Browsing by Author "Rychlik, Małgorzata"
Now showing 1 - 20 of 27
Results Per Page
Sort Options
Item AMUR - Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza(2010-03-18T21:59:35Z) Karwasińska, Emilia; Rychlik, MałgorzataPrezentacja opisuje zasady funkcjonowania oraz sposoby deponowania prac w repozytorium AMUR (Adam Mickiewicz University Repository).Item Budowanie repozytorium(Centrum Promocji Informatyki, 2012) Karwasińska, Emilia; Rychlik, MałgorzataDzięki tworzeniu repozytoriów dostęp do efektów badań naukowych jest coraz szybszy i łatwiejszy. Poprzez archiwizowanie prac naukowych w otwartych archiwach zwiększona zostaje widoczność dorobku naukowego danej instytucji bowiem oprogramowania wykorzystywane do budowy repozytoriów mają zaimplementowane mechanizmy pozwalające na indeksowanie zasobów przez światowe wyszukiwarki i platformy projektów Open Access. Efektem tych korzyści jest obserwowany wzrost liczby repozytoriów na świecie. W prezentacji przedstawione zostały trzy główne etapy budowania repozytorium: projektowania, wdrożenia i rozwoju. Etap projektowania wymaga teoretycznej analizy zagadnienia, przeprowadzenia badań postaw środowiska naukowego wobec przedstawianej idei, wyboru oprogramowania, ustanowienia harmonogramu prac oraz kosztorysu projektu, a konsekwencji wypracowanie optymalnego modelu budowy platformy. Na etap wdrożenia składa się implementacja oraz dostosowanie oprogramowania do potrzeb danej instytucji w tym tworzenie kolekcji, odpowiednie ustawienie uprawnień użytkowników oraz procesu deponowania. W tej fazie budowy repozytorium ważne jest precyzyjne ustanowienie procedur oraz sporządzenie podstaw prawnych. Etap ten powinien kończyć się uruchomieniem finalnej wersji oprogramowania. Kolejnym stadium – jest etap rozwoju podczas którego wyznacza się strategię działań promocyjnych związanych z sukcesywnym rozbudowaniem archiwum, w tym również zadbanie o rejestrację platformy w światowych katalogach Open Access.Item Building and Maintaining Effective Rapport With the User at Poznań University Library(Albertina icome Praha, 2017) Rychlik, MałgorzataThe present paper attempts to present a variety of activities of Poznan University Library aimed at deepening co-operation with library patrons, both members of the University’s academic community and users from outside the University. This particular relationship is facilitated by the Educational Centre of the Library (among others) that imposes an obligation upon all University students to take an e-learning course on information literacy. In addition, students, postgraduates, PhD students and research workers are offered a number of appropriate training sessions. The Library also reaches out to its users by offering the services rendered by the Library’s 19-people strong team of subject specialists. The Library also provides its users with wide access to OA resources produced at the University through its institutional repository. According to the Ranking Web of Repositories, the repository ranks first among other institutional repositories in Poland. Users are also offered open access to university’s periodicals and journals via the Pressto platform. Still another element facilitating the relationship with the user is the Ask a Librarian virtual reference service that allows users not only from the University but also from all over the country to communicate with the library. Beside the above mentioned activities, the Library has also implemented a number of different virtual services that help the user access the library’s resources. A good example of these services is the service Libsmart Copy. This application is integrated with the library catalogue and automated library system, which allows users to order electronic copies of journals and books remotely.Item Citations counts and altmetrics of highly cited papers of the Croatian authors(2018) Rychlik, MałgorzataThe main aim of this study was to examine whether citation counts of highly cited papers, both NON-OA and OA, published by authors affiliated in Croatian