Książki/rozdziały (WSE)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WSE) by Author "Buchnat, Marzena"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
Item Adaptacja przedszkolna dziecka z lekką niepełnosparwnością intelektualną(Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2011) Buchnat, MarzenaKompetencje adaptacyjne nabywamy przez całe życie, jednak kluczowe znaczenie dla jakości umiejętności przystosowania mają pierwsze doświadczenia adaptacyjne najczęściej związane z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej. To doświadczenie daje nam pewną podstawową matrycę, która zostaje powielona w następnych nowych sytuacjach, wymagających przystosowania. Prawidłowa adaptacja do przedszkola warunkuje również optymalny rozwój dziecka w tej placówce. Dlatego warto przyjrzeć się procesowi adaptacji czynnikom, które ją warunkują i sposobom wspierającym prawidłowy przebieg tego procesu. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, które z racji na obniżony poziom funkcjonowania mają większe problemy z procesami adaptacyjnymi.Item Dziecko - jego myśli i uczucia(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011) Buchnat, MarzenaWskazówki do zrozumienia myśli i uczuć dziecka jakie przekazał J.Korczak w swoich "Prawidłach życia", pomimo upływu lat i rozwoju wiedzy psychologiczno-pedagogicznej nadal są aktualne.Dziecko ma prawo do godności, okazywania swoich uczyć i wyrażania własnych myśli. Dorośli, chcąc zrozumieć dziecko muszą spojrzeć z jego perspektywy.Item „Edukacja przez ruch” – system wspierający edukację dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną,(Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2009) Buchnat, MarzenaMetody stosowane w edukacji dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną wymagają odpowiedniego dostosowania do ich potrzeb i możliwości. Oprócz tego powinny w jak najbardziej wszechstronny sposób podnosić kompetencje rozwojowe tych dzieci, by czas pracy jak najefektywniej wykorzystać. W nauczaniu początkowym najczęściej pracujemy metodą ośrodków pracy, która przez odpowiednią organizację zajęć ułatwia dziecku synkretyczne poznanie otaczającej rzeczywistości. Metodę tę jednak można jeszcze wzbogacić przez zastosowanie systemu „Edukacja przez ruch” autorstwa D.Dziamskiej. Jest to system form i metod realizujący założenia integracji sensorycznej, wspomagający proces uczenia się.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM I(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, Aleksandra; Chomczyńska-Rubacha, Mariola; Rubacha, Krzysztof; Pankowska, Dorota; Kopciewicz, Lucyna; Czerepaniak-Walczak, Maria; Frąckowiak-Sochańska, Monika; Buchowska, Natalia; Sekowska-Kozłowska, Katarzyna; Kopińska, Violetta; Cackowska, Małgorzata; Ostrouch-Kamińska, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Długołęcka, Alicja; Paprzycka, Emilia; Walendzik-Ostrowska, Agnieszka; Waszyńska, Katarzyna; Zamojska, Eva; Hejwosz-Gromkowska, Daria; Buchnat, Marzena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Popow, Monika; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Głowacka-Sobiech, Edyta; Skórzyńska, Izabela; Walczak, Bartłomiej; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM II(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Buchnat, Marzena; Kobylińska, Agata; Michalska, Barabara; Krystek, Ewa; Duda, Maciej; Gulczyńska, Judyta; Maćków, Weronika; Mazurek, Marta; Biskup, Barbara; Popow, Monika; Serafinowicz, Maria; Szwoch, Iwona; Kopienka, Olga; Tomkowiak, Hubert; Taczała, Mariusz; Górski, Karol; Długołęcka, Alicja; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, Marzena; Pawelczak, KatarzynaThis book is an attempt at analysis of the current information which referring to the process of diagnosis, behaviour and perspectives in the development of children