Doktoraty (WSE)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 175
  • Item
    Podejście do uczenia się studentów w instytucjach kształcenia nauczycieli w Izraelu i jego związek z wymiarem kulturowym, motywami wyboru kariery i doświadczeniem akademickim
    (2024) Goldberg, Chen; Hejwosz-Gromkowska, Daria. Promotor; Mańkowska, Anna. Promotor pomocniczy
    Celem niniejszej pracy doktorskiej jest scharakteryzowanie podejścia izraelskich studentów do uczenia się (approach to learning). Podejście studentów do uczenia się konceptualizuje ich sposoby uczenia się oraz kontekst, w którym odbywa się kształcenie. Koncentrując się na studentach z instytucji kształcących nauczycieli zauważono, że wymiary kulturowe odgrywają znaczącą rolę w ich podejściu do uczenia się, nakreślając motywy wyboru kierunku nauczycielskiego oraz postrzeganie ich doświadczeń akademickich w trakcie studiowania. Prezentowane badanie wpisuje się w kontekst interdyscyplinarny, ponieważ oparte zostało na teoriach pedagogicznych (np. szkolenie nauczycieli, podejście studentów do uczenia się i doświadczenia edukacyjne/akademickie), a także uwzględnia teorie i koncepcje socjologiczne (np. wymiary kulturowe Hofstede, społeczno-kulturowe motywy wyboru kariery). Istnieją trzy wyróżniające się podejścia do uczenia się. Surface Approach to Learning (Surface ATL) odnosi się do biernego/pobieżnego uczenia się, niezaangażowanego i bezrefleksyjnego, w którym stosowane są strategie minimalizujące wysiłek, takie jak uczenie się na pamięć, wybiórcze wykonywanie zadań, niewielkie zainteresowanie treścią przedmiotów. Deep Approach to Learning (Deep ATL) - drugie analizowane podejście do uczenia się, charakteryzuje się osobistym zaangażowaniem, chęcią zrozumienia zagadnień i znaczeniem zawodowym, w którym stosuje się głęboką strategię (tj. wyjaśnienie zjawisk za pomocą nauki, integrację pomysłów i koncepcji w ramach zadań i kursów, określanie ogólnych zasad). Achieving Approach to Learning (Achieving ATL) jest motywowane chęcią odniesienia sukcesu, osiągania wysokich ocen i konkurowania z innymi. Strategia polega na użyciu dowolnej techniki, która prowadzi do osiągania celów, nawet przy nierównym i zmiennym poziomie zrozumienia zagadnień. Ten typ podejścia do uczenia się służy jako wskaźnik późniejszej jakości uczenia się i osiągnięć akademickich, a także środek do lepszego zrozumienia procesu kształcenia nauczycieli. Zrozumienie izraelskiej edukacji oraz procesu kształcenia nauczycieli pozwala wskazać na istotne cechy przyszłych nauczycieli w Izraelu, kształt i charakter izraelskiego systemu edukacji oraz izraelskiego społeczeństwa jako całości. Takie zrozumienie jest konieczne w świetle wyzwań społeczno-kulturowych, przed którymi stoi Izrael współcześnie. Zróżnicowane kulturowo społeczeństwo Izraela (narodowo, etnicznie, jak i religijnie), może być czynnikiem przyczyniającym się do niestabilności przyszłości społeczeństwa, co wyraża się także niższymi wskaźnikami aktywności zawodowej, pogłębiającymi się różnicami społeczno-ekonomicznymi i zwiększonym ubóstwem. Różnice w edukacji Izraela odzwierciedlają się w istnieniu odrębnych systemów edukacji, z których niektóre są w mniejszym stopniu regulowane przez państwo, a wiele z nich odstaje w stosunku do oficjalnego systemu edukacji, głównie pod względem jakości i wyników edukacji. W celu złagodzenia wspomnianych wyzwań społecznych, Izrael musi dołożyć wszelkich starań, aby poprawić jakość edukacji, która przyczyni się do podniesienia jakości kapitału ludzkiego. Jestem przekonany, że aby lepiej zrozumieć izraelski system edukacji i jego zdolność do wspierania przyszłych potrzeb społeczeństwa izraelskiego, należy lepiej zrozumieć aktorów systemu edukacji – tj. nauczycieli – ich proces kształcenia i jakość uczenia się. Podejście studentów do uczenia się nie może ignorować empirycznego kontekstu, w którym odbywa się ich kształcenie, jak również, ich orientacja kulturowa i osobiste preferencje. W tym celu zastosowano ilościowe podejście badawcze, oparte na sprawdzonych kwestionariuszach i korelacyjnym wnioskowaniu statystycznym. Zbadano opinie 314 studentów z trzech pluralistycznych i świeckich instytucji kształcenia z północnego Izraela, które są reprezentatywne dla studentów w instytucjach kształcących nauczycieli w Izraelu. Opisowa analiza podejścia studentów do wyników uczenia się sugeruje hierarchię między trzema podejściami. Badani uzyskali wysokie wyniki w podejściu Achieving ATL, nieco niższe w Deep ATL i średnie w Surface ATL. Ponadto, chociaż nie udokumentowano istotnej korelacji między Deep ATL i Surface ATL, Achieving ATL przez studentów, są one dodatnio skorelowane z Deep ATL i odwrotnie, natomiast negatywnie skorelowane z Surface ATL. Wyniki badań stawiają (Achieving ATL) jako kluczowe podejście do uczenia się, ponieważ ucieleśnia niektóre z najbardziej pożądanych aspektów Deep ATL i zmniejsza niepożądane aspekty związane z Surface ATL. Wielokrotne analizy regresji liniowej sugerują, że studenci z Achieving i Deep ATL są podobni pod tym względem, że oba pozytywnie kojarzą się ze środowiskami uczenia się, które promują krytyczne myślenie. Tak więc krytyczne myślenie jest głównym empirycznym aspektem uczenia się akademickiego w celu promowania pożądanych aspektów uczenia się, takich jak wysoki poziom myślenia i umiejętność łączenia pojęć oraz budowania nowej wiedzy. Jednakże analizy sugerują również, że studenci zdobywający Deep ATL pokazują wewnętrzną motywację do nauki, Deep ATL nie jest związany z żadnym innym empirycznym aspektem uczenia się akademickiego, a zamiast tego wiąże się z postrzeganą wrodzoną zdolnością studentów jako motywatorem do wyboru kariery nauczycielskiej i negatywnie wiąże się z orientacjami kulturowymi związanymi z męskością (np. materializm i konkurencyjność). Ponieważ osiągnięcie ATL wiąże się z długoterminową orientacją kulturową i postrzeganym doświadczeniem akademickim promującym dostosowanie zawodowe (ale nie z żadnym subiektywnym motywem zostania nauczycielami), Achieving ATL powinno być postrzegane jako długoterminowe, strategiczne uczenie się, mające na celu promowanie dopasowania zawodowego. Badania pokazały, że Surface ATL studentów jest związany z ich osobistymi motywami przy wyborze kariery nauczycielskiej (tj. kariery, która pozwoli im przeznaczyć więcej czasu i zasobów na osobiste potrzeby oraz pragnienia). Jednak wspomaganie nauczania może pomóc w zmniejszeniu niektórych negatywnych aspektów przypisywanych Surface ATL. Wnioski z badania sugerują, że studentom trudno jest utrzymać wysoki poziom Deep ATL w miarę postępów w nauce i że niektóre różnice w Surface ATL można przypisać cechom etnicznym i religijnym badanych studentów (tj. muzułmanom i żydowskim ultraortodoksyjnym studentom), ale nie ich orientacji kulturowej. The aim of the present study is to characterize Israeli students’ approach to learning. Students’ approach to learning conceptualizes their learning intentions and the context in which learning takes place. Focusing on students in teachers training institutions, it is suggested that cultural dimensions play a significant role in their approach to learning as well are their motives for choosing to become teachers, and their perceived academic experience during their studies. The presented study may be regarded as multidisciplinary as it is located in pedagogy (e.g., teachers' training, students' Approach to Learning, and academic experience) while also considering theories and concepts from sociology (e.g., Hofstede's cultural dimensions, socio-cultural career choice motives). There are three distinguished approaches to learning. Surface Approach to Learning (Surface ATL) refers to passive learning, unengaged and unreflective, and in which strategies to minimize effort, such as rote learning, isolated task completion with little real interest in content, are used. Deep Approach to Learning (Deep ATL) is motivated by real personal interest, desire to understand, and vocational relevance in which deep strategy (i.e., relate ideas to evidence, integration of ideas and concepts across tasks and courses, identifying general principles) is used. Achieving Approach to Learning (Achieving ATL) is motivated by a desire to be successful, achieving high grades, and competing with others in which students’ strategy is to use any technique that achieves these goals, even with patchy and variable level of understanding. To this end, students’ approach to learning serves as a proxy for their subsequent learning quality and academic achievements, as well as a means for better understanding the teachers training process. Better understanding of Israeli teaching students and teachers' training process can shed light on some of the salient characteristics of future teachers in Israel, the nature of Israeli education system and Israeli society as a whole. Such an understanding is required in light of the socio-cultural challenges Israel is expected to face. Israel’s culturally diverse society, both nationally, ethnically, and religiously, is unsustainable and foreboding for Israel’s future with lower labor force participation rates, widening socio-economical gaps, and increased poverty. Disparities in Israel’s education are already evident with the existence of separate education systems, some of which are almost unregulated by the state and most of which lag behind the official education systems in their education quality and performance. To successfully mitigate its social challenges, and since culture and education are interrelated, Israel must improve its education to improve its human capital. Thus, it holds that to better understand Israel’s education system and its ability to support the future needs of Israeli society, one must better understand the agents of the education system – i.e., its teachers – their training process and learning quality. It is argued that students’ approach to learning cannot ignore the experiential context in which their studies take place, and similarly that their cultural orientation and personal preferences influence this experience. For this purpose, a quantitative research approach, based on validated questionnaires and correlational statistical inference was used. The sample consists of 314 students from three pluralistic and secular students’ training institutions in northern Israel, which are representative of sampling students in teachers’ training institutions in Israel. Descriptive analysis of students’ approach to learning scores suggests a hierarchy between the three approaches. Students scored high on the Achieving approach to learning, slightly lower on Deep ATL and medium on Surface ATL. Furthermore, while no significant correlation was documented between Deep ATL and Surface ATL, students’ Achieving ATL is positively correlated with Deep ATL and, conversely, negatively correlated with Surface ATL. These findings place Achieving ATL as a pivotal approach to learning, as it embodies some of Deep ATL’s most desirable aspects and diminishes undesirable aspects associated with Surface ATL. Multiple regression analyses suggest that students with Achieving and Deep ATLs are similar in that both positively associated with learning environments that promote critical thinking. Thus, critical thinking is the main experiential academic learning aspect to promote desirable aspects of learning such as high levels of thinking and the ability to connect concepts and build new knowledge. However, the analyses also suggest that students scoring Deep ATL embody an intrinsic motivation to learn, Deep ATL is not associated with any other experiential academic learning aspect and instead is associated with students’ perceived innate ability as a motivator for choosing a teaching career, and negatively associated with cultural orientations associated with masculinity (e.g., materialism and competitiveness). Conversely, as Achieving ATL is associated with cultural long-term orientation and perceived academic learning experience promoting professional alignment (but not with any subjective motive to become teachers), Achieving ATL should be better viewed as long-term, strategic oriented learning designed to promote professional alignment. Students’ Surface ATL was found to be associated with their personal utility motives for choosing teaching career (i.e., a career which will enable them to allocate more time and resources to personal needs and wants). However, supportive teaching may help in diminishing some of the negative aspects attributed to Surface ATL. Additional findings suggest that students find it hard to maintain high levels of Deep ATL as they progress with their studies and that some of the variation in students’ Surface ATL can be attributed to students’ ethnic and religious background characteristics (i.e., Muslims and Jewish ultra-Orthodox students), but not to their cultural orientation.
