Doktoraty (WFPiK)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WFPiK) by Subject "aemulatio"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Gra z tradycją w dramatycznej twórczości Hroswity z Gandersheim(2018) Araszkiewicz, Aleksandra; Bering, Piotr. PromotorRozprawa dotyczy analizy i interpretacji dramatycznej twórczości Hroswity z Gandersheim, kanoniczki, żyjącej w X wieku w Saksonii, w kontekście imitatio lub aemulatio. Sześć dramatów, stworzonych około roku 965, świadczy o nowatorstwie autorki, prowadzącej jednocześnie dialog z tradycją. Na podstawie analizy tekstów można stwierdzić, że dramatopisarka znała nie tylko teoretyczną doktrynę teatralną, ale również dzieła wybitnych twórców starożytności i wczesnego średniowiecza. W jej tekstach zauważa się wpływ zarówno dramatu rzymskiego, reprezentowanego głównie przez Terencjusza, jak i Biblii oraz dzieł scholastyków. Nadrzędnym celem rozprawy było wieloaspektowe spojrzenie na badane teksty i wykazanie umiejętności połączenia przeszłości z teraźniejszością na wielu płaszczyznach: struktury, fabuły, języka. Część pierwszą pracy wypełniły rozważania dotyczące programu literackiego Hroswity oraz teatralności jej dzieł, a także porównania dramatów z ich hagiograficznymi wzorami. W części drugiej poświęcono uwagę zestawieniu jej tekstów z dziełami nie tylko komediopisarza antycznego, ale również innych twórców starożytności oraz wczesnego średniowiecza pod kątem motywów. W części trzeciej skupiono się na analizie języka, a tym: słownictwa, składni oraz stopnia wykorzystania środków retorycznych. Rozważania dopełniły próby przybliżenia czytelnikom dwóch tekstów historycznych Hroswity oraz dokonania rekonstrukcji modelu wykształconej kobiety, żyjącej w X wieku. Badania wykazały, że Hroswita z Gandersheim szeroko korzystała ze źródeł, a także twórczo je modyfikowała w myśl zasady aemulatio.