Browsing by Author "Przyszczypkowski, Kazimierz"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Edukacyjne konteksty migracji(1991) Przyszczypkowski, KazimierzThe right to a free choice of the place of residence and the right to free migration belong to the catalogue of important human rights. From the point of view of the individual, the change of residence in consequence of migration has not always been and still is not the best means of advancement towards increased autonomy and towards higher cultural competence. The research conducted among migrants resident in Poznań showed that in their previous places of residence (villages, small towns) the migrants encountered the problems of lack of sense, values and motivation ("way of life"). Such attitudes are in most cases the consequence of inadequacy of models of participating in culture implemented by educational systems. Also in their new environment the migrants prefer forms of education that do not require much intellectual effort and social roles that do not require high qualifications. The migrants usually accept the state of "justified inequality'' and are aware of the discrepancy between their own cultural incompetence and cultural programmes offered by various educational institutions in a big town.Item Ekspertyza dokumentu „Skills Development and Employability in Europe: The New Skills Agenda”(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Przyszczypkowski, Kazimierz; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Pawłowski, Roman; Szafran, JoannaThis article is a critical analysis of the "Skills Development and Employability in Europe: The New Skills Agenda" document. The purpose of the discussion is to analyze the 10 problem areas identified and formulated in the document, paying particular attention to the perception and implementation of these issues from the perspective of European countries. The recommendations presented for each of the issues may provide important guidance for developing a vision of vocational education targeting the labor market of the European Union.Item Nestorzy nauki Uniwersytetowi(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019) Przyszczypkowski, Kazimierz; Cytlak, IzabelaCóż mogą wnieść do rozwoju nauki czy jej upowszechniania uniwersyteccy nestorzy nauki, którzy formalnie zakończyli już swoją akademicką działalność? Czy mogą jeszcze partycypować w odkryciach naukowych, będąc poza uczelnią? Pytania te wydają się szczególnie zasadne w sytuacji dynamicznego rozwoju nauki, wielogodzinnej pracy w laboratoriach, pracowniach, bibliotece czy archiwach, które wydają się być poza zasięgiem nestorów nauki. Michał Heller „bycie uczonym" postrzega, jako „sposób na życie" ale i jako „pasję". Wpisuje także w obszar powinności profesorów, ale również i nestorów nauki „wymiar etyczny". Nestorzy nauki właśnie dzięki doświadczeniu, mądrości, jak i szacunkowi, który jest im przypisywany, mogą realizować główną ideę uniwersytetu, jaką jest uprawianie nauki, jej upowszechnianie i głoszenie prawdy. W naukę wpisuje się też jej etyczny wymiar, etyczną powinność. Nestorzy nauki mogą w szczególny sposób wpisywać się we współcześnie nieco zapomnianą relację mistrz – uczeń (student), jak i krzewiąc postawę twórczej krytyki wobec własnych osiągnięć naukowych, postrzeganych z perspektywy nowych, młodych odkryć badawczych. W ten sposób nestor nauki, jako „mistrz", mimo swojego wieku, przejawia (lub przejawiać powinien) i prezentuje twórczą wrażliwość krytyczną, wyrażającą się w przesuwaniu horyzontów poznania naukowego.Item Partnerstwo w samorządowej polityce oświatowej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Przyszczypkowski, Kazimierz; Cytlak, IzabelaAnalysis of the various documents of the local self-government education indicates that we deal with the evolution of activities concerning the importance of education. At the beginning of the transition period (1990s), local governments indicated mainly fi nancial diffi culties in acquiring education. Thinking about education only in terms of government responsibility was predominant. The main threat to self-government education was then and is now a tendency to unifi cation. One the one hand, it expresses itself by being obedient to the directives and guidelines of the Ministry of Education, on the other hand, in thinking about education in electoral terms. Therefore the focus on short-term spectacular and low-risk activities that do not cause social confl icts. A long-term perspective is slowly but steadily more and more present in local government educational policy in recent (3-4) years. We can observe a clear diversifi cation of activities in the fi eld of fi nancial regulation on self-government education. There is also a growing awareness of the need for fi nancially supporting the education of local extra-budgetary funds (so-called EU funds). The widely promoted idea of an education partnership is an import task for self-government education. This idea may be the basis for connecting current educational issues in local communities with long-term problems. Even though the Polish school continues to be “an isolated island”, it becomes more and more a self-government, community-based school but not in all areas of its functioning.