with rare genetic syndromes. It contains fundamental information on etiology and classification of selected genetic disorders, touches upon problems of their diagnosis, describes research methods, possibilities of applying them and outlines the directions of rehabilitation. It also presents what genetic examinations look like and how to prepare to them. Basic problems connected with intellectual disability, many a time accompanies genetic disorders. This publication was prepared since its authors felt there is a need to share information about the great social importance and which is of use to parents, students of special pedagogy, psychology, medicine and specialists who on daily basis work in the assistance of families.Item Obraz dziecka niepełnosprawnego w optyce korczakowskiej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, MarzenaPamiętnik J.Korczaka to przenikające się płaszczyzny wydarzeń tworzące jednak spójny obraz filozofii autora. W przesłaniu tym można się doszukać wskazówek do godnego traktowania osób "innych". O takiej inności możemy też mówić w odniesieniu do dziecka z niepełnosprawnością. Korczak wyraźnie wskazuje nam drogę odpowiedzialności człowieka za kontekst społecznego wykluczania lub włączenia poszczególnych członków społeczeństwa w tym również osób z niepełnosprawnością.Item Przystosowanie szkolne dzieci sześcioletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi(Wydawnictwo Naukowe WSH Leszno, 2013) Buchnat, MarzenaPrzejście dziecka z przedszkola do szkoły stanowi istotny przełom w jego rozwoju. W świetle zachodzących zmian oświatowych związanych z obniżeniem wieku dzieci rozpoczynających edukację szkolną oraz systemem kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, problematyka przystosowania szkolnego osadzona w kontekście przekroczenia progu szkolnego budzi wiele emocji i wątpliwości. Rozpoczęcie przez sześciolatka edukacji szkolnej, szczególnie w perspektywie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wymaga odpowiedniej dojrzałości społecznej i emocjonalnej. Przeprowadzane badania miały na celu określić jaki jest poziom przystosowania szkolnego sześcioletniego ucznia pierwszej klasy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wskazać ewentualne obszary wsparcia, by dzieci przekraczając w tym wieku próg szkolny mogły osiągnąć sukces.Item Ruch i rytm wspierający rozwój dziecka z różnymi deficytami(Wydawnictwo PTP, 2005) Buchnat, MarzenaPatrząc na różne formy aktywności dzieci bez względu na możliwości rozwojowe, można zaobserwować ich charakterystyczną cechę: wszystkie one wykorzystują ruch. „Edukacja przez ruch”, jest systemem metod wzbogaconych o ruch i muzykę, których celem jest stymulowanie dziecka we wszystkich sferach rozwoju ze szczególnym naciskiem na polisensoryczne poznanie, zrównoważone lateralnie, z częstym włączeniem metod wspierających budowanie poczucie sukcesu u dziecka. Właśnie dzięki swej specyfice system ten w dużej mierze komponuje się z potrzebami dzieci z różnymi deficytami przez co w istotny sposób wspomaga wszechstronnie ich rozwój.Item Wizje przyszłego życia dzieci przewlekle chorych na cukrzycę(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2008) Buchnat, MarzenaZaburzenia spowodowane chorobą przewlekłą jaką jest cukrzyca mają ogromne znaczenie na ogólne funkcjonowanie człowieka, szczególnie w sferze emocjonalnej i społecznej, stąd prowadzonych jest wiele badań mających na celu wspieranie rozwoju tych osób szczególnie dzieci. Zbadanie różnic wyobrażeń wizji przyszłego życia pomiędzy osobami zdrowymi i przewlekle chorymi dotyczyło przewidywań tego życia jak i jego stanu pożądanego, co niestety potwierdziło negatywny wpływ choroby przewlekłej na rozwój dziecka. Trzeba zwrócić uwagę, że wizje życiowe wyznaczają tylko preferencje konstruowania planów życiowych, jednak