Browsing by Author "Ziemski, Krystian"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Dyskrecjonalność w prawie administracyjnym(Wydawnictwo Naukowe UNIWERSYTETU IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU, 2015) Ziemski, Krystian; Jędrzejczak, MariaNiniejsza monografia ma na celu zapoznanie czytelnika z rozległą problematyką dyskrecjonalności na gruncie prawa administracyjnego, ujętą w trzy części. Pierwsza z nich została poświęcona zagadnieniom ogólnym, nawiązującym jednak ściśle do działań administracji publicznej. Część tę otwierają rozważania redaktorów naukowych opracowania dotyczące korelacji pomiędzy pojęciami dyskrecjonalności i luzów decyzyjnych. Dalej zawarto opracowania odnoszące się do luzów decyzyjnych występujących na etapie tworzenia prawa administracyjnego, do relacji zachodzących pomiędzy dyskrecjonalnością a naczelnymi zasadami prawa europejskiego, takimi jak zasada transparentności czy zasada dobrej administracji, oraz fundamentalną, przyjętą w Konstytucji RP zasadą demokratycznego państwa prawnego. W końcowych opracowaniach znalazły się ogólne rozważania na temat swobody wypowiedzi administracji publicznej oraz ewolucji znaczenia pojęcia dyskrecjonalności w polskiej literaturze przedmiotu. Druga część została poświęcona zagadnieniu dyskrecjonalności w mate- rialnym prawie administracyjnym. Już choćby obszerność tej części wskazuje na to, że pojęcie dyskrecjonalności jest w głównej mierze związane z prawem materialnym. Normy materialnego prawa administracyjnego zawierają wiele upoważnień do działania w sposób dyskrecjonalny, co niesłusznie jest utożsamiane z uznaniem administracyjnym czy też wręcz swobodnym uznaniem. Poruszone aspekty władzy dyskrecjonalnej dotyczą prawa budowlanego, planowania i zagospodarowania przestrzennego, działalności gospodarczej, zamówień publicznych, ubezpieczeń społecznych, zakładów publicznych, samorządów zawodowych, a także prawa ochrony przyrody. Na uwagę zasługuje artykuł dotyczący władzy dyskrecjonalnej w czeskim prawie wizowym, wykazujący, że pojęcie dyskrecjonalności jest obecne również w innych systemach prawnych, a przy tym budzi podobne wątpliwości oraz prowadzi do podobnych konkluzji. W ostatniej, trzeciej części przedstawiono pojęcie dyskrecjonalności w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych. W tej części analizom poddano w szczególności kwestię dopuszczalnej kontroli sądowoadministracyjnej nad rozstrzygnięciami organów administracji publicznej podejmowanymi w ramach szeroko pojmowanej władzy dyskrecjonalnej. Zagadnienie to jawi się jako szczególnie istotne z perspektywy skuteczności ochrony interesów obywatela przed takimi działaniami ze strony admini- stracji publicznej. Zaprezentowane w opracowaniach analizy dosyć zgodnie wskazują na to, że zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w doktrynie dąży się do rozszerzenia możliwości kontrolnych nad działaniami dyskrecjonalnymi administracji w celu zapewnienia jak najpełniejszej realizacji podmiotowego prawa do sądu, a także ochrony obywatela przed jednostronnymi działaniami organów administracji. Tematyka ta została poruszona m.in. w aspekcie prawnoporównawczym – orzecznictwa sądów polskich i angielskich, a także w zakresie dopuszczalności wszczynania postępowania, wymierzania sankcji administracyjnych oraz (bardziej szczegółowo) w postępowaniu z zakresu pomocy społecznej, podatkowym i egzekucyjnym.Item Inwestycje infrastrukturalne i ochrona środowiska w prawie energetycznym(Wydawnictwo Naukowe UNIWERSYTETU IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU, 2014) Ziemski, Krystian; Lissoń, PiotrMonografia stanowi zbiór tematycznie powiązanych opracowań, przedmiotem których są najważniejsze zagadnienia z zakresu szeroko rozumianego prawa energetycznego. Autorzy, poruszając wybrane zagadnienia, uwzględniają sytuację powstałą w wyniku nowelizacji Ustawy Prawo energetyczne, dokonanej w lipcu 2013 roku. Próbę ogólnej oceny nowelizacji i powstałego w jej wyniku nowego prawa energetycznego podjął prof. UAM dr hab. K. Ziemski w opracowaniu stanowiącym niejako wprowadzenie w problematykę.Item Organizacja publicznego transportu zbiorowego przez jednostki samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem prawnych aspektów współdziałania(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Ziemski, Krystian; Misiejko, AdrianTransport publiczny staje się coraz bardziej istotnym elementem strategii transportowych, realizowanych przez organy rządowe i samorządowe. Jednakże, aspekty prawne jego realizacji wciąż nie doczekały się wystarczającej liczby kompleksowych opracowań naukowych o charakterze monograficznym. Niniejsza publikacja wypełnia tę lukę. Autorzy omawiają w szczególności kwestie związane ze współdziałaniem jednostek samorządu terytorialnego w realizacji publicznego transportu zbiorowego. Przedmiotem opracowania są aspekty prawne funkcjonowania związków i porozumień komunalnych (w tym zagadnienia prawnoporównawcze). Podjęto również kwestie szczegółowe, jak problematyka przepisów przejściowych ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz udostępnianie informacji publicznej w związku z realizacją zadań publicznych w tym zakresie. Publikacja będzie użyteczna zarówno dla naukowców badających prawo transportowe, jak i praktyków, którzy w swojej działalności wykorzystują przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.Item Polubowne załatwianie spraw w świetle Kodeksu postępowania administracyjnego po nowelizacji z dnia 7 kwietnia 2017 r.(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Ziemski, KrystianThis paper discusses the amendments to the code of administrative procedure of 7th April 2017, referring inter alia to the amicable settlement of matters in dispute. The regulation to date concerning conciliation has ceased to be the only method of amicable settlement. An additional method has emerged consisting in mediatory proceedings, which requires a definition of the reciprocal relation between the existing conciliatory proceedings and the mediatory proceedings being introduced. Moreover, this paper analyses the change of the scope of duties of public administration bodies that are about to seek the implementation of arbitrary proceedings. The scope of duties of administration bodies has been considerably extended within this scope. At present, the relevant authorities are obliged to seek to convince the parties that mediatory proceedings are possible and justifiable, this including also the possibility to carry out conciliatory proceedings. Another issue discussed in the paper is the permissible object of mediatory proceedings. Mediatory proceedings may be applied to nearly any type of proceedings. The legislator has not introduced any restrictions in this respect, both as regards the subject or object of the proceedings. Irrespective of the fact whether the proceedings involve parties with conflicting interests or not, an amicable settlement of the dispute is recommended. The introduction of mediatory proceedings should be considered any time, even if there is only one party involved. This is a novelty, compared to the existing possibility of carrying out conciliatory proceedings. No restrictions have been made as regards the object of the proceedings. Consequently mediatory proceedings may be applied to solve the doubts concerning the facts as well as the contents of the applicable legal regulations. This may concern both the disputes regarding the regulations in cases which cannot be solved by the adopted interpretation rules, and in cases where public administration bodies are left with certain freedom of interpretation by the legislator. Also, the nature of the decision to be made in the result of the proceedings may not constitute sufficient grounds for questioning or rejecting the possibility to implement arbitration proceedings. Mediatory proceedings are possible not only in the proceedings ended with acts issued within the discretionary authority or administrative recognition, combined acts, or constitutive or declaratory acts. The only restriction may be the nature of the case contrary to the implementation of amicable proceedings. Also this last question has been thoroughly analysed in this paper.Item Prawo miejscowe a przepisy gminne(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1992) Szewczyk, Marek; Ziemski, KrystianThe authors attempt to answer the question whether the distinction present in the legislative acts, namely the distinction between „local law" and „communal law" is rational and whether it is the product of the legal doctrine or its origin is merely accidental. The authors conclude that the said distinction corresponds with jurisdictional delimitation, although the ultimate delimitation of the scope of local law and communal law may sometimes be faced with difficulties, for some communal legislation might be qualified as local law enacted by communal organs.Item Rola i miejsce reguł kolizyjnych w procesie dekodowania tekstu prawnego(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1978) Ziemski, KrystianL'article consiste en une analyse du concept de „règle de conflit" ou plutôt des concepts divers qui sont dénommés par ce terme. L'auteur accentue les différences entre les règles: 1) concernant l'élimination du concours de diverses lois, 2) concernant l'élimination du cumul apparent des dispositions légales en vigueur, et 3) concernant l'élimination de discordance réelle des normes incompatibles ou des normes étant en opposition praxéologique. Toutes ces „règles de conflit" visent à la construction d'un système cohérent de normes juridiques à la base des textes légaux. L'interprétation détaillée des dispositions légales doit être précédée par l'élimination de toutes les dispositions qui sont abrogées expressis verbis par le législateur aussi bien que celles qui sont supprimées par conjecture, en tant que incompatibles avec les normes établies plus tard. Mais pour pouvoir constater cette incompatibilité il faut avoir une idée provisoire du sens normatif des dispositions légales en question. „Les règles de conflit" concernant l'élimination du cumul apparent des dispositions en train de l'interprétation détaillé (p. ex. les specialis derogat generali) sont admises par l'anticipation par la technique législative: on admet a priori que la disposition particulière diminue le champs d'application de la norme ou la classe des actions ordonnées ou défendues par la norme exprimée dans la disposition plus générale. „Les règles de conflit" de troisième espèce concernent le situations dans lesquelles après l'achèvement de processus de l'interprétation on reçoit les normes qui sont évidemment incompatibles les unes avec les autres.Item Stanowienie zarządzeń porządkowych w okresie stanu wyjątkowego(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1986) Hauser, Roman; Ziemski, KrystianThe article dwells on the problems of lawmaking by the local organs of State's authorities and by the organs of state administration of general competence, functionally related to them. Particular attention was focused on enacting legal acts in emergengent situations calling for immediate action resulted by the state of threatening security, public order or disasters. Discussion of the presently enforced legal state in the respect of local lawmaking is proceeded by ithe theoretical reflectionis. Among others, the need of granting local organs lawmaking competence is discussed as well as norms granting the said competence. Two distinct means of granting legislative competence are indicated, this becomes a basis to differentiate two groups of local acts. The first one comprises acts of the executive character, enacted on the grounds of particular competence provided in the statutes. The second one comprises the so called "self-contained" acts in such a sense that their basis is nothing more but the general competence to enact certain legal acts. The "self-contained" acts can be enacted in order to divert a state of threatening of certain interests or its results. The character of legal acts to be enacted on the grounds of the Peoples' Councils and Territorial Self-Government Act is analysed on the basis of the findings obtained. What is particularly thoroughly analysed are the legal acts which can be enacted by the-administration organs of the voivodship (district) level on the grounds of the Emergency State Act competence. The said acts are named by the legislator as public order regulations, that notion has been previously referred to the acts of special character enacted by the local organs on the basis of the Peoples' Councils Act. It is ascertained in the result that the notion is used by the legislator exceptionally in a context different to the previous understanding. For these are acts of the executive character, enacted exclusively by administration organs of the voivodship level, having no common traits with regulations containing public order provisions, introduced by the Peoples Councils and Territorial Self- -Goverrrment Act.