Doktoraty (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WNS) by Subject "affective valence and activation"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Poziom wykonania zadań poznawczych w wybranych stanach afektywnych(2011-10-03T12:43:09Z) Skałacka, Katarzyna; Derbis, Romuald. PromotorPraca podejmuje zagadnienie związku stanów afektywnych i poznania w kontekście psychologii pozytywnej. Jej celem empirycznym jest zbadanie, czy poziom wykonania elementarnych i złożonych zadań poznawczych zależy od dyspozycyjnego stanu afektywnego (poczucie jakości życia) i indukowanych eksperymentalnie stanów afektywnych, różniących się walencją i aktywacją. Kontrolowano również trudność zadań poznawczych. Przebadano komputerowo 552 studentów. Wyniki pokazują, że od dyspozycyjnych i indukowanych stanów afektywnych zależy głównie wykonanie zadań złożonych. Im są one trudniejsze, tym otrzymane efekty są większe. Kierunek wpływu stanów afektywnych jest tutaj względnie stały. Patrząc ogólnie, wysoki dyspozycyjny stan afektywny, pozytywna walencja oraz wysoka aktywacja afektywna podnoszą poziom wykonania zadań, a niski dyspozycyjny stan, negatywna walencja oraz niska aktywacja obniżają go. Okazało się, że dyspozycyjny stan afektywny moderuje efekt wpływu indukowanych afektów na poziom wykonania zadań. Działa facylitująco. Niski poziom dyspozycyjnego stanu afektywnego sprzyja wykonaniu łatwych zadań elementarnych i złożonych poznawczo. Im zadanie jest trudniejsze i bardziej złożone, tym dla uzyskania efektu facylitacji wpływu pozytywnej walencji na wykonanie zadań potrzebny jest wyższy poziom dyspozycyjnego stanu afektywnego. Uzyskane wyniki interpretowane są krytycznie w kontekście teorii dotyczących stanów afektywnych, poznania i jakości życia.