  • Item
    Profilaktyka lęku przed matematyką. Eksperyment pedagogiczny
    (2024) Karoń, Aleksandra Irena; Budajczak, Marek. Promotor
    Tematem niniejszej rozprawy doktorskiej jest lęk matematyczny który został opisany z trzech perspektyw: biologicznej (neuronalnej), psychologicznej (emocjonalnej) i społecznej (kulturowej). Fobia matematyczna może mieć duży wpływ na wybory życiowe, w tym edukacyjne i zawodowe. Jest to argument za koniecznością wprowadzenia do edukacji powszechnej profilaktyki rozwoju fobii matematycznej. Dlatego w ramach niniejszej pracy doktorskiej przeprowadzono eksperyment pedagogiczny mający na celu taką profilaktykę. Ów eksperyment realizowano w jednej ze szkół podstawowych w Poznaniu, wśród dzieci w wieku 6-7 lat (w badaniu brały udział dwie klasy, trzecia była grupą kontrolną). Badanie polegało na rozwiązywaniu codziennych zadań wspierających rozwój kompetencji matematycznych, wyobraźni przestrzennej, kształtowaniu logicznego myślenia, wspomagania skupienia uwagi i pamięci roboczej. Wyniki eksperymentu nie są jednoznaczne, jednak można go powtórzyć na większej próbie badanych i ulepszyć w przyszłości. W pierwszym rozdziale rozprawy autorka definiuje lęk w ujęciu kulturowym, traktując fobię matematyczną jako jeden z typów fobii występujących w społeczeństwie. Następnie przechodzi do ogólnych uwag dotyczących lęku przed matematyką, podkreślając jego skomplikowaną etiologię. W tym rozdziale szczegółowo opisano biologiczne konotacje lęku matematycznego, zwrócono uwagę na niektóre badania z zakresu neuronauki, które opisują m.in. funkcje liczenia czy funkcjonowanie obszarów mózgu związanych z matematyką, np. efekt przenoszenia lub związane z fobią matematyczną zmiany w ciele migdałowatym. Opisano również związek pomiędzy wykonywaniem operacji matematycznych a pamięcią roboczą, efekt SNARC i Mentalną Linię Liczbową nie tylko w kontekście neuronowym, ale także kulturowym. W pierwszym rozdziale autorka zwraca także uwagę na związek lęku przed matematyką z motywacją oraz na stereotypy dotyczące matematyki i nauk ścisłych w ogóle, nie zapominając o wnioskach dotyczących ich konsekwencji. Rozdział pierwszy kończy podrozdział poświęcony językowi matematyki, ze szczególnym uwzględnieniem metafor i reprezentacji liczbowych. Rozdział drugi to autorska teoria przedstawiająca język matematyki jako jedną z gier językowych (co stanowi bezpośrednie nawiązanie do filozofii Ludwiga Wittgensteina). Rozdział ten stanowi filozoficzne uzasadnienie eksperymentu przeprowadzonego w ramach pracy doktorskiej. Autorka zadaje trzy ważne pytania: Jak liczby/liczby łączą się ze słowami? Jak matematyka łączy się ze światem? Jaki jest status ontologiczny bytów matematycznych? Rozdział drugi skupia się także na komunikacji zwierząt, rekonstrukcji psychogenezy języka przez Willarda Van Ormana Quine’a oraz zagadnieniach z zakresu neurolingwistyki. W tym rozdziale rozwijany jest także wątek metafor, który został poruszony w rozdziale pierwszym. Rozdział trzeci zawiera opis eksperymentalnego projektu badawczego. Szczegółowo opisano m.in. plan badań, metodologię eksperymentu. Ponadto w rozdziale tym opisano całą ścieżkę edukacyjną, uzasadniając merytorycznie jej sens. Ostatni (czwarty) rozdział pracy doktorskiej poświęcony jest analizie wyników badań. Analizie poddano wszystkie kwestionariusze, które uczestnicy i ich rodzice wypełnili w trakcie eksperymentu. Autorka uzasadnia także wybór kilku uczestników, których pracom przyjrzała się bliżej. Po analizie autorka dokonuje metaanalizy przebiegu eksperymentu, krytycznie oceniając niektóre jego elementy. Podkreśla także wartość edukacyjną zadań, które rozwiązywali uczestnicy badania oraz potencjał rozwinięcia realizowanych pomysłów w szerszej perspektywie, jako elementu szkolnej i przedszkolnej edukacji matematycznej. Sprawdzając założenia, autorka wprowadziła tymczasowy projekt edukacyjny w grupie dzieci w wieku przedszkolnym w wieku 3-4 lat. Pozytywną opinię na temat przebiegu projektu wyrazili nauczyciele uczący w tej grupie oraz wicedyrektorka placówki. The topic of this doctoral dissertation is the mathematical anxiety that has remaineddescribed from three perspectives: biological (neuronal), psychological(emotional) and social (cultural). Math phobia can have a major impact on life choices, including educational and professional. This is an argument for the need to introduce universal prevention of the development of mathematics phobia into education. Therefore, as part of this doctoral thesis, a pedagogical experiment aimed at such prevention was conducted. This experiment was carried out in one of the primary schools in Poznań, among children aged 6-7 (two classes participated in the study, the thirdwas the control group). The study involved solving everyday tasks supporting the development of mathematical competences, spatial imagination, shaping logical thinking, supporting attention and working memory. The results of the experiment are not clear, but it can be repeated on a larger sample of subjects and improved in the future.In the first chapter of the dissertation, the author defines fear from a cultural perspective,treating math phobia as one of the types of phobias that occurin society. She then moves on to general remarks regarding mathematics anxiety, emphasizing its complicated etiology. This chapter describes in detail the biological connotations of math anxiety and highlights some neuroscience research that describes, among others: counting functions or the functioning of brain areas related to mathematics, e.g. the transfer effect or changes in the amygdala related to math phobia. The relationship between performing mathematical operations and working memory, the SNARC effect, has also been describedand the Mental Number Line not only in a neural context, but also in a cultural context. In the first chapter, the author also draws attention to the relationship between fear of mathematics and motivation, and to stereotypes regarding mathematics and science in general, not forgetting the conclusions regarding their consequences. The first chapter ends with a subchapter devoted to the language of mathematics, with particular emphasis on metaphors and numerical representations.The second chapter is the author's theory presenting the language of mathematics as one of the language games (which is a direct reference to Ludwig's philosophy Wittgenstein). This chapter provides a philosophical justification for the experiment conducted as part of the doctoral thesis. The author asks three important questions: How do numbers/numbers connect to words? How does mathematics connect to the world? What is the ontological status of mathematical entities? Chapter two also focuses on animal communication and reconstruction psychogenesis of language by Willard Van Orman Quine and issues in the field of neurolinguistics. This chapter also develops the theme metaphors, which was touched upon in the first chapter.Chapter three describes the experimental research design.Described in detail, among others: research plan, experiment methodology. Moreover, this chapter describes the entire educational path, substantively justifying its meaning. The last (fourth) chapter of the doctoral thesis is devoted to the analysis of the results research. All questionnaires that participants and their parents completed during the experiment were analyzed. The author also justifies the selection of several participants whose works she took a closer look at. After the analysis, the author performs a meta-analysis of the experiment, critically assessing some of its elements. It also emphasizes the educational value of the tasks solved by the study participants and the potential to develop the implemented ideas in a broader perspective, as an element of school and preschool mathematics education. Checking the assumptions, the author introducedtemporary educational project in a group of preschool children aged 3-4. Positive opinions on the course of the project were expressed by teachers,vice-pricipal.
