Przegląd Strategiczny, 2024, nr 17

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/10593/28121

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 12 of 12
  • Item
    The Armed Forces of Ukraine: Problems and Challenges (1991–2021)
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Hodlevska, Valentyna
    The purpose of the article is to analyze the development of the Armed Forces of Ukraine during the period from 1991 to 2021 and to assess the key problems and challenges that influenced their formation and functioning. The research hypothesis is that the development of the Armed Forces of Ukraine was shaped by internal factors such as chronic underfunding, Ukraine’s disarmament, organizational difficulties, the influence of pro-Russian leadership, and the implementation of reforms in 2014–2021, as well as external factors, particularly Russian aggression since 2014. The influence of the international community also played a significant role. Celem artykułu jest analiza rozwoju Sił Zbrojnych Ukrainy w okresie od 1991 do 2021 roku oraz ocena kluczowych problemów i wyzwań, które wpłynęły na ich formowanie i funkcjonowanie. Hipoteza badawcza zakłada, że rozwój Sił Zbrojnych Ukrainy był kształtowany przez czynniki wewnętrzne, takie jak chroniczne niedofinansowanie, rozbrojenie Ukrainy, trudności organizacyjne, wpływ prorosyjskiego kierownictwa oraz wdrażanie reform w latach 2014–2021, a także czynniki zewnętrzne, w szczególności agresja rosyjska od 2014 roku. Znaczącą rolę odegrał również wpływ społeczności międzynarodowej.
  • Item
    The Russian-Ukrainian War and the Eastern Partnership Program
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Czyż, Anna
    The article aims to present the EU Eastern Partnership program in the context of the Russian-Ukrainian war. The Eastern Partnership program was launched in 2009 and covered six former Soviet republics: Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia, Moldova, and Ukraine. Ukraine achieved all the main goals of the Partnership, which did not provide any prospects for membership in the European Union. The situation changed in 2022 with the Russian full-scale invasion of Ukraine. One of the effects was Ukraine submitting a formal application for EU membership in 2022, and in 2023, the EU decided to start accession negotiations with Ukraine. The article aims to diagnose the effects and perspectives of the Eastern Partnership program in connection with the architecture of international relations and security in Europe. The most important research question is: Will the Russian-Ukrainian war and the resulting emergence of a new geopolitical map of Europe mean a more active role for the EU towards the Eastern Partnership countries? The following theses were put forward in the article: The impact of the Russian-Ukrainian war on the EU’s Eastern Partnership has been significant because, in particular, it significantly impacted the EU’s relationship with Russia and should lead to the more active involvement of the EU in the situation of its eastern neighbors. The changes brought about by the Russian-Ukrainian war should lead to certain modifications of the Eastern Partnership because, in the current situation, this program is no longer an adequate instrument of the European Union’s eastern policy. Methods of content analysis of documents and publications, were used in the article. Artykuł ma na celu przedstawienie programu Partnerstwa Wschodniego UE w kontekście wojny rosyjsko-ukraińskiej. Program Partnerstwa Wschodniego został uruchomiony w 2009 roku i objął swoim zasięgiem sześć byłych republik radzieckich: Armenię, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzję, Mołdawię i Ukrainę. Ukraina osiągnęła wszystkie główne cele Partnerstwa, które nie dawało żadnych perspektyw członkostwa w Unii Europejskiej. Sytuacja uległa zmianie w 2022 r. wraz z rosyjską pełnoskalową inwazją na Ukrainę. Jednym z efektów było złożenie przez Ukrainę formalnego wniosku o członkostwo w UE w 2022 r., a w 2023 r. UE podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Ukrainą. Artykuł ma na celu diagnozę efektów i perspektyw programu Partnerstwa Wschodniego w zmienionej architekturze stosunków międzynarodowych i bezpieczeństwa w Europie. Najważniejszym pytaniem badawczym jest: Czy rosyjsko-ukraińska wojna i wynikające z niej powstanie nowej mapy geopolitycznej Europy oznaczają aktywniejszą rolę UE wobec państw Partnerstwa Wschodniego? W artykule postawiono następujące tezy: Wpływ rosyjsko-ukraińskiej wojny na Partnerstwo Wschodnie UE jest znaczący, w szczególności dlatego, że w wyraźny sposób wpłynął na stosunki UE z Rosją i powinien prowadzić do bardziej aktywnego zaangażowania UE w sytuację swoich wschodnich sąsiadów. Zmiany, jakie wywołała rosyjsko-ukraińska wojna, powinny doprowadzić do pewnych modyfikacji Partnerstwa Wschodniego, gdyż w obecnej sytuacji program ten nie jest już adekwatnym instrumentem polityki wschodniej Unii Europejskiej. W artykule zastosowano metody analizy zawartości dokumentów i publikacji.
