Browsing by Author "Wallas, Tadeusz. Promotor"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Item Ciągłość i zmiana w debacie nad projektem ustawy budżetowej w sejmie RP w latach 2001-2010(2017) Suchowiejko, Wiesław; Wallas, Tadeusz. PromotorCelem pracy było ukazanie przemian sejmowej debaty budżetowej jako szczególnego przypadku debaty publicznej. Podstawową hipotezą jest uznanie, iż sejmowa debata budżetowa traci istotne znaczenie i przestaje być „najważniejszą w roku z toczonych w Sejmie debat”. Dysertacji nadano układ problemowo-chronologiczny. Praca zawiera rozstrzygnięcia natury definicyjnej oraz stanowi próbę uporządkowania i skorelowania głównych i towarzyszących funkcji debaty publicznej a także uściślenia pojęć „przestrzeń publiczna” i „sfera publiczna”, niekiedy używanych w refleksji nad debatą publiczną zamiennie. Znajduje się w niej również omówienie funkcji budżetu oraz trybu stanowienia budżetu państwa w polskim porządku prawnym, jak i charakterystyka tematyki debat, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich zawartość merytoryczną. Zawiera analizę ukierunkowań i strategii argumentacyjnych prezentowanych przez strony debaty – koalicyjną i opozycyjną, w aspekcie pozytywnym i negatywnym. Identyfikuje i analizuje środki retoryczne zastosowane w debacie przez obie strony. Część końcową stanowi odniesienie się do tendencji i funkcji współczesnej debaty publicznej oraz porównanie ich z praktyką polskiej debaty parlamentarnej. Zawarto tu także próbę prognozy ewolucji debaty parlamentarnej z punktu widzenia jej społecznego znaczenia, doniosłości, miejsca i roli, jaką spełnia, spełniać będzie lub spełniać powinna.Item Decydowanie w polityce obronnej Stanów Zjednoczonych Ameryki(2015-02-24) Raubo, Jacek; Wallas, Tadeusz. PromotorPodstawowym celem pracy stała się pogłębiona analiza struktury obecnego procesu decyzyjnego w polityce obronnej Stanów Zjednoczonych. Jej obraz został uzyskany w oparciu przede wszystkim o obserwację ewolucji rozwiązań prawnych, jak również zmian w zakresie mentalności kluczowych decydentów czy też reakcji na zaistniałe wyzwania militarne w konkretnych okresach historii. Stąd też dokonano omówienia przebiegu kształtowania się oraz sposobów funkcjonowania najważniejszych państwowych instytucji, związanych z procesem wypracowywania i implementowania rozwiązań z zakresu polityki obronnej. Poruszając się zarówno wśród cywilnych centrów decyzyjnych jak i struktur wojskowych, których funkcjonowanie ma bezpośrednie lub pośrednie przełożenie na podejmowanie kluczowych decyzji. Jednocześnie przywiązując uwagę do zaprezentowania również obrazu samych relacji, występujących pomiędzy wskazanymi elementami systemu decydowania o amerykańskiej polityce obronnej.Item Efektywność systemów politycznych demokratycznych mikropaństw europejskich na przełomie XX i XXI wieku(2015-06-25) Łukaszewski, Marcin; Wallas, Tadeusz. PromotorZasadniczym celem dysertacji jest ocena efektywności systemów politycznych czterech następujących państw: Andory, Liechtensteinu, Monako i San Marino. Tym samym stanowią one ramy terytorialne rozprawy. Druga część tematu – na przełomie XX i XXI wieku – implikuje umieszczenie zagadnienia badawczego w szerokim kontekście procesów integracyjnych i globalizacyjnych, z jakimi mamy do czynienia we współczesnym świecie. Ów kontekst został zawężony w temacie do przełomu XX i XXI wieku, w którym to we wszystkich z czterech państw nastąpiła daleko idąca demokratyzacja systemów politycznych. Kategoria mikropaństw europejskich, która znajduje się w temacie dysertacji ma wskazywać, że przedmiotem niniejszej pracy będą jedynie cztery wyżej wskazane państwa europejskie. Umieszczenie w temacie pracy przymiotnika demokratycznych oznacza, że w ramach terytorialnych dysertacji nie znajduje się najmniejsze państwo świata – Watykan.Item Indymedia w funkcjonowaniu nowych ruchów społecznych. Studium na przykładzie ruchu alterglobalistycznego(2019) Filipiak, Agnieszka; Wallas, Tadeusz. PromotorRozprawa doktorska podejmuje problematykę szczególnej roli działającej globalnie i lokalnie platformy Indymediów w funkcjonowaniu nowych ruchów społecznych, w szczególności zaś w funkcjonowaniu