  • Item
    Postawy nauczycieli szkół podstawowych w sektorze arabskim w Izraelu wobec integracji uczniów ze specjalnymi potrzebami
    (2024) Majadly, Enas; Jaskulska, Sylwia. Promotor
    Celem pracy było zbadanie postaw nauczycieli w odniesieniu do integracji uczniów ze specjalnymi potrzebami. Materiał badawczy stanowią odpowiedzi na pytania kwestionariusza nauczycieli edukacji publicznej w szkołach podstawowych w sektorze arabskim w Izraelu. Wyniki badania potwierdzają wsparcie behawioralno-wartościowe nauczycieli z sektora arabskiego w integracji dzieci ze SPE w regularnych ramach szkoły, ale także ograniczenia w poziomie wiedzy nauczycieli na ten temat, a także osobistą niechęć nauczycieli do stosowania go w klasie. Postawy nauczycieli są powiązane z poziomem wykształcenia nauczycieli, tak, że nauczyciele o wyższym poziomie wykształcenia częściej mają mniejszą otwartość emocjonalną na integrację uczniów ze SPE w zwykłych warunkach, nauczyciele ci są często bardziej świadomi luki między oczekiwaniami udanej integracji a ich osobistą zdolnością do pomyślnego ukończenia takiego zadania. Proces własnej edukacji ma znaczący wpływ na postawy wobec integracji uczniów z SPE. Wyniki badania wskazują związek procesu szkoleniowego na poziom wiedzy i emocjonalno-subiektywną otwartość nauczycieli na integrację. Potrzebna jest zmiana w sposobie postrzega uczniów z SPE, nie tylko przez nauczycielki i nauczycieli, ale też ogół społeczeństwa. Konserwatywny i tradycyjny charakter społeczeństwa arabskiego rzutuje na postawy wobec tych osób i utrudnia włączenia w akceptowane ramy społeczne. Placówki kształcenia nauczycieli powinny poszerzyć zakres kursów i kształcenia praktycznego w zakresie pedagogiki specjalnej. The purpose of the study is to examine the perceptions of 250 teachers regarding the full inclusion of students with special needs. The research included obtaining comments from public education teachers in primary schools in the Arab sector in Israel. The findings of the study confirm the behavioral-value support of teachers from the Arab sector in the integration of children with SEN in normal frameworks, but also limitations in the level of teachers'knowledge of the subject, as well as personal reluctance of teachers to apply it in their classroom. The attitudes of teachers in the Arab sector are influenced by the level of education of the teachers, so that teachers with a higher level of education are more likely to have a lower emotional openness towards the integration of students with SEN in ordinary settings, when this means that these teachers are often more sober about the gap between the expectations of a successful integration and their personal ability to successfully complete such a project. The training process has a significant impact on teachers' attitudes towards the integration of students with SEN. The findings of the study indicate an indirect effect of this training process on the level of knowledge and the emotional-subjective openness of teachers towards integration, which is a product of the improvement in the behavioral and value support of teachers in the sector. To change the limiting perception towards students with SEN, A perceptual change that begins in education is required, but this also requires openness among the teachers themselves. Teachers’ training institutions should expand the range of courses and practical training in the field of special education.
  • Item
    Formy wsparcia edukacyjnego dzieci polskich imigrantów w norweskiej szkole
    (2024) Domagalska-Nowak, Karolina; Boroń, Aleksandra. Promotor; Hejwosz-Gromkowska, Daria. Promotor pomocniczy
    Rozprawa doktorska podejmuje temat wsparcia dzieci polskich imigrantów w norweskiej szkole. Z uwagi na zróżnicowanie kulturowe norweskiego społeczeństwa, spowodowane zarówno wewnętrzną różnorodnością etniczną, jak i na skutek zewnętrznych migracji – wśród których od 2004 roku dużą grupę stanowią Polacy - prowadzona polityka społeczna tego wielokulturowego państwa zmierza w kierunku zagwarantowania wszystkim dzieciom równości w dostępie do edukacji. Polityka oświatowa w Norwegii, realizująca inkluzyjny model edukacji, kształtuje klimat szkoły wspierającej uczniów ze wszystkich środowisk. Wsparcie edukacyjne dla dzieci migrantów w Norwegii to spectrum działań obejmujących zarówno działania instytucjonalne, jak i indywidualne, w tym autorskie projekty nauczycieli, mające na celu tworzenie klimatu szkoły sprzyjającej realizacji założenia o równości szans uczniów w procesie edukacji i integracji społecznej. Badania własne Autorki, zaprojektowane i zrealizowane w strategii jakościowej, skoncentrowane zostały na poznaniu opinii rodziców dzieci polskich imigrantów na temat form wsparcia edukacyjnego oferowanego ich dzieciom w norweskich szkołach. Zastosowano celowy dobór grupy osób badanych. Na podstawie analizy uzyskanego materiału badawczego Autorka dokonała interpretacji uzyskanych wypowiedzi pokazując jak uczestniczący w badaniach rodzice percypują dostępne dla ich dzieci formy wsparcia edukacyjnego w norweskim systemie edukacyjnym na poziomie edukacji obowiązkowej. The doctoral thesis investigates the educational support for children of Polish immigrants in the Norwegian school system. Given the cultural diversity of Norwegian society, fueled by both its internal ethnic diversity and external migrations – with Poles constituting a significant group since 2004 - the social policy of this multicultural state aims towards ensuring equal access to education for all children. Norway's educational policy, which adopts an inclusive model of education, fosters a school environment supportive of students from diverse backgrounds. Educational support for migrant children in Norway encompasses a range of actions, including both institutional and individual activities, such as teacher-led projects designed to create a school atmosphere that promotes equality of opportunity in education and social integration. The Author's own research, designed and conducted in a qualitative strategy, focused on understanding the opinions of parents of Polish immigrant children regarding the forms of educational support their children receive in Norwegian schools. A purposive sampling of informants was employed. Based on the analysis of the collected research material, the Author interpreted the statements to show how the parents participating in the study perceive the forms of educational support available to their children in the Norwegian educational system at the level of compulsory education.
  • Item
    Młodzi dorośli w dobie cyfryzacji. Wyzwania współczesności
    (2024) Pawlaczyk, Jonasz; Dylak, Stanisław. Promotor
    Młodzi dorośli (18-35) to osoby, które urodziły się i dorastały w wyjątkowym czasie, gdy nowe technologie wkraczały w życie każdego człowieka i powoli umacniały swoją dominującą pozycję w codziennej rutynie. Świat, w którym żyją, cechuje się dużą zmiennością i niepewnością. W wielu wypadkach, gdy dorastali, byli wypuszczeni w świat bez odpowiedniego przygotowania, gdyż nie istniały wzorce postępowania. Nie było również przygotowanych zabezpieczeń chroniących ich przed negatywnymi skutkami technologii. Zostali oni zatem wychowani w nowym środowisku przy zastosowaniu starych metod i wzorców. Praca ta zwraca uwagę na problemy, z jakimi młodzi dorośli muszą się mierzyć. Podjęte rozważania dotyczą między innymi różnych przekonań i stereotypów na temat młodych dorosłych, kwestii realności idei cyfrowych tubylców, nowych nawyków i pragnień społecznych. Poruszana jest kwestia dorosłości i jej markerów, waga mediów społecznościowych i ich roli w kształtowaniu opinii ich użytkowników, rozpowszechniania się fake newsów oraz powszechnego zalewu informacyjnego. W pracy został nakreślony obraz współczesnego świata, jego ogólnej charakterystyki – globalności, niepewności, zmienności – oraz problemów, jakie wiążą się z nimi. Dużą wagę poświęcono samej technologii i cyfryzacji codzienności. To, co jest dla młodych dorosłych najważniejsze oraz jakie mają poglądy na współczesny świat, zostało wykazane przy pomocy dwóch badań. Pierwsze z nich polegało na analizie memów internetowych, drugie natomiast oparte było na wypowiedziach autorów esejów nieformalnych. Young adults (18-35) are people who were born and grew up in a unique time when new technologies entered everyone's life and slowly strengthened their dominant position in everyday routine. The world they live in is characterized by great variability and uncertainty. In many cases, as they grew up, they were released into the world without adequate preparation because there were no role models. There were also no safeguards prepared to protect them against the negative effects of technology. They were therefore brought up in a new environment using old methods and patterns. This work draws attention to the problems that young adults have to face. The considerations include various beliefs and stereotypes about young adults, the reality of the idea of digital natives, new habits, and social desires. The issue of adulthood and its markers, the importance of social media and their role in shaping the opinions of their users, the spread of fake news, and the general information flood are discussed. The work outlines the image of the modern world, its general characteristics - globality, uncertainty, variability - and the problems associated with them. Much attention was paid to technology itself and the digitization of everyday life. What is most important to young adults and what views they have on the modern world have been demonstrated by two studies. The first one involved the analysis of Internet memes, while the second one was based on the statements of the authors of informal essays.
