Książki/rozdziały (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WT) by Author "Nawracała, Tomasz"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
Item „Do wszystkich świętych: naszą chlubą jest świadectwo naszego sumienia” (2 Kor 1, 1.12). Próba interpretacji relacji między świętością a sumieniem(Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne Regina Poloniae, 2015) Nawracała, TomaszItem Ewangelizacja znakiem królestwa Bożego(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Teologiczny, 2014) Nawracała, TomaszItem Królestwo Boże w książce „Jezus z Nazaretu” Benedykta XVI(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny. Redakcja Wydawnictw, 2012) Nawracała, TomaszItem Kwestia ewolucji stworzeń w nauczaniu papieża Franciszka(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Teologiczny, 2016) Nawracała, TomaszSince the publication of Darwin's work on the origin of species there has been a dispute between proponents of creationism and evolutionism. For the evolutionists, the existence of man is a consequence of the ongoing, usually long-term, spontaneous changes among other creatures, which lead to their better adjustment to the environmental conditions enhancing their chances of survival. For the creationists, man was created by God and this makes him/her stand out from among all creatures. The Magisterium of the Church spoke several times about human origins. Starting from Pius XI to Francis the line of the popes' teaching remains unchanged in significant elements. The human being is not only the result of evolution. He/she may be subjected to it, provided that his/her ontological spiritual element - the soul, comes directly from God. This article shows the way of individual popes' teaching, simultaneously revealing the assessment of evolution in the encyclical Laudato si'.Item Kwestia wiary w jednego Boga w perspektywie ksiąg pokutnych i przygotowania do spowiedzi furtkowej(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Teologiczny, 2016) Nawracała, TomaszThe ideal Christian life is expressed in the sentence: to be holy because God is holy. Achieving such holiness is only possible in cooperation with God’s grace, which heals and relieves human weaknesses and sins. The way to holiness leads through confession, in which man receives the forgiveness of sins. In recent years in Poland, the practice of the so-called ‘gateway confession’ has developed. This confession focuses mainly on the first commandment of the Decalogue and greatly suppresses all the others. In the present article we show an approach to confession in the perspective of the practice of gateway confession and preserved recommendations from medieval penitential books. The two approaches are different but – ultimately – both refer to the Decalogue selectively.Item Przemienienie Pańskie w refleksji Benedykta XVI nad tajemnicą Jezusa Chrystusa w książce „Jezus z Nazaretu”(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny. Redakcja Wydawnictw, 2013) Nawracała, TomaszItem Sakramentale Natur des Galubens(Miriam-Verlag, 2014) Nawracała, TomaszItem „Sakramentalna struktura wiary” w perspektywie Eucharystii(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny. Redakcja Wydawnictw, 2015) Nawracała, TomaszDans l'encyclique 'Lumen fidei', le pape François utilise la notion «structure sacramentelle de la foi». Cet article essaie de mettre en lumière la compréhension et l'application de cet expression dans la perspective de l'Eucharistie. Dans son cas, la notion traditionnelle du sacrement exprime la réalité la plus complète et la plus parfaite, une réalité qui lie le visible et l'invisible, celle qui résulte de la réalité humaine et celle qui est un don de grâce de la part de Dieu. Est-ce que la foi, qui est l'acte d'un homme libre peut avoir une difficile à saisir, mais réelle structure sacramentelle ? Cette structure, bien qu’elle englobe le surnaturel, est-elle en fait une réalité différente que celle d’homme? Si oui, quelle est la foi elle-même: est-elle toujours la réponse de l'homme à la grâce donnée par Dieu?Item Sześć lat we Fryburgu Szwajcarskim(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny, 2014) Nawracała, TomaszItem Teandryczność - klucz do zrozumienia eklezjologii [i] chrystologii(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Teologiczny, 2017) Nawracała, TomaszIn contemporary theological literature the concept of theandricism as a key word to express the mystery of Christ and the Church appears frequently. This concept has been known since antiquity, but its use in theology was strongly restricted by the provisions of the Council of Chalcedon. In this article we will show the history of the concept and its possible application in Christology and ecclesiology. It can help us to reach a deeper understanding of the Church’s teaching in these areas, but must be used according to strict rules and one methodology. $ erefore, the article itself tries to point out the rules how to apply the concept of theandricism.Item „Uczyć się ubóstwa, dotykając ciała Chrystusa ubogiego”. Ubóstwo w kontekście życia kapłańskiego(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Teologiczny, 2015) Nawracała, TomaszItem Wieczne kapłaństwo Chrystusa(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny. Redakcja Wydawnictw, 2012) Nawracała, TomaszItem „Wszyscy zostaliśmy ochrzczeni w jednym Duchu i wszyscy zostaliśmy napojeni jednym Duchem” (1 Kor 12, 13). Chrzest i bierzmowanie jako sakramenty daru Ducha Świętego(Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne Regina Poloniae, 2016) Nawracała, TomaszItem Żywe kamienie w Chrystusowej budowli. Eklezjalne implikacje sakramentu chrztu(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Teologiczny, 2016) Nawracała, Tomasz