Browsing by Author "Sobczak, Jacek"
Now showing 1 - 16 of 16
Results Per Page
Sort Options
Item Dostęp do informacji publicznej – zagadka i parawan(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2008) Sobczak, JacekArticle 3a, introduced to press law, is of immense importance, which is underestimated in practice. In respect of the press access to public information, it makes a journalist’s rights equal with the rights of any subject who can apply for public information. The legislator, who amended the press law, failed to define the notion of ‘public information’ referred to in the above-mentioned regulation.Item Europejska Karta Języków Regionalnych lub Mniejszościowych jako instrument integracji międzynarodowej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2009) Sobczak, JacekItem Europejski Nakaz Aresztowania – dylematy i wątpliwości. Perspektywa polska(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2008) Sobczak, JacekItem Europejskie kampanie wyborcze w Polsce (2003 – 2004). Analiza politologiczna i medioznawcza(WNPID UAM, 2008) Stępińska, Agnieszka; Hordecki, Bartosz; Sobczak, JacekLata 2003–2004 to okres zamykający etap przygotowawczy do przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie dostosowywania polskich rozwiązań prawnych i instytucjonalnych do standardów unijnych. Dwa wydarzenia z tego czasu: referendum akcesyjne i pierwsze w Polsce wybory do Parlamentu Europejskiego stanowiły przy tym swoiste podsumowanie wieloletniej debaty publicznej nad kierunkami polskiej polityki zagranicznej oraz miejscem i rolą naszego kraju w ukształtowanych na początku lat 90. nowych warunkach geopolitycznych.Item Europejskie standardy swobody wypowiedzi a fenomen tabloidów – między obowiązkami a odpowiedzialnością(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2013) Sobczak, JacekThe paper emphasizes that the European Court of Human Rights in Strasbourg has never differentiated standards of freedom of speech with regard to the medium used to present one’s views. The Court has thus vested the controlling function mass media can play both to the quality press and tabloids. On the other hand, however, the Court did not agree with a concept that was particularly strong in Polish journalism, that the red tops cannot be treated as seriously as the quality press. If this concept were to be accepted, the freedom, or rather irresponsibility, of the tabloid or sensational press addressed at a mass reader would be significantly larger than the field of freedom defined for the ‘serious’ mass media. Therefore, the sensational character of the press does not provide it with greater freedom, nor does it justify a more restrictive approach to its coverage.Item Meandry prawne autoryzacji(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2008) Sobczak, JacekPress law protects the informers of journalists and the persons who collaborate with them and give interviews. This protection not only prohibits the disclosure of details which could help identify the informers, but also imposes other requirements on the journalists with respect to all these people who have decided to speak to them or be interviewed. Particular requirements apply to the issue of authorization. The fundamental function of authorization is to protect the contents of a statement which is treated as an unprotected good by the regulations of copyright law or the civil code with respect to personal interests. At present, authorization is the only legal instrument enabling the author of a statement for publication to ensure its integrity and true meaning. The abandonment of authorization in the system of legal institutions would deprive the persons providing information of protection of their personal interest, i.e. the right to free speech.Item Mniejszości narodowe a bezpieczeństwo Polski(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Sobczak, JacekWielokrotnie podejmowano próby sformułowania definicji mniejszości narodowych i etnicznych. Kwestia ta zaprzątała uwagę licznych instytucji i organizacji międzynarodowych. Została uregulowana w Konwencji ramowej o ochronie mniejszości narodowych oraz Europejskiej Karcie Języków Regionalnych. W Polsce na straży praw mniejszości narodowych stoi dyspozycja art. 35 Konstytucji oraz uchwalona 6 stycznia 2005 r., a później nowelizowana Ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym. W akcie tym jednak nie zdefiniowano pojęcia mniejszości, zaś treścią ustawy objęto jedynie niektóre z zamieszkujących w Polsce mniejszości narodowych. Znaczącym ograniczeniem ustawowym jest żądanie, aby przodkowie poszczególnych mniejszości zamieszkiwali obecne terytorium Rzeczpospolitej co najmniej od stu lat. Za mniejszości narodowe ustawodawca uznał jedynie dziewięć mniejszości narodowych oraz cztery mniejszości etniczne, przy czym w ustawie nie sprecyzowano wymogów różniących mniejszość narodową od etnicznej. Z dobrodziejstwa ustawy nie mogą, jak się okazuje, skorzystać przedstawiciele mniejszości wietnamskiej, francuskiej, amerykańskiej, greckiej, włoskiej i innych, dlatego że ustawodawca nie wymienił ich expressis verbis. Dyskusyjne jest przy tym, czy można uznać, że przedstawiciele wspomnianych mniejszości nie zamieszkiwali w przeszłości terytorium polskiego. Historia poświadcza, iż mieszkańcami Polski byli przecież jeszcze przed rozbiorami Włosi, Francuzi, Grecy, we Lwowie, Kamieńcu itd. Oczywiście nie mieszkali na tym obszarze Wietnamczycy czy Arabowie. Analiza ustawy wska¬zuje, że jest ona zgodna z aktami prawa międzynarodowego. Zauważyć jednak należy, że w chwili obecnej przedstawiciele różnych mniejszości, w tym także mieszkających w Polsce od setek lat, stają się obiektami ataków ze strony członków polskiego społeczeństwa. Dotyczy to Żydów, Tatarów, Arabów, Karaimów. Ataki te są bezpardonowe zwłaszcza wówczas, gdy przedstawiciele