  • Item
    Uniwersyteckie kształcenie humanistyczne online jako przestrzeń szans i ryzyka
    (2024) Pietrzykowski, Adam; Kocikowski, Andrzej. Promotor
    Praca zawiera wieloaspektową analizę zagrożeń oraz perspektyw będących następstwem obecności kształcenia online w akademickiej edukacji humanistycznej. W punkcie wyjścia zdefiniowano wyjątkowość humanistyki oraz studiów humanistycznych. Następnie przybliżone zostały różne aspekty funkcjonowania kształcenia online. Na bazie dostępnych danych i studiów przypadków przedstawiony został aktualny stan kształcenia humanistycznego online na świecie – tak pod kątem ilościowym, jak i jakościowym. Obecna w pracy analiza ryzyka koncentruje się w pierwszej kolejności na pedagogicznych aspektach kształcenia online, w tym ocenie jego jakości. Następnie skupia się na społecznym kontekście ryzyka identyfikując i analizując kluczowe dyskursy kształtujące współczesny paradygmat e-edukacji: neoliberalizm, solucjonizm i ekonomię daru. Uzupełnia ją analiza z perspektywy filozofii i socjologii techniki, w której eksplikacji poddano zagadnienie relacji technika-społeczeństwo oraz aksjologię techniki. Pracę kończą rozważania dotyczące możliwych kierunków rozwoju kształcenia przez Internet oraz wskazanie drogi wspierającej rozwój humanistycznego paradygmatu e-edukacji. Do pracy dołączony jest suplement zawierający wyniki badań opinii studentów kierunków humanistycznych na temat akceptacji asynchronicznej formy kształcenia online przeprowadzone w latach 2011, 2012 i 2019. The thesis encompasses a multifaceted analysis of threats and prospects resulting from the presence of online education in academic humanistic education. It begins by defining the uniqueness of the humanities and humanistic studies. It then explores various aspects of online education. The current state of online humanistic education worldwide is presented based on available data and case studies, both quantitatively and qualitatively. The risk analysis in this work focuses primarily on the pedagogical aspects of online education, including the assessment of its quality. It subsequently delves into the social context of risk, identifying and analyzing key discourses shaping the contemporary online education: neoliberalism, solutionism, and the gift economy. This is complemented by an analysis from the perspective of philosophy and sociology of technology, exploring the issue of technology-society relationship and axiology of technology. The work concludes with considerations regarding possible directions for the development of online education and points to a path supporting the development of a humanistic online education paradigm. The thesis is accompanied by a supplement containing the results of research on the opinions of students in humanities disciplines regarding the acceptance of asynchronous forms of online education conducted in 2011, 2012, and 2019.
  • Item
    Sytuacja edukacyjna uczniów dwujęzycznych z trudnościami w uczeniu się w Szkole Hand in Hand. Stadium przypadku
    (2024) Perelmuter, Idit; Kopeć, Danuta. Promotor
    W pracy podjęta zostanie problematyka sytuacji edukacyjnej uczniów dwujęzycznych z trudnościami w uczeniu się w szkole Stowarzyszenia Hand in Hand w Jerozolimie. Praca składa się z czterech części. W pierwszej części, teoretycznej w kontekście literatury przedmiotu omówiono następujące zagadnienia: dwujęzyczność, trudności w uczeniu się, okres dzieciństwa, okres szkolny, ekologiczną teorię Uri Bronfenbrennera i Wielowymiarowy Model Rozwoju, specyfikę społeczeństwa izraelskiego oraz system edukacji w Izraelu. Druga część pracy to część metodologiczna. Badania ulokowane zostało w paradygmacie jakościowym z wykorzystaniem studium przypadku. Dotyczyło ono sytuacji edukacyjnej uczniów dwujęzycznych z trudnościami w uczeniu się w szkole dwujęzycznej w kontekście trzech systemów – chronosystemu, makrosytemu i mikrosystemu. W części trzeciej pracy dokonano analizy otrzymanych wyników badań w kontekście trzech systemów zgodnych z ekologicznym modelem – chronosystemu, makrosystemu, mikrosystemu. Część czwarta pracy zawiera wnioski wypływające z badań. Przeprowadzone badania mogą stanowić inspirację do dalszych eksploracji badawczych oraz rekomendacje dla praktyki pedagogicznej. This research study addresses the topic of the educational situations of bilingual students with learning disabilities in the school of the Hand in Hand Association in Jerusalem. The research study consists of four main parts. The first part is the theoretical part, which discusses the following topics from the viewpoint of the literature: bilingualism, learning disabilities, the period of childhood, the period of the school, the ecological theory of Uri Bronfenbrenner and the Multidimensional Developmental Model, Israeli society, and the education system in Israel. The second part is the methodological part, describing the methodology of the research study. The present research study is a qualitative research study, which makes use of a case study. The research study explores the educational situations of bilingual students with learning disabilities in the bilingual school in the context of three systems – the chronosystem, the macrosystem, and the microsystem. The third part is the part that presents the analysis of the findings. This part analyzes the research findings in the context of the three systems according to the ecological model of Bronfenbrenner – the chronosystem, the macrosystem, and the microsystem. The fourth part is the part that addresses the conclusions and the recommendations of the research study. The conducted research can be an inspiration for further research and recommendations in the area of broadly understood pedagogical practice.
  • Item
    Cosplay a kształtowanie tożsamości młodzieży w narracjach nastoletnich cosplayerek
    (2023) Wrona, Daria; Jankowiak, Barbara. Promotorka
    Adolescencja to okres, który związany jest z kształtowaniem się tożsamości u nastolatków. Na ten proces ma wpływ wiele czynników, takich jak środowisko, rodzina, grupa rówieśnicza, zainteresowania, napotykane trudności czy podejmowane przez jednostkę aktywności. Globalizacja i rozwój Internetu przyśpieszyły wymianę kulturową i umożliwił adolescentom dostęp do szerokiej gamy możliwości, dając możliwość szerszej eksploracji. Doprowadziło to także do rozwoju kultury popularnej i wielu związanych z nią aktywności. Jedną z takowych jest cosplay, który umożliwia jednostce wcielanie się w postaci pochodzące z popkultury. Podczas wcielania się, jednostka staje się jednocześnie sobą i kimś innym, jednocześnie stale utrzymując posiadaną tożsamość. Głębokie powiązanie wykreowanej postaci z jednostką zdaje się mieć związek z procesem kształtowania się tożsamości u jednostki podejmującej się bycia cosplayerem. Celem niniejszej pracy jest zbadanie tego, jak adolescentki zaangażowane w cosplay postrzegają rolę cosplayu w kształtowaniu się własnej tożsamości. W tym projekcie wybrane zostało zbiorowe studium przypadku, a przyjęta technika to otwarty wywiad pogłębiony częściowo ustrukturyzowany. W badaniu wzięło udział czternaście adolescentek w wieku od piętnastego do dziewiętnastego roku życia. Respondentki są aktywnie zaangażowanymi w cosplay cosplayerkami. Jakościowa analiza wykazała, że z punktu widzenia cosplayerek kultura popularna stanowi dla nich możliwość partycypowania w trendach, zdobywanie inspiracji do tworzenia kostiumów i rodzaj eskapizmu, który rozumiany jest w sposób pozytywny, nie zaś pejoratywny. Ścisły związek z wybieranymi przez cosplayerki postaciami, w które się wcielają oraz aktywne uczestniczenie w cosplayu ma w ich narracjach związek z kształtowaniem się tożsamości jednostkowej każdej z nich. Cosplay zdaje się również odgrywać znaczącą rolę w kształtowaniu się tożsamości grupowej, na co uczestniczki zwracały uwagę przytaczając aktywności wykonywane z innymi osobami. W zakresie ról płciowych widoczne jest złagodzenie zasad, przez co cosplayerki mogą dowolnie z nimi eksperymentować, a niektóre wskazują na wzrost poczucia kobiecości w wyniku interakcji z wybranymi postaciami. W narracjach cosplayerek pojawia się, iż wybrane postaci stanowią dla nich realnych nauczycieli, od których czerpią schematy postępowania i adaptują je do życia codziennego. Respondentki wypowiadają się także klarownie w zakresie zagrożeń związanych z cosplayem, przez co wydają się zdawać sobie sprawę z negatywnych stron partycypowania w cosplayu. Adolescence is a period, which is connected with creating of adolescents’ identity. This process is influenced by many factors, such as the environment, family, peer group, interests, difficulties encountered or activities undertaken by the individual. Globalization and development of the Internet has accelerated cultural exchange and has enabled adolescents to access a wide range of opportunities, giving them the opportunity to explore more. It caused also development of popular culture and many related activities. One of them is cosplay, which let individual impersonate in character which come from popular culture. During impersonate individual become both himself and someone else in the same time, while constantly maintaining the identity he has. The deep connection of the created character with the individual seems to be related to the process of identity formation in the individual who undertakes to be a cosplayer. The purpose of PhD thesis is to examine how adolescents involved in cosplay perceive the role of cosplay in creating their own identity. Method used for this purpose is collective case study, technique was an open, semi-structured in-depth interview. In research took part fourteen adolescents in age between fifteen and nineteen years old. The respondents are actively engaged in cosplay cosplayers. The qualitative analysis showed that from the point of view of cosplayers, popular culture is an opportunity for them to participate in trends, gain inspiration for creating costumes and a kind of escapism, which is understood in a positive, not pejorative way. In their narratives, the close connection with the characters they choose to impersonate and active participation in cosplay is related to the formation of the individual identity of each of them. Cosplay also seems to play a significant role in the formation of group identity, which the participants pointed out when citing activities performed with other people. In terms of gender roles, there is a visible relaxation of the rules, thanks to which cosplayers can freely experiment with them, and some indicate an increase in the sense of femininity as a result of interaction with selected characters. In the narratives of cosplayers, it appears that selected characters are real teachers for them, from whom they draw patterns of behavior and adapt them to everyday life. The respondents also speak clearly about the risks associated with cosplay, which makes them seem to be aware of the negative sides of participating in cosplay.