jeżeli na poziomie tych preferencji dzieci chore na cukrzycę mają zaniżony obraz swojej wartości, to implikuje do stwierdzenia, że obraz ten może znaleźć swoje odbicie w przyszłych planach. Ważne jest również stwierdzenie faktu, że rozbieżność pomiędzy wizjami przewidywanymi a pożądanymi jest odzwierciedleniem struktury Ja. Nieprawidłowa rozbieżność pomiędzy Ja realnym, a Ja idealnym zagraża prawidłowemu rozwojowi tożsamości, dlatego szczególnie ważna wydaje się profesjonalna ingerencja w celu umożliwienia dziecku prawidłowego rozwoju struktury Ja. Przeprowadzone badania, dotyczące wizji najbliższej przyszłości i przyszłego życia dorosłego sugerują, że powstałe różnice pomiędzy dziećmi chorymi a zdrowymi, wynikają zawsze z tych samych uwarunkowań dzieci chorych na cukrzycę, którymi są: zaburzone bezpieczeństwo, niskie poczucie własnej wartości, nieadekwatny obraz własnej choroby. Wyróżnione czynniki powinny wyznaczać kierunek działań profilaktycznych, skierowanych ku dzieciom z cukrzycą w celu wyrównania ich szans życiowych.Item Wpływ cukrzycy na rozwój i funkcjonowanie dziecka(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006) Buchnat, MarzenaChoroba przewlekła, jaką jest cukrzyca, wpływa niekorzystnie na rozwój dziecka, powodując zmianę sposobu życia zarówno dla dziecka jak i jego rodziny. Jest źródłem wielu trudnych sytuacji, ponieważ wpływa na sposób funkcjonowania dziecka na różnych płaszczyznach. Jednak jak dalece choroba będzie zakłócać ten sposób funkcjonowania, zależy nie tylko od samej choroby, ale i od sposobu jej przyjęcia przez dziecko Cukrzyca szczególnie negatywne wpływa na kształtowanie się osobowości. Trzeba jednak pamiętać, iż sytuacja rodzinna, środowisko szkolne, medyczne, kontakty z rówieśnikami oraz aktywny udział dziecka w życiu społecznym, skoncentrowany na rozwoju własnych zasobów, może zminimalizować niekorzystne oddziaływanie choroby. Pozwalając dziecku w pełni ukształtować pozytywny obraz własnej osoby, która pomimo choroby będzie zdolna realizować swoje cele życiowe na równi ze zdrowymi rówieśnikami.Item Zastosowanie socjoterapii do pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Buchnat, MarzenaZastosowanie socjoterapii w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną wpisuje się w podstawowe założenia rehabilitacji tych osób. Głównym jej celem jest, mianowicie, jak najpełniejsze przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, a więc kształtowanie gotowości do podjęcia różnych ról społecznych: rodzinnych w celu osiągnięcia niezależności osobistej jak i zawodowych, czyli podjęcia pracy i uzyskania ekonomicznej samodzielności. Niestety, u wielu osób z niepełnosprawnością intelektualną takie podjęcie ról społecznych jest bardzo ograniczone i sprowadza się do kształtowania gotowości do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym oznaczającym optymalny rozwój umiejętności społecznych, pozwalający na wykonywanie zadań o charakterze społecznym, zgodnym z indywidualnymi możliwościami poszczególnych osób. Zastosowanie zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną jest bardzo szerokie, zależy jednak od stopnia niepełnosprawności, często od jej etiologii oraz sprzężeń z innymi rodzajami niepełnosprawności, które w znaczący sposób zmieniają zakres kompetencji rozwojowych danego dziecka. W przypadku dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną realizujemy cele terapeutyczne, edukacyjne jak i rozwojowe, natomiast w przypadku dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną głownie skupiamy się na celach edukacyjnych i rozwojowych. Zajęcia socjoterapeutyczne zbiegają się z założeniami pracy z osobami niepełnosprawnymi, których podstawowy celem jest holistyczne wspieranie rozwoju dziecka niepełnosprawnego, by mogło w jak największym wymiarze uczestniczyć w życiu społecznym.