  • Item
    In the Shadow of War... Strategic and Ideational Determinants of Russia’s Policy towards Belarus after August 2020
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Słowikowski, Michał
    In the aftermath of the fraudulent presidential elections held in August 2020, the authoritarian regime of Belarus, built around Aleksandr Lukashenko, found itself facing the most serious crisis in its history. Faced with an unprecedented threat to the legitimacy of power, Lukashenko decided to ask for support from Russia, which, until recently, he had accused of trying to interfere in the elections. The Kremlin’s decision to assist Lukashenko is considered one of the key factors, if not the most important, that determined the downfall of the Belarusian revolution. The price Belarus had to pay for Lukashenko’s retention of power was the growing economic, political, and military dependence on Russia, which resulted from the sanctions policy of the West. The scale of Belarusian dependence on Russia after 2020 is most clearly illustrated by the fact that Lukashenko was forced to make territory and infrastructure available to Russia in order to launch an aggression against Ukraine. Despite the fact that Russia has made Belarus so dependent that it has made it an accomplice of aggression, the Kremlin has chosen not to intervene more seriously in Belarusian politics, removing Lukashenko from power, nor to accelerate the process of integration of the two states; The aim of the article is to answer the questions: why, having at its disposal a broad (and virtually unlimited) set of tools for influencing Belarus, Russia ensured the stability of Lukashenko’s political regime – it did not use them for the permanent and institutionalised subjugation of Belarus, the reconstruction of the political regime there, and its penetration by pro-Russian forces? The article is empirical in nature and, in terms of the research method used, is based on an exegesis of the symbolic statements and authoritative actions of Russian and Belarusian policymakers, as well as a decision-making analysis maintained in the material and ideational strands of international relations. From a broader perspective, it is a critical contribution to considering the dimensions of the patron-client relationship between Russia and Belarus, as well as the determinants of Russia’s foreign policy decision-making process, both in realist and constructivist terms or ontological security. W następstwie sfałszowanych wyborów prezydenckich, które odbyły się w sierpniu 2020 r., autorytarny reżim Białorusi, zbudowany wokół Aleksandra Łukaszenki, stanął w obliczu najpoważniejszego kryzysu w swojej historii. W obliczu bezprecedensowego zagrożenia legitymizacji władzy Łukaszenka zdecydował się poprosić o wsparcie Rosję, którą do niedawna oskarżał o próbę ingerencji w wybory. Decyzja Kremla o udzieleniu pomocy Łukaszence uważana jest za jeden z kluczowych, jeśli nie najważniejszy, czynnik, który przesądził o upadku białoruskiej rewolucji. Ceną, jaką Białoruś musiała zapłacić za utrzymanie władzy przez Łukaszenkę, była rosnąca zależność gospodarcza, polityczna i militarna od Rosji, wynikająca z polityki sankcji Zachodu. Skalę uzależnienia Białorusi od Rosji po 2020 roku najlepiej obrazuje fakt, że Łukaszenka został zmuszony do udostępnienia Rosji terytorium i infrastruktury w celu przeprowadzenia agresji na Ukrainę. Pomimo faktu, że Rosja uzależniła Białoruś do tego stopnia, że uczyniła ją współwinną agresji, Kreml nie zdecydował się na poważniejszą interwencję w białoruską politykę, odsuwając Łukaszenkę od władzy, ani na przyspieszenie procesu integracji obu państw. Celem artykułu jest odpowiedź na pytania: dlaczego Rosja, mając do dyspozycji szeroki (i praktycznie nieograniczony) zestaw narzędzi oddziaływania na Białoruś, zapewniła stabilność reżimu politycznego Łukaszenki – nie wykorzystała ich do trwałego i zinstytucjonalizowanego podporządkowania sobie Białorusi, przebudowy tamtejszego reżimu politycznego i jego penetracji przez siły prorosyjskie? Artykuł ma charakter empiryczny i w zakresie stosowanej metody badawczej bazuje na egzegezie oświadczeń symbolicznych i działań autorytatywnych decydentów politycznych Rosji i Białorusi, a także analizie decyzyjnej utrzymanej w nurcie materialnym i ideacyjnym z zakresu stosunków międzynarodowych. W szerszej perspektywie stanowi krytyczny wkład w rozważania nad wymiarem relacji patron–klient między Rosją i Białorusią, a także uwarunkowaniami procesu decyzyjnego Rosji w sferze polityki zagranicznej, tak w ujęciu realistycznym, jak i konstruktywistycznym czy bezpieczeństwa ontologicznego.
