Doktoraty (WH)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WH) by Author "Brencz, Andrzej. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Studium z dziejów grupy zawodowo-regionalnej rybaków nieszawskich w XX wieku. Migracje, ekologia, historia(2014-02-20) Trapszyc, Artur; Brencz, Andrzej. PromotorPrzedmiotem rozprawy jest grupa rybaków, dotychczas słabo poznana i zaledwie wzmiankowana w polskiej literaturze etnologicznej. Praca, będąca wynikiem długoletnich badań nad rybołówstwem dolnej Wisły, to historia Nieszawiaków na przestrzeni XX w. Określając ich status grupowy, uwagę poświęcono powstaniu, rozwojowi oraz zmiennym zakresom znaczenia nazwy grupy. Procesy te oraz rola Nieszawiaków, jako grupy przekazującej wzorce kultury rybackiej z Kujaw na Pomorze, to wynik migracji, interakcji międzygrupowych, relacji kultura-natura oraz związków historii regionalnej z historią Polski. W pracy przedstawiono bazę źródłową, metodologię oraz literaturę z zakresu rybołówstwa wiślanego i tematyki rzecznej. Omówiono problematykę ekologiczną w etnologii uwzględniając rolę wód w kształtowaniu oblicza kulturowego obszarów nadrzecznych. Zarysowano historię Nieszawy, skąd wywodzi się badana grupa i od której pochodzi jej nazwa. Po przedstawieniu środowiska przyrodniczego i kulturowego badanego obszaru, dokonano prezentacji Nieszawiaków. Wizerunek grupy, jaki wyłania się z punktu widzenia obcych przy uwzględnieniu samookreślenia jej członków i „obiektywnych” wyznaczników kulturowych, to obraz grupy zawodowo-regionalnej. Ten status, wynikający z analizy kliku etapów rozwojowych badanego podmiotu, jest adekwatny do roli Nieszawiaków jaką odegrali oni w historii rybołówstwa wiślanego XX w.Item Współczesne konflikty wyznaniowe na Łemkowszczyźnie(2010-11-24T11:31:26Z) Stachowiak, Andrzej; Brencz, Andrzej. PromotorCelem pracy jest opis i wszechstronna (przede wszystkim pod względem kulturowym) konfliktów wyznaniowych, które wydarzyły się w ostatnim półwieczu na Łemkowszczyźnie – dawnym terytorium etnograficznym zamieszkałym przez Łemków. Były to przede wszystkim konflikty między polską (rzymskokatolicką) i łemkowską (greckokatolicką i prawosławną) częścią społeczności, zamieszkującej to terytorium, o prawo do użytkowania pounickich cerkwi. Konflikty miały również swe inne źródła (narodowościowe, sąsiedzkie, obyczajowe). Rozgrywały się one także w łonie samej grupy łemkowskiej. Określenie „współczesny”, w odniesieniu do – będącego przedmiotem moich badań – zagadnienia konfliktu religijnego, oznaczać będzie okres mający swój początek w 1947 roku (ostatni etap wysiedlenia Łemków) i trwający aż po czasy nam teraźniejsze, a więc obejmujący całe półwiecze, w przybliżeniu – 2. połowę XX stulecia i początek XXI wieku. Konflikty mieszkańców „współczesnej Łemkowszczyzny” na tle wyznaniowym, które wydarzyły się w wymienionym okresie, są zasadniczym przedmiotem niniejszej pracy.