mniejszości nie należą do chrześcijan. Skonstatować należy niezrozumiałą obawę przed uchodźcami i złe traktowanie uchodźców także przez organy państwa, na co zwraca uwa¬gę Rzecznik Praw Obywatelskich.Item Ochrona informacji niejawnych w systemie prawnym Unii Europejskiej(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Sobczak, JacekW tekście poddano analizie zasady ochrony informacji niejawnych w prawie Unii Europejskiej rozważając treść art. 296 TWE (obecnie art. 346 TFUE) oraz decyzję Rady z 31 marca 2011 roku w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE. Rozważono kwestie odnoszące się do klauzul tajności, zarządzania ryzykiem dla bezpieczeństwa, problem bezpieczeństwa osobowego, fizycznego, zarządzania informacjami nie jawnymi, ochrony informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych, bezpieczeństwa przemysłowego, wymiany informacji z państwami trzecimi, wreszcie – naruszenia i narażenia na szwank informacji niejawnych UE. Zajęto się także sprawą organizacji bezpieczeństwa w radzie i funkcjonowaniem Komitetu ds. Bezpieczeństwa. W końcowej części zwrócono uwagę na związek wspomnianej decyzji z innymi aktami normatywnymi.Item Ochrona prawnokarna dóbr kultury(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2009) Sobczak, JacekUstawodawca polski, w praktyce od początku istnienia I Rzeczypospolitej aż po dzień dzisiejszy, z podziwu godną konsekwencją stoi na stanowisku, iż prawnokarna ochrona dóbr kultury winni być wydzielona i znaleźć się w ramach odrębnych ustaw stojących na straży dóbr kultury. Obowiązujące w Polsce regulacje w zakresie prawnokarnej ochrony zabytków, tak w części odnoszącej się do przestępstw, jak i do wykroczeń, spełniają wszelkie standardy określone w aktach prawa międzynarodowego. Obejmują one całościowy katalog działań mających charakter przestępstw i wykroczeń wymierzonych w substancję zabytkową.Item Orientacja seksualna jako prawo człowieka(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2009) Sobczak, JacekWarto zauważyć, iż mimo wypracowywania standardów ochrony orientacji seksualnej, ciągle odnotowywane są fakty naruszania praw mniejszości seksualnych. Z drugiej jednak strony krzykliwe, często obsceniczne demonstracje niektórych przedstawicieli tych mniejszości, podejmowane w słusznej sprawie, muszą drażnić tradycyjne społeczności wielu miast i miasteczek. Wydaje się, że znacznie łatwiejsze byłoby zdobycie akceptacji przez przedstawicieli tych mniejszości, gdyby zechcieli oni akcentować, tak jak to czynione jest na gruncie Unii Europejskiej, sferę ekonomiczną. Postulaty w tym zakresie, jak się wydaje, mogłyby zyskać dość łatwo zrozumienie i poparcie. W warunkach polskich niezbędna wydaje się długofalowa, rzeczowa dyskusja, której warunkiem powinno być odejście od kwestii światopoglądowych i zajęcie się problemami gospodarczymi. Wolno jednak przypuszczać, iż pospiesznie wprowadzane rozwiązania unijne, niekoniecznie znajdą akceptację w odbiorze społecznym.Item Problem rejestracji kościołów i związków wyznaniowych w polskim systemie prawnym(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2012) Sobczak, Jacek; Gołda - Sobczak, MariaOnce Poland regained independence after WWI, it retained the validity of legal provisions from the period of the partitions, which resulted in incongruous administrative systems. The principle of citizens’ obligatory membership of any of the recognized religious associations was also tacitly acknowledged. The law of interwar Poland distinguished between recognized religious associations, enjoying the status of legal entities acknowledged by the State, whose relations to the State, as well as organizational status, were stipulated by law, and unrecognized religious associations, enjoying the right to freely practice faith and rituals. At that time there was also an attempt to regulate legal relations between the State and the Evangelical Union Churches, the Evangelical Augsburg and Helvetian Church with superindenture in Stanis³awów, the Vilnius Evangelical Reformed Church (Vilnius Unity), and the Evangelical Reformed Church with the Consistory in Warsaw. However, for numerous reasons, no normative acts were passed. The fact that in the interwar period there were no laws to constitutionally regulate the legal relations of churches and religious associations recognized by the former partitioning states, hindered the proces of unifying of religious law in the Second Republic of Poland. This was further influenced by administrative practices and the antagonistic attitude of the Catholic Church to religious minorities. For their own purposes, administrative authorities divided the existing churches and religious associations, distinguishing religious associations recognized by law, unrecognized religious associations operating by virtue of the laws of former partitioning states, and religious associations not recognized by law, but tolerated by virtue of Articles 111 and 112 of the March Constitution. After WWII ended, three churches were recognized by virtue of an administrative decision, and state authorities decided to change the procedure for legal regulation of newly emerging churches and religious associations in a way different from that provided by the legislature of the Second Republic. The aim of these changes was to simplify the procedures related to the establishment of new churches and religious associations. The Decree on Associations attempted to encompass churches and religious associations. The matter was later resolved by the Decree of 5 August 1949 on the protection of free conscience and religion. Later on matters were handled by the Office for Religious Denominations. Since 1989 the register of churches and religious associations has been conducted by the Minister of Internal Affairs and Administration.Item Problem uchodźców i migracji w optyce