  • Item
    From Arroyo to Duterte: Two Decades of Philippines’ Foreign Policy Navigation between the US and China
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Kiet Le, Hoang; Binh Nguyen, Tuan; Hiep Tran, Xuan
    This study examines the Philippines’ foreign policy towards the US and China during the period 2001–2021, focusing on how the Philippines navigated its relationships with these two major powers in a changing world order. The research analyzes the evolution of the Philippines’ diplomatic, economic, and security policies in response to China’s rising influence and the US’ strategic priorities in Southeast Asia, spanning from the post-9/11 era through the end of President Rodrigo Duterte’s administration. Through analysis of bilateral agreements, trade data, and diplomatic exchanges, this study addresses key questions: How did the Philippines balance its traditional alliance with the US against growing economic ties with China? What factors influenced the Philippines’ policy shifts between these powers across different presidential administrations? The findings reveal that the Philippines pursued a complex strategy of hedging between the two powers, adjusting its approach based on domestic political changes, economic opportunities, and security considerations, particularly regarding territorial disputes in the East Sea. Niniejsze badanie analizuje politykę zagraniczną Filipin wobec USA i Chin w latach 2001–2021, skupiając się na tym, w jaki sposób Filipiny kształtowały swoje relacje z tymi dwoma głównymi mocarstwami w zmieniającym się porządku świata. Badanie analizuje ewolucję polityki dyplomatycznej, gospodarczej i bezpieczeństwa Filipin w odpowiedzi na rosnące wpływy Chin strategiczne priorytety USA w Azji Południowo-Wschodniej, od ery po 11 września do końca administracji prezydenta Rodrigo Duterte. Poprzez analizę umów dwustronnych, danych handlowych i wymiany dyplomatycznej, badanie to zajmuje się następującymi kluczowymi pytaniami: W jaki sposób Filipiny zrównoważyły swój tradycyjny sojusz ze Stanami Zjednoczonymi z rosnącymi powiązaniami gospodarczymi z Chinami? Jakie czynniki wpłynęły na zmiany polityki Filipin między tymi mocarstwami w różnych administracjach prezydenckich? Wyniki ujawniają, że Filipiny realizowały złożoną strategię zabezpieczania się między tymi dwoma mocarstwami, dostosowując swoje podejście w oparciu o wewnętrzne zmiany polityczne, możliwości gospodarcze i względy bezpieczeństwa, w szczególności w odniesieniu do sporów terytorialnych na Morzu Wschodnim.