scientific institutions correlated with Twitter mentions and Mendeley readers. Based on the obtained data, the author will try to answer the following questions: RQ1. What are the numbers of citations and altmetric indicators, both in a group of NON-OA and OA articles? RQ2. Which sources provide the highest number of altmetric indicators, both in a group of NON-OA and OA articles? RQ3. What is the average number and the median of the most common altmetric indicators for most highly cited NON-OA and OA articles? RQ4. Do citation counts of most highly cited NON-OA and OA articles of Croatian researchers correlate with Twitter mentions and Mendeley readers? Methods: The study was divided into two stages. The first stage was to collect and filter the data from the Scopus database. The metrics data collected from Scopus were related to the authors affiliated in Croatian scientific institutions (simple search in Scopus “affiliation country”: Croatia). The chronological scope of the study covered the years 2013-2017. Citation counts were collected for most highly cited OA papers (N=71) and Non-OA papers (N=71). The sample had DOI assigned. The second stage involved the use of the Altmetric Explorer (http://www.altmeric.com) to check whether the citations counts of most highly cited articles were influenced by Twitter mentions and Mendeley readers. Altmetric Explorer was rated as a reliable and stable source of altmetric indicators (1). The fact that it collects data using digital identifiers of the documents, makes Altmetric Explorer transparent (2). The sample covered articles with a non-zero altmetric score. Altmetric Explorer collects data from different sources: news mentios, blog mentions, policy mentions, twitter mentions, patent mentions, peer review mentions, Weibo mentions, Facebook mentions, Wikipedia mentions, Google+ mentions, LinkedIn mentions, Reddit mentions, Pinterest mentions, F1000 mentions, Q&A mentions, video mentions, syllabi mentions, Mendeley readers. The data was collected on 23rd of June 2018. Results and Discussion: RQ1. The NON-OA articles collected 16,751 citations and 28,236 altmetric indicators whereas OA articles collected 9,725 citations counts and 16,330 altmetric indicators. RQ2. The highest number of indicators in this group was provided by Mendeley – 17,369 and Twitter 8,830. Next, there were news mentions (926), Facebook mentions (512) and blog mentions (355). Other sources provided 244 mentions. In the gropup of The highest number of indicators in this group was provided by Mendeley – 8,454 and Twitter 6,823. Next, there were news mentions (511), Facebook mentions (232) and blog mentions (149). The remaining sources provided 161 mentions. The analyzed sample covered articles published in the highest quality journals. The previous studies showed that higher quality content has more Mendeley readers and tweets (3). Studies carried out by Croatian authors on papers published by the University of Zagreb School of Medicine showed that articles published in journals of international renown had much more intense altmetric activity than articles published in local journals (4). RQ3. The average number of Twitter mentions for most highly cited NON-OA articles was 126 and Mendeley indicators was 248. The median value of Mendeley readers was 148 and that of tweets 28. The average number of Twitter mentions for most highly cited OA articles was 97 and Mendeley readers was 120 whereas the median value was 85 for Mendeley and 25 for Twitter mentions. RQ4. The number of citations of NON-OA articles correlated significantly with both Mendeley readers and Twitter mentions (Spearman Correlation: Mendeley p=0.0005; Twitter p<0.0001). In the case of OA articles, citations counts correlated significantly only with Twitter mentions (Spearman Correlation: Twitter p=0.0001; Mendeley p=0.0508). Conclusion: It is proved that citation counts of highly cited papers published by authors affiliated in Croatian scientific institutions correlate with both Twitter mentions as well as Mendeley