ruchu na rzecz globalnej sprawiedliwości nazywanego też niekiedy ruchem alterglobalistycznym. Nadrzędnym celem niniejszej dysertacji jest ukazanie wpływu internetowych mediów alternatywnych – platformy Indymedia – na zmiany w komunikowaniu się i upodmiotowieniu politycznym uczestników ruchu na rzecz globalnej sprawiedliwości od lat 90. XX w. do drugiej dekady XXI w. Wyjściowa hipoteza dysertacji opiera się na założeniu, iż pojawienie się technologicznego instrumentu umożliwiającego komunikowanie się wielu uczestników procesu społecznego i politycznego (instrument ten jest definiowany jako platforma lub platformy Niezależnych Ośrodków Medialnych/Indymediów) znacząco wpływa na upodmiotowienie polityczne aktywistów, na skuteczność i widzialność ruchów społecznych, a także na rozwój aktywizmu medialnego. Dysertacja składa się z wstępu, pięciu powiązanych ze sobą rozdziałów i zakończenia. W części podsumowującej niniejszą dysertację zrewidowano postanowione na wstępie hipotezy, wskazano na najważniejsze wyzwania dla dalszych badań i prognozowaną dynamikę oraz kierunek rozwoju podejmowanej problematyki badawczej.Item Parlamentarne partie polityczne wobec nadawców publicznych w III Rzeczypospolitej Polskiej(2018) Wąsicka-Sroczyńska, Maria; Wallas, Tadeusz. PromotorCelem rozprawy doktorskiej była pogłębiona analiza stosunku parlamentarnych partii politycznych wobec nadawców publicznych w III Rzeczypospolitej Polskiej. Zrealizowanie niniejszego celu było możliwe poprzez: przeanalizowanie teoretycznych dociekań skoncentrowanych na systemie politycznym i systemie medialnym; przybliżenie teoretycznych ustaleń z zakresu szeroko pojętej komunikacji i mediów masowych; przebadanie kształtowania się polskiego systemu partyjnego w III Rzeczypospolitej Polskiej ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia wyborów parlamentarnych; określenie i scharakteryzowanie stanowiska ugrupowań parlamentarnych wobec Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i nadawców publicznych na podstawie dostępnych materiałów źródłowych i skonfrontowanie ich z praktycznymi działaniami; przeanalizowanie regulacji prawnych wyznaczających ramy funkcjonowania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i nadawców publicznych w III Rzeczypospolitej Polskiej; przestudiowanie trybu i okoliczności powoływania członków KRRiT i władz nadawców publicznych oraz zbadanie kulis uchwalania kolejnych nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji i obsady stanowisk w KRRiT i w publicznej radiofonii i telewizji, które dostarczyły cennych informacji o zamiarach ich autorów.Item Polityka integracji imigrantów w III RP. Europejskie standardy a polskie realia(2017) Gołębiowska, Klaudia; Wallas, Tadeusz. PromotorCelem pracy jest ukazanie ewolucji polskiej polityki integracyjnej oraz wskazanie obszarów i wyzwań dla kreatorów tejże polityki. Istotną staje się identyfikacja zjawiska integracji imigrantów w Polsce, zwłaszcza w wymiarach społeczno–politycznych, akcentowanych przez Indeks Polityki Integracji Imigrantów, tj.: mobilności na rynku pracy, łączenia rodzin, edukacji, pobytu długoterminowego, dostępie do obywatelstwa oraz przeciwdziałania dyskryminacji. Określenie tych wytycznych pozwoli także odpowiedzieć na pytania, jakie bariery determinują małe zainteresowanie osiedlaniem się w Polsce grup imigrantów i jakie działania mogłyby te bariery redukować. W badaniach pominięto tylko jeden aspekt akcentowany przez MIPEX, a mianowicie partycypację polityczną imigrantów, ponieważ w Polsce nie przewiduje się możliwości ich udziału w wyborach politycznych, nawet jeśli mają oni status rezydentów długoterminowych. W przeprowadzonych badaniach, autorce pracy zależało na uzyskaniu odpowiedzi, między innymi na następujące pytania badawcze: 1. Jakie są międzynarodowe i unijne standardy polityki integracji imigrantów? 2. Jakie założenia mogą stanowią o efektywności polityk integracyjnych w państwach innych niż Polska? 3. W jakim stopniu Unia Europejska ma wpływ na wprowadzanie krajowych przepisów dotyczących polityki integracji imigrantów? 4. Jak wyglądają założenia polityki migracyjnej i integracyjnej w Polsce? 