  • Item
    Ethno-National Basis of Russian Aggression in the Context of Global Security: a Biopolitical Approach
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Kravets, Anastasia
    The biopolitical approach to the analysis of aggression allows us to analyze one of the causes of the biggest conflict in Europe after the Second World War. The purpose of the analysis was to draw attention to the ethno-national basis of aggression as a global threat to the existence of humanity, stability, and security in the modern world. The unprovoked aggression of the Russian Federation against the sovereign country of Ukraine has a pronounced ethno-national basis based on the idea of ethnocentrism. The ethnocentric ideas of the Russian leadership can pose a real threat not only to Ukraine but also to a number of countries in the world. After all, a sys tem based on this idea creates a feeling of exclusivity in any society (not only the Russian one) and, accordingly, can be the basis for aggression against those societies and those countries that do not agree with this fact. The key hypothesis is that the basis of Russian aggression against Ukraine and the Ukrainian people is not only the desire to seize the territory of an independent state but also the desire to subjugate a sovereign nation – the Ukrainians. A series of documented crimes committed by the Russian Federation against the civilian population of Ukraine testifies not only to the desire for conquest but also to the attempt to destroy the Ukrainian nation physically. In the paper, the problem of the genocide of the Ukrainian people is raised, and the reaction of the international community to the condemnation of Russia’s aggression against Ukraine and the genocide of the Ukrainian people is investigated. The inadmissibility of the spread of ethnocentrism and aggression based on ethno-national characteristics in the global dimension is proven. Global changes in the world security system after the end of the war are predicted. Biopolityczne podejście do analizy agresji pozwala zbadać jedną z przyczyn największego konfliktu w Europie po II wojnie światowej. Celem analizy było zwrócenie uwagi na etniczno-narodowe podstawy agresji jako globalnego zagrożenia dla istnienia ludzkości, stabilności i bezpieczeństwa we współczesnym świecie. Niesprowokowana agresja Federacji Rosyjskiej przeciwko suwerennemu państwu – Ukrainie – ma wyraźne podstawy etniczno-narodowe, oparte na idei etnocentryzmu. Etnocentryczne idee rosyjskiego przywództwa mogą stanowić realne zagrożenie nie tylko dla Ukrainy, ale także dla szeregu innych państw na świecie. System oparty na tej idei tworzy bowiem poczucie wyjątkowości w każdym społeczeństwie (nie tylko rosyjskim) i może być podstawą do agresji wobec tych społeczeństw i państw, które się z tym nie zgadzają. Kluczową hipotezą jest to, że podstawą rosyjskiej agresji przeciwko Ukrainie i narodowi ukraińskiemu jest nie tylko chęć zajęcia terytorium niepodległego państwa, ale także dążenie do podporządkowania suwerennego narodu – Ukraińców. Szereg udokumentowanych zbrodni popełnionych przez Federację Rosyjską przeciwko ludności cywilnej Ukrainy świadczy nie tylko o dążeniu do podboju, ale także o próbie fizycznego zniszczenia narodu ukraińskiego. W artykule poruszono problem ludobójstwa narodu ukraińskiego oraz reakcji społeczności międzynarodowej na potępienie agresji Rosji wobec Ukrainy i ludobójstwa Ukraińców. Udowodniono niedopuszczalność rozprzestrzeniania się etnocentryzmu i agresji opartej na cechach etniczno-narodowych w wymiarze globalnym. Przewidziano globalne zmiany w systemie bezpieczeństwa światowego po zakończeniu wojny.
  • Item
    Legal Bases for the “Uniting for Peace” Mechanism and Its Use in the Conditions of the Russian Federation’s War against Ukraine
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Kresin, Oleksiy
    The author analyzes comprehensively the “Uniting for Peace” mechanism, which was for mulated and adopted by the UN General Assembly as a result of looking for a way out of the situation when the Security Council, as a body entrusted with the main responsibility in the field of maintaining international peace and security by the UN Charter, is unable to fulfill its duties due to the use by one of the states – permanent members of this body of its right of veto. Atten tion is paid to the development of this mechanism in recent years and its use for adopting a set of resolutions in response to the aggression of the Russian Federation against Ukraine. The author concludes that the resolution of 1950, “Uniting for Peace,” became a concentrated expression of understanding by the member states of the broad competence of the UN General Assembly. Without violating the statutory advisory powers of this body, new mechanisms for their imple mentation were created. First of all, this concerns the efficiency of convening sessions and the simplified procedure for preparing issues for consideration by the General Assembly, as well as not only authorization but also direct coordination by this body of collective actions of member states in the field of maintaining international peace and security. The UN General Assembly legitimately took upon itself the solution of issues related to the aggression of the Russian Federation in Ukraine, albeit with the help of more limited means than those of the Security Council. The appeal to the “Uniting for Peace” mechanism also remains symbolic, and states continue to attach special importance to the resolutions adopted within this framework – as the final solution to the most complex and controversial issues on behalf of the UN as an organization, not its individual body. Autor kompleksowo analizuje procedurę „Zjednoczeni dla pokoju”, która została sformułowana i przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w wyniku poszukiwania wyjścia z sytuacji, gdy Rada Bezpieczeństwa, jako organ, któremu Karta Narodów Zjednoczonych powierzyła główną odpowiedzialność w dziedzinie utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, nie jest w stanie wypełniać swoich obowiązków z powodu korzystania przez jedno z państw – stałych członków tego organu z prawa weta. Zwrócono uwagę na roz wój tej procedury w ostatnich latach oraz jej zastosowanie w celu przyjęcia szeregu rezolucji w odpowiedzi na agresję Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie. Autor dochodzi do wnio sku, że rezolucja z 1950 roku „Zjednoczeni dla pokoju” stała się skoncentrowanym wyrazem zrozumienia przez państwa członkowskie szerokich kompetencji Zgromadzenia Ogólnego ONZ. Nie naruszając statutowych kompetencji doradczych tego organu, stworzyła ona nowe mechanizmy ich realizacji. Dotyczy to przede wszystkim skuteczności zwoływania sesji oraz uproszczonej procedury przygotowania spraw do rozpatrzenia przez Zgromadzenie Ogólne, a także nie tylko autoryzacji, ale również bezpośredniej koordynacji przez ten organ działań zbiorowych państw członkowskich w dziedzinie utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Zgromadzenie Ogólne ONZ w sposób uzasadniony podjęło się rozwiązania kwestii związanych z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, choć przy użyciu bardziej ograniczonych środków niż te, którymi dysponuje Rada Bezpieczeństwa. Odwołanie się do procedury „Zjednoczeni dla pokoju” pozostaje również symboliczne, a państwa nadal przywiązują szczególną wagę do rezolucji przyjętych w tych ramach jako do ostatecznego rozwiązania najbardziej złożonych i kontrowersyjnych kwestii w imieniu ONZ jako organizacji, a nie jej poszczególnych członków.
