Doktoraty (WSE)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WSE) by Author "Andrys, Magdalena"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Aktywność muzyczna a umiejętności geometryczne uczniów szkoły podstawowej(2021) Andrys, Magdalena; Dylak, Stanisław. PromotorDysertacja „Aktywność muzyczna a umiejętności geometryczne uczniów szkoły podstawowej” składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy dotyczy biologicznych i edukacyjnych podstaw rozwoju muzycznego człowieka. Przedstawiono w nim niezbędne fakty i pojęcia potrzebne do dalszych rozważań. Przechodząc, w dalszej części, do treningów artystycznych i ich wpływie na procesy poznawcze człowieka, przeanalizowano wyniki badań świadczące o korelacji dodatniej w tejże kwestii. Rozważania obejmują również zagadnienie współczesnej wiedzy o mózgu. W drugim rozdziale dokonano charakterystyki i umiejscowienia edukacji muzycznej w polskim systemie oświaty ze szczególnym uwzględnieniem aktywności muzycznej w postaci gry na instrumencie. W rozdziale tym uprzednio ukazano muzykę w kontekście społeczno-kulturowym, jak również przeanalizowano pokrótce najważniejsze jej założenia i funkcje. Trzeci rozdział oscyluje wokół matematyki, dlatego zawarte w nim zostały wyniki badań traktujące o wpływie treningów artystycznych, na procesy poznawcze leżące u podstaw matematyki. Opisane zostały badania prowadzone pod kierunkiem Elizabeth Spelke, które były inspiracją do podjęcia tematu rozprawy. Czwarty rozdział to przedstawienie metodologii badań własnych, których przedmiotem była aktywność muzyczna i umiejętności geometryczne, a celem głównym określenie zależności między aktywnością muzyczną a umiejętnościami geometrycznymi uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej. W rozwiązaniu problemu głównego i problemów szczegółowych zastosowano metodę eksperymentu pedagogicznego z wykorzystaniem techniki grup równoległych, oprócz eksperymentu w badaniach wykorzystano również metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety. Narzędziami zastosowanymi w badaniach były: test umiejętności geometrycznych oraz kwestionariusze. Dokonana analiza badań oraz interpretacja wyników została przedstawiona w rozdziale piątym.