Doktoraty (WFPiK)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WFPiK) by Subject "adaptacja"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Ekranizacje utworów literackich Kornela Makuszyńskiego(2013-02-22) Nowakowska, Agnieszka; Hendrykowski, Marek. PromotorRozprawę rozpoczyna studium analityczne poetyki dzieł pisarza, które w przyszłości znalazły się w kręgu zainteresowań reżyserów. W rozdziale drugim za punkt odniesienia przyjęto opisane wcześniej elementy poetyki i określono, w jakim zakresie i z jakim powodzeniem charakterystyczny dla pisarstwa Makuszyńskiego oryginalny typ humoru znalazł swą realizację w filmowych adaptacjach. Prezentując aktorskie kreacje bohaterów książek pisarza pod kątem analizy ich psychologicznych uwarunkowań, prześledzono pracę reżyserów. W trzecim rozdziale dzięki zestawieniu „podwójnych” – kinowych i telewizyjnych – wersji ekranizacji, przedstawiono propozycje ucieczki w świat fantastyczny, w świat lepszy niż go odbieramy na co dzień, w którym panuje żywiołowa radość i głęboka wiara, że każdy chce być szlachetny. Trzecim, ostatnim punktem odniesienia porządkującym analizę adaptacji stały się literackie reminiscencje i nawiązania. Wybrane i zanalizowane obrazy to najbardziej wyraźne przykłady odejścia od pierwowzoru stworzonego przez Kornela Makuszyńskiego. Na zakończenie, w rozdziale piątym, zajęto się kluczowym zagadnieniem związanym z popularnością analizowanych filmów, jakim było właściwe określenie adresata. Dzięki temu możliwa stała się odpowiedź na pytanie, czy kolejnym adaptatorom dzieł autora „Awantury o Basię” udało się pójść śladem Marii Kaniewskiej i udowodnić iż proza Makuszyńskiego stanowi doskonały „materiał” na scenariusz filmowy wpisujący się w konwencję kina familijnego.Item Mickiewicz w interpretacjach dramatyczno-muzycznych(2012-03-20T07:43:18Z) Franaszek, Małgorzata; Nowicka, Elżbieta. PromotorSkomplikowane relacje muzyczno-literackie w kulturze XIX i XX wieku w kontekście twórczości poetyckiej Adama Mickiewicza stanowią podstawowy problem badawczy niniejszej pracy. Autorkę interesują przede wszystkim sposoby i konsekwencje przetwarzania utworów należących do różnych gatunków literackich w dzieła dramatyczno-muzyczne. W polu uwagi znajdują się zatem dzieła stworzone przez Mickiewicza (oda, ballada, sonet i poemat epicki) oraz ich wybrane muzyczne przekształcenia, dokonane przez kompozytorów XIX i XX wieku: S. Moniuszkę, Jareckiego, Rimskiego-Korsakowa, Wydżgę i Szelutę. Autorka, analizując poszczególne utwory i dzieła dramatyczno-muzyczne, próbuje odpowiedzieć na pytanie o charakter zmian, jakie w stosunku do pierwowzorów Mickiewicza wnosi opracowanie muzyczne. Intencją przyświecającą podjętemu przedsięwzięciu jest też próba odświeżenia utworów zapomnianych czy wręcz nieobecnych w badaniach naukowych. Zaprezentowane analizy mają na celu ujawnienie kilku charakterystycznych punktów dotyczących stosunku librecistów i kompozytorów do wybranych dzieł, technik interpretacyjnych oraz skutków, jakie przyniosły przeobrażenia pierwowzorów literackich w utwory dramatyczno-muzyczne.