readers in the group of NON-OA articles. In the case of OA papers citation counts correlate only with Twitter posts.Item Co repozytorium instytucjonalne oferuje swojej społeczności akademickiej? - na przykładzie repozytorium AMUR oraz repozytoriów na świecie(2012-10-17T09:56:30Z) Rychlik, MałgorzataWiedza jest bardzo cennym surowcem. Jej rozpowszechnianiem zajmują się, obok komercyjnych dystrybutorów, powstające już od ponad dekady otwarte repozytoria. Referat prezentuje ofertę, którą repozytoria instytucjonalne kierują do swojej społeczności naukowej oraz uczelni. Obok „pakietu podstawowego” usług, czyli możliwości archiwizowania dokumentów różnego typu, upowszechniania dorobku naukowego, wzmacniania jego widoczności, szerokich możliwości wyszukiwawczych (zastosowanie Open Archives Protocol for Metadata Harvesting), czy bezpiecznego archiwizowania obiektów, referat przedstawia również inicjatywy, które rozszerzają ofertę repozytoriów. Wśród nich warto wymienić np. nową rolę repozytorium jako platformy wydawniczej (eScholarship, University of California), zastosowanie protokołu SWORD ułatwiającego deponowanie dokumentów, prace nad analizą cytowań literatury dostępnej w Open Access czy tworzenie w repozytoriach e-portfoliów pracowników naukowych. Podsumowując, artykuł prezentuje ofertę repozytoriów instytucjonalnych oraz nowe trendy w ich rozwoju.Item Czy repozytoria będą wspierać naukę w Polsce?(2007) Kaczmarek, Emilia; Rychlik, MałgorzataJednym z czynników, które przyspieszają i ułatwiają rozwój komunikacji w nauce jest budowanie, zgodnie z idea Open Access, repozytoriów. Artykuł przedstawia zasady oraz korzyści płynące z funkcjonowania repozytorium w procesie komunikacji naukowej. Zwraca uwag´ na aspekty prawa dotyczące udostępniania w repozytorium materia- łów objętych prawem autorskim. Dokonuje przeglądu rożnego rodzaju repozytoriów na świecie.Item Doświadczenia z funkcjonowania pierwszego w Polsce repozytorium instytucjonalnego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu(Centrum Promocji Informatyki, 2013) Karwasińska, Emilia; Rychlik, MałgorzataItem Epoka cyfrowa i jej nowe wskaźniki altmetryczne(2013) Rychlik, MałgorzataArtykuł ma na celu zaprezentowanie wiadomości o wskaźnikach altmetrycznych. Wskaźniki te stają się komplementarne w stosunku do istniejących wskaźników oceny dorobku naukowego i są ściśle powiązane z mediami społecznościowymi oraz nowymi sposobami publikowania i recenzowania dorobku. Artykuł przedstawia kategorie wskaźników, narzędzia dostarczające zagregowanych danych o wskaźnikach oraz zalety wskaźników altmetrycznych.Item Exploratory study of a relationship between citation counts and altmetric indicators in open access scholarly papers on occupational safety and health(2020) Sygocki, Witold; Rychlik, MałgorzataTraditional metrics are recognized indicators of impact. However, web communication channels provide scientific community with various new indicators. The main aim of this study is to define the existence of a relationship between citation counts and altmetric mentions in the group of open access scholarly papers. The study was divided into two stages. The first stage was to query the Web of Science Core Collection (WoS CC) for open access articles in the field of occupational safety and health (N=866). Citation counts were collected for all papers. The second stage of the study involved the use of the Altmetric Explorer. The tool provided altmetric indicators for the papers that were assigned a DOI (N=833). The fact that it collects data using digital identifiers of the documents, makes Altmetric Explorer transparent. Altmetric Explorer collects data from different sources: news mentios, blogs, policy websites, Twitter, patent mentions, peer review mentions, Weibo mentions, Facebook mentions, Wikipedia mentions, Google+ mentions, LinkedIn mentions, Reddit mentions, Pinterest mentions, F1000 mentions, Q&A mentions, video mentions, syllabi mentions, Mendeley readers. The chronological scope of the study covered the years 2013-2019. The data were