Artykuły naukowe (WH)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WH) by Author "Chyc, Paweł"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Demonstracja Heider-Simmel w Amazonii. Wstępne wnioski z międzykulturowych badań nad przypisywaniem intencjonalności(2015-04) Chyc, PawełDemonstracja Heider-Simmel (H-S) jest klasycznym w psychologii poznawczej eksperymentem ukazującym naturalną dla ludzi tendencje do antropomorfizowania nawet względem obiektów geometrycznych. Pomysł na badania opiera się na tezie o potrzebie przeprowadzania badan porównawczych z psychologii poznawczej wykraczających poza tzw. społeczeństwa WEIRD (White, Educated, Industrialized, Rich and Democratic). Indianie Mor´e spełniają kryteria społeczeństw nie-WEIRD, jak również podzielają specyficzne przekonania animistyczne, które mogą potencjalnie wpływać na interpretowanie H-S. Celem tekstu jest przedstawienie wstępnych wniosków z przeprowadzonej przez autora demonstracji Heider-Simmel pośród boliwijskich Indian Mor´e.Item Kulturowe zróżnicowanie a „teoria umysłu” (ToM)(2014-02) Chyc, PawełPowstała na gruncie psychologii teza o nabywaniu „teorii umysłu” (ToM) zarówno w swojej klasycznej [Premack i Woodruff 1978] jak i modularnej wersji [Leslie i Thaiss 1992] zakłada, ze reflektowanie nad stanami mentalnymi innych jest konieczne dla prawidłowego rozwoju kompetencji społecznych każdego człowieka. Jednak formułowanie problemu odczytywania intencji innych w postaci teoria-teorii (TT) może nastręczać szereg wątpliwości. Celem tekstu jest przedstawienie kilku uwag polemicznych wobec ujęć TT wspartych danymi z zakresu antropologii kulturowej oraz interdyscyplinarnych badan nad kultura i poznaniem (cognition and culture). Przede wszystkim, należy zwrócić uwagę na kulturowe i historyczne uwarunkowania samej idei „umysłu”. Interesujące są dane etnograficzne odnośnie kultur, w których brak jest potocznej idei umysłu, gdzie wiedza nie jest lokowana w umyśle, jak również intencje i zachowania ludzi nie są interpretowane w kategoriach „stanów mentalnych”. Inne dane etnograficzne wskazują na kulturowo unormowane negowanie możliwości wnioskowania na temat stanów mentalnych innych (opacity of other minds). Wreszcie niektóre z eksperymentów ToM przeprowadzone w badaniach międzykulturowych ukazują interesujące uwarunkowania kulturowe.