  • Item
    Rola menedżerów mediów społecznościowych na przykładzie youtuberów w procesie facylitowania rozwoju młodych dorosłych
    (2023) Wnuk, Kamil; Futyma, Sławomir. Promotor; Rudnicki, Zbigniew. Promotor pomocniczy
    Niniejsza rozprawa doktorska przedstawia formy społecznej współpracy młodych dorosłych w mediach społecznościowych dla osiągnięcia przez nich zysku finansowego. W takim odniesieniu istotne jest rozpoznanie w erze postcyfrowej roli menedżerów mediów społecznościowych na przykładzie youtuberów. Jednocześnie celem rozprawy jest ukazanie, że rola youtubera zapoczątkowała i sformalizowała tego typu działania, określając nowe formy partycypacji w mediach społecznościowych. Projekt podjętego studium przypadku z youtuberem Adamem Wawrzyńskim (Fanggotten) i tiktokerem Janem Marciniakiem (PasiekOfficial), w którym porównywane są doświadczenia wyuczonych praktyk internetowych z analizą procesów facylitacji rozwoju młodych dorosłych w mediach społecznościowych. W ten sposób została ilustrowana między innymi strategia wzmocnienia wspólnotowej roli menedżera mediów społecznościowych. This thesis introduces the forms of social collaboration of young adults in social media for their financial benefit. In reference to this, it is relevant to acknowledge the role of social media managers in the post-digital era using the example of youtubers.At the same time, the aim of the thesis is to show that the role of the youtuber has initiated and formalized such activities, defining new forms of social media participations. This research presents the undertaken case studies of the youtuber Adam Wawrzynski (Fanggotten) and of the tiktoker Jan Marciniak (PasiekOfficial). These examples compare the experience of learned online practices with the analysis of the facilitation processes of young adults development in social media. In this way, the strategy of empowering the collaborative role of the social media manager was illustrated.
  • Item
    Doświadczenie endometriozy jako choroby przewlekłej w biografiach studentek
    (2023) Kaźmierska, Marlena; Cybal-Michalska, Agnieszka. Promotor; Peret-Drążewska, Paulina. Promotor pomocniczy
    Endometrioza jest nieuleczalną chorobą przewlekłą, która dotyka w Polsce około 2 milionów dziewcząt i kobiet, a na świecie ok. 180 milionów osób. Endometrioza występuje w czasie realizacji głównych zadań rozwojowych „wschodzącej dorosłości” i dokonywaniu kluczowych wyborów życiowych. Celem pracy doktorskiej jest przedstawienie doświadczania endometriozy jako choroby przewlekłej w kontekście trajektorii chorowania w biografiach młodych kobiet, percepcji siebie w różnych rolach społecznych oraz funkcjonowania na co dzień w mikro-, mezo-, egzo- i makrostrukturach społecznych. Aby tego dokonać, zbadano metodą narracyjno-biograficzną 23 studentki, u których zdiagnozowano endometriozę. Praca składa się z czterech części: teoretycznej, metodologicznej analizy wyników badań własnych oraz rekomendacji. Warto zaznaczyć, iż doświadczenie choroby determinowało ich ścieżkę kształcenia oraz kariery zawodowej. Wskazano również wpływ endometriozy na percepcję siebie w rolach społecznych, poczucia własnej atrakcyjności, kobiecości i seksualności oraz wystąpienie zaburzeń w sferze psychicznej. Ponadto choroba odmieniała jakość relacji rodzinnych oraz interpersonalnych. W dysertacji sformułowano również potrzeby, problemy, oczekiwania, postulaty oraz luki w systemie opieki zdrowotnej i wsparcia osób chorych na endometriozę w Polsce. Endometriosis is an incurable chronic disease that affects around 2 million girls and women in Poland, and approximately 180 million individuals worldwide. It occurs during the realization of the main developmental tasks of 'emerging adulthood' and involving pivotal life choices. The aim of the doctoral thesis is to present the experience of endometriosis as a chronic disease in the context of illness trajectories within the biographies of young women, self-perception in various social roles, and daily functioning within micro-, meso-, exo-, and macrosocial structures. To achieve this, a narrative-biographical method was used to examine 23 female students diagnosed with endometriosis. The thesis consists of four parts: theoretical, methodological, analysis of research results, and recommendations. It's worth mentioning that the experience of the disease determined their educational path and professional career. The impact of endometriosis on self-perception in social roles, feelings of self-attractiveness, femininity, and sexuality was also indicated, along with the occurrence of psychological disturbances. Furthermore, the illness also altered the quality of family and interpersonal relationships. The dissertation also formulated needs, issues, expectations, demands, and gaps in the healthcare and support system for individuals with endometriosis in Poland.
  • Item
    Czytanie wrażeniowe jako aktywna metoda w programie edukacji wczesnoszkolnej
    (2023) Swędrowska, Małgorzata; Kabat, Małgorzata. Promotor
    W dysertacji podjęłam próbę przedstawienia modelu czytania wrażeniowego jako aktywnej metody, którą można zastosować w programie edukacji wczesnoszkolnej postulując, by w proces nauczania-uczenia się uczniów pierwszego etapu edukacji wpleść zintegrowane zadania szkolne. Tylko taki program, w którym dzieci wykazują motywację i rozwijają swoją aktywność twórczą, doświadczają różnych dróg osiągania sukcesów w zdobywaniu kompetencji społecznych, emocjonalnych, poznawczych ma sens. Zwróciłam uwagę na rolę nauczyciela, który sam będąc osobą twórczą, nieustannie przekracza swoje górne możliwości, zapalając w uczniach chęci do prezentowania podobnych postaw. W zastosowanej metodologii w tej pracy posłużyłam się eksperymentem randomizowanym. Opracowany model zawiera: Zaangażowanie nauczyciela i wybór książki do wspólnotowego czytania; Nawiązanie życzliwych relacji nauczyciela z dziećmi i z dziećmi między sobą; Wytworzenie klimatu bezpieczeństwa emocjonalnego; Tworzenie wspólnoty uczniów i nauczyciela, Przygotowanie przestrzeni do czytania; Umiejscowienie dzieci; Kształtowanie wyobraźni i myślenia dywergencyjnego, rola czasu wolnego; Moment startowy czytania wrażeniowego; Czytanie wrażeniowe tekstu literackiego; Zintegrowane zadania szkolne i inne sposoby przedłużenia kontaktu uczniów z książką. In the dissertation, I made an attempt to present the model of what I call impression reading as an active method that can be used in the early childhood education curriculum. I propose that the teaching-learning process of pupils in the first stage of education should include integrated school tasks. Children should be motivated, develop their creative activity, and experience various ways of achieving success in gaining social, emotional and cognitive competences – only such a program makes sense. I drew attention to the role of teachers, who, being creative themselves, constantly exceed their own upper limits, igniting in students the desire to present similar attitudes. In the methodology used in this work, I conducted a randomised experiment. Thus, model of impression reading includes: Teacher's involvement and selection of a book for community reading; Establishing friendly relations between the teacher and children and among the children themselves; Creating a climate of emotional security; Creating a community of students and the teacher; Preparing a space for reading; Placement of children; Developing imagination and lateral thinking, the role of free time; The starting moment of impression reading; Impressive reading of a literary text; Integrated school tasks and other ways to keep students engaged with the book.