analyzed using linear regression models. The data were collected on 3th of November, 2019. Analyzed articles collected 3,365 citation counts and 20,273 altmetric indicators. The highest number of indicators was provided by Mendeley – 15,454 and Twitter 4,110. The number of citation counts of OA articles on occupational safety and health was highly dependent on both Mendeley readers and Twitter mentions. Highly significant relationships were as follows: linear regression of Mendeley readers and citations counts: R2 = 24,28%, p < 0,0001, y = 2.080 + 0.1038x, n = 833; linear regression of Twitter mentions and citation counts: R2 = 1,25%, p < 0,0012, y = 3.725 + 0.0460x, n = 832). Conducted analysis revealed that citation counts of open access papers on occupational safety and health are dependent both on Twitter mentions as well as Mendeley readers.Item Four Years of the Adam Mickiewicz University Repository - AMUR: Some Lessons and Reflections(2014-03-14) Rychlik, MałgorzataItem Koncepcja rozwoju repozytorium naukowego w oparciu o doświadczenia redakcji repozytorium AMUR(2015-05-07) Rychlik, MałgorzataBudowanie repozytorium uczelnianego wymaga perspektywicznego spojrzenia na cele, jakie niesie ze sobą rozwój takiego przedsięwzięcia. Przed twórcami repozytorium stoją ważne zadania począwszy od wyselekcjonowania odpowiedniego oprogramowania poprzez wprowadzenie przemyślanej strategii promowania repozytorium wśród kadry naukowej, wybór standardów, opracowanie polityki funkcjonowania archiwum. W perspektywie długofalowej, repozytorium winno być katalizatorem zmian, które finalnie powinny zaowocować wprowadzeniem modelu otwartej nauki na całej uczelni.Item Model i etapy tworzenia repozytorium instytucjonalnego na podstawie badań własnych i doświadczeń bibliotek zagranicznych(Biblioteka Główna Politechniki Poznańskiej, 2008) Karwasińska, Emilia; Rychlik, MałgorzataSzybki rozwój technologii informacyjnych tworzy nowoczesny obraz światowej komunikacji naukowej. Renomowane ośrodki akademickie dziś nie tylko gromadzą informacje o dorobku naukowym swoich pracowników, ale coraz powszechniej budują repozytoria, dzięki którym zasoby cyfrowe, zgodnie z misją upowszechniania wiedzy, są przechowywane i udostępniane środowisku akademickiemu. W artykule zaprezentowano etapy tworzenia oraz zasady funkcjonowania repozytorium instytucjonalnego. W pracy posiłkowano się badaniami własnymi przeprowadzonymi na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz doświadczeniami bibliotek zagranicznych. Podkreślono wagę efektywnej współpracy bibliotekarzy ze środowiskiem naukowym jako zasadniczego czynnika przyczyniającego się do sukcesu projektu.Item Online Attention of Scholarly Papers on Psychosocial Hazards - Job Stress, Bullying and Burnout(Edizioni Efesto, 2019) Sygocki, Witold; Rychlik, MałgorzataItem Open Access po polsku(Akademicka Oficyna Wydawnicza, 2010) Rychlik, Małgorzata; Karwasińska, EmiliaItem Otwarty dostęp do piśmiennictwa naukowego. Przegląd funkcjonujących form – legalnych i nielegalnych(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Rychlik, Małgorzata; Theus, MonikaArtykuł prezentuje nowy podział form otwartego dostępu (OD), począwszy od zielonej i złotej drogi poprzez diamentowe, brązowe i hybrydowe ścieżki aż do zjawisk patologicznych funkcjonujących w obszarze OD. Tym ostatnim poświęcono szczególną uwagę, opisując zjawiska cyfrowego piractwa, klasyfikowanych jako czarny OD sieci społecznościowych dla naukowców oraz czasopism drapieżnych. Toczące się dyskusje w środowisku naukowym na temat nielegalnych dróg OD prowadzą do wniosków wskazujących konieczność wprowadzenia zmian w otwartym modelu publikowania, tak aby zapobiec takim nadużyciom.Item Perspektywy stosowania wskaźników altmetrycznych w ocenie dorobku polskiej humanistyki(2017) Rychlik, MałgorzataItem Polowanie na zasób - czyli strategia pozyskiwania dokumentów do repozytorium AMUR(2011) Rychlik, Małgorzata; Karwasińska, EmiliaW artykule przedstawiono model czynników wpływających na efektywne pozyskiwanie zasobów do repozytorium