Browsing by Author "Buchnat, Marzena"
Now showing 1 - 20 of 24
Results Per Page
Sort Options
Item 6-latki ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na starcie szkolnym. Studium różnicy płci w kontekście reformy oświaty(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, Marzena; Chmura-Rutkowska, IwonaInitiators of the most socially negotiated changes under the current reform of the education system, including the lowering of school age to 6, indicate “bridging the education gap” as one of the advantages of an earlier education. In fact, there is no critical refl ection and discussion on how the education system responds to the diversity of children’s needs and identifi ed areas and risk factors of educational failures on the threshold of school. In the text we pay special attention to two important issues overlooked in the ministerial discourse: a risk factor for school failure defi ned as special educational needs (SEN) and the problem of differentiation of the level of preparedness, experience and school achievements of children based on gender, with particular regard to socioemotional development.Item Adaptacja przedszkolna dziecka z lekką niepełnosparwnością intelektualną(Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2011) Buchnat, MarzenaKompetencje adaptacyjne nabywamy przez całe życie, jednak kluczowe znaczenie dla jakości umiejętności przystosowania mają pierwsze doświadczenia adaptacyjne najczęściej związane z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej. To doświadczenie daje nam pewną podstawową matrycę, która zostaje powielona w następnych nowych sytuacjach, wymagających przystosowania. Prawidłowa adaptacja do przedszkola warunkuje również optymalny rozwój dziecka w tej placówce. Dlatego warto przyjrzeć się procesowi adaptacji czynnikom, które ją warunkują i sposobom wspierającym prawidłowy przebieg tego procesu. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, które z racji na obniżony poziom funkcjonowania mają większe problemy z procesami adaptacyjnymi.Item Deficyty emocjonalne młodych dorosłych wychowanków rodzin zastępczych(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Aleksandra, Jasielska; Buchnat, MarzenaThe study was aimed to determine the role of attachment bond in emotional functioning in alexithy-mia and emotional processing in foster care alumni. The participants with experience of personal rejection – adult foster care alumni during the transition from foster care to adulthood (N = 29) and persons without such experience (N = 32) took part in the study. The Experiences in Close Relation-ships Scale, Toronto Alexithymia Scale and Emotional Processing Scale were used. Results present that insecure pattern of attachment occurs with alexithymia in ineffective emotional processing. We confront the results with the construct of emotion representations as the key to comprehend observed deficits in emotional functioning.Item Delfinoterapia w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami rozwoju - dylematy i kontrowersje(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, Marzena; Rzepka, MichałDelfinoterapia (Dolphin-Assisted Therapy, w skrócie DAT), to forma połączonej terapii – aqua i animaloterapii, podczas której pacjent znajduje się w bliskim kontakcie z delfinem. W takiej terapii delfin jest partnerem, motywatorem i nagrodą dla dziecka, należy jednak pamiętać, że podstawą jej efektywności jest intensywna praca dziecka z terapeutą. Podczas profesjonalnej delfinoterapii oprócz zajęć z delfinami odbywają się zajęcia w klasie, gdzie wykorzystuje się motywację, umiejętności zdobyte w trakcie ćwiczeń ze zwierzęciem, utrwalając je i rozszerzając. Dzięki tak zaplanowanej terapii efekty mogą się odnosić do sfery ruchowej, ale także społecznej, emocjonalnej czy poznawczej, w zależności na jakiej koncentruje się zaplanowane działanie terapeuty.Item Dziecko - jego myśli i uczucia(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011) Buchnat, MarzenaWskazówki do zrozumienia myśli i uczuć dziecka jakie przekazał J.Korczak w swoich "Prawidłach życia", pomimo upływu lat i rozwoju wiedzy psychologiczno-pedagogicznej nadal są aktualne.Dziecko ma prawo do godności, okazywania swoich uczyć i wyrażania własnych myśli. Dorośli, chcąc zrozumieć dziecko muszą spojrzeć z jego perspektywy.Item Dziecko z niepełnosprawnością jako odbiorca i bohater reklam. Czy istnieje „Inny“ kindermarketing?