Rodzina w podręcznikach do nauki języka fińskiego oraz polskiego jako obcego. Krytyczna Analiza Dyskursu
Loading...
Date
Advisor
Editor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title alternative
Abstract
Podręczniki są wskazywane jako jedno z istotnych źródeł transmisji dominujących konstrukcji dyskursywnych. W niniejszym tekście przedstawiamy analizę dyskursywnej konstrukcji rodziny w podręcznikach do nauki języka polskiego i języka fińskiego jako języków obcych. Prowadzimy analizę z perspektywy dyskursywno-historycznej w ramach krytycznej analizy dyskursu z użyciem metod jakościowych. Ujawnione dyskursy wskazują na pewne podobieństwa, ale również różnice między analizowanymi konstrukcjami rodziny. Do najważniejszych z nich należą: koncentracja na rolach społecznych związanych z płcią w przypadku polskiego podręcznika i niska pozycja dzieci w hierarchii rodzinnej w przypadku podręcznika fińskiego.
Description
Sponsor
Keywords
rodzina, podręczniki do nauki języka polskiego jako obcego, krytyczna analiza dyskursu, podejście dyskursywno-historyczne, dyskurs
Citation
tekst i dyskurs, vol. 7, 2014, pp. 155-173
Seria
ISBN
ISSN
1899-0983