Browsing by Author "Szadkowski, Krystian"
Now showing 1 - 20 of 43
Results Per Page
Sort Options
Item Communiqué z nieobecnej przyszłości – o kresie życia studenckiego(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Research and Destroy; Szadkowski, Krystian; Szlinder, MaciejItem Czym są krytyczne badania nad szkolnictwem wyższym? (CPP RPS 73/2014)(Center for Public Policy Research Papers Series, 2014) Szadkowski, Krystian„W im większym stopniu badaczom udaje się w projektowaniu badań oraz interpretacji wyników brać pod uwagę różne perspektywy zróżnicowanych aktorów – pisał w latach dziewięćdziesiątych Teichler – tym bardziej badania nad szkolnictwem wyższym stają się konceptualnie odpowiednie, jak również potencjalnie użyteczne dla praktycznego rozwiązywania problemów”. Takim właśnie konceptualnym i metodologicznym rozszerzeniem pola badań nad szkolnictwem wyższym głównego nurtu jest ich krytyczne odgałęzienie, które stanowi przedmiot zainteresowania niniejszego tekstu. Jak zaznacza Christine Musselin, ostatnio w badaniach głównego nurtu coraz częściej zwraca się uwagę na związane z upowszechnieniem w ramach akademickiego miejsca pracy tymczasowych form zatrudnienia, postępujące różnicowanie profesji akademickiej. Perspektywa tych zatrudnionych w niepewnych warunkach akademików, oraz perspektywa studentów i ruchów studenckich, składa się na to, co całkiem niedawno, na łamach Chronicle of Higher Education, amerykański badacz Jeffrey Williams nazwał rozwijającymi się od dwóch dekad narracją krytycznych badań uniwersytetu.Item Dobro wspólne a komunizm(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Hardt, Michael; Szadkowski, KrystianItem Dobro wspólne jako nie-kapitalistyczna forma bogactwa. Antonia Negriego teza o kryzysie prawa wartości i jej konsekwencje(2014) Szadkowski, KrystianThe core aspect of Antonio Negri’s political philosophy and the reading of “Marx beyond Marx”, that is the thesis on the crisis of law of value, was analyzed here in details. Thesis that Negri’s altermodern humanism, at least since the end of the 1960’s, is developing in the strict interrelationship with the thesis on the crisis of law of value was proposed. Together with an ontological assumption that we are living in the era of real subsumption of society under capital it creates the conceptual matrix of the project of the common. The main parts of this text explored the following problems: a) the context of the formulation of the thesis on the crisis of law of value; b) the meaning of the law of value in the Marx’s theory; c) Marxist debate on the status of law of value in socialism with reference to its usefulness for the projects of the alternative to capitalism; d) core aspects of the thesis; e) its consequences for the new theories of exploitation, antagonism and value for the present state of the development of capitalism. The aim of the text is to show the political meaning of the thesis of on the crisis of the law of value.Item Edu-factory. Samoorganizacja i opór w fabrykach wiedzy(2011) Szadkowski, Krystian; Sowa, JanItem Fabryki wiedzy(Korporacja Ha!art, 2011) Szadkowski, Krystian; Sowa, JanItem Globalne rankingi uniwersytetów a długoterminowa strategia wzmacniania pozycji polskich uczelni(Centrum Studiów nad Polityką Publiczną UAM, 2019-03) Szadkowski, KrystianNiniejszy raport ma na celu przedstawienie kontekstu, który musi zostać uwzględniony przy każdej próbie wypracowania systematycznego stanowiska wobec globalnych rankingów uniwersytetów oraz długoterminowej strategii wzmacniania w nich pozycji polskich uczelni. Przedstawiono w nim nie tylko zwięzłą historię powstania i rozwoju globalnych rankingów uniwersytetów, ale omówiono również pięć głównych rankingów będących najczęstszymi punktami odniesienia w dyskusjach o rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego na świecie: Academic Ranking of World Universities, Times Higher Education World Universities Ranking, QS World University Rankings, CWTS Leiden Ranking oraz SCIMAGO Institutions Ranking. Wszystkie wymienione rankingi zostały scharakteryzowane i ocenione zgodnie z ośmioma głównymi kryteriami (Odzwierciedlanie rzeczywistości, Obiektywność, Zewnętrzne źródła danych, Wszechstronność Szczegółowość, Proporcjonalność przyporządkowania rang, Zestrojenie wyników, Transparentność). Omówiono również główne linie krytyki