Doktoraty (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WNS) by Author "Baniak, Józef. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Koncepcja dialogu w myśli filozoficzno-społecznej Józefa Tischnera(2011-03-01T14:51:23Z) Marcinów, Teresa; Baniak, Józef. PromotorCelem niniejszej rozprawy doktorskiej jest opisanie koncepcji dialogu J. Tischnera. Praca ta przedstawia główne źródła inspiracji dla tischnerowskiej refleksji filozoficznej to jest: fenomenologię, egzystencjalizm, hermeneutykę, chrześcijaństwo, a w szczególności filozofię dialogu. Specjalna uwaga poświęcona została fenomenowi dialogu oraz okolicznościom spotkań międzyludzkich. Zagadnienie dialogu zostało przeanalizowane w aspekcie funkcjonowania różnych struktur społecznych oraz obszarów życia ludzkiego. Ważną częścią niniejszej dysertacji jest refleksja nad społeczną naturą człowieka i jedną z podstawowych zasad funkcjonowania społeczeństwa - solidarnością. W pracy zaprezentowane zostały również praktyczne możliwości dla realizacji wartości etycznych w życiu codziennym.Item Między potrzebą doznań a trwałością postaw. Religijność i moralność uczniów szkół średnich i studentów uczelni wyższych w diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. Studium socjologiczne(2017) Szauer, Remigiusz; Baniak, Józef. PromotorBadania nad religijnością i moralnością w socjologii to zakres działań wymagający uwzględnienia dynamiki przemian dokonujących się w całym otoczeniu społecznym, jak i w samym człowieku. Wiąże się to z coraz szybszym tempem transformacji społeczno-kulturowych, jakie mają miejsce współcześnie. Przedmiotem badań jest zatem religijność i będąca jej konsekwencją moralność religijna młodzieży, realizowana indywidualnie i zbiorowo, osobiście i publicznie. Ważną zmienną w badaniach jest tu przedział wiekowy. Celem więcej rozprawy jest gruntowna i wielostronna analiza religijności młodzieży szkół ponadgimnazjalnych i uczelni wyższych, zaprezentowanie wynikających z badań tendencji i typów religijności w kontekście takich uwarunkowań jak: sekularyzacja, deinstytucjonalizacja i prywatyzacja religii, czy urynkowienie sfery religijnej. Przy doborze próby badawczej pod uwagę wzięta została młodzież szkół średnich i studenci uczelni wyższych. W przypadku szkół średnich wzięci pod uwagę zostali uczniowie klas pierwszych i ostatnich, tak aby wychwycić ewentualne tendencje zmian religijności w ramach szkoły średniej. Obszarem badań jest w tej pracy diecezja koszalińsko-kołobrzeska. Badania w diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej zrealizowane zostały metodami ilościowymi i jakościowymi. Przeprowadzono 1252 ankiet, 20 wywiadów indywidualnych i 10 zogniskowanych wywiadów grupowych. Praca zawiera 8 rozdziałów: 1 teoretyczny oraz 7 z omówieniem badań empirycznych i ukazaniem wyników w perspektywie ogólnopolskiej oraz w specyfice środowiska społecznego opisywanej diecezji.