(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, Marzena; Jasielska, Aleksandra Maria; Maksymiuk, Renata AnnaThe child’s development of advertising’s reception proceeds from the identifi cation of commerce through the understanding of persuasion to critical evaluation. The stages are arranged by “sedimentation“, which means that the successive ability was applied to achieve an earlier developmental stage. This is consistent with the general pattern of the child’s development. The children’s ability to understand the world is based on a series of transformations present at various stages of the child’s development. This pattern applies to children without disabilities, but in the case of a child with developmental disabilities this development progresses in a specifi c way, determined by the scope of the disability. Children with a disability belong to a group of vulnerable consumers and are doubly vulnerable, because of their age and developmental impairment. It seems important to create activities and rules for their protection.Item „Edukacja przez ruch” – system wspierający edukację dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną,(Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2009) Buchnat, MarzenaMetody stosowane w edukacji dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną wymagają odpowiedniego dostosowania do ich potrzeb i możliwości. Oprócz tego powinny w jak najbardziej wszechstronny sposób podnosić kompetencje rozwojowe tych dzieci, by czas pracy jak najefektywniej wykorzystać. W nauczaniu początkowym najczęściej pracujemy metodą ośrodków pracy, która przez odpowiednią organizację zajęć ułatwia dziecku synkretyczne poznanie otaczającej rzeczywistości. Metodę tę jednak można jeszcze wzbogacić przez zastosowanie systemu „Edukacja przez ruch” autorstwa D.Dziamskiej. Jest to system form i metod realizujący założenia integracji sensorycznej, wspomagający proces uczenia się.Item Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Buchnat, MarzenaUczestnictwo w życiu społecznym każdego człowieka zależy od wcześniej zdobytych kompetencji społecznych. Warunkują one efektywność radzenia sobie w sytuacjach społecznych określonego typu, są nabywane w toku treningu społecznego trwającego przez całe życie. Osadzenie w określonym systemie determinuje zakres oraz jakość doświadczeń zdobywanych przez jednostkę, a także sposób ich interpretacji – można rzec, iż determinuje efektywność nabywania umiejętności społecznych. Szkoła jako miejsce zdobywania doświadczeń, w którym dziecko spędza znaczną część swojego czasu stanowi szczególnie ważne środowisko warunkujące kształtowanie się kompetencji społecznych. Obecnie w Polsce system organizacji kształcenia dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną umożliwia im realizację obowiązku szkolnego w trzech formach: segregacyjnego, integracyjnego i inkluzyjnego. Biorąc pod uwagę duży wpływ środowiska szkolnego na rozwój kompetencji społecznych, które staną się wyznacznikami jakości przyszłego życia w społeczeństwie, istotne jest określenie, w jaki sposób poszczególne formy kształcenia determinują rozwój tych dzieci. Książka stanowi próbę odpowiedzi na to pytanie.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM I(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, Aleksandra; Chomczyńska-Rubacha, Mariola; Rubacha, Krzysztof; Pankowska, Dorota; Kopciewicz, Lucyna; Czerepaniak-Walczak, Maria; Frąckowiak-Sochańska, Monika; Buchowska, Natalia; Sekowska-Kozłowska, Katarzyna; Kopińska, Violetta; Cackowska, Małgorzata; Ostrouch-Kamińska, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Długołęcka, Alicja; Paprzycka, Emilia; Walendzik-Ostrowska, Agnieszka; Waszyńska, Katarzyna; Zamojska, Eva; Hejwosz-Gromkowska, Daria; Buchnat, Marzena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Popow, Monika; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Głowacka-Sobiech, Edyta; Skórzyńska, Izabela; Walczak, Bartłomiej; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM II(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Buchnat, Marzena; Kobylińska, Agata; Michalska, Barabara; Krystek, Ewa; Duda, Maciej; Gulczyńska, Judyta; Maćków, Weronika; Mazurek, Marta; Biskup, Barbara; Popow, Monika; Serafinowicz, Maria; Szwoch, Iwona; Kopienka, Olga; Tomkowiak, Hubert; Taczała, Mariusz; Górski, Karol; Długołęcka, Alicja; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów pierwszej klasy szkoły podstawowej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, MarzenaThe child’s transition from pre-school to primary school is an important turning point in its development. In the light of changes related to the reduction of school-starting age and to the training system of students with special educational needs, matters of school maturity raise a lot of emotions and concerns in the context of school threshold age. Starting school education at the age of six, especially in the perspective of children with special educational needs, requires defi ning what school maturity is and how it should be analyzed in regard with the development possibilities of a child of this age. The research was to determine the level of school maturity of a six-year-old with