Rodzina w podręcznikach do nauki języka fińskiego oraz polskiego jako obcego. Krytyczna Analiza Dyskursu

Title alternative

Abstract

Podręczniki są wskazywane jako jedno z istotnych źródeł transmisji dominujących konstrukcji dyskursywnych. W niniejszym tekście przedstawiamy analizę dyskursywnej konstrukcji rodziny w podręcznikach do nauki języka polskiego i języka fińskiego jako języków obcych. Prowadzimy analizę z perspektywy dyskursywno-historycznej w ramach krytycznej analizy dyskursu z użyciem metod jakościowych. Ujawnione dyskursy wskazują na pewne podobieństwa, ale również różnice między analizowanymi konstrukcjami rodziny. Do najważniejszych z nich należą: koncentracja na rolach społecznych związanych z płcią w przypadku polskiego podręcznika i niska pozycja dzieci w hierarchii rodzinnej w przypadku podręcznika fińskiego.

Description

Sponsor

Keywords

rodzina, podręczniki do nauki języka polskiego jako obcego, krytyczna analiza dyskursu, podejście dyskursywno-historyczne, dyskurs

Citation

tekst i dyskurs, vol. 7, 2014, pp. 155-173

Seria

ISBN

ISSN

1899-0983

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License