Deklaracji Haskiej z 2002 r(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2004) Sobczak, JacekThe problem of fugitives, migrants and internally displaced persons constitutes one of the more important issues in internal politics of individual states as well as in international relations. An attempt to establish the principles and set directions for such a policy is expressed in the Hague Declaration, adopted in 2002 as motioned for by the Dutch local chapter of the Society for International Development (SID). The paper presents and reviews the contents of the Declaration, which emphasizes the responsibility of states for the situation of refugees and migrants and the need to establish the principles of such a policy. It also refers to the problems of regulated and non-regulated migration, the issue of assimilation, integration, the law of migrants to return and the duties of state institutions, local governments, religious organizations and social institutions in the reception countries. The Declaration addresses political and economic reasons for migration and it emphasizes that the work of fugitives and migrants does not only bring benefits to them, but also to the reception countries and families in the homeland. The Declaration pays particular attention to children and female refugees and to the need for specific regulations in this respect. It refers to human rights while observing the inertia and lack of concepts of specialized international agencies.Item Wokół problemu definicji mniejszości narodowych(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2003) Sobczak, JacekThe problem of national minorities appears to be quite a controversial issue. This is so because it is considered by lawyers, sociologists, culture researchers, historians and political scientists. It is not a trivial matter in the controversies caused by this problem that it is related to a particularly sensitive political area that in political practice generates immense problems and brings about conflicts. The paper attempts to group the definitions developed by sociology and political science and to demonstrate the most controversial elements. The problem of national minorities is related to the notions of nation, nationality, ethnic minority and ethnographic minority. The main emphasis falls on the legal approach as the attempts at developing a legal definition (i.e. the definition stipulated by the act of law) are traced while acknowledging that such a definition has not been developed although numerous acts of international law concern the issues of minoritiesItem Wolność wypowiedzi a ochrona dóbr osobistych osób pełniących funkcje publiczne(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2007) Sobczak, JacekA thorough analysis of mutual relations between freedom of speech and the protection of non-material values of individuals who perform public duties draws the author to the conclusion that a person performing public duties can easily become a subject of a more or less justified criticism of the public media; he or she can easily suffer damage to his or her honor or privacy. Each person holding a public post is practically helpless with regard to journalists who are not always willing to bear in mind the noble principles of conduct.Item Wolność wypowiedzi a zjawisko manipulacji przekazem prasowym(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2012) Sobczak, JacekThe legal concept of human liberties and rights, including freedom of speech, is secondary to philosophical assumptions. Certainty of where the border between authority and freedom lies leaves the issue of the actual range of freedom unresolved. There is no, and there can be no absolute freedom, and the borders of every freedom are defined by legal regulations. This raises the question of whether a democratic state, a state of law, can make regulations in the realm of human rights and freedoms. In international relations, human rights are the foundation of all humanitarian law. There can be no violation of human rights in democratic states. The Constitution of Poland prioritizes human freedoms and rights in the constitutional hierarchy. Freedom of speech is placed particularly high in the hierarchy of liberties encompassed by human rights. Freedom of speech is guarded not only by Constitutional regulations but also detailed laws, which simultaneously establish the limits of the freedom of speech. These limits are also set by ethical norms. Journalists attempt to get around the legal limits that establish the framework of freedom and the barriers posed by codes of ethics, by means of manipulation of press releases. Manipulating society, journalists become a tool of authorities that are frequently not elected, not sovereign and are in fact acting on behalf of entities that remain anonymous and whose goals are undisclosed.Item Wolność wypowiedzi prasowej a zniewaga(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2012) Sobczak, JacekThe crime of using insulting language protects human dignity (its external aspect) from such infringements that in terms of culturally determined and commonly accepted standards express contempt for an individual, irrespective of his or her feelings. The offence of using insulting or offensive language, refers to an act of disparagement, or offensive behavior towards somebody. An insult expressed via the mass media results in more serious consequences. The public nature of an act referred to in Art. 216, section 1 of Penal Code means that it was committed in a manner allowing it to be noted by a number of people that cannot be determined in advance. Therefore, a qualified type of insult involves one committed via the mass media. The ratio legis of this construction is rather obvious, as an insult committed via the mass media has a larger range, and a larger impact area.