Browsing by Author "Magiera, Maciej"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
Item A Strategic Review of the Security of European Countries(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2018) Magiera, Maciej; Donaj, ŁukaszThis paper combines a review of the strategic security of European countries in 2017, and the creation - on the basis of the international scenario method - of short-, medium- and longterm forecasts. The authors address both the nature of armed conflicts (including the so-called ‘frozen conflicts’) and the escalation of terrorist acts. Also, the issue of the immigration crisis has been highlighted as causing both the rise of radical public sentiments and being a ‘source’ of the smuggling of people (including terrorists) and goods (including weapons which are later used in attacks).Item Doktrynalne podstawy amerykańskiej polityki zagranicznej. Case study doktryny George'a W. Busha(2011-02-14T10:29:45Z) Magiera, Maciej; Bryła, Jolanta. PromotorDysertacja ma na celu ukazanie genezy i ewolucji podstaw doktrynalnych amerykańskiej polityki zagranicznej, czyli elementów permanentnie występujących w prezydenckich doktrynach USA. Dzięki case study doktryny George'a W. Busha (w tym: analizie pojęcia doktryny amerykańskiej i nurtu neokonserwatywnego) wydaje się, że amerykańska polityka zagraniczna po 11 września 2001 roku nie była przypadkowa, ale stanowiła przemyślane działania realizowane zgodnie z założeniami neokonserwatywnych ideologów. Wstępne dociekania ukazały sprowadzenie przez Amerykanów doktryny do działań wyjątkowo legitymizowanych, które odwoływały się do trzech wymiarów (legalnego, religijnego i ideowego) i stanowiły odpowiedź na aktualne zagrożenia. Specyficzna prezydentura George'a W. Busha umożliwiła szczegółowe porównanie amerykańskiej polityki zagranicznej z początku XXI wieku z wcześniejszym dwuwiekowym okresem. W konsekwencji zastosowania metody retrogresywnej udało się odnaleźć cztery współzależne od siebie składniki doktrynalne, które dodatkowo charakteryzują się nadrzędnością, ponieważ próby odrzucenia jednego lub kilku z nich zawsze kończyły się ponownym ich przywróceniem. Owo ścisłe uzależnienie amerykańskich doktryn prezydenckich od wilsonizmu, unilateralizmu, wymogu militarnej dominacji i interwencjonizmu ukształtowało na przestrzeni dwóch wieków amerykańską tradycję doktrynalną.Item Feminization of the Police from the Perspective of Comprehensive Risk Minimization(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2020) Magiera, MaciejNowadays, the Police have a significant impact on the security and public order in Poland having actually become a litmus test of how the authorities approach the general public. Furthermore, Polish society is developing the characteristics of risk society and information society, which stimulates a special interest of citizens and the mass media in all the activities of uniformed institutions. Their attitude to current political events is often assessed and their effectiveness criticized. Therefore, the impact of contemporary modernization processes on the Police, including feminization, is a worthwhile task. For this purpose, extremely useful have been research methods, such as case studies, comparative analysis and system analysis.Item Kultura bezpieczeństwa w imprezach masowych w Wielkopolsce. Analiza działań Miejsko-Wojewódzkiego Sztabu Operacyjnego Euro 2012 w Poznaniu(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2013) Magiera, MaciejThe narrow sense of security, reduced to the ability to survive, has nowadays become insufficient in terms of what society demands. As a result of globalization processes (and the dynamization of reality), the will to maintain a high standard of living (consumerism) and the increasing awareness of individuals in Western culture, the need for a comprehensive minimization of risk has emerged, and hence a demand to look for potential threats in practically every field of life, in order to identify and eradicate them. By means of referring to the culture