Doktoraty (WSE)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WSE) by Subject "ADHD"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Funkcjonowanie ucznia z ADHD w środowisku edukacyjnym(2010-06-25T13:51:53Z) Wawrzyniak, Sonia; Piotrowski, Eugeniusz. PromotorPraca dotyczy funkcjonowania ucznia z ADHD w środowisku edukacyjnym w opiniach rodziców, nauczycieli i specjalistów z nim pracujących. Syndrom ten jest jednostką chorobową. Wszystkie objawy sprawiają, że dzieci te mają problemy w szkole, są nieakceptowane przez rówieśników i niezrozumiane przez rodziców. Niestety ich choroba jest często przyczyną rozwodów wśród rodziców. W rodzinach może pojawić się problem z alkoholem, przemocą a nawet narkotykami. Ludzie przestają się kochać. Obserwujemy kryzys rodziny. Zmienia się funkcjonowanie rodziny i relacje między jej członkami. Specjalne kompetencje do pracy z tymi uczniami powinni mieć nauczyciele. Powinni mieć szeroką wiedzę z edukacji, psychologii, terapii oraz medycyny. Niestety nie potrafią często łączyć tej wiedzy. Szkoły nastawione są na nauczanie masowe. Nie zapewniają uczniom z ADHD odpowiednich warunków do nauki i rozwoju. Wszystko to rzutuje na negatywną reputację wśród nauczycieli i rówieśników.Item Postawy rodziców wobec dzieci z nadpobudliwością psychoruchową w wieku szkolnym w rodzinach religijnych i niereligijnych w Izraelu(2019) Albaldes Liviatan, Sarit; Kubiak, Hanna. PromotorPracę poświęcono problematyce postaw rodziców wobec dzieci z nadpobudliwością psychoruchową w wieku szkolnym, w zależności od religijności rodziców. Nadpobudliwość psychoruchowa jest najczęstszym zaburzeniem neurorozwojowym a jego objawy obejmują funkcjonowanie uwagi, nadruchliwość i impulsywność. Jak wskazują badania, wystąpienie nadpobudliwości ma znaczenie dla przebiegu rozwoju dziecka w różnych jego sferach: poznawczej, emocjonalnej, społecznej. Wiąże się też zazwyczaj z wysokim poziomem stresu rodziców, może prowadzić do wypalenia się sił, negatywnie wpływać na poczucie kompetencji rodzicielskiej, oddziaływać na relację między rodzicami a dzieckiem. Autorka zakłada, że wszelkie oddziaływania wychowawcze i sposób przeżywania rodzicielstwa zależy też czynników związanych z życiem w konkretnej społeczności, od systemu przekonań rodziców i kulturowo wyznaczonych sposobów przeżywania emocji i regulowania ich. Praca ukierunkowana jest na zrozumienie znaczenia religijności jako czynnika znaczącego dla kształtowania się rodzicielskich postaw wobec dzieci w wieku szkolnym, doświadczających i nie doświadczających zespołu nadpobudliwości psychoruchowej.Item Zasoby psychiczne rodziców adolescentów z nadpobudliwością psychoruchową: analiza narracji(2022) Boblil, Granit; Kubiak, Hanna. PromotorDo realizacji badania, którego głównym celem było zrozumienie doświadczenia rodziców młodzieży z ADHD , wybrano jakościowy model badań. W niniejszym badaniu zebrano dane, uzyskane podczas zajęć grupowych dla rodziców, przy czym w każdej grupie uczestniczyło około siedmiorga rodziców. Każda grupa odbyła dziesięć spotkań, raz na dwa tygodnie, przy czym przed spotkaniami grupowymi przeprowadzono wywiady z rodzicami. Wyniki badań potwierdzają to, co dotąd opisano w literaturze przedmiotu, poświęconej rodzicielskim problemom dotyczącym radzenia sobie z pierwotnymi i wtórnymi objawami ADHD u dzieci, a także tym wynikającym z trudności w relacjach w rodzinie, także dalszej i szerzej rozumianej społeczności. Owo zmaganie się z problemami wpływa negatywnie na poczucie skuteczności rodziców. Miewają oni poczucie bycia ocenianymi przez społeczeństwo jako „niewystarczająco dobrzy rodzice”. W niniejszych badaniach akcent położono na określenie i wydobycie psychicznych zasobów rodziców, które mogłyby stanowić swoistą przeciwwagę i remedium na wspomniane powyżej trudności. Wnioski, jakie nasunęły się po przeprowadzeniu badań, wskazują, że rodzice adolescentów z ADHD niejednokrotnie odczuwają izolację społeczną i emocjonalną, ponieważ mają do czynienia z zaburzeniem, która jest niemożliwe do prostego zaobserwowania- można o nim jedynie wnioskować.