  • Item
    Postrzeganie przez dyrektorów i kierowników średniego szczebla roli kierowników średniego szczebla w zarządzaniu szkołą
    (2023) Oved, Sarah; Rosalska, Małgorzata. Promotor
    Tematem dysertacji jest postrzeganie przez dyrektorów izraelskich szkół średnich i menedżerów średniego szczebla (MM) roli MM w zarządzaniu szkołą. Praca ma charakter badawczy. Zaproponowane zostały dwa główne pytania badawcze: jak dyrektorzy postrzegają rolę MM w zarządzaniu szkołą oraz jak MM postrzegają swoją rolę w szkole? W badaniach postawiono zarówno cele teoretyczne, jak i praktyczne: zdobycie i uzupełnienie wiedzy na temat MM w izraelskich szkołach średnich oraz opracowanie praktycznych zaleceń, jak wykorzystać potencjał MM w szkole. Badania zrealizowano metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskich kwestionariuszy ankiet. W teoretycznej części pracy zaprezentowano rozważania stanowiące podstawę projektu badawczego. Ze względu na to, iż badania dotyczą kontekstu izraelskiego, w pierwszym rozdziale omówiony został system edukacji w Izraelu, założenia izraelskiej polityki oświatowej oraz kierunki przeprowadzonych reform izraelskiego szkolnictwa. W drugim rozdziale zaprezentowane zostały zagadnienia dotyczące zarządzania współczesną szkołą, zarówno w kontekście administracyjnym, jak i przywództwa w edukacji. Ostatnie zagadnienia tworzące podstawę projektu badawczego dotyczy wyzwań i zadań związanych z pełnieniem roli dyrektora w szkole. Omówione zostały wątki kształtujące obraz roli dyrektora szkoły oraz uwarunkowania jego działań w szkolnych społecznościach. W części empirycznej zaprezentowano opis, analizę i interpretację danych pozyskanych od 89 dyrektorów izraelskich szkół i 133 menadżerów średniego szczebla. Praca kończy się prezentacją wniosków oraz rekomendacjami związanymi z możliwościami wzmocnienia pozycji menadżerów średniego szczebla w procesie zarządzania izraelskimi szkołami. The topic of the dissertation is Israeli secondary school principals' and middle managers' (MM) perceptions of the role of MM in school management. The dissertation is exploratory in nature. Two main research questions are proposed: how do principals perceive the role of MMs in school management, and how do MMs perceive their role in the school? The research set both theoretical and practical objectives: to gain and add to the knowledge of MM in Israeli secondary schools and to develop practical recommendations on how to realize the potential of MM in schools. The research was carried out by means of a diagnostic survey method using original survey questionnaires. The theoretical part of the paper presents the considerations underlying the research design. As the research concerns the Israeli context, the first chapter discusses the education system in Israel, the assumptions of Israeli education policy, and the directions of the Israeli education reforms carried out. The second chapter presents issues concerning the management of the contemporary school, both in the administrative context and in educational leadership. The final issues forming the basis of the research project concern the challenges and tasks associated with the role of the principal in a school. The themes shaping the image of the school principal's role and the determinants of the principal's actions in school communities are discussed. The empirical section presents a description, analysis, and interpretation of data obtained from 89 Israeli school principals and 133 middle managers. The paper concludes with a presentation of conclusions and recommendations related to the possibilities of empowering middle managers in the management process of Israeli schools
  • Item
    Promowanie sensownego uczenia się wśród nauczycieli w oparciu o dostosowanie szkolnego programu nauczania w kontekście budowania szkolnej społeczności edukacyjnej. Studium przypadku
    (2023) Nayef Fahoum, Iman; Dylak, Stanisław. Promotor
    To badanie jest studium przypadku z pojedynczym projektem arabskiego gimnazjum w północnym dystrykcie Izraela. Badanie zostało przeprowadzone w świetle izraelskiej reformy edukacyjnej "Izrael przesuwa się o klasę wyżej" (Israel Ola Kita), która została ogłoszona w 2014 r., W celu przyswojenia zasad znaczącego uczenia się (ML) w całym systemie edukacyjnym w Izraelu. Ponieważ reforma wzywa do znaczących zmian w rolach nauczycieli i zachęca szkoły do przekształcania zespołu szkolnego w szkolną profesjonalną społeczność edukacyjną (SPLC) (Ministerstwo Edukacji, 2014 r.), To studium przypadku ma na celu zbadanie inicjatywy szkolnej opartej na zaangażowaniu nauczycieli w adaptację programu nauczania jako mechanizmu promowania ML wśród nauczycieli w kontekście socjologicznych implikacji inicjatywy szkoły na rozwój organizacyjny jako School Professional Learning Community (SPLC). Ponadto bada wpływ zaangażowania nauczycieli w inicjatywę szkoły na sposób, w jaki postrzegają ML w kontekście zmieniających się ról nauczycieli. W związku z tym określono trzy główne pytania badawcze: RQ (1): Jak nauczyciele postrzegają wpływ inicjatywy szkolnej na rozwój szkoły jako profesjonalnej społeczności edukacyjnej? RQ (2): W jaki sposób zaangażowanie nauczycieli w inicjatywę szkolną wpływa na promowanie Meaningful Learning wśród nich? RQ (3): Jak nauczyciele zaangażowani w inicjatywę szkolną postrzegają izraelską reformę w kontekście ich zmieniających się ról? W tym studium przypadku badacz jest badaczem wewnętrznym. Badacz postępuje zgodnie z wyjaśniającym, mieszanym projektem badawczym. Dane ilościowe i jakościowe zebrano jednocześnie w ramach tego samego kwestionariusza i przeanalizowano sekwencyjnie, zaczynając od analizy ilościowej. Tak więc w tym badaniu stosuje się głównie podejście oparte na metodach mieszanych w celu komplementarności, ponieważ głównym celem jest wyjaśnienie wyników uzyskanych z badania ilościowego poprzez zastosowanie badania jakościowego, dlatego projekt jest sekwencyjny (QUAN →projekt jakości). Ponadto metodologiczna triangulacja może wzmocnić wiarygodność i ważność wyników badań. Kwestionariusz został rozszerzony do trzydziestu jeden nauczycieli instruktażowych. Oceniono dwadzieścia sześć kwestionariuszy. This research is a Case Study with a single-case design of an Arab junior high school in the northern district of Israel. The study was conducted in light of the Israeli educational reform, “Israel is moving up a grade” (Israel Ola Kita), which was announced in 2014, with the aim of assimilating the principles of meaningful learning (ML) across the educational system in Israel. As the reform calls for significant changes in teachers’ roles and encourages schools to cultivate the school team into a school professional learning community (SPLC) ( Ministry of Education, 2014), this case study seeks to investigate a school initiative based on teachers’ involvement in curriculum adaptation as a mechanism for promoting ML among teachers in the context of the sociological implications of the school initiative on organizational development as a School Professional Learning Community (SPLC). Furthermore, it investigates the influence of teachers’ involvement in the school’s initiative on the way they perceive ML in the context of teachers’ changing roles. Accordingly, the three main research questions were determined: RQ (1): How do teachers perceive the influence of the school initiative on the development of the school as a Professional Learning Community? RQ (2): How does teachers’ involvement in the school initiative affect the promotion of Meaningful Learning amongst them? RQ (3): How do teachers involved in the school initiative perceive the Israeli reform in the context of their changing roles? In this case study, the researcher is an insider researcher. The researcher follows an explanatory, mixed-methods research design. Quantitative and qualitative data were collected concurrently within the same questionnaire and analyzed sequentially, starting with quantitative analysis. Thus, in this study, a mixed methods approach is mainly used for complementarity, as the main goal is to explain the results obtained from the quantitative study by applying the qualitative study, thus the design is sequential (QUAN →qual design). Furthermore, the methodological triangulation might reinforce the credibility and validity of the research findings. The questionnaire was extended to thirty-one instructional teachers. Twenty-six questionnaires were evaluated.
  • Item
    Społeczności uczące się nauczycieli fizyki – z perspektywy nauczycieli
    (2023) Cohen-Brenner, Daphne; Dylak, Stanisław. Promotor
    Nauczyciel fizyki jest z reguły zmuszony do pracy sam, bez kolegi, u którego mógłby zasięgnąć porady i bez profesjonalnego zespołu. Odpowiedź można uzyskać w ramach regionalnej społeczności edukacyjnej, która zachęca do nawiązania relacji z innymi nauczycielami. Celem badania jest identyfikacja wzajemnych zależności pomiędzy charakterem uczenia się, jaki rozwija interakcja w społeczności, a sposobem wyrażania się zmiany w nauczaniu w klasie. Badanie przeprowadzono w paradygmacie jakościowym, którego celem jest udokumentowanie i próba zrozumienia unikalnego i subiektywnego świata uczestników badania. Wyniki badań w kontekście społecznym wskazują, że nauczyciele przychodzą do PLC w mniejszym stopniu z potrzeb akademickich, a bardziej z potrzeb społecznych. Interakcja z innymi nauczycielami wzmacnia poczucie przynależności do grupy tworzącej wiedzę, która angażuje się we wspólne działania, wzajemną pomoc, dyskusje i dzielenie się wiedzą. Kolejna kwestia, która wynikła z przeprowadzonych ustaleń, ujawniła, że we wspólnocie zachodzi proces tworzenia wiedzy, a nie tylko jej otrzymywania. Zbiorowa siła umożliwia tworzenie treści dostosowanych do potrzeb nauczycieli. Źródłem wiedzy i źródłem siły są sami nauczyciele lokalni. Wyniki badań w kontekście uczenia się uczniów wskazują, że zmiany, jakie zaszły w klasie, spowodowane były zmianą postrzegania przez nauczycieli swojej roli w nauczaniu. Przesunęli punkt ciężkości z praktyki i zapamiętywania na tworzenie pojęciowego zrozumienia oraz umiejętności analizy i badań. The physics teacher is generally forced to work alone, without a colleague from whom to seek advice and without a professional team. The answer is provided in the framework of a regional learning community, which invites a relationship with other teachers. The objective of the research study is to identify the mutual relationships between the nature of the learning that the interaction in the community develops and the manner of expression of the change in teaching in the classroom. The research study was carried out according to the qualitative paradigm, the aim of which is to document and to attempt to understand the research participants’ unique and subjective world. The findings in the social context indicate that the teachers come to the PLC less from the academic need and more from the social need. The interaction with other teachers empowers the feeling that they belong to a knowledge-creating group that engages in shared activities, mutual assistance, discussions, and knowledge sharing. Another issue that arose from the findings revealed that in the community there is a process of creating knowledge and not just receiving knowledge. The collective power enables the creation of contents refined for the teachers’ needs. The source of knowledge and the source of strength are the community teachers themselves. The findings in the context of the students’ learning indicate that the changes that occurred in the class were caused by the teachers’ change of the perception of their role in teaching. They shifted the focus from practice and memorization to the creation of conceptual understanding and analysis and research skills.
