Browsing by Author "Rewizorski, Marek"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
Item Brics and New Multilateral Development Banks: Towards Recalibration of Global Economic Governance(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2018) Rewizorski, MarekThis article addresses selected issues enmeshed into global economic governance debate. It focus¬es on a role of international institutions in transforming world order, in particular the rise of emerging powers increasingly categorised or acronymised as BRICS, their resources, power and vested interests. The main narrative brings close the phenomenon of the new reshuffling in multilateral development banking (MDB). The New Development Bank (NDB), and the Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) as ‘products’ of the third wave of MDB emergence, fit well into the proc¬ess coined as ‘the recalibration of the world economy.’ It is expressed by shift of the centre of glo¬bal economic gravity towards non-western actors and can be explained by arguments derived from game theory. They elucidate exit - voice nexus, where the cost of exit for both organisation leaders (Western donors) and members (EMDCs, BRICS) is fragmented multilateralism and where the cost of voice is decreasing capacity to influence principles and procedures of multilateral develop¬ment lending. The article in the first section starts with overview of three waves of multilateral development banking, where the most recent of them is partially explained using game theory argument. Second section starts from accentuating common characteristics of NDB and AIIB and then examines the differences between NDB and AIIB - entities which emerged during the third wave. The final section provides summaries and conclusions.Item Dużo hałasu o nic? Uwagi o reformie modelu funkcjonowania Międzynarodowego Funduszu Walutowego(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2017) Rewizorski, MarekW niniejszym artykule głównym celem będzie analiza efektów przekształceń modelu funkcjonowania MFW, zapoczątkowanych w 2006 r. w Singapurze, realizowanych w głównej mierze od 2010 roku i określanych jako najbardziej fundamentalna reorganizacja zarządzania w 65-letniej historii MFW i największe dotychczasowe przesunięcie wpływów na korzyść rynków wschodzących i państw rozwijających się. Artykuł ten, usytuowany w ramach instytucjonalnego nurtu badań nad globalnym zarządzaniem i wykorzystujący podejście badawcze, które określa się mianem krytycznej międzynarodowej ekonomii politycznej, będzie stanowił próbę odpowiedzi na pytanie czy reforma, polegająca na modyfikacji wielkości partycypacji poszczególnych państw w kapitale zakładowym Funduszu, czyli udziału w tzw. kwocie i wynikających z jej wielkości liczby głosów przypadających na państwa członkowskie, była nią w istocie, czy raczej stanowiła przykład dysfunkcjonalności global economic governance.Item External policy of the European Union as a late-Westphalian political innovation(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2022) Rewizorski, MarekThis article looks at the European Union’s external policy as a late-Westphalian political innovation. The article assumes that the external activity of the European Union goes beyond the classical framework of foreign policy, which is usually considered an attribute of the state, and the EU itself, as a hybrid entity, formulates and implements external policy. The latter has a normative and functional character, which means that the basis of the EU’s presence in the world is a set of specific rules, tools and organizational structures allowing for actions that not only complement the foreign policy of the member states but also go beyond its framework. European Union’s late-Westphalian external policy is based on three pillars – multilateralism, normative plasticity, and hybridism, which when considered collectively create an image of the EU’s activity beyond the model of classical diplomacy and interstate cooperation.Item G-8 czy G-8,5? Uwagi na temat uczestnictwa Unii Europejskiej w grupie ośmiu(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Rewizorski, MarekW niniejszym artykule zanalizowano zagadnienie reprezentacji UE w G-8 i rolę jaką odgrywa w tym kontekście Komisja Europejska. Zostały w nim postawione dwie hipotezy. Pierwsza z nich stanowi, że zarówno UE, formalnie traktowana w G-8 jak państwo, jak również Komisja – wyemancypowany, ponadnarodowy agent państw członkowskich, to samodzielni i do pewnego stopnia równorzędni pod względem politycznym i prawnym uczestnicy G-8. Zgodnie z drugą z hipotez G-8, ze względu na samodzielną rolę pełnioną przez Komisję, de facto stanowi G-8,5, a opcjonalnie, w niedalekiej przyszłości, wraz z podziałem ról między Komisję a przewodniczącego Rady Europejskiej – może zostać uznana za G-9. Zwiększona penetracja G-8 przez Komisję i Radę