Browsing by Author "Koszel, Bogdan"
Now showing 1 - 20 of 27
Results Per Page
Sort Options
Item Bezpieczeństwo Polski w okresie zimnej wojny(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Koszel, BogdanSystem jałtańsko-poczdamski powstały w wyniku II wojny światowej włączył Polskę w orbitę wpływów Związku Radzieckiego. Została ona uzależniona gospodarczo (RWPG) i militarno-politycznie (Układ Warszawski) od wschodniego sąsiada. Podejmowane próby zbyt samodzielnego wzmocnienia bezpieczeństwa Polski (plan Rapackiego, plan Gomułki, układ grudniowy w 1970 r. z RFN) kończyły się niepowodzeniem. Stan wojenny w 1981 r. pogłębił izolację międzynarodową Polski i dodatkowo uzależnił ją od Moskwy. Odejście od konfrontacji międzyblokowej w końcu lat 80. spowodowało podpisanie traktatu granicznego w Niemcami i reorientację Polski na współpracę ze światem zachodnim.Item Brexit w polityce europejskiej Niemiec(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2018) Koszel, BogdanOd początków rządów D. Camerona w Wielkiej Brytanii (2010) pogłębił się eurosceptycyzm, który doprowadził do polaryzacji społeczeństwa, referendum i Brexitu. Niemcy opowiadały się za pozostaniem Zjednoczonego Królestwa w UE, ale po wynikach referendum zapowiedziały twarde negocjacje na warunkach UE. Jednocześnie uznały, że stwarza to dobre perspektywy do pogłębienia współpracy w gronie 27 pozostałych państw. Największe problemy w negocjacjach koncentrują się wokół rozliczeń finansowych Londynu z Brukselą (ok. 60 mld euro), statusu obywateli Unii Europejskiej, zatrudnionych i przebywających na terenie Zjednoczonego Królestwa oraz granicy pomiędzy Irlandią Północną i Republiką Irlandii. Trudne rokowania dotyczą również kształtu nowej umowy handlowej pomiędzy Unią Europejską i Wielką Brytanią.Item Chancellor Angela Merkel’s achievements and failures in the Germany’s European policy (2005–2021)(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2021) Koszel, BogdanThe aim of the article was to analyse the Germany’s European policy under the rule of Chancellor A. Merkel in terms of solving emerging crises in the European Union in the 21st century. The author presented a thesis that despite the scale of problems, Chancellor Merkel was successful in finding solutions favourable to Europe. Her methods were often controversial and debatable, but she was able to break the resistance of her opponents. After Brexit, her greatest objectives were to maintain the cohesion of Member States and to guide the EU safely through the COVID-19 epidemic.Item Deutschland, Frankreich und das Problem der Flüchtlinge in der Europäischen Union (2015-2016)Koszel, BogdanInfolge der arabischen Revolutionen in Nordafrika und des Bürgerkriegs in Syrien im Jahr 2011 gab es eine Welle von Emigration, die in einem beispiellosen Ausmaß nach Europa gelenkt wurde. Die meisten Auswanderer gingen nach Deutschland, Österreich, Benelux und Schweden. Die Bundesregierung hat, ohne den engsten Partner mit der EU-Frankreich zu konsultieren, beschlossen, ihre Grenze zu öffnen, was nur die Einwanderungsprozesse intensivierte. Die deutschen Motive waren humanitärer Natur, aber bald übertraf das Ausmaß des Phänomens die deutschen Fähigkeiten. Kanzlerin Merkel hat begonnen, eine "gerechte Umverteilung" von Einwanderern in den Mitgliedstaaten zu fordern, die als deutsche "moralische Erpressung" bezeichnet wurde. Dank Merkels Kooperation mit Präsident Hollande ist es gelungen die Türkei davon überzeugen, den Auswanderungsstrom nach Europa zu stoppen. Gleichzeitig führte die Europäische Kommission gemeinsam mit dem Europäischen Parlament eine Reihe von Verordnungen ein, die die Kontrolle der EU-Außengrenzen verbessern und den Zustrom von Einwanderern stoppen würden.Item Die Rolle und Bedeutung von Hans Dietrich Genscher in der Innen und Aussenpolitik der Bundesrepublik Deutschland in den Jahren 1969 1992(2010) Kruk, Aleksandra; Koszel, BogdanItem Europejski kontekst stosunków polsko-niemieckich w okresie rządów koalicji PO-PSL (2007–2009)(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2009) Koszel, BogdanItem