Instytut Kultury Europejskiej
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Instytut Kultury Europejskiej by Author "Ciesielski, Mieszko"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Cywilizacja łacińska: ekspansja-dominacja-kryzys(Instytut Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie, 2016-12) Kubiaczyk, Filip; Sareło, Zbigniew; Jakóbczyk, Stanisław; Kaźmierczak, Marek; Ciesielski, Mieszko; Kornacka-Sareło, Katarzyna; Kubiaczyk, Monika; Gaj, Beata; Gnyś-Nidecka, Małgorzata; Kubiaczyk, FilipCywilizacja łacińska. Ekspansja-dominacja-kryzys Abstrakt Teksty zebrane w niniejszym tomie skupiają się na problemie przyczyn kryzysu cywilizacji zachodniej, zwłaszcza jej tradycji łacińskiej, z różnych perspektyw badawczych (historycznej, filozoficznej, filologicznej i kulturoznawczej). To zróżnicowane podejście znalazło wyraz w odmiennym formułowaniu podejmowanych zagadnień i przyjętej metodologii, jak i użytej terminologii w odniesieniu do analizowanej kategorii. Pojęcia cywilizacja łacińska i cywilizacja zachodnia używane są przez autorów komplementarnie. Stosują oni przy tym rozmaite narzędzia metodologiczne, zarówno tradycyjny warsztat historyka, jak i odczytania interdyscyplinarne, interkulturowe, intertekstualne i komparatystyczne. Różnorodność tematyczna i chronologiczna tekstów oraz interdyscyplinarny ogląd omawianej problematyki, który proponuje niniejsza monografia, powinny służyć lepszemu zrozumieniu naszej europejskiej teraźniejszości i przyszłości. The Latin civilization. Expansion-domination-crisis. Abstract The texts gathered in this volume focus on the causes behind the crisis of Western civilisation, in particular its Latin tradition, examining it from a number of research perspectives (offered by history, philosophy, language and culture studies). This diversified approach is reflected in the differently formulated issues, varied methodologies and distinct terminology. The notions of Latin and Western civilisation are employed in a complementary fashion. Meanwhile, the method ranges from the traditional disquisition of history to interdisciplinary, intercultural, intertextual and comparative interpretations. The monograph’s thematic and chronological variety, as well as the interdisciplinary take at the subject in question should contribute to a better understanding of the European present and future.Item Człowiek Gombrowicza a model jednostki racjonalnej(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, 2013) Ciesielski, MieszkoAutor konfrontuje koncepcję jednostki racjonalnej z wizją człowieka, jaką można wyinterpretować z twórczości Witolda Gombrowicza. W opozycji do ujęcia racjonalistycznego, człowiek w utworach Gombrowicza jawi się jako niesamoistny i autosterowny, lecz uwikłany w relacje międzyludzkie – formę społeczną, która określa i determinuje działania jednostki. Autor przekonuje, że ujęcie Gombrowicza zawiera trzy typy człowieka: formalny, między-formalny i meta-formalny, które nie są prostym odrzuceniem założeń o racjonalności i autonomii człowieka, lecz stanowią swoiste przezwyciężenie jednostronności koncepcji racjonalistycznej.Item Leszek Nowak’s Non-Christian Model of Man and the Interdisciplinarity of the Humanities(Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2013) Ciesielski, MieszkoIn the article, the author outlines the theory of action by Polish philosopher Leszek Nowak, the so-called non-Christian model of man, which may provide basis for the theoretical integration of various disciplines within humanities. The models overcomes the limitations of the concepts of rationality of action, originating from the assumption that the acting subject always maximizes their own preferences. Meanwhile, the discussed theory states that apart from the principle of rationality the principles in force in human life include the principle of counter rationality and irrationality, which consist in maximisation of someone else’s, not one’s own, preferences and counter-preferences, respectively. The previous applications and expansions of the non-Christian model described in the article demonstrate that the model has been used in the analysis of political, economic and cultural phenomena. Hence, the model may be a cognitively useful foundation for conducting interdisciplinary research.Item Problem ciągłości istnienia Boga(2014-01-23) Ciesielski, MieszkoArtykuł zawiera rozważania dotyczące problematyki wiecznego (ciągłego) istnienia Boga. W punkcie wyjścia przybliżona jest argumentacja na temat wpływu Objawienia opisanego w księgach Starego Przymierza na filozofię klasyczną. Szeroko znane jest twierdzenie, że wizja biblijnego Boga, przyczyniła się do odrzucenia greckiego założenia o rzeczowym charakterze podstawy ontologicznej – absolutu i zastąpienia go koncepcją Boga osobowego. Najważniejszą treścią artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie o doniosłość ontologiczną wizji Boga, jaka wyłania się z opisów zawartych w Nowym Testamencie. A mianowicie, przedstawiona jest interpretacja wybranych fragmentów Nowego Testamentu, która skłania do przyjęcia tezy, że Bóg jest bytem od-wiecznym, ale nie jest do-wieczny, czyli poświęcił w całości swoje istnienie i obecnie nie istnieje. Z tej perspektywy Nowy Testament jawi się jako opis przezwyciężający jedno z zasadniczych założeń klasycznej ontologii (a później filozofii chrześcijańskiej), że podstawa ontologiczna jest wieczna. Powyższa interpretacja wzmocniona jest autorskim rozumowaniem, które określone jest jako „dowód z miłosierdzia na obecne nieistnienie Boga”. W ostatniej części artykułu przedstawiona jest analiza pojęcia „konieczności istnienia Boga”. Wynikiem analizy jest teza, że pojęcie to nie wyklucza idei Boga rezygnującego ze swojego istnienia.Item Problem kumulacji podziałów klasowych we współczesnym kapitalizmie. Próba interpretacji teoretycznej(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, 2013) Ciesielski, MieszkoAutor artykułu rozwija Leszka Nowaka teorię nie-Marksowskiego materializmu historycznego. Na gruncie teorii opracowana do tej pory typologia społeczeństw obejmowała typy, w których występowała tylko jedna klasa łącząca dysponowanie różnymi rodzajami materialnych środków społecznych (przymusu, produkcji, indoktrynacji). Autor przedstawia typologię rozszerzoną o społeczeństwa, w których dwie lub trzy klasy jednocześnie łączą dysponowanie różnymi środkami materialnymi. Tak rozwinięta typologia nie-Marksowskiego materializmu historycznego pozwala autorowi adekwatniej opisać współczesne tendencje przenikania się obszarów polityki i mediów oraz gospodarki i mediów.