Książki/rozdziały (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNS) by Author "Brzezińska, Anna Izabela"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
Item Dzieci z układu ryzyka(2003) Brzezińska, Anna IzabelaCelem moim jest zatem zwrócenie uwagi na związek między sposobem ujmowania problemu a podejmowanymi próbami jego rozwiązania oraz zachęta do dokonania przynajmniej próby zastanowienia się nad własnym sposobem odpowiadania na tak kluczowe dla pomagania pytania, jak: (1) jak ujmuje związek jednostka – otoczenie: jako jednostronny czy wzajemny? (2) jak widzę relacje między osobistą i społeczną funkcją zachowania człowieka – jako konfliktową czy komplementarną? (3) jak ujmuje w perspektywie czasowej funkcjonowanie człowieka – koncentruje się na teraźniejszości (podejście statyczne) czy próbuje integrować przeszłość, teraźniejszość i przyszłość (podejście dynamiczne)? (4) w jakich sposób myślę o rozwoju – jako o procesie gromadzenia (kumulowania, dodawania do siebie) doświadczenia czy jako o procesie przekształcania starego doświadczenia pod wpływem nowego? (5) co dla mnie znaczy, i dziecko pochodzi z „układu ryzyka” – wyłaniam oddzielne czynniki ryzyka, czy myślę o tym w sposób interakcyjny i systemowy? (6) jaka jest wg mnie rola osoby dorosłej w procesie rozwoju dziecka – chroniąca i opiekująca się czy stymulująca i wspierająca w samodzielnym działaniu w każdym okresie życia? (7) wg jakich zasad udzielam pomocy dziecku z układu ryzyka – towarzyszę mu w trudnych sytuacjach lub chronię je przed nimi czy też wyposażam w niezbędne do samodzielnego poradzenia sobie z nimi kompetencje?Item Krótko- i długofalowe korzyści wczesnej opieki nad dzieckiem i edukacji(2012) Brzezińska, Anna Izabela; Czub, Magdalena; Czub, TomaszThe Western societies idea of need to invest in early care and education of the youngest citizens become more and more prevalent and is supported by scientific research. The condition of the young people in our country, indicates the need to promote the idea also in Poland. The paper contains an analysis of the research on the effectiveness of early educational interventions. Research confirms the positive impact of early educational effects on the functioning in the school and the duration of the education, as well as on social functioning measured by the level of employment, income and assets. The benefits of early childhood education are also visible in the lower criminality. Conducted research also indicates that from the point of view of state economics, early care and education is beneficial.Item Metodologiczne problemy ewaluacji programów profilaktycznych stosowanych wobec młodzieży(Warszawa: Wyd. Fundacji ETOH: Pracownia Profilaktyki Problemowej., 2001) Brzezińska, Anna Izabela; Brzeziński, JerzyZamierzeniem naszym jest przedstawienie kontekstów, w których “zanurzone” są stosowane wobec młodzieży programy, konstruowane z myślą – z jednej strony – o kształtowaniu różnorodnych kompetencji osobistych i społecznych (strategia pozytywna w działalności profilaktycznej), a z drugiej o przeciwdziałaniu wystąpieniu niepożądanych zakłóceń (strategia negatywna w działalności profilaktycznej) procesu rozwoju w okresie adolescencji i wrastania młodzieży w społeczeństwo z jego – niekoniecznie przecież przez młodzież akceptowanym – katalogiem wartości i obowiązujących wzorców postępowania w różnych sytuacjach. Konteksty te mają swoje wymiary. Będzie nas jednak interesować przede wszystkim wymiar metodologiczny, przesądzający o wartości naukowej podejmowanej działalności profilaktycznej oraz o jej relatywnej skuteczności, tj. porównywalnej z innymi formami oddziaływań na młodzież, np. kampaniami informacyjnymi, projektami edukacyjnymi czy działaniami terapeutycznymi.Item Młodzi dorośli z niepełnosprawnością intelektualną – kontekst społeczny(Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2010) Stelter, Żaneta; Brzezińska, Anna Izabela; Kaczan, Radosław; Smoczyńska, KarolinaItem Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się(2008) Brzezińska, Anna IzabelaItem Obszary i modele badan nad zjawiskami wykluczania i inkluzji osób z ograniczeniami sprawności(2010) Brzezińska, Anna Izabela; Kaczan, Radosław; Rycielski, PiotrAnaliza czynników związanych z mechanizmami wykluczania / inkluzji pozwala na wyróżnienie dwóch