French-German cooperation in the European union in 2007-2013Koszel, BogdanThe author discusses the thesis that in the arduous circumstances of the 21st century France passed the test of cooperation with the united Germany. The French-German “integration engine” scored both successes and failures, but did not break down. Germany governed by Chancellor Merkel proved to be a loyal and predictable partner, while France during Sarkozy’s presidency did not venture any steps that would strain this cooperation. A real test of the German-French leadership of the EU came with the financial crisis of the Eurozone. President Sarkozy understood the situation better and reacted faster to the growing threats, whereas Germany, for internal reasons, delayed launching large-scale rescue actions. Nevertheless, the signing of the fiscal union pact was the effect of a compromise between the two partners and yet another proof of the stability of the German-French cooperation.Item Germany’s attitude towards the association agreement between the European Union and Ukraine(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2016) Koszel, BogdanThe author represents the opinion that before the revolution in Kiev (Euromaidan) at the turn of 2013/2014 Germany had not been interested in Ukraine. Attempts to establish closer contacts with Kiev were blocked by Moscow. The oligarchic system prevailing in the country discouraged the EU from making solemn commitments to Kiev. It was only after the Russian occupation of Crimea that Germany became more active, and with its help the association agreement between the European Union and Ukraine was concluded.Item Hegemon wbrew własnej woli? Problemy i wyzwania dla przywództwa Niemiec w Unii Europejskiej w drugiej dekadzie XXI wieku(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Koszel, BogdanW artykule autor analizuje główne problemy związane z przywództwem Niemiec w UE w drugiej dekadzie XXI w. Zaliczył do nich kryzys finansowy strefy euro, osłabienie francusko-niemieckiego motoru integracji europejskiej, kryzys na Ukrainie oraz perspektywy Grexitu i Brexitu. Wskazuje, że Niemcy jakkolwiek dość niechętnie wykorzystują pomyślną dla nich koniunkturę i wysunęły się na pozycję niekwestionowanego lidera w Unii Europejskiej.Item Józef M. Fiszer, Mateusz Czasak, Trójkąt Weimarski. Geneza i działalność na rzecz integracji Europy w latach 1991–2016, Wydawnictwo Instytutu Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2020, ss. 485.(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2020) Koszel, BogdanItem Merkollande? Partnerstwo Francji i Niemiec w Unii Europejskiej w okresie rządów prezydenta Françoisa Hollande’a(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Koszel, BogdanPo przejęciu władzy we Francji przez prezydenta F. Hollande’a w maju 2012 r. współpraca francusko-Niemiecka w Unii Europejskiej uległa osłabieniu, ale nie przełożyło się to jakoś szczególnie na kooperację na płaszczyźnie bilateralnej. Konieczność ścisłej współpracy w celu przezwyciężenia kryzysu strefy euro zmuszała Berlin i Paryż do korygowania własnych ambitnych planów i wypracowywania niezbędnych kompromisów. Z kolei obchody okrągłej rocznicy 50-lecia traktatu elizejskiego nakazywały wypracowywanie strategii rozwoju wzajemnych relacji na następne lata. W Unii Europejskiej oba państwa są skazane na współpracę, ponieważ w powszechnej opinii Niemcy i Francja stanowią nadal motor integracji europejskiej i gwarancję jej stabilnego rozwoju.Item Niemcy wobec greckiego kryzysu finansowego (2009–2015)(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2015) Koszel, BogdanAutor w artykule dokonał analizy stanowiska Niemiec wobec greckiego kryzysu finansów publicznych po 2009 r. Wskazał, że finansowa pomoc dla Grecji nigdy w Niemczech nie była pod znakiem zapytania. Rządowi Merkel jednak chodziło o wdrożenie twardego programu oszczędności i dyscypliny budżetowej, od których uzależniała pomoc międzynarodowych instytucji finansowych. W swojej polityce wobec Grecji kanclerz musiała kierować się reakcjami społeczeństwa