  • Item
    Pielęgnowanie tradycji i wartości Poznańskiego (zapisanych w polszczyźnie Wielkopolan) przez nauczanie dzieci i młodzieży szkół podstawowych
    (2023) Wierzba, Waldemar; Budajczak, Marek. Promotor
    Rozprawa zawiera m.in. omówienie sytuacji związanej z językami zagrożonymi wyginięciem, a także analizę najważniejszych dokumentów zawierających uregulowania prawne związane z ochroną języków zagrożonych oraz ich nauczania. W pracy przedstawiono także podstawową terminologię językoznawczą oraz dialektologiczną niezbędną do pisania o zagadnieniach znajdujących się na styku edukacji oraz językoznawstwa i dialektologii. Obszernie omówione zostało także zagadnienie kształtowania się poznańskiej odrębności językowej od początków osadnictwa do dwudziestolecia międzywojennego, a także wybrane przykłady działań mających na celu ochronę języków regionalnych podejmowanych przez Szwedów, Kaszubów i Ślązaków. Praca zawiera także obszerną część badawczą, w której opisano i udokumentowano badania jakościowe. Badaniu poddano posty zamieszczane przez fanów gwary poznańskiej na wybranych gwarowych fanpage’ach. Oprócz tego znajdziemy w pracy przegląd koncepcji socjolingwistycznych oraz dydaktycznych potrzebnych do sformułowania założeń teoretycznych oraz koncepcji pedagogicznej mających powstać programów nauczania. W dysertacji znajduje się także krótkie omówienie rodzajów programów nauczania, ich kompozycji oraz treści jakie należy w nich zawrzeć. Najistotniejszą część pracy stanowi omówienie procesu kreowania programów i opis występujących w trakcie pracy problemów oraz uzasadnienie rozwiązań. The dissertation includes, among others: discussion of the situation related to endangered languages, as well as an analysis of the most important documents containing legal regulations related to the protection of endangered languages and their teaching. The paper also presents the basic linguistic and dialectological terminology necessary to write about issues at the intersection of education and linguistics and dialectology. The issue of the development of Poznań's linguistic identity from the beginning of settlement to the interwar period was also extensively discussed, as well as selected examples of activities aimed at protecting regional languages undertaken by the Swedes, Kashubians and Silesians. The work also includes an extensive research section in which qualitative research is described and documented. Posts posted by fans of the Poznań dialect on selected dialect fanpages were examined. In addition, the work includes a review of the sociolinguistic and didactic concepts needed to formulate the theoretical assumptions and the pedagogical concept of the curricula to be created. The dissertation also includes a brief description of the types of curricula, their composition and the content that should be included in them. The most important part of the work is a discussion of the process of creating programs and a description of problems occurring during the work and justification of solutions.
  • Item
    Radzenie sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym przez nauczycieli akademickich. Studium psychopedagogiczne
    (2023) Garbacik, Żaneta; Piorunek, Magdalena. Promotor
    Celem badań było rozpoznanie, w jaki sposób nauczyciele akademiccy radzą sobie ze stresem zawodowym oraz ustalenie, w jakim stopniu dotyczy ich syndrom wypalenia zawodowego. Metodą sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem standaryzowanych narzędzi kwestionariuszowych dokonano pomiaru poziomu stresu, zweryfikowano stosowane strategie radzenia sobie oraz ustalono poziom wypalenia. Dodatkowo, w celu ustalenia obecności i dotkliwości czynników ryzyka psychospołecznego utworzono narzędzie autorskie. Badania prowadzone w paradygmacie ilościowym miały charakter eksploracyjny, choć konteksty dotyczące związku zmiennych niezależnych i poziomu stresu czy wypalenia potraktowano weryfikacyjnie i na podstawie dotychczasowych, ustaleń badawczych zaproponowano szereg hipotez których weryfikacja miała pogłębić uzyskane wyniki. Przyjęta rama teoretyczna zakładała, że stres jest wynikiem interakcji pomiędzy pracownikiem i jego środowiskiem zawodowym, zaś wypalenie stanowi syndrom wielowymiarowy. Radzenie sobie mierzono na poziomie strategii – działań pojedynczych, zależnych w dużej mierze od warunków sytuacyjnych. Psychospołeczne obszary ryzyka klasyfikowano pod względem związku ze specyfiką roli zawodowej, właściwościami instytucji, czynnikami pochodzenia społecznego oraz zmiennymi indywidualnymi. Następnie zastosowano klasyfikację różnicującą konkretne elementy ryzyka pod względem przynależności do kontekstu i treści pracy. Zebrano dane pochodzące od 1308 osób: 628 mężczyzn, 676 kobiet oraz dwóch osób określających się niebinarnie. Reprezentowały one wszystkie dziedziny nauki, choć stosunek udziału wahał się od 4-5% dla sztuki i nauk teologicznych, po 27% dla nauk społecznych. Dominowały osoby posiadające tytuł doktora, zatrudnione na stanowiskach 4 naukowo dydaktycznych, a blisko 73% zadeklarowało zatrudnienie w jednostkach publicznych. Przeprowadzane analizy poprzedzała weryfikacja rzetelności narzędzi, co ujawniło konieczność restrukturyzacji kwestionariusza wypalenia. Uzyskane wyniki świadczą o tym, że nauczycieli akademickich dotyczy zjawisko stresu i wypalenia, chociaż ich wyniki plasują się poniżej średnich. Wśród trzech elementów wypalenia: wyczerpania, braku zawodowej satysfakcji oraz negatywnych relacji, to wyczerpanie zaznaczyło się najsilniej. Ponieważ zrestrukturyzowano kwestionariusz wypalenia, nie sposób było porównać wyników nauczycieli akademickich z przedstawicielami innych zawodów. Dokonano jednak porównania poziomu stresu zawodowego, a uzyskane wyniki okazały się wyższe niż te, które w dostępnych publikacjach wykazała grupa pracowników badawczo-dydaktycznych oraz przedstawiciele zróżnicowanych zawodów. Weryfikacja hipotez dostarczyła wniosków na temat związku stresu i wypalenia z wiekiem badanych, ich płcią, zajmowanym stanowiskiem, reprezentowaną dziedziną nauk, planami awansu oraz typem zatrudniających jednostek, co częściowo potwierdziło dotychczasowe doniesienia badawcze. Zweryfikowano, jakie zagrożenia dostrzegają w swojej pracy nauczyciele akademiccy oraz ustalono, które z nich oceniają jako najbardziej dotkliwe. Ich wybór dopełniała przestrzeń na umieszczenie alternatywnych czynników, których w zestawieniu zabrakło. Respondenci przedstawiali odpowiedzi, które można klasyfikować pod względem przynależności do kategorii warunków prywatnych (np. choroby), warunków zewnętrznych (np. konteksty ustawodawcze), oraz do warunków i relacji organizacyjnych. Ostatnia kategoria zdominowała odpowiedzi badanych. Wreszcie, rozpoznano strategie radzenia sobie, zanalizowano ich związek z poziomem stresu i skorelowano ze wspomnianymi czynnikami ryzyka by ustalić, czy istnieją tendencje do stosowania strategii w odniesieniu do konkretnych zagrożeń. Ustalono też, czy określone strategie radzenia sobie ze stresem mają związek z wymienionymi wcześniej zmiennymi niezależnymi. Przeprowadzone badania mogą stanowić inspirację do dalszych naukowych poszukiwań, lecz mogą też przyczynić się do formułowania zaleceń natury praktycznej. The aim of this study was to identify how university teachers cope with professional stress as well as to determine to what extent they are affected by burnout syndrome. A diagnostic survey method, using standardized questionnaire tools, was used to measure the stress level, verify the coping strategies used and determine the burnout level. In addition, the author's tool was developed to determine the presence and severity of psychosocial risk factors. The research conducted in the quantitative paradigm was exploratory, although the contexts regarding the relationship between independent variables and levels of stress or burnout were subjected to verification, and on the basis of research findings to date, a number of hypotheses were proposed the verification of which would deepen the results obtained. The adopted theoretical framework assumed that stress is the result of an interaction between the employee and his work environment, while burnout represents a multidimensional syndrome. Coping was measured at the level of strategies – individual actions that depend largely on situational conditions. Psychosocial risk areas were classified in terms of their relationship to the specifics of professional role, institutional characteristics, factors of social background and individual variables. Next, a classification was used to differentiate specific risk elements in terms of their association with work background and content. Data were collected from 1308 individuals: 628 men, 676 women and two individuals identifying themselves non-binary. They represented all fields of study, although the ratio of participation ranged from 4-5% for the arts and theological sciences and 27% for the social sciences. The predominant individuals were PhD graduates, employed in research and teaching positions, and nearly 73% declared employment in public entities. 6 The analyses carried out were preceded by verification of the reliability of tools, which revealed the need to restructure the burnout questionnaire. The results show that university teachers are affected by the phenomenon of stress and burnout, although their results are below average. Among the three elements of burnout: exhaustion, lack of professional satisfaction and negative relationships, it was the exhaustion that was the most indicative. As the burnout questionnaire was restructured, it was impossible to compare the results of university teachers with those of other professions. However, a comparison of the level of occupational stress was conducted, and the results turned out to be higher than those shown in the available publications by a group of research and teaching staff as well as representatives of diversified professions. Hypothesis verification provided conclusions on the relationship of stress and burnout with the respondents' age, gender, position held, field of science represented, promotion plans and type of employing units, which partially confirmed previous research reports. It was verified what risks the university teachers perceive in their work and determined which ones they rated as the most severe. Their selection was complemented by space to include alternative factors that were missing from the list. The respondents provided answers that could be classified in terms of belonging to the categories of private conditions (e.g., illness), external conditions (e.g., legislative contexts), and organizational conditions and relationships. The last category dominated the respondents' answers. Finally, coping strategies were recognized, their relationship to stress levels was analyzed, and correlated with the aforementioned risk factors to determine whether there were tendencies to apply strategies in relation to specific risks. It was also determined whether specific stress coping strategies were related to the previously mentioned independent variables. The study conducted may inspire further scientific research, but may also contribute to recommendations of a practical nature.