Europejską w dalszej perspektywie może nie tylko peryferyzować państwo sprawujące prezydencję rotacyjną w Radzie, ale także niepotrzebnie wzmacniać i tak już silną europejską reprezentację w grupie ośmiu. W perspektywie kilku lat proces ten może doprowadzić do podważenia misji G-8 lub, w najlepszym wypadku, do sprowadzenia tego forum do roli „COREPER-u G-20”, swego rodzaju ciała pomocniczego, w którym rozpatruje się mało istotne kwestie, nie budzące sprzeciwu ze strony państw BRICS i pozostałych nie-zachodnich członków G-20. Rozważania na temat reprezentacji UE w G-8 i wzrostu znaczenia Komisji zostaną przeprowadzone przy zastosowaniu teorii pryncypał–agent i teorii delegacji. Wskazany zostanie także post-lizboński porządek reprezentacji, w którym Komisja dotychczas nie zagrożonawG-8 przez prezydencję, zyskuje nowego rywala w postaci Rady Europejskiej.Item Globalizacja i jej przeciwnicy(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2011) Rewizorski, MarekOne of the results of the accelerated economic and social development over the last thirty years involves the emergence of social movements that are opposed to globalization. The objective of this paper is to present the main demands of the opponents of globalization, in particular in the context of the asymmetrical development of the parties in international relations. Anti-globalists and alter-globalists oppose the increasing importance of transnational corporations and the gradual shift of the point of gravity in the global economy from sovereign states to institutions of a regional, supraregional or global character. Anti-globalists note the progressing global crisis of legitimization of the democratic system of governance and the threat that it will be replaced by highly institutionalized technocratic structures (WTO, IMF, World Bank, European Commission). The role of anti-globalist and alter-globalist movements is of profound significance at present as they provide opposition to neoliberalism as the binding doctrine in global economy. Calling for the establishment of mechanisms that would provide for fair distribution of goods between the ‘North’ and the ‘South’ they contribute to the internationalization of the idea of collaboration between states thus ensuring that order be maintained in the global economy. Therefore, these movements support the ‘weaker party’ in international business relations – the developing countries. However, there is a negative aspect of their activity, namely they perceive globalization as a process of subordinating the weak by the strong, or – in other words – they refer to the idea of class struggle in the global economic system.Item Od Waszyngtonu do Osaki. Zagadnienie cyfryzacji w agendzie Grupy Dwudziestu(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2023) Rewizorski, MarekGłównym celem niniejszego artykułu jest empiryczna analiza znaczenia problematyki cyfryzacji w agendzie Grupy Dwudziestu (G20). Punktem wyjścia jest oparta na ilościowej i jakościowej analizie treści dokumentów i rozmowach z ekspertami obserwacja, zgodnie z którą problematyka ta – początkowo towarzysząca zagadnieniom gospodarczym i traktowana marginalnie przez G20 – zyskała na znaczeniu podczas prezydencji w Grupie sprawowanej przez Chiny (2016) i Niemcy (2017). Emancypując się spod kurateli ekonomii cyfryzacja stała się w latach 2016–2019 priorytetem w międzypaństwowej przestrzeni deliberacyjnej i podstawą promowanej przez G20 wizji „świata połączonego”, opartego na przyjęciu szerokiego podejścia do przeobrażeń w cyberprzestrzeni i pozwalającego na powiązanie zagadnień ekonomicznych i finansowych z polityką rozwojową, bezpieczeństwem oraz ochroną praw obywatelskich.Item Petropolityka i bezpieczeństwo energetyczne we współczesnym świecie(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Rewizorski, MarekW niniejszym artykule dokonano analizy bezpieczeństwa energetycznego zarówno w kontekście regionalnym, jak i globalnym. Punktem wyjścia w analizie polityki prowadzonej przez Rosję, Wenezuelę i państwa Zatoki Perskiej stało się „pierwsze prawo petropolityki”, zgodnie z którym im wyższa jest średnia cena ropy naftowej i gazu na rynkach światowych, tym niższe jest przeświadczenie rządów o konieczności przeprowadzenia wewnętrznych reform politycznych i gospodarczych, a ich polityka zagraniczna i bezpieczeństwa jest bardziej konfrontacyjna. W opinii autora artykułu zarówno kontrowersje wokół projektu Nord Stream, jak również gwałtowne protesty na Bliskim Wschodzie określane mianem „Arabskiej Wiosny”, przemawiają za poparciem hipotezy o potrzebie dążenia do przestrzegania reguł demokracji i solidarności pomiędzy państwami jako mechanizmu zapewniającego bezpieczeństwo energetyczne w skali globalnej.Item Podmiotowość prawnomiędzynarodowa Wspólnot Europejskich oraz Unii Europejskiej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu, 