globalnych rankingów uniwersytetów pojawiające się w najnowszej literaturze przedmiotu, jak również przedstawiono korzyści z posługiwania się rankingami. Raport zawiera również charakterystykę sytuacji polskiego systemu nauki i szkolnictwa wyższego w kontekście globalnych rankingów i wyników osiąganych w ich ramach przez polskie instytucje, jak również dyskusję na temat czterech polskich przykładów stosunku i strategii względem globalnych rankingów uniwersytetów. W raporcie sformułowano sześć podstawowych wyzwań stojących przed polskimi instytucjami akademickimi oraz ustawodawcą, które powinna uwzględnić wypracowywana w tym kontekście strategia: (1) miejsca prowadzenia badań naukowych w systemie i rozdrobnienie instytucjonalne, (2) brak silnego centrum kierowniczego w instytucjach szkolnictwa wyższego pozwalającego na rozwijanie spójnej i jednolitej instytucjonalnej strategii zwiększania pozycji w globalnych rankingach uniwersytetów, (3) pozbawiona określonego celu i niespójna z kryteriami większości rankingów praktyka parametryzacji jednostek naukowych, (4) niedofinansowanie systemu nauki i szkolnictwa wyższego, (5) względny brak zainteresowania globalnymi rankingami wśród polskich instytucji szkolnictwa wyższego, (6) bezkrytyczna afirmacja globalnych rankingów przez opinię publiczną, która rodzi bezkrytyczny opór wspólnoty akademickiej.Item Joy Forever. The Political Economy of Social Creativity(MayFly Books, 2014) Szadkowski, Krystian; Sowa, Jan; Kozłowski, Michał; Kurant, Agnieszka; Szreder, KubaThe book published by F/SUW in cooperation with MayFly Books gathers papers based on presentations at the conference Labour of the Multitudes? Political Economy of Social Creativity, organized in Warsaw in October 2011. It includes contributions by renowned thinkers and artists, including Luc Boltanski, Neil Cummings, Diedrich Diederichsen, Isabelle Graw, Massimiliano Tomba, Stevphen Shukaitis, and Martha Rosler, among many others. The title Joy Forever refers to the false promise of a common happiness, constantly played out by the proponents of the creative class and creative economy – the very promise that since Romanticism has been ascribed to art itself, a vow which remains unfulfilled. The aim of F/SUW’s publication is to scrutinize the false promises of distributed creativity as an ideology of cognitive capitalism. The authors devote themselves to critical examination of the structural links between art, creativity, labour and the creation of value under contemporary relations of production. Some of them do not stop at a critical diagnosis but go further, reflecting upon potential alternatives to the status quo. The book covers more than the issues of a narrowly understood art world, despite the fact that it pays a lot of attention to them. Art is conceived here as a social lab, where innovative ways of organizing of labour, socializing both for labour and through labour, as well as different types of production, speculation, generation and accumulation and appropriation of value are experimented with and tested.Item Krótka uwaga odnośnie różnic i tego, co wspólne, w "Rzeczy-pospolitej"(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Curcio, Anna; Szadkowski, KrystianItem Kryzys uniwersytetu i rewolta żywej wiedzy(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2012) Szadkowski, KrystianItem Kto i jak pracuje na uniwersytecie?(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2013) Szadkowski, KrystianItem "Let's not get hysterical about Brexit". The consequences of Brexit for Polish science and higher education(Centre for Global Higher Education, Institute of Education, University College London, 2018-02-22) Szadkowski, KrystianThis report presents results of the Polish case study of the potential consequences of Brexit for the national system of science and higher education. The report is a part of the broader study on the consequences of Brexit for UK higher education and for 9 other European higher education systems. For the full version of the report, please consult CGHE website: http://www.researchcghe.org/publications/higher-education-and-brexit-current-european-perspectives/Item Local use of metrics for the research assessment of academics: The case of Poland(Taylor & Francis, 2020-11-08) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.; Szadkowski, Krystian; Ciereszko, Kinga; Hołowiecki, MarekThis