klas czynników: działających pozytywnie (czynniki ochronne i wspierające proces wprowadzania zmian) i działających negatywnie (czynniki ryzyka oraz zakłócające proces prowadzania zmian) Programy działań społecznych kierowanych na osoby niepełnosprawne i/lub ich otoczenie mogą być nastawione z kolei na wzmacnianie lub osłabianie działania owych czynników. Daje to nam cztery możliwe strategie działania (por. Leowski, 2008; por. Brzezinska, 2009): (1) strategie nastawione na zainicjowanie lub spowodowanie wzrostu czynników działających pozytywnie, (2) strategie nastawione na zapobieganie zmniejszaniu się (osłabianiu) oddziaływania czynników pozytywnych dla danego zjawiska, (3) strategie nastawione na eliminowanie, ograniczanie, spowolnianie lub osłabianie działania czynników negatywnych, (4) strategie nastawione na zahamowanie lub spowolnienie wzrostu czynników działających negatywnie.Item Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela(2009) Brzezińska, Anna Izabela; Rycielska, LudmiłaItem WCZESNA EDUKACJA I OPIEKA NAD DZIECKIEM JAKO WYZWANIE DLA POLITYKI SPOŁECZNEJ I OŚWIATOWEJ(2012) Czub, Magdalena; Brzezińska, Anna Izabela; Czub, Tomasz; Appelt, KarolinaWell-organized unitary system of early childhood education and care is a great challenge for every country. It requires changes in public awareness among the professionals, parents and politicians and considerable financial outlay also. However, investment in this area ensures proper development of children during first years of life, significantly increases the chances of continuing education and labor market efficiency. It also prevents social exclusion. The article presents recommendations, which include the principles of the early childhood education and care system, resulting from research and practice.Item Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim(2012) Brzezińska, Anna Izabela; Czub, MagdalenaThe paper presents the contemporary approach to education understood as a process starting from the beginning of life. Describes the basic quality benchmarks of early childhood education and care and shows the status of the system existing in Poland, compared to solutions and requirements in Europe. It also indicates the need to introduce changes in Poland. Considering the need for change, the authors, in the analysis of the current system of early childhood education and care, suggest to use the U. Bronfenbrenner’s ecological approach to development and the P. B. Baltes’s concept of resources – SOC (selection, optimization, compensation).Item Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych intelektualnie(Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2010) Stelter, Żaneta; Bakiera, Lucyna; Brzezińska, Anna Izabela; Kaczan, Radosław; Smoczyńska, KarolinaItem Współzależność kontekstu rozwoju, stylu życia i struktury Ja(2005) Brzezińska, Anna IzabelaCelem moim jest ukazanie związku o charakterze współzależności (interdependence2) miedzy jakością kontekstu życia jednostki a stylem życia i jakością jej struktury tożsamości. Współzależność ta odnosi się do wzajemnego wpływu, jaki wywierają na siebie w ciągu całego życia jednostka i jej otoczenie. Związek ten w psychologii opisywany i analizowany jest przede wszystkim przez koncepcje ujmujące rozwój i funkcjonowanie człowieka w kategoriach interakcji. Są to np. koncepcje ukazujące powiązania miedzy oddziaływaniem genów i wpływem środowiska na funkcjonowanie człowieka (Bergeman, Plomin, 1989), interakcyjne koncepcje temperamentu, a szczególnie koncepcja tzw. temperamentu trudnego wg A. Thomasa i S. Chess (1977; por. tak e Carey, 1986, s. 39-40), J. Bronfenbrennera (1979) koncepcja pośrednich i bezpośrednich wpływów środowiska na funkcjonowanie człowieka oraz zagnie d onych w sobie subsystemów (exo-, makro-, mezo- i mikrosystemu) tworzących łącznie społeczne i kulturowe środowisko rozwoju człowieka, kontekstualizm R. L. Lernera (1989), wyjasniąjacy zachowanie człowieka w kategoriach zarówno „odpowiedzi” na oddziaływania otoczenia, jak i „prowokacji” czy – lepiej – „ewokacji” różnych zmian w otoczeniu, koncepcja H. R. Schaffera (1981, 1994a, 1994b, 1994c, 1994d, 1995a, 1995b, 2004) wzajemności wpływu matki i dziecka w procesie wczesnej socjalizacji, interakcyjne ujecie procesu akwizycji mowy (np. Schieffelin, Ochs, 1995) etc.