Doktoraty (WA)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WA) by Subject "akwizycja leksykalna"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Związki pomiędzy przetwarzaniem fonologicznym, a akwizycją leksykalną w języku obcym. Badanie na polskich uczniach szkoły podstawowej uczących się języka angielskiego(2015-06-25) Marecka, Marta; Dziubalska-Kołaczyk, Katarzyna. Promotor; Rataj, Karolina. PromotorCelem projektu jest zbadanie wpływu czynników fonologicznych na uczenie się słów. Badania nad akwizycją językową wskazują, że przetwarzanie fonologiczne i fonologiczna pamięć krótkotrwała może odgrywać ważną rolę w uczeniu się nowych słów. Jednak nadal brakuje badań, które zajmowałyby się związkiem pomiędzy przetwarzaniem fonologicznym a uczeniem się słów obcego języka. Co więcej, problemem w literaturze jest sam koncept przetwarzania fonologicznego, który nie jest zbyt dobrze zdefiniowany. Poniższa praca zawiera przegląd literatury nt. przetwarzania fonologicznego i proponuje definicję tego konceptu, a następnie przedstawia badanie na 44 polskich dziewięciolatkach uczących się angielskiego w szkole. Uczestnicy zbadani zostali baterią testów na przetwarzanie fonologiczne w języku polskim i angielskim, jak również testami na krótkotrwałą pamięć fonologiczną. Dzieci były też poproszone o wykonanie zadań mierzących uczenie się słów w języku ojczystym (polskim), drugim (angielskim) i w zupełnie obcym języku (LX). Ponadto w badaniu mierzono postępy w akwizycji słownictwa angielskiego u uczestników badania w przeciągu roku szkolnego. Wyniki badania wskazują na związek pomiędzy przetwarzaniem fonologicznym, a uczeniem się słów obcego języka.