  • Item
    Russia’s Aggression against Ukraine and South Asia: What Are the Implications of Moscow’s Nuclear Blackmail for India and Pakistan?
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Nitza-Makowska, Agnieszka
    This paper aims to examine the implications of Russia’s nuclear blackmail for India and Pa kistan, two nuclear-armed states that remain outside the UN Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons framework and that have been engaged in a protracted conflict for over seven decades. Indeed, the trajectory of India and Pakistan’s rocky bilateral relationship in addition to Pakistan’s characterisation as a “terror state” lacking a “no-first-use” pledge in its nuclear doctrine has earned South Asia a reputation as a nuclear flash point. Therefore, considering the region’s fragile geopolitical and security situation, it is essential to identify whether and how India and Pakistan have reacted to the nuclear element of the war in Ukraine and what lessons these states can learn for their identities and behaviours as nuclear powers. To investigate that this paper triangulates selected primary and secondary sources on Putin’s nuclear signalling and its global implications, as well as New Delhi’s and Islamabad’s reactions to this performance. Both South Asian states adopted the so-called “neutral” standing vis-à-vis the war in Ukraine and distanced themselves from Putin’s nuclear signalling. The post-invasion period has wit nessed New Delhi and Islamabad emphasising the deterrent potential of their nuclear arsenals and avoiding nuclear rhetoric against each other. Celem artykułu jest zbadanie implikacji rosyjskiego szantażu nuklearnego dla Indii i Pakistanu – dwóch państw posiadających broń nuklearną, które pozostają poza układem o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej, oraz są wzajemnie skonfliktowane od ponad siedmiu dekad. Dynamiczna trajektoria relacji indyjsko-pakistańskich, a także charakterystyka Pakistanu jako „państwa terrorystycznego” pozbawionego w swojej doktrynie nuklearnej zobowiązania „nie pierwszego użycia”, zapewniła Azji Południowej reputację nuklearnego punktu zapłonu. Dlatego też, biorąc pod uwagę niestabilną sytuację geopolityczną i bezpieczeństwa w regionie, istotne jest ustalenie, czy i w jaki sposób Indie i Pakistan zareagowały na nuklearny element wojny w Ukrainie oraz jakie wnioski te państwa mogą wyciągnąć dla swoich tożsamości mocarstw nuklearnych oraz związanych z tymi tożsamościami działań wobec siebie i poza Azją Południową. Aby przeanalizować te problemy, w artykule dokonano triangulacji wybranych źródeł pierwotnych i wtórnych dotyczących sygnalizacji nuklearnej Putina z naciskiem na jej globalne implikacje, oraz reakcji Nowego Delhi i Islamabadu na te działania. Indie i Pakistan przyjęły tzw. „neutralne” stanowisko wobec wojny w Ukrainie oraz zdystansowały się od nuklearnych sygnałów Putina. W okresie od rozpoczęcia inwazji New Delhi i Islamabad podkreślały odstraszający potencjał swoich arsenałów nuklearnych oraz unikały stosowania retoryki nuklearnej przeciwko sobie.
