Materiały dydaktyczne (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Materiały dydaktyczne (WNS) by Author "Michałowska, Danuta Anna"
Now showing 1 - 20 of 27
Results Per Page
Sort Options
Item Agresja -kontrola i prewencja(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaRozwiązanie problemu agresji w szkole wymaga zastosowania szeregu systemowo określonych środków, dzięki którym możliwe jest ograniczanie pojawienia się zachowań agresywnych. Przemoc nie jest tylko problemem określonych osób, lecz całych społeczności. Efektywniejsze okazuje się przeciwdziałanie wystąpieniu agresji, jednakże jest ono możliwe przede wszystkim dzięki zaangażowaniu wielu elementów systemu społecznego.Item Asertywność(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaJedną z kompetencji społecznych jest zdolność do zachowań asertywnych. Nie bez znaczenia jest umiejętność rozpoznawania stylów zachowań innych ludzi: uległego lub asertywnego bądź agresywnego oraz uczenia się konstruktywnego reagowania na nie. Świadomość własnych praw osobistych jak i innych ludzi oraz różnych strategii działania może okazać się znacząca dla efektywnego komunikowania się oraz wzmacniania poczucia własnej godności i wartości.Item Autoprezentacja-manipulacja wrażeniem wywieranym na innych(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaAutoprezentacja, autopromocja i ingracjacja to podstawowe strategie wywierania wrażenia na innych w określonym celu. Ich świadomość może mieć znaczenie dla jakości komunikacji międzyludzkiej oraz efektywności w dążeniu do wyznaczonych celówItem Cele kształcenia(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaZaprezentowane są treści z zakresu dydaktyki ogólnej odnoszące się do celów kształcenia, różnych ich taksonomii oraz funkcji celów kształcenia.Item Drama i Psychodrama - podstawowe pojęcia(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaDrama i psychodrama to metody pracy grupowej, które znajdują swoje zastosowanie w edukacji, kreowaniu potencjału ludzkiego, budowaniu kapitału ludzkiego oraz w profilaktyce i terapii. Rozumienie ich istoty jest ważne, aby umiejętnie posługiwać się wybranymi elementami każdej z nich w pracy z grupą edukacyjną.Item Edukacja elastyczna(2013-05-20) Michałowska, Danuta AnnaPrzyjęcie założenia o różnych możliwościach co do miejsca, czasu, sposobu uczenia się oraz osób i źródeł, z których młody człowiek czerpie wiedzę implikuje określone podejście do procesu kształcenia.Item Edukacja w społeczeństwie demokratycznym(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaZinstytucjonalizowana edukacja pełni określoną rolę w sprawowaniu kontroli i regulacji życia publicznego. Nie jest wolna od politycznych uwarunkowań. W prezentacji zaakcentowane są pożądane funkcje edukacji w społeczeństwie demokratycznym, w demokratycznej Europie. Podane są propozycje tworzenia demokratycznego systemu edukacji. Zawarta jest również krytyka współczesnej szkoły z perspektywy zwolenników edukacji demokratycznej.Item Fazy rozwoju grupy w psychoterapii(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaW prezentacji przedstawione są etapy rozwoju grupy psychoterapeutycznej oraz czynniki, które wpływają na poprawę funkcjonowania jej uczestnikówItem Formy w dramie. Strategie i techniki w dramie(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaDrama charakteryzuje się różnorodnością podejść do prób rozwiązania problemu. W prezentacji wymienione są podstawowe formy dramy, strategie, które ukierunkowują myślenie uczestników i stymulują do uważnego zastanowienia się i przemyślenia znaczących kwestii występujących w omawianym temacie. Liczne techniki dramowe stwarzają możliwość różnych form ekspresji myśli i odczuć osób uczestniczących w dramie.Item Historia dramy(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaPierwsze doniesienia o próbach zastosowania dramy jako metody edukacyjnej można odnaleźć na przełomie XIX i XX wieku w Anglii. W 1917 roku Caldwell Cook wprowadził metodę ,,grania ról” w Pears School w Cambridge oraz jako pierwszy sformułował tezę, że granie jest skuteczną metodą nauczania. Jednakże okazuje się, że źródła i początki tej metody, podobnie jak psychodramy sięgają znacznie wcześniej. Mimo to historia dramy w edukacji i