niemieckiego, które niechętnie godziło się na ustępstwa i dalsze wydatki z niemieckiego budżetu dla niesolidnego partnera.Item Niemcy wobec kryzysu finansowego strefy euro państw Unii Europejskiej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Koszel, BogdanItem Nieskuteczna dyplomacja. Niemcy w działalności tzw. Formatu Normandzkiego w konflikcie w Ukrainie (2014–2022)(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2023) Koszel, BogdanAutor wykazał w artykule, że interesy polityczne Niemiec związane z czołową rolą w działalności Formatu Normandzkiego (N4) związane były z utrzymaniem kanału komunikacyjnego z Rosją w okresie konfliktu w Ukrainie przy jednoczesnym utrzymaniu sankcji Unii Europejskiej wobec Federacji Rosyjskiej. Dążono do pokazywania opinii międzynarodowej ofiarnego zaangażowania Berlina w mediacji skonfliktowanych sąsiadów. Argumentem Berlina o nieskuteczności podjętych działań było przekonanie o wykluczeniu znalezienia porozumienia pokojowego ze względu na fundamentalne rozbieżności interesów Moskwy i Kijowa. The author has shown that Germany’s political interests related to the leading role in the Normandy Format (N4) are related to keeping a communication channel with Russia open during the conflict in Ukraine while maintaining European Union sanctions against the Russian Federation. The article shows how Berlin’s involvement in mediation between the conflicted neighbors is presented internationally. An argument Berlin used was the inefficiency of sanctions. It was based on the conviction that a peace agreement was not possible due to fundamental divergence of interests between Moscow and Kiev.Item Nouvel èlan? European context of Germany-France relations under President Emmanuel Macron (2017–2021)(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2023) Koszel, BogdanThe purpose of the article was to analyze German-French cooperation in the face of the biggest crises and challenges to bilateral relations for France and Germany in the first two decades of the 21st century. President Macron’s European offensive, with the EU reform package, was carried out in order to strengthen the role of Paris in European integration and international politics. Chancellor Merkel’s experience in the European policy of Germany made her quite cautious in approving the ambitious, far-reaching reforms, which could add to the instability during an already difficult time for the EU. Celem artykułu była analiza współpracy niemiecko-francuskiej w obliczu największych kryzysów i wyzwań dla relacji dwustronnych dla Francji i Niemiec w dwóch dekadach XXI w. Jeżeli mowa była o europejskiej ofensywie prezydenta E. Macrona z pakietem reform UE, to służyć miało to wzmocnieniu roli Paryża w integracji europejskiej i polityce międzynarodowej. Doświadczona w polityce europejskiej RFN kanclerz A. Merkel z dużą ostrożnością odnosiła się z aprobatą dla ambitnych, daleko idących reform, mogących destabilizować i tak trudny okres funkcjonowania UE.Item Partnerstwo dla Modernizacji w stosunkach niemiecko-rosyjskich(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2010) Koszel, BogdanSince the disintegration of the Soviet Union, Russia has become Germany’s main Central European partner. The economic interests and hopes of gigantic contracts to modernize the Russian economy have played a colossal role in German policy. The Government of Chancellor Angela Merkel aspired to shape the Eastern policy of the European Union, and it was highly favorable towards the strategy of Russian modernization to be implemented with the participation of Western partners, as proposed by President Medvedev in 2009. However, this project never went beyond the stage of preliminary agreements, and both sides are increasingly disappointed with its progress. Germany continues to aspire to play the role of the leading EU member state involved in the transformation process in Russia, yet this is no longer treated in terms of the ‘Russia first’ attitude without any reservations. Germans are becoming increasingly aware that their efforts are doomed