  • Item
    Russian Geopolitics after 2000 and Its Concept of Security in the Eurasian Area
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Diec, Joachim; Pająk, Anna
    The article raises the issue of understanding security in selected contemporary Russian geopolitical theories. The subject of the analysis is the neo-Eurasianist doctrine, the concept of Vadim Tsymbursky’s Island Russia; geoeconomic conceptions; the patriotic geopolitics of General Leonid Ivashov, surprisingly critical about the Kremlin’s policies, especially about the invasion of Ukraine; the considerations of Mikhail Deliagin and the evolving views of Sergei Karaganov, who ultimately aimed at a nuclear attack on targets in Europe. A review of these concepts indicates that we are dealing with views that make different diagnoses and therefore lead to different recommendations. Artykuł porusza kwestię rozumienia bezpieczeństwa w wybranych współczesnych rosyjskich teoriach geopolitycznych. Przedmiotem analizy stała się doktryna neoeurazjatystyczna; koncepcja Rosji-Wyspy Wadima Cymburskiego, koncepcje geoekonomiczne; patriotyczna, lecz jednocześnie sceptyczna wobec polityki Kremla oraz inwazji na Ukrainę geopolityka gen. Leonida Iwaszowa; koncepcja Michaiła Deliagina oraz zmienne poglądy Siergieja Karaganowa, zmierzającego ostatecznie do nuklearnego ataku na cele w Europie. Przegląd tych koncepcji wskazuje, że mamy do czynienia z poglądami inaczej stawiającymi diagnozy, a przez to prowadzącymi do odmiennych rekomendacji.
  • Item
    Implications of the Unmanned and Autonomous Weapons’ Development for NATO Functioning – Delineating the Research Area
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Madej, Marek
    The article deals with the impact of the development of unmanned and autonomous weap ons on NATO’s functioning as a political-military alliance. Its central goal is to establish the scope and intensity of possible consequences of the development of unmanned and autonomous military technologies for NATO, identifying simultaneously key implications of that techno logical change for the Alliance functioning in four dimensions: political-strategic, legal, eco nomic, and operational. That will help define and map the research field in the context of the nexus of the technology and coalition’s functioning. The article is based on the assumption that changes in the nature and forms of cooperation between NATO allies triggered by the advances in unmanned and autonomous weapons and other military systems would potentially be much more profound than in the case of the majority of similar technological breakthroughs in the past, leading to the emergence of serious challenges for allies in all four dimensions recognized in the study. The article offers arguments to support that thesis and identifies the main actual and potential implications of the development of unmanned and autonomous military technologies for NATO, stressing also the need of increasing the awareness of the problem among both secu rity policies’ researchers as well as their practitioners (politicians, military, NATO personnel). Artykuł podejmuje temat wpływu rozwoju i wdrażania technologii bezzałogowych oraz autonomicznych w wojskowości na funkcjonowanie NATO jako sojuszu polityczno-wojskowego. Jego najważniejszym celem jest określenie zakresu i intensywności możliwych następstw postępu w rozwoju technologii bezzałogowych i autonomicznych dla NATO, a także identyfikacja kluczowych z tych implikacji w wymiarze strategiczno-politycznym, prawnym, ekonomicznym i operacyjnym. Pozwoli to na zdefiniowanie pola badawczego w tym zakresie. Główną tezą opracowania jest, iż zmiany w charakterze i przebiegu współpracy międzysojuszniczej w NATO w wyniku rozwoju i upowszechniania technologii bezzałogowych oraz autonomicznych będą potencjalnie znacznie poważniejsze, niż w wypadku większości zmian technologicznych w wojskowości w przeszłości, tworząc istotne wyzwania dla sojuszników we wszystkich uwzględnionych w badaniu wymiarach ich współpracy. W artykule przedstawiono argumenty świadczące o zasadności założenia o wadze przemian w funkcjonowaniu NATO w wyniku rozwoju technologii bezzałogowych i autonomicznych, identyfikując szereg aktualnych i potencjalnych następstw tej ewolucji dla NATO, a także wskazano na konieczność pogłębiania świadomości problemu zarówno w środowisku badaczy, jak i praktyków polityki bezpieczeństwa.
