacisk został położony na rozważania historiograficzne i etnograficzne, zanurzone w swoistym (pre)romantycznym kontekście, bardzo często dalekim od współczesnych kanonów naukowości. Istotne są spostrzeżenia na temat wzajemnych relacji między literaturą-poezją a pisarstwem naukowym.Item Osieczna (Storchnest). Dawne widoki(2005) Michalski, MaciejPublikacja zawiera opis przestrzeni miasta Osieczna (niem. Storchnest), dokonany na podstawie analizy pocztówek, zdjęć, map, pochodzących z XIX i XX wieku. Książka jest próbą uchwycenia zmian w wyglądzie miasta, zarejestrowanych w źródłach ikonograficznych. Uzupełnieniem tekstu jest katalog kart pocztowych z Osiecznej, obejmujący blisko 200 pozycji.Item Powtórka z historii rozrywki. Szkice historyczne i archeologiczne(Wydawnictwo Wydziału Historii UAM; Grupa Wydawnicza FNCE, 2024) Frankiewicz, Mateusz; Michalski, Maciej; Wojtczak, JakubNa książkę składają się 23 teksty napisane przez 27 autorek i autorów w różny sposób podejmujących problematykę rozrywki oraz związanych z nią zabaw. Zaprezentowane artykuły obejmują szerokie spektrum chronologiczne – około 5000 lat historii ludzkich społeczności. Powtórka z historii rozrywki oznacza przywołanie kulturowych wymiarów zabawy i rozrywki w konkretnej epoce historycznej.Item Przekazy o chrzcie księcia Mieszka w piśmiennictwie polskim od schyłku średniowiecza po połowę wieku XIX(Wydawnictwa Miejskie Posnania, 2016) Michalski, MaciejThe main purpose of the article is to present historiographical accounts of Duke Mieszko’s baptism given in Polish literature between the late middle ages and the mid-19th century. In the second half of the 15th century, Iohannes Longinus completed his Annales seu cronicae incliti Regni Poloniae, a work subsequently drawn upon by all authors in the modern era who wrote on Poland’s history. Successive chroniclers, including Maciej of Miechów, Marcin Bielski and Marcin Kromer, adopted the perspective of this medieval historian. The same can be said for other writers whose works popularized Polish history. Whether poetic, as written by Klemens Janicki and Jan Achacy Kmita; iconographic, as described by Jan Głuchowski; hagiographic: Florian Jaroszewicz and Piotr Hiacynt Pruszcz; or historiosophic: Augustyn Kołudzki and Jan Białobłocki, the story of Mieszko’s abandonment of the faith of his forefathers and adopting Christianity followed the general lines adopted by Iohannes Longinus in The Chronicles. During the Enlightenment period, such authors as Gottfried Lengnich, Teodor Waga and, most prominently, Adam Naruszewicz, did very little to make the approach more scientific. All of the above portrayed Duke Mieszko’s baptism as pivotal in the history of the Polish state. It was not until the Romantic period that this perception changed fundamentally. At that time, Joachim Lelewel constructed his individual classification of Polish historical periods, with the Christening of Mieszko no longer featured as a turning point. He was followed by Zorian Dołęga Chodakowski, whose assessment of the arrival of Christianity in Slavic territory was plainly negative. Chodakowski believed that Christianization brought about the disintegration of indigenous Slavic culture and the erosion of Slavic identity.Item Sfera prywatna w podręcznikach do "Historii i społeczeństwa" dla szkół ponadgimnazjalnych(Fundacja Feminoteka) Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraTekst jest fragmentem raportu powstałego w ramach projektu "Gender w podręcznikach". Analizuje sposób przedstawiania sfery prywatnej w podręcznikach do przedmiotu "Historia i społeczeństwo" dla szkół ponadgimnazjalnych.Item The two swords: using the symbol of the battle of Grunwald (1410) in the 19th and 20th century Poland(Wydawnictwo Chronicon, 2008) Michalski, MaciejArtykuł omawia powstanie i rozwój tradycji bitwy pod Grunwaldem (1410) w dziewiętnasto- i dwudziestowiecznej Polsce. Szczególny nacisk został położony na analizę wątku przekazania królowi Władysławowi Jagielle dwóch mieczy. Analizowana jest zarówno tekstowa, jak i ikonograficzna obecność dwóch mieczy, które w drugiej połowie wieku XX stały się powszechnie rozpoznawanym znakiem, związanym z polsko-niemieckimi zmaganiami zbrojnymi.