special educational needs attending the fi rst class and to identify the areas of support of crossing that threshold so that these children could achieve success.Item Kompetencje i oczekiwania nauczyciela do pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Komunikat z badań(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Buchnat, MarzenaRecent legal changes in the educational system have ensured children with mild intellectual disabilities the opportunity to study in public schools; as a result more and more children avail themselves of it. In connection with this trend we can ask: “How are the teachers of these schools ready to accept them?” After all, during the implementation of the reform in the educational system it is teachers that are the most important element determining the effectiveness of the proposed changes. They should guarantee the appropriate quality of education for children with disabilities. However, the studies conducted raise serious reservations, both as to their preparation and willingness to prepare for effective work with students with mild intellectual disabilities.Item Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną(2015-03-26) Buchnat, MarzenaMetoda projektów jest metodą kształcenia, która opiera się na aktywizującej strategii nauczania, zapewniającą holistyczny rozwój dziecka. Pozwala na wybór aktywności dzieciom o różnym poziomie rozwoju, pobudza do myślenia, uczy zastosowania nowo nabytej wiedzy w praktyce oraz umożliwia uczenie poprzez działanie, co w szczególności podnosi poziom efektywności nauczania dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad projektem sprzyja ich wchodzeniu w społeczną przestrzeń życia szkoły stając się dobrą płaszczyzną inkluzji. Problemem jednak, jak wynika z przeprowadzonych badań, jest znajomość i świadomość możliwości zastosowania tej metody przez nauczycieli nauczania początkowego do wspierania funkcjonowania szkolnego dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym z lekką niepełnosprawnością intelektualną.Item Motywacja do nauki szkolnej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Studium różnicy płci(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Buchnat, MarzenaMotivation for school learning is one of the important factors determining the efficiency of the learning process. It encourages students to use strategies of information processing and to acquire skills increasing engagement in the task. Students who are motivated to learn have a ready motivational schemes thanks to which they undertake a specific activity generating complex intellectual benefits. However, a literature survey revealed that these patterns are determined by the particular gender. Gender stereotypes largely determine the teachers’ perception of male and female students and also impact the way of motivating them. Students with mild intellectual disabilities due to their developmental deficits have difficulties in developing a motivation for school learning. The study is an attempt to answer the question: are there differences in the level of motivation for school learning between boys and girls with mild intellectual disabilities attending the fourth grade of special schools, mainstream schools and in a inclusive class? The research results discuss the impact of the ‘gender effect’ or the ‘disability effect’ on school pupils and students with mild intellectual disabilities studying in various forms of organization of education.Item Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, Marzena; Pawelczak, KatarzynaThis book is an attempt at analysis of the current information which referring to the process of diagnosis, behaviour and perspectives in the development of children with rare genetic syndromes. It contains fundamental information on etiology and classification of selected genetic disorders, touches upon problems of their diagnosis, describes research methods, possibilities of applying them and outlines the directions of rehabilitation. It also presents what genetic examinations look like and how to prepare to them. Basic problems connected with intellectual disability, many a time accompanies genetic disorders. This publication was prepared since its authors felt there is a need to share information about the great social importance and which is of use to parents, students of special pedagogy, psychology, medicine and specialists who on daily basis work in the assistance of families.Item Obraz dziecka niepełnosprawnego w optyce korczakowskiej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, MarzenaPamiętnik J.Korczaka to przenikające się płaszczyzny wydarzeń tworzące jednak spójny obraz filozofii autora. W przesłaniu tym można się doszukać wskazówek do godnego traktowania osób "innych". O takiej inności możemy też mówić w odniesieniu do