  • Item
    Global International Relations: Pioneers, Ideas, Doubts
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Gałganek, Andrzej
    The Global International Relations (hereafter GIR) project aims to provide the conditions for various modes of knowledge production, referencing experience and the creation of theo retical concepts that have their origins outside the modern West. Project advocates reject the notion that only the West can provide legitimate foundations and empirical material for theorizing world politics and seek to integrate or incorporate ‘local’ sites of knowledge production into disciplinary debates. Advocates of GIR reject the claim that Western history is the sole provider of IR empirics upon which theories of international relations are developed and tested. Numerous authors and project advocates argue that the West is not synonymous with either the international or the global. In November 2024, Krakow was the venue of the 2nd Congress of the Polish Society for International Studies titled “Global International Relations: Challenges and Development”, that addressed the origins, contemporary dimension, directions of development, and critique of the GIR concept. This article aims to analyze the current discourse in the discipline and to present the GIR project by discussing its origins and indicating its pioneers (parts 1 and 2), presenting the research (part 3) and indicating potential development directions and the doubts and risks related to them (part 4). Projekt Globalne Stosunki Międzynarodowe (Global International Relations, dalej GSM) ma tworzyć warunki dla sposobów wytwarzania wiedzy, przywoływania doświadczeń i tworzenia teoretycznych pojęć, które mają swoje źródła poza nowożytnym Zachodem. Zwolennicy projektu odrzucają przekonanie, że jedynie Zachód dostarcza prawomocnych fundamentów i materiału empirycznego do teoretyzowania polityki światowej i starają się zintegrować lub włączyć „lokalne” miejsca wytwarzania wiedzy do dyscyplinarnych debat. Zwolennicy GSM odrzucają tezę, że historia Zachodu jest jedynym dostarczycielem empirii SM, w oparciu o którą rozwija się i testuje teorie stosunków międzynarodowych. Liczni autorzy i zwolennicy projektu wskazują, że Zachód nie jest synonimem ani międzynarodowości, ani globalności. W listopadzie 2024 roku odbył się w Krakowie II Kongres Polskiego Towarzystwa Studiów Międzynarodowych pod tytułem „Globalne Stosunki Międzynarodowe: wyzwania i rozwój”, którego przedmiotem była geneza, współczesny wymiar, kierunki rozwoju oraz krytyka pojęcia GSM. W związku z tym, celem artykułu jest analiza obecnego w dyscyplinie dyskursu oraz prezentacja projektu GSM poprzez omówienie jego genezy i wskazanie prekursorów (część 1 i 2), przedstawienie prowadzonych badań (część 3) oraz ukazanie potencjalnych kierunków rozwoju i związanych z nimi wątpliwości i ryzyk (część 3).
  • Item
    Asymmetry of the Modern Conflicts
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Bulatova, Olena; Reznikova, Nataliia; Sarbash, Serhii
    The system of the modern global security space is characterized by an increase in insta bility, and the proliferation of local and military conflicts, which are becoming increasingly intense and protracted, thus necessitating the study of current trends occurring in the security system at the global, regional, and national levels. The objective of the article is to define the essence of asymmetry in modern conflicts to substantiate current trends in the international security environment in the context of russian war against Ukraine. It has been determined that modern conflicts exhibit asymmetric characteristics, which are determined by the political-legal and economic environment. The absence of opportunities to exercise civil and political rights, protection of freedoms, and beliefs, and a fair judicial system become sources of social tension and conflicts in society. Authoritarian countries fail to ensure the effective functioning of state institutions, and respect for civil rights and freedoms, which exacerbates institutional and social instability. The absence of conflicts is a normal state for democracies. Differences in economic potential among countries determine the possibilities for increasing military potential. It is argued that a high level of military spending does not guarantee a high level of stability in a country, and social and economic inequality further exacerbates stratification and tension in society. Countries with high levels of prosperity demonstrate the highest levels of peacefulness, which do not necessarily coincide with high levels of mili tary financing. It has been identified that the consequences of modern conflicts also have an asymmetric nature, which enhances the tendency towards the internationalization of internal conflicts: the countries most affected are those where the most intense conflicts take place, as well as their neighbouring countries. russia’s war against Ukraine has heightened the global level of danger in terms of tension and conflicts. System współczesnego globalnego bezpieczeństwa charakteryzuje się wzrostem niesta bilności, rozprzestrzenianiem się konfliktów