2011) Rewizorski, MarekOne of the main issues in the debate on the Treaty of Lisbon was to determine the legal international status of the European Union. The doctrine of international public law and European law stipulates personality as the ability to acquire rights and enter into international commitments. Before the Treaty of Lisbon came into force a highly animated and varied discussion continued on this issue. Among other things, it concerned the issues of whether international organizations are the subjects of interna-tional law, the nature of their subjectivity (primary or secondary), the relationship between the Community’s founding treaties, and, finally, whether European law constitutes an autonomous legal system. The most serious controversies, however, were raised by the legal international qualification of the European Union. In the opinion of a portion of representatives of European law, the EU was considered to be an international organization although it did not have legal personality, in contrast to the European Community. Therefore, it was usually defined as a specific structure in statu nascendi. This dispute was ultimately concluded by the Lisbon Treaty which replaced the three-pillar legal structure with a uniform international organization, and the European Community ceased to function. Yet the new legal system retained the European Atomic Energy Community, which seems an inconsistent and flawed decision, albeit a politically justified solution.Item Przypływ który nie unosi żadnej łodzi. Unia Europejska wobec rozwoju transnarodowej ekonomii krymigracyjnej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2016) Rewizorski, MarekW niniejszym artykule, autor koncentruje się na prześledzeniu relacji między „eksplozją” nieregularnych migracji do Europy a rozpowszechnianiem się i wzrostem znaczenia sieci przestępczych o transnarodowym charakterze. Punktem wyjścia jest założenie, że transnarodowa ekonomia krymigracyjna (TEK) napędzana jest przez pozaprawną aktywność aktorów prywatnych (strona podażowa) oraz przez potencjalnych migrantów, którzy zgłaszają zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi, często nie zdając sobie w pełni sprawy z konsekwencji wejścia w relacje kontraktualne z grupami przemytników (strona popytowa). Zakłada się także, że dynamiczne funkcjonowanie transnarodowej ekonomii krymigracyjnej jest jedną z głównych przyczyn nasilania się nieregularnych migracji oraz „kryzysu migracyjnego” w Unii Europejskiej.Item Rola rynku w kształtowaniu się zarządzania globalnego(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2014) Rewizorski, MarekThis text reflects on the role of the global market, defined as the space where various relations between states and private entities take place. The following examples are provided in the case of the latter: private arbitration, rating agencies, International Standard Organisation, The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, and Codex Alimentarius Commission. The market is depicted in the context of a number of economic and financial phenomena constituting the contemporary face of globalization. The article also presents the diverging standpoints of researchers as concerns the role attributed to the market in global governance as the space of activities of non-state entities, especially considering the fact that – as a more and more vital holder of power exceeding that of state powers – private structures are acquiring broad autonomy within national and international law. Thereby, they become important regulators of jurisdiction and the international economy. From this perspective, globalization leads to the extension of the scope of rules regulating more and more fields of economic activity conducted beyond national borders. The further weakening of the role states have in relation to market powers and entities involved in a broad range of actions in economy, trade, and international finances is therefore plausible.Item Rola Unii Europejskiej w budowie nowego ładu międzynarodowego - stan obecny i perspekytywy(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2010) Rewizorski, MarekW nauce o stosunkach międzynarodowych porządek, czy też ład międzynarodowy, to zbiór podmiotów państwowych i niepaństwowych złączonych wzajemnymi relacjami o różnorodnym charakterze i działających według wspólnie wypracowanych lub narzuconych z zewnątrz reguł. Po zakończeniu zimnej wojny i utracie na znaczeniu ładu jałtańskiego rozgorzała dyskusja nad kształtem jaki ma przybrać ład postzimnowojenny. Z poczynionych rozważań wynika, że polityczny i gospodarczy ład międzynarodowy w najbliższych dekadach będzie wielobiegunowy. Szczególne znaczenie odgrywać w nim będą USA, Chiny , a także Unia Europejska, Japonia, Indie i Brazylia. Obecnie UE odgrywa jedną z najważniejszych ról w budowie ładu międzynarodowego. Widać to