article discusses the use of bibliometric indicators for the assessment of individual academics. We focused on national indicators for the assessment of productivity in Polish higher education institutions. We analysed whether institutions (N = 768) adopted national templates for their own sets of criteria for intra-institutional evaluations. This study combined an analysis of internal policy documents with semi-structured interviews with deans from institutions in different fields of science. Our findings showed that, despite their high levels of institutional autonomy, the majority of institutions adopted the national criteria for the evaluation of individual academics. This article concludes with recommendations for reducing the negative consequences of local use of national indicators for the assessment of researchers.Item Młoda kadra: różnice międzypokoleniowe w pracy naukowej i produktywności badawczej. Czym Polska różni się od Europy Zachodniej?(2015) Kwiek, Marek; Szadkowski, KrystianW prezentowanym tekście analizujemy odmienne wzorce pracy akademickiej, postaw akademickich i produktywności badawczej dwóch skontrastowanych ze sobą grup kadry akademickiej: naukowców poniżej czterdziestego roku życia – zwanych dalej „młodymi naukowcami” – i kadry starszej. Polska akademia jest wyraźnie podzielona pokoleniowo. W niniejszym tekście porównujemy młodych naukowców oraz starsze pokolenia, wykorzystując rozległy materiał jakościowy i ilościowy. Wnioski dotyczące polityki publicznej w obszarze szkolnictwa wyższego wynikające z naszych analiz zawierają przede wszystkim wskazania dla polityki rekrutacyjnej i polityki awansowej: obie mają coraz większe znaczenie dla polskiego systemu, który jest dzisiaj mniej ukierunkowany badawczo, ale który pragnie doganiać systemy zachodnie, radykalnie bardziej ukierunkowane na badania naukowe. Odpowiedzi na pytania, kto jest zatrudniany, kto pozostaje na uczelniach, a kto jest z nich zwalniany (oraz na podstawie jakich kryteriów) – określą jakość nauki w Polsce i jej przyszłość w kontekście międzynarodowym. Obecne reformy przedstawiają wyraźny preferowany przez ustawodawców obraz nowego pokolenia polskich naukowców: mają być wysoce zmotywowani do prowadzenia badań naukowych, silnie zakorzenieni w międzynarodowych sieciach badawczych, mają publikować przede wszystkim w obiegu międzynarodowym oraz być w dużym stopniu zaangażowani w krajowe i międzynarodowe zmagania o uznanie akademickie i finansowanie badań. Jednak w dłuższej perspektywie, bez bardziej radykalnego i bardziej konsekwentnego podejścia do reform szkolnictwa wyższego, konkurencja między systemami zachodnioeuropejskimi, z ich młodymi naukowcami mocno nastawionymi na badania, a polskim systemem, z młodymi naukowcami o słabym nastawieniu na badania (oraz potężnie zaangażowanymi w dydaktykę) jest w praktyce zadaniem niewykonalnym. W konsekwencji przepaść w produkcji wiedzy między zachodnimi systemami a Polską, której wyrazem jest analizowany w tym tekście średni poziom produktywności badawczej, może wzrosnąć jeszcze bardziej.Item Nierówności w produkcji wiedzy naukowej – rola najbardziej produktywnych naukowców w 11 krajach europejskich(2015) Kwiek, Marek; Szadkowski, KrystianW niniejszym tekście skupiamy się na nierównościach w produkcji wiedzy naukowej i pokazujemy, że rozkład indywidualnych wzorców produktywności badawczej w systemach europejskich jest uderzająco podobny mimo odmiennych krajowych tradycji akademickich. Naukowcy znajdujący się na szczycie skali produktywności (górne 10% badaczy, którzy zajmują najwyższe miejsca pod względem produktywności publikacyjnej w 11 krajach europejskich) dostarczają średnio niemal połowę całej produkcji naukowej w swoich krajach. Nie inaczej jest w Polsce. Wychodząc od podobieństwa wzorców rozkładu produktywności w systemach europejskich, stawiamy ogólne pytania badawcze: kim są najbardziej produktywni naukowcy oraz jakiego rodzaju instytucjonalne i indywidualne czynniki zwiększają szanse na znalezienie się w ich gronie? Najbardziej produktywni badacze jako osobny sektor profesji akademickiej niezwykle rzadko dotąd stawali się przedmiotem badań naukowych. Ze względu na to, że 1/10 europejskich naukowców produkuje niemal połowę wszystkich wytworów badawczych (a 1/20 wytwarza niemal 1/3), ta grupa zasługuje na większą