lokalnych i wojskowych, które stają się coraz bardziej intensywne i trwałe, co wymaga zbadania współczesnych tendencji zachodzących w systemie bezpieczeństwa na poziomie globalnym, regionalnym i krajowym. Celem artykułu jest zbadanie przyczyn związku między gospodarką a konfliktem w kontekście globalizacji, określenie istoty asymetrii współczesnych konfliktów oraz uzasadnienie bieżących tendencji w międzynarodowym środowisku bezpieczeństwa w kontekście wojny Rosji przeciwko Ukrainie. Określono, że współczesne konflikty mają asymetryczny charakter, który wynika z polityczno-prawnego i ekonomicznego otoczenia. Brak możliwości realizacji praw obywatelskich i politycznych, ochrony wolności, wyznań religijnych, sprawiedliwego systemu sądowego staje się źródłem napięć społecznych i konfliktów w społeczeństwie. Autorytarne państwa nie zapewniają skutecznego funkcjonowania instytucji państwowych, szacunku dla praw i wolności obywatelskich, co pogłębia instytucjonalną i społeczną niestabilność. Brak konfliktów jest normalnym stanem dla demokracji. Różnice w potencjale gospodarczym państw określają możliwości wzrostu potencjału militarystycznego. Uzasadniono, że wysoki poziom wydatków na cele wojskowe nie gwarantuje wysokiego poziomu stabilności w kraju, a społeczna i ekonomiczna nierówność pogłębia dalszą stratyfikację i napięcia społeczne. Najwyższy poziom pokoju demonstrują kraje o wysokim poziomie dobrobytu, który niekoniecznie pokrywa się z wysokim poziomem wydatków na cele wojskowe. Określono, że skutki współczesnych konfliktów mają również asymetryczny charakter, co pogłębia tendencję do internacjonalizacji konfliktów wewnętrznych: największe straty ponoszą dotknięte nimi kraje, gdzie mają miejsce najbardziej intensywne konflikty, a także ich sąsiedzi. Wojna Rosji przeciwko Ukrainie zaostrzyła globalny poziom zagrożenia z punktu widzenia napięcia i konfliktów.
  • Item
    NATO – between Safety and Security. NATO Summit in Washington – Findings and Concerns
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Wojciechowski, Sebastian
    Safety and security are two distinct, but related and connected issues. While often mistakenly used interchangeably, together they form an integrated safe-secur system that seeks to ensure the maximum safety/security to various entities. Safety is about establishing and maintaining resilience/capability to prevent threats/challenges of a generally unintentional nature, such as natural disasters or accidents. It constitutes a more passive dimension of safety/security, primarily concerned with non-military aspects. To some extent, safety can be likened to a more or less effective defensive shield. Security, on the other hand, is generally about actively countering threats/challenges of a deliberate nature, that is those generated or supported by humans (and in the future, perhaps by artificial intelligence). It often requires physical force or military measures (hard security) to be used in conjunction with the necessary support of soft security, including financial, legal, administrative, and other measures. This dimension of safety/security can therefore be compared to the sword. Despite the above differences, in the case of both safety and security, one can talk about the need, value and purpose of safety/security and the pursuit of interests involved. Both safety and security can be considered internally and externally (internationally), and pointing to a wide variety of related factors. However, the distinction between safety and security is not always clear-cut and different authors perceive it in different ways,1 as illustrated by Clarissa Meerts. In her opinion, safety refers to a state of being free from danger or threat, and is closely related to physical conditions, such as the absence of injury. Security, on the other hand, is more concerned with actions to prevent or respond to external threats (Meerts, 2021). Drawing from the above, certain entities, such as NATO for the purpose of this analysis, can be said to apply security to ensure maximum safety to itself and its members. This article makes the primary reference to the safe-secur (shield and sword) model as a theoretical starting point for discussing the recent NATO Summit in Washington (9-11 July, 2024) and its key outcomes. In this context, a number of research questions arise, such as: (1) To what extent are the Summit’s key outcomes actionable?; (2) Will individual NATO members have the determination, resources, and political will on the one hand, and unity and solidarity on the other to implement them?; (3) Will it be possible in the future to ensure the public support for the implementation of the agreements reached, including high financial costs, especially if the economic and social situation deteriorates or a financial crisis arises?; (4) How will this be affected, for example, by the political crisis ongoing in Germany and France at the end of 2024, the second presidency of Donald Trump starting in 2025, or the further geopolitical reorientation of the United States towards the Indo-Pacific region? These and other research questions are the starting point for the analysis in the text.