to fail without true Russian efforts aimed at the democratization of both their public life and economic structures.Item Przywództwo Niemiec i Francji w Unii Europejskiej w XXI w. Problemy i wyzwania(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań, 2016) Barabasz, Adam; Koszel, Bogdan; Księżniakiewicz, MalwinaAutor w pracy stawia tezę, że „francusko-niemiecki motor” odegrał pozytywną rolę w procesie integracji europejskiej w XX w. Dzięki bliskiej współpracy francusko-niemieckiej możliwa była realizacja unii walutowo-gospodarczej, Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa oraz stworzenie w UE „obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości”. W XXI w. trudna sytuacja gospodarcza Francji i napięcia społeczne spowodowały spadek jej znaczenia w Unii Europejskiej. Kryzys finansowy strefy euro oraz problem uchodźców wykreowały Niemcy na samotnego lidera w Unii Europejskiej. Jednakże współpraca francusko-niemiecka nie załamała się, gdyż oba państwa wzajemnie się potrzebują i zapewniają równowagę w Europie. Zdaniem wielu ekspertów, ze względu na ogólne nastroje w Europie, w Berlinie i Paryżu brakuje nowych idei ukazujących perspektywy rozwojowe Unii Europejskiej na najbliższe lata.Item Rola Niemiec w procesach decyzyjnych Unii Europejskiej w XXI wieku(2018) Koszel, BogdanAutor dokonał analizy wpływu Niemiec na procesy decyzyjne w Unii Europejskiej w XXI wieku w najważniejszych instytucjach unijnych: Radzie Europejskiej, Radzie Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim. Podkreślił, że w przygotowaniu i wypracowaniu niemieckich propozycji najważniejsze znaczenie ma Urząd Kanclerski, Bundestag, ministerstwa, kraje federacji, ośrodki naukowo-badawcze i organizacje pozarządowe. Skuteczność niemieckich działań jest zróżnicowana. W wielu obszarach odnotowały sukcesy, ale też i poniosły porażki (np. Konstytucja dla Europy, kryzys uchodźczy).Item The European Union and the conflict in Ukraine (2014–2018)(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2020) Koszel, BogdanThe author has analyzed the European Union’s policy towards Ukraine and put forward a thesis that, in view of Russia’s opposition and the lack of progress in internal reforms, Ukraine has no immediate prospects of EU membership. Although Ukraine has been granted political and financial support in the aftermath of the Russian aggression (annexation of Crimea and war in Donbas), the extent of bilateral cooperation is limited to the signing of an Association Agreement and the abolition of the visa requirement for Ukrainian citizens. Economic sanctions against Russia symbolize the unity of EU member states, but remain the only instrument that can stop the neo-imperial intentions of the Russian Federation. This study employs the methods of systemic, institutional and legal analysis and the decision method.Item The Polish Presidency of the European Union Council: challenges and outcomes(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Koszel, BogdanSince the financial crunch swept Europe in late 2008, Germany has opposed a coordinated EU campaign to aid the endangered states, claiming that each case should undergo a separate analysis. It was only the collapse of public finances in Greece and the financial problems of Ireland and Portugal that made Germany agree with France that it was necessary to establish special EU financial mechanisms in order to prevent the financial crises of EU member states; Germany also agreed that an ‘economic government’ of Eurozone states be created. Germany realizes very well that healing the Euro and the European economy is in its interest. Germany takes the greatest advantage of the single internal market as it sells the lion’s share of its vast industrial output without restriction there. Germany fears that abandoning the idea of the free flow of goods and capital may result in the emergence of new customs barriers and increased commercial protectionism. Finally, the collapse of the Eurozone might mean the end of the ‘project Europe’ Germany has contributed so much effort and money to.