of security, or – to be more precise – to its three components (resources, organization and mentality), the social expectations of the public administration can be identified. This pa- per reflects the expectations of the citizens of Wielkopolska as regards the security of mass events on the basis of the operations of the Urban-Regional Headquarters of Euro 2012 in Poznań (and the standards and factors influencing its decision-making status).Item O potrzebie badań kultury bezpieczeństwa z perspektywy sytuacji kryzysowej(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Magiera, MaciejNowa filozofia bezpieczeństwa, chęć utrzymania dotychczasowego poziomu konsumpcji, społeczeństwo ryzyka, dynamizacja rzeczywistości, podwyższona świadomość, łatwość w dostępie do informacji przyczyniły się do zawiązania w polskim społeczeństwie potrzeby kompleksowego minimalizowania ryzyk, czyli żądania poszukiwania potencjalnych zagrożeń praktycznie w każdej dziedzinie życia w celu ich identyfikacji i likwidacji. Wydaje się, że wsparciem dla administracji publicznej w spełnieniu tych nowych społecznych oczekiwań może być kultura bezpieczeństwa, ponieważ warunkuje ona działania w sytuacji kryzysowej, wpływa na skuteczność zarządzania kryzysowego i przede wszystkim sprzyja usystematyzowaniu wiedzy, co pozostaje ważne przy słabo ugruntowanej, bowiem ciągle modyfikowanej, teorii. Dzięki odniesieniu się do trzech komponentów kultury bezpieczeństwa (zasobów, organizacji i mentalności) dało się zauważyć, że sprawne przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym będzie niemożliwe bez radykalnej ingerencji w naszą mentalność. Z tej perspektywy kultura bezpieczeństwa wyznacza pewną konwencję, określa zespół norm, zwyczajów regulujących i interpretujących politykę bezpieczeństwa państwa, a to ułatwia dobór, pożądanych przez społeczeństwo, rozwiązań w zarządzaniu kryzysowym.Item Polityka informacyjna administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Magiera, MaciejAdministracja publiczna, ze względu na swoją istotę (służbę), musi spełniać oczekiwania społeczne, stąd oprócz modernizacji zasobów, reorganizacji należy także modyfikować jej mentalność. Inaczej bez systematycznego dostosowywania się do jakże dynamicznej rzeczywistości zawiedzie i przeistoczy się w dysfunkcjonalną strukturę. W społeczeństwie ryzyka, w społeczeństwie informacyjnym, a takim niewątpliwie jesteśmy, newralgicznym elementem, szczególnie w sytuacjach kryzysowych, stała się polityka informacyjna. Warto zatem scharakteryzować jej istotę i wpływ na otoczenie, by następnie podmiotom zainteresowanym bezpieczeństwem przedstawić dostosowawcze rekomendacje o kluczowym znaczeniu. Należy pamiętać, że zdecydowana większość społeczeństwa ocenia rzeczywistość na podstawie wyrywkowych informacji z mass mediów, niż na szczegółowej analizie działalności administracji publicznej.Item Postrzeganie bezpieczeństwa a potrzeba mentalnej modernizacji administracji publicznej(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2015) Magiera, MaciejW ostatnim ćwierćwieczu oczekiwania społeczne znacznie wzrosły względem administracji publicznej. Już teraz zakres obowiązkowej ochrony narzucanej przez społeczeństwo przybiera rozmiary przerastające możliwości (potencjał) sektora publicznego. W konsekwencji musi dojść do modernizacji administracji publicznej nie tyle w kontekście ograniczonych zasobów i zawężonej organizacji, ale przede wszystkim mentalności. Warto zatem podnieść problem archaicznego sposobu myślenia osób pełniących służbę publiczną, co szczególnie negatywnie oddziałuje na poczucie bezpieczeństwa.Item Przegląd strategiczny bezpieczeństwa państw europejskich(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Magiera, Maciej; Donaj, ŁukaszTreścią publikacji jest dokonanie przeglądu strategicznego bezpieczeństwa europejskiego państw europejskich w 2016 roku, i stworzenie – na wzór metody „scenariuszy międzynarodowych ” – prognoz krótko-, średnio- oraz długoterminowych. Autorzy zajęli się zarówno wydarzeniami mającymi charakter