Artykuły naukowe (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WNS) by Author "Appelt, Karolina"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Dziecięcy schemat nauczyciela(Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000) Appelt, KarolinaTekst prezentuje wyniki badań dotyczące schematu nauczyciela, jaki posiadają uczniowie na starcie szkolnym, czyli tacy, którzy rozpoczynają naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej.Item Miejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w edukacji wczesnoszkolnej(Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, 2017) Appelt, Karolina; Jabłoński, SławomirW artykule chcemy podjąć refleksję się nad tym, czym są i jak kształtują się kompetencje społeczno-emocjonalne (KSE) oraz w jaki sposób można wspierać ich rozwój w ramach pierwszego etapu edukacji szkolnej. Analizujemy pięć kategorii KSE, które są najczęściej wskazywane w konstruowanych programach diagnostycznych i profilaktyczno-interwencyjnych: 1) samoświadomość, 2) świadomość społeczna, 3) odpowiedzialne podejmowanie decyzji, 4) zarządzanie własnym zachowaniem oraz 5) zarządzanie relacjami z innymi. Artykuł zawiera propozycję odniesienia KSE do podstawowych funkcji psychicznych niezbędnych do sprawnej realizacji zadań przez człowieka. Prezentujemy powody wysokiego znaczenia KSE w edukacji wczesnoszkolnej oraz wskazujemy rozbieżności między miejscem obecnie zajmowanym przez KSE a miejscem należnym tym kompetencjom. Analizujemy też możliwe sposoby rozwijania kompetencji społeczno-emocjonalnych w procesie edukacji.Item Osobowościowe uwarunkowania funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej(Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2006) Appelt, KarolinaW artykule zaprezentowano wyniki badań osobowościowych uwarunkowań funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej, jaką stanowi reforma systemu edukacji. Rozważania teoretyczne oraz analiza uzyskanego materiału badawczego stanowią źródło argumentów na rzecz tezy o konieczności przyjęcia "osobowościowej koncepcji" kształcenia nauczycieli.Item Podmiotowe i kontekstowe uwarunkowania funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej(Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2007) Appelt, KarolinaW artykule zaprezentowano badania zależności między czynnikami demograficzno-społecznymi a dominującą u nauczycieli tendencją do działania a sytuacji zmiany społecznej.Uzyskane wyniki wskazują na występowanie istotnych zależności między stylem funkcjonowania nauczycieli a czynnikami związanymi z czasem tj.: wiek nauczyciela, stopień rozwoju zawodowego oraz czas rozpoczęcia pracy w zawodzie.Item Style funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej(Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2005) Appelt, KarolinaW artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczących funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej, jaką jest reforma systemu edukacji w Polsce. W artykule wyróżniono trzy odmienne style funkcjonowania: przystosowawczy, zachowawczy i twórczo-adaptacyjny.Item Tutoring nauczycielski – tutoring rówieśniczy: aspekty etyczne(2014-07-28) Brzezińska, Anna Izabela; Appelt, KarolinaThe authors of the article indicate a variety of ethical issues concerning the functions of tutoring in education, both the traditional as well as peer tutoring.They claim that, the basic condition for ethical, and yet effective, tutoring relationships lie in the accordance to the concept of self-determination by Deci and Ryan – meeting the basic and universal needs by both partners of this interaction, namely the needs of relatedness and security, autonomy as well as competence. Becoming aware of, and taking into account these aspects may contribute to more effective and more ethical usage of tutoring in educational practice. The authors encourage detecting risk areas and factors in tutoring relationships (e.g. the risk of manipulating one’s partner) in order to minimize their impact on the relationship between a tutor and a tutee, which seems beneficial to the development of both parts of tutorial interaction.Item Zmiana kontekstu społecznego a geneza trudności szkolnych(Instytut Badań Edukacyjnych, 2005) Appelt, KarolinaW artykule Autorka analizuje specyficzne przyczyny trudności szkolnych, które są związane ze zmianą kontekstu społecznego. Celem było wskazanie niektórych cech współczesnej kultury, stylu życia, przemian społecznych, które mogą powodować, iż zjawisko trudności szkolnych od zawsze obecne w szkole teraz ulega znacznemu nasileniu i rozpowszechnieniu. W artykule omawiane są takie zjawiska społeczno-kulturowe jak np. kryzys kultury pisma, rewolucja techniczna i rola elektronicznych środków komunikacji, rozwarstwienie społeczne, które pozwalają w sposób pełniejszy wyjaśniać przyczyny trudności szkolnych zwykle wiązanych z trudnościami rozwojowymi, uwarunkowanymi podmiotowo i/lub środowiskowo.