Doktoraty (WA)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WA) by Subject "akwizycja drugiego języka"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Korelaty neuronalne w przetwarzaniu fonologicznym u polskich użytkowników języka angielskiego: Studium fMRI(2015-04-10) Pikusa, Michał; Dziubalska-Kołaczyk, Katarzyna. Promotor; Pawlak, Mikołaj. PromotorNiniejsza dysertacja bada problem neuronalnych korelatów przetwarzania fonologicznego języka ojczystego i języka obcego u polskich użytkowników języka angielskiego. W celu wskazania struktur i funkcji mózgu odpowiedzialnych za przetwarzanie fonologiczne stworzono zestaw eksperymentów, które przeprowadzono na grupie średniozaawansowanych polskich użytkowników języka angielskiego. Korzystając z metody rezonansu magnetycznego sprawdzono hipotezę zakładającą zrózżnicowanie w reprezentacji procesów fonologicznych w mózgu, w zależności od przetwarzanego języka oraz stopnia zaawansowania użytkownika. Zestaw zawierał cztery eksperymenty z zadaniami w języku polskim i angielskim, takimi jak słuchanie pasywne, Test Pamięci Roboczej Sternberga, test fluencji słownej, oraz Test Leksykalny dla Zaawansowanych Uczniów Języka Angielskiego. Na eksperymenty złożyły się również trzy eksperymenty nie oparte na żadnych zadaniach. Wyniki wraz z dokładną dyskusją sugerują model przetwarzania drugiego języka, który składa się z modułów związanych z zadaniami językowymi zbudowanych ze współgrających ze sobą sieci mózgowych. W związku z tym, niniejsza dysertacja wnosi nowe odkrycia do dziedzin językoznawstwa i neuronauki, poszerzając nasze zrozumienie procesów przetwarzania języka w mózgu.Item Związki pomiędzy przetwarzaniem fonologicznym, a akwizycją leksykalną w języku obcym. Badanie na polskich uczniach szkoły podstawowej uczących się języka angielskiego(2015-06-25) Marecka, Marta; Dziubalska-Kołaczyk, Katarzyna. Promotor; Rataj, Karolina. PromotorCelem projektu jest zbadanie wpływu czynników fonologicznych na uczenie się słów. Badania nad akwizycją językową wskazują, że przetwarzanie fonologiczne i fonologiczna pamięć krótkotrwała może odgrywać ważną rolę w uczeniu się nowych słów. Jednak nadal brakuje badań, które zajmowałyby się związkiem pomiędzy przetwarzaniem fonologicznym a uczeniem się słów obcego języka. Co więcej, problemem w literaturze jest sam koncept przetwarzania fonologicznego, który nie jest zbyt dobrze zdefiniowany. Poniższa praca zawiera przegląd literatury nt. przetwarzania fonologicznego i proponuje definicję tego konceptu, a następnie przedstawia badanie na 44 polskich dziewięciolatkach uczących się angielskiego w szkole. Uczestnicy zbadani zostali baterią testów na przetwarzanie fonologiczne w języku polskim i angielskim, jak również testami na krótkotrwałą pamięć fonologiczną. Dzieci były też poproszone o wykonanie zadań mierzących uczenie się słów w języku ojczystym (polskim), drugim (angielskim) i w zupełnie obcym języku (LX). Ponadto w badaniu mierzono postępy w akwizycji słownictwa angielskiego u uczestników badania w przeciągu roku szkolnego. Wyniki badania wskazują na związek pomiędzy przetwarzaniem fonologicznym, a uczeniem się słów obcego języka.