konfliktów zbrojnych (w tym także tzw. „zamrożonymi konfliktami”), a także problemem nasilających się aktów terrorystycznych. Zwrócono także uwagę na kwestię kryzysu imigracyjnego, powodującego zarówno wzrost nastrojów radykalnych, ale będącego również „źródłem” przemytu osób (w tym terrorystów) oraz towarów (w tym broni, wykorzystywanej następnie w zamachach).Item Rola case study w zarządzantu kryzysowym w obliczu modelowania(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Magiera, MaciejObecnie społeczeństwa zachodnie żądają kompleksowego minimalizowania ryzyka i przerzuciły ten obowiązek na administrację publiczną. Tym samym wzrosło znaczenie zarządzania kryzysowego, a dokładniej skuteczności działania w jego ramach. Wydaje się, że proponowana metoda oparta na case study umożliwi dostarczanie pewnych (niefałszywych) przesłanek, co ograniczy specyfikę zarządzania kryzysowego (zmienność, deficyt informacyjny itp.), i stanie się posiłkową bazą empiryczną dla podmiotów administracji publicznej skazanych na wnioskowanie pod presją czasu z mało znanych i nieusystematyzowanych materiałów źródłowych.Item SIPRI Yearbook 2014(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Magiera, MaciejOstatnie wydanie SIPRI Yearbook 2014 dotyczy 2013 r. i koncentruje się na trzech wydaje się najważniejszych z punktu widzenia badań nad pokojem kwestiach: bezpieczeństwo i konflikty, wydatki wojskowe i uzbrojenie oraz nieproliferacja, kontrola zbrojeń i rozbrojenie. Niniejsze opracowanie zawiera uporządkowane chronologicznie najważniejsze tendencje opublikowane w roczniku.Item SIPRI Yearbook 2015(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2016) Magiera, MaciejKomentarz poświęcono „SIPRI YEARBOOK 2015” i zawartym w nim najważniejszym tendencjom potwierdzonych najbardziej aktualną wiedzą. Coroczne opracowanie w kompleksowy sposób ukazuje aktywność aktorów międzynarodowych w kwestii światowych wydatków zbrojeniowych, międzynarodowych transferów broni, produkcji zbrojeniowej, sił nuklearnych, konfliktów zbrojnych czy multilateralnych operacji pokojowych.Item Sipri Yearbook 2016(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Magiera, MaciejKomentarz poświęcono SIPRI YEARBOOK 2016 i zawartym w nim najważniejszym tendencjom potwierdzonych najbardziej aktualną wiedzą. Coroczne opracowanie w kompleksowy sposób ukazuje aktywność aktorów międzynarodowych w kwestii światowych wydatków zbrojeniowych, międzynarodowych transferów broni, produkcji zbrojeniowej, sił nuklearnych, konfliktów zbrojnych czy multilateralnych operacji pokojowych.Item SIPRI Yearbook 2017(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2018) Magiera, MaciejThe study is dedicated to the most important trends confirmed by current knowledge in the SIPRI Yearbook 2017. SIPRI annually issues a study which shows a comprehensive picture of the activity of international actors in terms of world military expenditure, international arms transfers, arms production, nuclear forces, armed conflicts and multilateral peace operations, as well as the promotion of security and development.Item SIPRI Yearbook 2018. Armaments, Disarmament and International Security and Report from the 3rd Meeting of the Consortium of Academic Departments of Strategic (and Security) Studies(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Magiera, MaciejItem Straż miejska i gminna w obliczu demokracji partycypacyjnej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2015) Magiera, MaciejDemokracja partycypacyjna, obecnie jakże masowo propagowana i wdrażana, z jednej strony doprowadziła do powstania straży gminnej (miejskiej), lecz z drugiej narzuciła jej pewne ograniczenia. Społeczeństwo polskie zapomniało o zawężonym charakterze tej formacji i zaczęło wymagać od niej aktywności adekwatnej dla Policji. Dodatkowo w wyniku zawiązania się społecznej potrzeby kompleksowego minimalizowania ryzyka pojawił się dylemat nad umiejscowieniem straży w systemie bezpieczeństwa publicznego, co nasila niejasności wokół niej i pogarsza jej odbiór społeczny.