Studia Edukacyjne, 2010, nr 11

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Pseudonimy gimnazjalistów w badaniu ankietowym jako źródło wiedzy o młodzieży
    (2010) Jaskulska, Sylwia
    Prowadząc badania nad doświadczeniami gimnazjalistów, których zachowanie oceniane jest na stopień prosiłam respondentów, by podpisali ankiety pseudonimami. Wybrane przez nich pseudonimy to interesujący materiał badawczy. W tekście odchodzę od analizy problemów zawartych w temacie moich badań. Próbuję na pseudonimy, którymi podpisywali się badani, spojrzeć jako na zachowania komunikacyjne, teksty o sobie, przez których pryzmat można na nowo odczytać wypowiedzi, jako na źródło wiedzy o młodzieży i kulturze, w której żyjemy.
  • Item
    Od grzechotki do… – słów kilka o zabawkach dziecięcych
    (Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010) Kabacińska, Katarzyna
    The author, on the background of historical circumstances of the development of children’s toys, shows both timeless aspects of the toys (their functions are as follows: educational, ludic, socializing), as well as a certain conservatism in a children's toy. The purpose of the text is to show that on the one hand, a today’s toy refers to its predecessors, and on the other hand, it has some characteristics of modernity.
  • Item
    Dziecko wobec świata pracy i zawodów. Emiryczne przyczynki. Obraz fenomenu
    (Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010) Piorunek, Magdalena
    The text “Dziecko wobec świata pracy i zawodów. Emiryczne przyczynki. Obraz fenomenu” [A Child and a World of Work and Occupations. Empirical Contributions. A Picture of the Phenomenon] analyses how children perceive the specificity of the vocational world in the context of the classical theories that see a career development as a lifelong experience (Ginzberg, Super) and some selected theories that assign to this biographical stage a role in further relations with the occupational market (e.g. Roe, Gottfredson). Some selective references were made to the author’s own research project that focuses on verifying a descriptive and evaluative image of the occupational world that is formed in the childhood and wishful occupational projects of this stage that are embedded in the fantasy and in the incomplete and fragmentary knowledge that a few year old child has on the outside occupational world that it experiences indirectly. These deliberations are treated as a contribution to an analysis and description of the childhood’s development regularities; they are also a pretext for formulating general practical recommendations aimed at supporting occupational development at this stage.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego