Browsing by Author "Appelt, Karolina"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Item 6-latki w szkole. Edukacja i pomoc(Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2014) Brzezińska, Anna Izabela; Appelt, Karolina; Jabłoński, Sławomir; Wojciechowska, Julita; Ziółkowska, BeataItem Dziecięcy schemat nauczyciela(Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000) Appelt, KarolinaTekst prezentuje wyniki badań dotyczące schematu nauczyciela, jaki posiadają uczniowie na starcie szkolnym, czyli tacy, którzy rozpoczynają naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej.Item Miejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w edukacji wczesnoszkolnej(Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, 2017) Appelt, Karolina; Jabłoński, SławomirW artykule chcemy podjąć refleksję się nad tym, czym są i jak kształtują się kompetencje społeczno-emocjonalne (KSE) oraz w jaki sposób można wspierać ich rozwój w ramach pierwszego etapu edukacji szkolnej. Analizujemy pięć kategorii KSE, które są najczęściej wskazywane w konstruowanych programach diagnostycznych i profilaktyczno-interwencyjnych: 1) samoświadomość, 2) świadomość społeczna, 3) odpowiedzialne podejmowanie decyzji, 4) zarządzanie własnym zachowaniem oraz 5) zarządzanie relacjami z innymi. Artykuł zawiera propozycję odniesienia KSE do podstawowych funkcji psychicznych niezbędnych do sprawnej realizacji zadań przez człowieka. Prezentujemy powody wysokiego znaczenia KSE w edukacji wczesnoszkolnej oraz wskazujemy rozbieżności między miejscem obecnie zajmowanym przez KSE a miejscem należnym tym kompetencjom. Analizujemy też możliwe sposoby rozwijania kompetencji społeczno-emocjonalnych w procesie edukacji.Item Osobowościowe uwarunkowania funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej(Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2006) Appelt, KarolinaW artykule zaprezentowano wyniki badań osobowościowych uwarunkowań funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej, jaką stanowi reforma systemu edukacji. Rozważania teoretyczne oraz analiza uzyskanego materiału badawczego stanowią źródło argumentów na rzecz tezy o konieczności przyjęcia "osobowościowej koncepcji" kształcenia nauczycieli.Item Podmiotowe i kontekstowe uwarunkowania funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej(Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2007) Appelt, KarolinaW artykule zaprezentowano badania zależności między czynnikami demograficzno-społecznymi a dominującą u nauczycieli tendencją do działania a sytuacji zmiany społecznej.Uzyskane wyniki wskazują na występowanie istotnych zależności między stylem funkcjonowania nauczycieli a czynnikami związanymi z czasem tj.: wiek nauczyciela, stopień rozwoju zawodowego oraz czas rozpoczęcia pracy w zawodzie.Item Style funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej(Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2005) Appelt, KarolinaW artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczących funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej, jaką jest reforma systemu edukacji w Polsce. W artykule wyróżniono trzy odmienne style funkcjonowania: przystosowawczy, zachowawczy i twórczo-adaptacyjny.Item Tutoring nauczycielski – tutoring rówieśniczy: aspekty etyczne(2014-07-28) Brzezińska, Anna Izabela; Appelt, KarolinaThe authors of the article indicate a variety of ethical issues concerning the functions of tutoring in education, both the traditional as well as peer tutoring.They claim that, the basic condition for ethical, and yet effective, tutoring relationships lie in the accordance to the concept of self-determination by Deci and Ryan – meeting the basic and universal needs by both partners of this interaction, namely the needs of relatedness and security, autonomy as well as competence. Becoming aware of, and taking into account these aspects may contribute to more effective and more ethical usage of tutoring in educational practice. The authors encourage detecting risk areas and factors in tutoring relationships (e.g. the risk of manipulating one’s partner) in order to minimize their impact on the relationship between a tutor and a tutee, which seems beneficial to the development of both parts of tutorial interaction.Item WCZESNA EDUKACJA I OPIEKA NAD DZIECKIEM JAKO WYZWANIE DLA POLITYKI SPOŁECZNEJ I OŚWIATOWEJ(2012) Czub, Magdalena; Brzezińska, Anna Izabela; Czub, Tomasz; Appelt, KarolinaWell-organized unitary system of early childhood education and care is a great challenge for every country. It requires changes in public awareness among the professionals, parents and politicians and considerable financial outlay also. However, investment in this area ensures proper development of children during first years of life, significantly increases the chances of continuing education and labor market efficiency. It also prevents social exclusion. The article presents recommendations, which include the principles of the early childhood education and care system, resulting from research and practice.Item Wczesna edukacja i opieka nad małym dzieckiem jako wyzwanie dla systemu edukacji(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Czub, Magdalena; Appelt, KarolinaThis paper addresses the problem of supporting the development of infants and young children in the context of the challenges posed by the organization of the state system. Considering the importance of the fi rst years of life for future development, current social policy and education in Europe and around the world puts a strong emphasis on systemic and integrated approach to early childhood education and care, based on scientifi c evidence justifying the selection of a specifi c social and educational solutions. The implementation of this idea requires both the defi nition of the most important aspects of the development, requiring special support in the early stages of child development and system design early care and education with regard to the resulting knowledge. The following analysis is an attempt to identify the most important factors and social conditions indispensable to fulfi ll both the universal and the individual needs of the child in the context of the challenges they pose for organizers of the system of early childhood education and care.Item Zmiana kontekstu społecznego a geneza trudności szkolnych(Instytut Badań Edukacyjnych, 2005) Appelt, KarolinaW artykule Autorka analizuje specyficzne przyczyny trudności szkolnych, które są związane ze zmianą kontekstu społecznego. Celem było wskazanie niektórych cech współczesnej kultury, stylu życia, przemian społecznych, które mogą powodować, iż zjawisko trudności szkolnych od zawsze obecne w szkole teraz ulega znacznemu nasileniu i rozpowszechnieniu. W artykule omawiane są takie zjawiska społeczno-kulturowe jak np. kryzys kultury pisma, rewolucja techniczna i rola elektronicznych środków komunikacji, rozwarstwienie społeczne, które pozwalają w sposób pełniejszy wyjaśniać przyczyny trudności szkolnych zwykle wiązanych z trudnościami rozwojowymi, uwarunkowanymi podmiotowo i/lub środowiskowo.