szkole rozpoczyna się w XX wieku.Item Historia psychodramy(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaHistoria psychodramy rozpoczyna się od czasów starożytnych. Odrywanie ról i różne formy teatralne pełniły w poszczególnych okresach cywilizacji specyficzne funkcje. W czasach nowożytnych metoda psychodramy została zastosowana przede wszystkim w oddziaływaniach psychoterapeutycznych, ale także jako metoda profilaktyki i rozwoju w obszarze edukacji. Jacob Levy Moreno (1889-1974) jest uważany za twórcę tej psychoterapeutycznej metody. Jego działalność miała istotny wpływ na rozwój psychodramy i jej obecny kształt.Item Kompetencje komunikacyjne nauczyciela(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaPodstawowe umiejętności komunikacji międzyludzkiej wymagają poznania istoty procesu komunikacji interpersonalnej, zasad i reguł warunkujących konstruktywne nawiązywanie relacji. Temu celowi służą między innymi takie umiejętności interpersonalne jak: udzielanie informacji zwrotnej, aktywne słuchanie, parafraza i klaryfikacja.Item Komunikacja społeczna a komunikacja interpersonalna(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaW prezentacji przedstawione są podstawowe zagadnienia z zakresu komunikacji społecznej i podziału tej dyscypliny nauki. Zrozumienie istoty procesu komunikacji oraz ważnych aspektów komunikowania się międzyludzkiego to podstawa kompetencji społecznych niezbędnych zwłaszcza w zawodach wymagających konstruktywnego tworzenia relacji i podejmowania współpracy.Item Model edukacji skoncentrowanej na uczniu według Donny Brandes i Paula Ginnisa(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaModel „edukacji skoncentrowanej na uczniu”autorstwa Donny Brandes i Paula Ginnisa, angielskich edukatorów, wpisuje się w grupę progresywnych teorii kształcenia.Item Model kształcenia tradycyjnego a model kształcenia oparty na doświadczeniu(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaAlternatywny w stosunku do tradycyjnego modelu kształcenia jest model kształcenia opartego na doświadczeniu. Każdy z tych modeli wykorzystuje inne metody nauczania i uczenia się. Aktywne uczenie się powoduje wzrost efektywności w zapamiętywaniu i rozumieniu, jak i wykorzystywaniu nowo nabytych wiadomości. Model procesu uczenia się oparty na doświadczeniu według D. Kolba jest przykładem połączenia teorii z praktyką.Item Podmiotowość w wychowaniu(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaPodmiotowość w edukacji i wychowaniu może być rozumiana jako sposób wychowania, czyli charakterystyczna relacja między nauczycielem a uczniem lub/i jako cel wychowania - kształtowanie poczucia przyczynowości osobistej ucznia.Item Podstawy komunikacji interpersonalnej(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaPodstawowe umiejętności komunikacji międzyludzkiej wymagają poznania istoty procesu komunikacji interpersonalnej, zasad i reguł warunkujących konstruktywne nawiązywanie relacji.Item Przegląd głównych teorii nauczania i uczenia się(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaGłówne grupy teorii kształcenia to: 1. teorie behawiorystyczne, 2. poznawczo – procesualne, oraz 3. fenomenologiczne i humanistyczne. Przyjęcie założeń określonej grupy teorii kształcenia warunkuje odmienny jego przebieg oraz różne efekty procesu nauczania i uczenia się.Item Rozwiązywanie konfliktów(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaW prezentacji można zapoznać się z różnymi modelami stylów reakcji na konflikt oraz ze sposobami rozwiązywania konfliktów. Podane są podstawowe informacje o procesie rozwiązywania konfliktu. Oprócz różnych modeli radzenia sobie z konfliktem, przedstawiona została także metoda pokonywania konfliktów autorstwa Thomasa Gordona, która jego zdaniem ma zastosowanie w środowisku szkolnym.Item Społeczne funkcje edukacji(2013-05-20) Michałowska, Danuta AnnaSpołeczne funkcje edukacji zostały ukształtowane pod wpływem myśli filozoficznej. Teorie filozoficzne determinują działalność edukacyjną oraz sposoby diagnozy i rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych. Jaką rolę ma do odegrania szkoła w życiu młodego człowieka? Jest to jedno z ważnych i trudnych pytań, z jakimi musi się zmierzyć każdy pedagog, wychowawca i nauczyciel.