uwagę. Za cel stawiam sobie zbadanie wąsko rozumianej „europejskiej elity badawczej” z międzynarodowej perspektywy porównawczej. Podczas gdy większość wcześniejszych badań opiera się na modelach wykorzystujących regresję liniową, stosowanych do badania produktywności badawczej, w tym tekście wykorzystujemy model regresji logistycznej, poszukując właściwych dla danych krajów predyktorów stawania się produktywnym badaczem. Podstawowe dane analizowane w tym tekście pochodzą z dwóch dużych globalnych i europejskich projektów badawczych dotyczących profesji akademickiej (Changing Academic Profession – CAP oraz Academic Profession in Europe – EUROAC), obejmujących próbę liczącą 17 211 obserwacji. Dane odnoszą się do zachowań i postaw naukowców oraz produktywności badawczej subpopulacji najbardziej produktywnych naukowców (górne 10%, n = 1583), w odróżnieniu do subpopulacji pozostałych 90% naukowców (n = 12 325); w obu przypadkach zbiorowością są wyłącznie naukowcy, którzy zadeklarowali zaangażowanie w prowadzenie badań naukowych.Item O co walczymy?(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) McGimsey, Jason Francis; Szadkowski, KrystianItem Odpowiedź Davidowi Harveyowi(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Hardt, Michael; Negri, Antonio; Szadkowski, KrystianTekst jest odpowiedzią autorów "Rzeczy-pospolitej" na krytykę przedstawioną przez Davida Harveya. Hardt i Negri odrzucają prymat podziału klasowego wobec innych podziałów (rasowych, genderowych) oraz poszerzają na te obszary pole możliwej działalności rewolucyjnej. Następnie, wychodząc od myśli Spinozy podkreślają różnorodność definicji pojedynczości, nie zgadzają się oni również z nadmierną rolą przypisywaną pojęciu kapitału fikcyjnego i wskazują na niematerialny aspekt finansjeryzacji i spełnianą przez nią rolę „centralnej formy akumulacji kapitału”. Na koniec podkreślają oni wagę właściwego rozpoznania panującego oburzenia i konieczną oddolność działań rewolucyjnych.Item Para uma universidade como instituição do comum: pesquisas crítica e marxista de ensino superior em contexto(2015) Szadkowski, Krystian; Ziotti Narita, FelipeEntrevista com Krystian SzadkowskiItem Pięć tez o dobru wspólnym(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Roggero, Gigi; Juskowiak, Piotr; Szadkowski, KrystianPrzedstawiam pięć tez o dobru wspólnym w kontekście transformacji kapitalistycznych stosunków społecznych, jak również ich współczesnego globalnego kryzysu. Rama teoretyczna, w której osadzam swój tekst, odnosi się do „kapitalizmu kognitywnego”, nowych procesów składu klasowego oraz produkcji żywej wiedzy i podmiotowości. Mnogie dobra wspólne [the commons] omawiane są zwykle w odniesieniu do prywatyzacji i utowarowienia „wspólnych bogactw” [common goods]. Sugeruje to naturalistyczny i konserwatywny obraz tego, co wspólne, oderwany od stosunków produkcji. Odróżniam zatem dobra wspólne od dobra wspólnego: pierwszy model odnosząc do Karla Polanyiego, drugi do Karola Marksa. Zgodnie z rozstrzygnięciami debaty toczonej w kręgu postoperaismo, dobro wspólne wiąże się z antagonistycznym podwójnym statusem: jest zarazem planem autonomii żywej pracy i elementem podległym kapitalistycznemu „przechwytywaniu”. W konsekwencji, tym, o co toczy się gra, nie jest zachowywanie „dóbr wspólnych” [commons], ile raczej produkcja dobra wspólnego i jego organizacja w ramach nowych instytucji, która wyprowadziłaby nas poza wyczerpaną dialektykę tego, co publiczne, i tego, co prywatne.Item Postoperaistyczne lektury Marksowskiego „Fragmentu o maszynach” w świetle krytyki(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2013) Szadkowski, KrystianTekst podejmuje niezbędną na polskim gruncie kontekstową i krytyczną lekturę Marksowskiego „Fragmentu o maszynach” z „Zarysu krytyki ekonomii politycznej”. Kluczowym wątkiem jest teza o ciągłej aktualności, pomimo pozornego kryzysu, intuicji teoretycznych przedstawicieli marksizmu postoperaistycznego. Dla jej podparcia zreferowane zostały kluczowe założenia trzech typów lektury „Fragmentu”: politycznej, filozoficznej i historyczno-ekonomicznej. Odczytania te zostały skonfrontowane z trzema głównymi liniami krytyki, odpowiednio: filologiczną, ekonomiczno-polityczną oraz „polityczną”. W ramach tej konfrontacji część zarzutów została odparta i zrewaluowana.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »