Doktoraty 2010-2024 /dostęp otwarty/
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty 2010-2024 /dostęp otwarty/ by Subject "19th century"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Kwartet smyczkowy w muzyce polskiej XIX wieku(2014-10-14) Gołębiowska, Julia; Golianek, Ryszard Daniel. PromotorPrzedmiotem badań rozprawy są kwartety smyczkowe pisane przez polskich kompozytorów w XIX wieku. Należą do nich dzieła m.in. Józefa Elsnera, Ignacego Dobrzyńskiego, Witolda Maliszewskiego, Stanisława Moniuszki, Zygmunta Noskowskiego, Romana Statkowskiego i Władysława Żeleńskiego. Historia gatunku kwartetu została ujęta w czterech zasadnicze rozdziałach o tytułach: Kontekst, Repertuar, Styl i Estetyka. Pierwsza część dotyczy europejskiej historii kwartetu smyczkowego od momentu jego powstania aż do początków XX wieku, z uwzględnieniem zagadnień związanych z rozwojem form, technik kompozytorskich i środków fakturalnych. W drugiej autorka dokonuje przeglądu rodzimej, polskiej twórczości kwartetowej z uwzględnieniem szczegółów powstania poszczególnych dzieł. W trzeciej, analitycznej części pracy omówione zostały techniki kompozytorskie i cechy stylistyczne kwartetów smyczkowych polskich kompozytorów. W ostatnim, czwartym rozdziale pracy ujęto zakres dotyczący obecności i roli gatunku kwartetu smyczkowego w rodzimym życiu muzycznym.Item Materialność – Polityka – Emocje. Pomniki Poznania i Strasburga (XIX–XX wiek)(2011-10-25T12:39:06Z) Praczyk, Małgorzata; Schramm, Tomasz. PromotorNiniejsza dysertacja poświęcona jest XIX oraz XX wiecznym pomnikom usytuowanym w publicznej przestrzeni. W pracy tej analizowane są trzy podstawowe funkcje pomników: ich materialność, rola jaką odgrywają one w polityce oraz sposób, w jaki wywołują one oraz kanalizują emocje ludzi wchodzących w interakcję z pomnikami. W pracy tej przeanalizowany został również problem wpływu pomników na tożsamość mieszkańców miast oraz sposób, w jaki pomniki kształtują potoczne rozumienie przeszłości. Zatem celem pracy jest także przeanalizowanie jak forma i treść monumentów komunikuje specyficzną wizję przeszłości oraz w jaki sposób odmienne wizje przeszłości kształtowane są przez takie obiekty. Ponadto należy podkreślić, iż pomniki rozumiane są tu jako przedmioty posiadające moc sprawczą i które wpływają aktywnie zarówno na publiczną przestrzeń, w której się znajdują, jak i na ludzi na nie napotykających.Niniejsza dysertacja koncentruje się na porównawczym studium pomników znajdujących się w dwóch europejskich miastach: Poznaniu oraz Strasburgu. Takie porównanie uzasadnione jest podobieństwem historii obu miast (wcielenie w granice Cesarstwa Niemieckiego, okupacja nazistowska, etc.). Pomaga ono stwierdzić ponadto, które z funkcji pomników uznać można za uniwersalne, a które uzależnione są od przestrzennego, społecznego oraz historycznego kontekstu pomników. W przestrzeni obu miast spotkać można zatem pomniki odmiennie reprezentujące paralelne wydarzenia historyczne.Przeprowadzone tu badania pozwalają nie tylko na zrozumienie mechanizmów funkcjonowania pomników w przeszłości, ale także przyczyniają się do zrozumienie sposobu, w jaki pomniki oddziałują na ludzi oraz jak postrzegane są współcześnie.