uczelnianego. Omówiono obligatoryjną archiwizację prac jako podstawowy determinant zrównoważonego rozwoju repozytorium. Zaprezentowano strategię pozyskiwania zasobów do repozytorium uczelnianego AMUR. Podkreślono wagę promocji repozytorium wśród pracowników naukowych uczelni. Przedstawiono metody dotarcia do grona naukowców poprzez systematyczne prezentacje na radach instytutów i wydziałów. Omówiono czynniki motywujące, które mogą wpływać na przyrost zasobów. Przedstawiono również wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza dotyczących barier w autoarchiwizowaniu prac.Item Projekt powołania repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Badanie ankietowe postaw pracowników naukowych(2008) Rychlik, Małgorzata; Karwasińska, EmiliaW artykule zaprezentowano wyniki badań ankietowych, których celem było zbadanie postaw pracowników naukowych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza wobec projektu powołania repozytorium instytucjonalnego. Przedstawiona w artykule szeroka analiza wyników, nie tylko ukazała postawę kadry naukowej Uniwersytetu wobec planów wdrożenia tego innowacyjnego, podnoszącego prestiż instytucji pomysłu, ale także dała wskazówki dotyczące tworzenia optymalnej polityki zarządzania przyszłym jego organizatorom. Szczególną uwagę zwrócono na kwestie związane z deponowaniem i udostępnianiem dokumentów w repozytorium, wskazano również na potrzebę promowania tej idei w środowisku naukowym.Item Repozytorium instytucjonalne jako czynnik wspomagający rozwój nauki w środowisku akademickim(2007) Rychlik, Małgorzata; Karwasińska, EmiliaNow that much of the civilized world is pursuing information that interests, appeals and enriches knowledge, the development of science and research can only be maintained if access to relevant publications and a possibility of sharing the knowledge on the results and conclusions of carried out research are properly secured. Addressing the demands emphasizing indispensable right of man to education and information formulated by the academic community, the idea of Open Access (of free and unlimited access to publications in science and the humanities) has followed. The article discusses setting up relevant repositories with a particular emphasis on institutional repositories at universities. The advantages and disadvantages of the idea are evaluated and discussed as well as relevant legal aspects and the place the institutional repository can occupy in scientific communication. The intention of the authors is to persuade the academic and scientific community in Poland to participate in setting up repositories, which would substantially enrich the propagation of knowledge and, within a given time perspective, enhance its better development.Item The role of Google Scholar Alerts (GSA) in scientific communication: is there any correlation to altmetric indicators?(2018) Sygocki, Witold; Rychlik, MałgorzataThe aim of this study was to examine whether Google Scholar Alerts (GSA) have a significance for scientific communication. The study was divided into two stages. The first stage was to collect GSA records representing OSH discipline (N=400). GSA were related to articles published in two journals: International Journal of Occupational Safety and Ergonomics and Applied Ergonomics which are indexed eg. in Scopus. All articles had DOI assigned. The chronological scope of the study covered December 2016 and 2017. The second stage involved the use of the Altmetric Explorer (http://www.altmeric.com) to check whether the journals having more GSA had more altmetric indicators and whether Twitter mentions and Mendeley readers correlated with GSA. Based on the obtained data, the authors will try to answer the following questions: RQ1. Which journal has more GSA? RQ2. How many GSA are non-active? RQ3. Does a journal having more GSA have more altmetric indicators? RQ4. Does the number of GSA assigned to a particular article correlate with the number of altmetric indicators? RQ5. What, if any, is a significance of GSA in scientific communication?