zwłaszcza pod względem gospodarczym jako że Unia UE jest obecnie największym światowym eksporterem i drugim (po USA) importerem. Wydaje się jednak, że tradycyjne opisywanie Unii Europejskiej jako przykładu obszaru sukcesu gospodarczego może w najbliższym czasie ulec zmianie. Europa w długiej perspektywie ulegnie marginalizacji jeśli nie wróci do projektów ściślejszej integracji, nie wykorzysta lepiej swojego potencjału intelektualnego i gospodarczego oraz nie przyspieszy rozwoju poprzez stawianie na nowe technologie. Dla podtrzymania swojej pozycji powinna ona aktywniej współpracować z USA, utrzymywać poprawne stosunki z krajami azjatyckimi a także zaangażować się we współpracę z organizacjami między- i pozarządowymi, które w najbliższych latach będą zyskiwać na znaczeniuItem Światowa Organizacja Handlu w procesie globalizacji gospodarki światowej(2010-03-12T08:35:07Z) Rewizorski, Marek; Kalka, Piotr. PromotorPraca dotyczy interakcji zachodzących na poziomie globalnym pomiędzy Światową Organizacją Handlu (ang. WTO), jako organizacją międzynarodową, a jej państwami członkowskimi, działającymi w ramach wyznaczanych przez proces globalizacji gospodarczej. Rozważania podejmowanie są na płaszczyźnie politycznej, gospodarczej i społecznej.Item Sytuacja kobiet na europejskim rynku pracy(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2011) Rewizorski, MarekThe considerations presented in the paper demonstrate that the situation of women in the European labor market has considerably improved over the last decade. This is facilitated, among other things, by the extensive legal instruments stipulated in the Treaty on the Functioning of the European Union and in so-called ‘equality directives’. Yet, despite this extensive and moderately coherent system of legal protection of women in the labor market, they continue to have a weaker position than men. Gender segregation in the European Union is a considerable problem; it is exemplified by women’s limited access to attractive positions and a gender pay gap, i.e. obtaining lower remuneration than men employed in comparable positions. There are also other factors that influence limited women’s activity in professional life. For a long time women have been second to men in terms of education, but the differences in this area have been gradually decreasing in recent times. What continues to be a factor to curb the participation of women in the European labor market is insufficient childcare provisions. It should be pointed out that confronting demography with employment, and requesting that women choose between home and family or work falsifies the problem. This has clearly been noted in the Europe 2020 strategy, which creates a feedback between women’s employment and their traditional role of guardians of home and hearth. This is facilitated by flexible instruments in the labor market, such as contracts typical for a flexecurity model, e.g. non-standard contracts and flexible hour contracts. Their implementation can contribute to maintaining a positive trend that has recently been manifested in an increasing rate of employed women.Item Unia gospodarczo-walutowa: geneza, ewolucja, perspektywy rozwoju(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Rewizorski, MarekEconomic and Monetary Union: the origins, evolution and development prospects This paper touches upon the origin, evolution and development prospects of Economic and Monetary Union (EMU). Its theoretical foundations are considered, as well as the historical, institutional and normative aspects of monetary and economic integration within the European Union. Considerable attention is paid to EU institutions’ participation in economic management, in particular to the European Central Bank, which is the pivot of monetary and economic stabilization in the European Union. The paper also emphasizes the potential changes applying to EMU following the Lisbon Treaty that may be introduced after signing the Treaty on Stability, Coordination and Governance in the Economic and Monetary Union (Fiscal Treaty) and establishing an economic government.Item Z powrotem do debaty neo-neo. Dwa spojrzenia na bezpieczeństwo energetyczne(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Rewizorski, MarekCelem niniejszego artykułu jest ukazanie rozbieżności między ujęciem neorealistycznym a neoliberalnym w odniesieniu do problematyki bezpieczeństwa energetycznego, ale także zanalizowanie, w sposób właściwy wskazanym szkołom myślenia, współczesnych zjawisk i procesów wpływających na relacje między podmiotami kształtującymi politykę energetyczną na poziomie międzynarodowym. Służą temu dwa studia przypadku, z których pierwszy został poświęcony chińskiej strategii energetycznej na „Większym Bliskim Wschodzie” (neore-alizm), drugi zaś - problemowi instytucjonalizacji polityki energetycznej Unii Europejskiej (neoliberalizm).