Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM by Subject "architektura"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Filozofia i etyka w szkole. Edukacja artystyczna – wyzwania(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Michałowska, Danuta Anna; Ryczek, Justyna; Suchanek, LidiaKsiążkę wyróżnia projekt połączenia refleksji dydaktycznej z takich dziedzin, jak: filozofia, etyka i sztuki piękne. Autorzy prezentowanej monografii postanowili zrealizować ambitny projekt „interdyscyplinarnego namysłu filozofów i etyków, artystów i pedagogów oraz przedstawicieli nauk pokrewnych”, którego głównym zamiarem jest zachęta do tworzenia nowych rozwiązań edukacyjnych. Projekt ten świadczy o bardzo dobrej współpracy metodyków z teoretykami dydaktyki, nauczycieli szkolnych z nauczycielami akademickimi, łączeniu szczegółowych rozwiązań edukacyjnych z ogólniejszymi uwarunkowaniami koncepcyjnymi. Prezentowana monografia uwzględnia najnowsze problemy kształcenia filozoficznego. Jej współautorzy podejmują aktualne problemy: sprawę warunków i konkurencyjności nauczania filozofii i etyki w szkole oraz uzależnień społeczno-politycznych z nimi związanych (w tym kwestię braku należytego zrozumienia organów państwa i instytucji oświatowych dotyczącego organizacji lekcji etyki i obecność filozofii w szkołach i na uniwersytetach). Na podkreślenie zasługuje wskazanie podobieństw między myśleniem twórczym a myśleniem filozoficznym, uwypuklenie zasadności kształcenia moralnego w całokształcie edukacji dziecka, powoływanie się na europejskie i amerykańskie propozycje kształcenia filozoficznego w szkole, propozycje wzmocnienia rangi kształcenia estetycznego (zarówno plastycznego, muzycznego, jak i przez edukację architektoniczną).