5. Czy i jakie programy integracyjne Polska oferuje imigrantom, a zwłaszcza szczególnym ich kategoriom: uchodźcom i repatriantom? 6. Jakie bariery determinują małe zainteresowanie osiedlaniem się w Polsce grup imigrantów i jakie działania mogłyby je redukować? 7. Jaką rolę w procesie integracji odgrywają organizacje pozarządowe? 8. Czy Polska potrzebuje efektywnej polityki integracji imigrantów?Item Rola demokracji bezpośredniej w ewolucji systemu politycznego Konfederacji Szwajcarskiej(2017) Duda, Krzysztof; Wallas, Tadeusz. PromotorTematyka rozprawy doktorskiej usytuowana została w obszarze badań nad demokracją bezpośrednią. Współcześnie jednym z niewielu państw, w którym instytucje takiej demokracji odgrywają istotną rolę jest Szwajcaria. Ewolucja jej systemu politycznego, spowodowana m.in. częstymi zmianami konstytucji, jest efektem decyzji podjętych w drodze referendów, a wypracowanych nierzadko w drodze inicjatyw ludowych. Demokracja bezpośrednia jest immanentną cechą szwajcarskiego systemu politycznego. Bezpośredni udział obywateli w decydowaniu obecny jest na wszystkich poziomach struktury administracyjnej:– federacja, kanton, gmina. Na poziomie federalnym, który został poddany analizie w rozprawie, Konstytucja Federalna Konfederacji Szwajcarskiej z 18 kwietnia 1999 r. ustanawia inicjatywę ludową oraz referendum, dzielone dodatkowo na dwa rodzaje: obligatoryjne i fakultatywne. W rezultacie przeprowadzonych badań autor wykazał, że system polityczny Szwajcarii, z obecnymi instytucjami demokracji bezpośredniej, funkcjonuje sprawnie, a rola instytucji demokracji bezpośredniej w takim systemie jest duża, jednak nie jest to system pozbawiony wad. W analizowanym okresie instytucje demokracji bezpośredniej ewoluowały. We wnioskach wskazywano również na mechanizmy wymagające udoskonalenia. Najprawdopodobniej jednak Szwajcaria pozostanie jedynym państwem, w którym w tak szerokim zakresie wykorzystywana będzie demokracja bezpośrednia.Item Rola polskich organizacji pozarządowych we wspieraniu mediów na Ukrainie w latach 2004–2018(2022) Monkos, Aleksandra; Wallas, Tadeusz. Promotor; Pospieszna, Paulina. Promotor pomocniczyCelem rozprawy doktorskiej było ukazanie, analiza i ocena działań polskich organizacji pozarządowych (NGO) na Ukrainie, które zaangażowały się we wspieranie działających tam mediów w ramach współpracy rozwojowej Polski w latach 2004-2018. Postępowanie badawcze koncentrowało się na charakterze, formach i skuteczności udzielanego wsparcia, którego zadaniem było wzmacnianie mediów w państwie, będącym jednym z najważniejszych odbiorców polskiej pomocy, a zarazem strategicznym partnerem Polski z perspektywy celów polityki zagranicznej. Poprzez dokonanie oceny efektywności projektów medialnych udało się określić znaczenie pomocy rozwojowej jako bodźca stymulującego proces demokratyzacji i przemian w obrębie systemu medialnego. Cezura czasowa wynikała z przystąpienia Polski do UE w 2004 roku, co oznaczało podjęcie licznych zobowiązań do włączenia się w globalne działania rozwojowe w charakterze donatora, jak i z kluczowych dla Ukrainy wydarzeń (Pomarańczowa Rewolucja, Euromajdan, konflikt rosyjsko-ukraiński), które wpłynęły na intensyfikację pomocy płynącej na Ukrainę. W celu realizacji zamierzeń badawczych dokonano analizy ram instytucjonalno-prawnych polskiego systemu współpracy rozwojowej, pozycji Ukrainy jako odbiorcy pomocy, deficytów wolności słowa na Ukrainie, mechanizmów i celowości wsparcia dla mediów, postrzegania tych działań ze strony beneficjentów oraz ich efektywności.Item Unia Europejska wobec zagrożenia terroryzmem (1993-2008)(2015-04-27) Ostant, Witold; Wallas, Tadeusz. PromotorZasadniczym celem pracy jest odpowiedzi na pytanie: Czy Unia Europejska stworzyła w latach 1993-2008 system antyterrorystyczny, który jest w stanie skutecznie chronić społeczeństwa unijne przed terroryzmem? Wprowadzeniem do analizy powyższych zagadnień stały się rozważania nad fundamentalnymi problemami dotyczącymi teorii związanej z rozumieniem terroryzmu. W pierwszej kolejności zaproponowano operacyjną definicję terroryzmu uwzględniającej jego specyfikę w XXI w. Następnie wyjaśniono różnice pomiędzy takimi, kwestiami, jak: terror, terroryzm