Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10593/11311
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSzpulak, Andrzej-
dc.contributor.editorHendrykowska, Małgorzata-
dc.contributor.editorŚliwińska, Anna-
dc.date.accessioned2014-08-05T08:38:26Z-
dc.date.available2014-08-05T08:38:26Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationImages, nr 21-22, 2013, vol. XII, s. 334-341pl_PL
dc.identifier.issn1731-450x-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10593/11311-
dc.description.abstractThe text is an attempt to define the specificity of portraits of the first Russian Tsar, Ivan the Terrible, in the field of historiography and culture, including popular culture. This characteristic is referred then to the analysis of two films – S. Eisenstein's Ivan the Terrible (1944-1946) and P. Lungin’s Tsar (2009). These films depict two different interpretations of the historical figure presented above all in Russian discourse. On the one hand (Eisenstein), Ivan is seen as a prominent politician engaged in a state-building strategy; on the other (Lungin), he is above all a crazy criminal.pl_PL
dc.description.abstractTekst jest próbą określenia specyfiki portretu pierwszego cara rosyjskiego, Iwana Groźnego, na polu historiografii i kultury, w tym kultury popularnej. Charakterystyka ta odniesiona jest potem do analizy dwóch filmów – Iwana Groźnego S. Eisensteina (1944-46) oraz Cara P. Łungina (2009). Filmy te obrazują dwie różne interpretacje tej postaci historycznej obecne nade wszystko w dyskursie rosyjskim. Z jednej strony (Eisenstein) Iwan postrzegany jest jako wybitny polityk z państwowotwórczą strategią, z drugiej (Łungin) nade wszystko jako szalony zbrodniarz.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu; Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzipl_PL
dc.relation.ispartofseriesCinema and City Life;21-
dc.subjectSergei Eisensteinpl_PL
dc.subjectPavel Lunginpl_PL
dc.subjectIvan the Terriblepl_PL
dc.subjectthe Russian filmpl_PL
dc.subjecthistorical filmpl_PL
dc.subjectthe history of the filmpl_PL
dc.subjectSiergiej Eisensteinpl_PL
dc.subjectPaweł Łunginpl_PL
dc.subjectIwan Groźnypl_PL
dc.subjectfilm rosyjskipl_PL
dc.subjectfilm historycznypl_PL
dc.subjecthistoria w kiniepl_PL
dc.titleReformator i statysta albo hulaka na metafizyczną skalę. O dwóch portretach cara Iwana Groźnego w kinie rosyjskimpl_PL
dc.title.alternativeReformer and Outstanding Politician or Rake on a Metaphysical Scale. Two Portraits of Tsar Ivan the Terrible in Russian Cinemapl_PL
dc.typeArtykułpl_PL
Appears in Collections:Images, nr 21-22, 2013

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Andrzej Szpulak - Reformator i statysta albo hulaka na metafizyczną skalę. O dwóch portretach cara Iwana Groźnego w kinie rosyjskim.pdf121.09 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



Items in AMUR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.