dziecka z niepełnosprawnością. Korczak wyraźnie wskazuje nam drogę odpowiedzialności człowieka za kontekst społecznego wykluczania lub włączenia poszczególnych członków społeczeństwa w tym również osób z niepełnosprawnością.Item Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych(Fundacja Wydawnicza "JM", 2008) Buchnat, MarzenaIntegracja stanowi humanitarny nurt przemian społecznych na rzecz zaprzestania dyskryminacji i izolacji osób niepełnosprawnych. Niestety należy sobie zdać sprawę, iż nie jest to prosty proces przemian społecznych. Przejście od izolacji do integracji wymaga wielu zmian psychospołecznych. Zmiany te dotyczą zarówno systemu norm, wartości, ocen na poziomie całego społeczeństwa, jak i poszczególnych jego członków. Przemiany te muszą oprócz uregulowań prawnych przede wszystkim dotyczyć zmian postawy w codziennych kontaktach na poziomie emocjonalnym i to zarówno osób niepełnosprawnych, jak i pełnosprawnych. Jednak, żeby była możliwa zmiana postaw, społeczeństwo trzeba przygotować na nią. To przygotowanie stanowi odpowiedni system socjalizacji, wnoszący w nasze życie wiedzę o niepełnosprawności. Sama wiedza nie wystarczy, potrzebne są też wzorce zachowań wynoszone z domu, z instytucji, promowane przez mass media. Dopiero zmieniając naszą wiedzę na temat niepełnosprawności, pokazując wzorce zachowań wobec tych osób możemy doprowadzić do zmiany naszego podejścia emocjonalno – oceniającego, zmieniając tym samym naszą postawę społeczną. Żeby pokazać jak ważne i potrzebne jest cały czas to oddziaływanie dążące do zmiany postaw wobec osób niepełnosprawnych w tworzeniu społecznej integracji, zostały przedstawione badania analizujące postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych. Wskazują one na ile współczesna młodzież jest przygotowana do społecznej integracji, bo to właśnie w dużej mierze od niej będzie zależało, czy tak naprawdę będziemy społeczeństwem integracyjnym, czy tylko pozornie integracyjnymItem Przystosowanie szkolne dzieci sześcioletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi(Wydawnictwo Naukowe WSH Leszno, 2013) Buchnat, MarzenaPrzejście dziecka z przedszkola do szkoły stanowi istotny przełom w jego rozwoju. W świetle zachodzących zmian oświatowych związanych z obniżeniem wieku dzieci rozpoczynających edukację szkolną oraz systemem kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, problematyka przystosowania szkolnego osadzona w kontekście przekroczenia progu szkolnego budzi wiele emocji i wątpliwości. Rozpoczęcie przez sześciolatka edukacji szkolnej, szczególnie w perspektywie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wymaga odpowiedniej dojrzałości społecznej i emocjonalnej. Przeprowadzane badania miały na celu określić jaki jest poziom przystosowania szkolnego sześcioletniego ucznia pierwszej klasy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wskazać ewentualne obszary wsparcia, by dzieci przekraczając w tym wieku próg szkolny mogły osiągnąć sukces.Item Różnice w poziomie gotowości szkolnej 6-letnich dziewczynek i chłopców ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Komunikat z badań(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, Marzena; Chmura-Rutkowska, IwonaIn the context of the ongoing debate about a compulsory lowering of school age, which results from the assumptions of the education system reform, we would like to pay special attention to the well-known but paradoxically rarely discussed problem of different levels of readiness, experience and school achievements of children on grounds of gender. We asked to what extent boys and girls are similar/different in terms of their school maturity level and the level of school adaptation, while taking into account the risk factors which are special educational needs (SEN). We map the research results presented on pedagogical theory and practice of school failure diagnosis and proceed to a discussion on the impact of cultural patterns of gender roles, gender stereotypes and the process of socialization and education on boys’ and girls’ preparation for school requirements.Item Ruch i rytm wspierający rozwój dziecka z różnymi deficytami(Wydawnictwo PTP, 2005) Buchnat, MarzenaPatrząc na różne formy aktywności dzieci bez względu na możliwości rozwojowe, można zaobserwować ich charakterystyczną cechę: wszystkie one wykorzystują ruch. „Edukacja przez ruch”, jest systemem metod wzbogaconych o ruch i muzykę, których celem jest stymulowanie dziecka we wszystkich sferach rozwoju ze szczególnym naciskiem na polisensoryczne poznanie, zrównoważone lateralnie, z częstym włączeniem metod wspierających budowanie poczucie sukcesu u dziecka. Właśnie dzięki swej specyfice system ten w dużej mierze komponuje się z potrzebami dzieci z różnymi deficytami przez co w istotny sposób wspomaga wszechstronnie ich rozwój.