i walka narodowo-wyzwoleńcza. Zwrócono również uwagę na przyczyny braku uniwersalnej definicji terroryzmu. Podjęto się rozstrzygnięcia kwestii czy terroryzm należy postrzegać jako metodę działania czy zjawisko społeczno-polityczne. Ostatnim teoretycznym problemem stałą się analiza terroryzmu jako specyficznego problemu globalnego. W dalszej kolejności scharakteryzowano historię kształtowania się odpowiedzialnych struktur wspólnotowych w procesie integracji europejskiej odpowiedzialnych za zwalczanie terroryzmu przed powstaniem UE jak i po jej powstaniu. Zanalizowano rolę poszczególnych organów, instytucji i agend unijnych, na podstawie, których zbudowano system antyterrorystyczny UE. Przedstawiono również możliwe scenariusze rozwoju elementów unijnego sytemu antyterrorystycznego.Item Wpływ wybranych strategii marketingu politycznego na wynik wyborów prezydenckich w Polsce w latach 2000-2015(2023) Dylik-Duda, Beata; Wallas, Tadeusz. PromotorAnalizując kampanie prezydenckie po roku 2000, zauważyć można, że celem zasadniczym każdego z kandydatów była wygrana w wyborach. Ze względu na pozycję wyjściową, zaplecze organizacyjne, finansowe każdy kandydat musiał oprzeć strategię na innych założeniach, dlatego też wyróżnić można cztery podstawowe strategie wyborcze: strategię utrzymania pozycji lidera; strategię zajęcia pozycji lidera; strategię rebrandingu/zmiany wizerunku; strategię wprowadzenia nowego aktora politycznego. Elementy wymienionych strategii można podzielić na trzy kategorie: wyniki sondażowe, działania kandydata, działania zaplecza wyborczego kandydata. Każda taktyka ma zespół cech charakterystycznych dla danego etapu kampanii. Pretendenci realizowali więcej niż jedną strategię w zależności od zmieniających się części składowych założeń każdej z nich. Szczególnie ważne w zmianie taktyki były wyniki sondaży. Dysertacja składa się z 5 rozdziałów. Pierwszy rozdział jest teoretyczny, dotyczy definicji oraz historii zastosowania marketingu politycznego, najważniejszych jego cech, technik, takich jak reklama polityczna i wizerunek polityczny. Cztery kolejne rozdziały dotyczą analizy kampanii wyborczych przed wyborami prezydenckimi w latach 2000-2015. Analiza ta obejmowała takie zagadnienia, jak: charakterystyka rynku politycznego oraz sytuacji społeczno-gospodarczej w Polsce; marketingowe strategie wyborcze kandydatów, którzy osiągnęli dwa najlepsze wyniki, przedstawienie ich sylwetek, deklaracji i programu; komunikację marketingową kandydatów; zarządzanie kampanią wyborczą; efektywność prowadzonej kampanii wyborczej. Analyzing presidential campaigns after 2000, it is clear that the main goal of each candidate was to win the election. However, due to the starting position and differences in organizational, financial, and other resources, each candidate had to choose an appropriate strategy. As a result, there are four basic electoral strategies for presidential candidates: Strategy to maintain the leading position; Leadership strategy; Rebranding/image change strategy; Strategy of introducing a new political actor. The elements of these strategies can be categorized into three groups: poll results, candidate's actions, and actions of the candidate's electoral base. Each tactic possesses specific features corresponding to different stages of the campaign. Challengers implemented more than one strategy depending on the evolving components of their assumptions, with the poll results playing a particularly important role in determining tactical changes. The dissertation consists of five chapters. The first chapter provides a theoretical framework, covering the definition and history of political marketing, its essential characteristics, and techniques such as political advertising and political image. The subsequent four chapters analyze the presidential campaigns in 2000-2015, addressing the following topics: Characteristics of the political market; Marketing election strategies of the candidates who achieved the top two results; Candidates' communication channels; Structure of the election campaign management in terms of candidate's campaign staff; Effectiveness of the election campaigns and survey results.