  • Item
    Zastosowanie metody Wideotreningu Komunikacji w usprawnianiu porozumiewania się rodziców z dziećmi o zaburzonym rozwoju
    (2023) Stec, Maria Magdalena; Twardowski, Andrzej. Promotor
    Usprawnianie porozumiewania się rodziców z dziećmi jest podstawowym zagadnieniem wczesnego wspomagania rozwoju z uwagi na kluczową rolę, jaką rodzice odgrywają w tym procesie. Wideotrening Komunikacji jest nowoczesną metodą wykorzystującą kamerę wideo w doskonaleniu rodzicielskich umiejętności komunikacyjnych. Zasadniczym celem moich badań było określenie zmian, jakie mogą zajść u rodziców i u dzieci w wyniku zastosowania Wideotreningu Komunikacji. Dotąd w Polsce nie prowadzono badań na ten temat, szczególnie z wykorzystaniem mikroanalizy nagrań interakcji komunikacyjnych. W badaniu posłużono się dwoma metodami. Pierwsza to obserwacja, w której porównywano interakcje komunikacyjne rodziców z dziećmi w trakcie pierwszego oraz ostatniego nagrania Wideotreningu Komunikacji z wykorzystaniem procedury niezależnych kompetentnych sędziów. Druga to ankieta, którą przygotowano w dwóch wersjach: dla rodziców i dla trenerów. Proszono w nich badane osoby o oceny wpływu metody na rozwój dzieci i własne kompetencje rodzicielskie. Na podstawie uzyskanych wyników można twierdzić, że Wideotrening Komunikacji jest skuteczną metodą usprawniania porozumiewania się rodziców z dziećmi. W przeprowadzonych mikroanalizach w przypadku wszystkich sędziów oceny wskaźników interakcji były wyższe w ostatnim nagraniu w porównaniu z pierwszym dla wszystkich zmiennych oprócz jednej. Rodzice i trenerzy Wideotreningu Komunikacji bardzo pozytywnie ocenili wpływ metody na rozwój dziecka i kompetencje rodzicielskie. The improvement of parent-child communication is a fundamental issue in early development support due to the crucial role of parents in this process. The Video Interaction Training method is a new tool for improving parental communication skills. The main goal of my research was to determine the changes that may occur to parents and children due to the use of Video Interaction Training. So far, no studies have been conducted on this subject in Poland, especially with microanalysis of communicative interaction recordings. In the presented research, I used two methods. The first was an observation comparing the parent-child interaction during the first and final recordings of Video Interaction Training involving independent competent judges. The second method used a survey prepared in two versions for parents and trainers. The respondents were asked to rate the impact of the method on children's development and parental competencies. The presented data showed that Video Interaction Training effectively improves communication between parents and children. Conducted microanalyses for the ratings of interaction indicators were higher in the last recording than the first for all variables except one. Both parents and Video Interaction Training trainers positively evaluated the methods’ impact on child development and parenting competencies.
  • Item
    Kompetencje menedżerskie dyrektorów szkół. Socjopedagogiczne studium zarządzania polską szkołą
    (2023) Wieczorek, Emilia; Banaszak, Sławomir. Promotor
    Problematyka zawarta w pracy dotyczy kompetencji menedżerskich dyrektorów współczesnych szkół w świetle literatury przedmiotu oraz własnych badań empirycznych. Celem pracy jest pogłębienie wiedzy na temat określonych predyspozycji dyrektorów, jako kompetentnych i profesjonalnych liderów, będących jednocześnie kierownikami, menedżerami oraz przywódcami szkoły. Badania w tym zakresie mają za zadanie poznanie opinii dyrektorów na temat tej problematyki, dokonanie analizy pozyskanego materiału oraz opracowanie wniosków poszerzonych dodatkowo o implikacje praktyczne, mające na celu próbę konstrukcji kategorii kompetencji menadżerskich. Komponenty tej kategorii to kompleksowość oraz interdyscyplinarna wiedza i umiejętności, aktywne słuchanie, otwartość na zmianę i planowanie wizji rozwoju placówki, elastyczność czasowa, inteligencja emocjonalna, odpowiedzialność. Przeprowadzone badania mają charakter jakościowy oraz plasują się w obszarze badań eksplanacyjnych. W postępowaniu badawczym zastosowano technikę indywidualnych wywiadów pogłębionych. Analiza zebranego materiału jest kontekstowa, czyli bazuje na wiedzy zaprezentowanej w teoretycznych częściach rozprawy. Badania dotyczyły wyselekcjonowanej grupy dyrektorów poznańskich szkół publicznych i zbiegły się czasem czasie z lockdownem spowodowanym pandemią covid-19, zostały więc wzbogacone o szczególną i nietypową perspektywę w zarządzaniu szkołami. Wnioski wynikające z badań wykazują, że dyrektorzy dzisiejszych szkół jako jej menedżerowie, kierownicy i przywódcy, mają wiele różnorodnych obowiązków, stawiane są przed nimi zróżnicowane wymagania, a pełniona przez nich funkcja stale ewoluuje. Wzmożonej uwagi wymaga obszar kształcenia oraz zawodowego doskonalenia dyrektorów w zakresie menedżerskim. Podejmowanie praktycznych działań, wspierających dyrektorów szkół powinno stanowić istotne zadanie dla władz oświatowych zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym. The issues in the thesis concern the managerial competencies of modern school principals in light of the scholarly literature and my empirical research. The work aims to deepen the knowledge about the specific predispositions of headteachers as competent and professional leaders who are simultaneously managers and leaders of the school. Research in this area is aimed at getting to know the opinions of head teachers on this issue, analysing the obtained material and developing conclusions additionally extended by practical implications aimed at attempting to construct a category of managerial competencies. The components of this category are comprehensiveness and interdisciplinary knowledge and skills, active listening, openness to change and planning a vision for the institution’s development, time flexibility, emotional intelligence, and responsibility. The conducted research is qualitative and falls within the field of explanatory study. The research procedure used the technique of individual in-depth interviews. The analysis of the collected material is contextual, i.e., based on the knowledge presented in the theoretical parts of the dissertation. The research concerned a selected group of head teachers of Poznan public schools. It coincided with the lockdown caused by the covid-19 pandemic, so it was enriched with a unique and unusual perspective on school management. The research conclusions show that the head teachers of contemporary schools, as their managers and leaders, experience a multitude of different duties and requirements, and their role is constantly evolving. The education and professional development of principals in the management field require increased attention. Taking practical action to support head teachers should be an essential task for education authorities at both local and national level
  • Item
    Przetrwałe zaburzenia wymowy a integracja szkolna i osiągnięcia szkolne uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej
    (2023) Trębacz-Ritter, Agata; Chrzanowska, Iwona. Promotor
    Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość modyfikuje warunki dla szeroko rozumianego rozwoju mowy, w tym dla rozwoju artykulacji, prowadząc w konsekwencji do wzrostu liczby dzieci wymagających wsparcia logopedy na różnych etapach życia, już od okresu niemowlęcego. Chociaż przyjmuje się, że rozwój systemu fonetyczno-fonologicznego języka polskiego powinien zakończyć się u progu przejścia na etap edukacji wczesnoszkolnej, czyli ok. 7. roku życia, to jednoczesne próby szacowania skali występowania zaburzeń wymowy sugerują, że mogą one dotyczyć nawet 47% uczniów w wieku 7-9 lat. W niniejszej pracy zasugerowano, aby na kształt dwóch pojęć ang. persistent speech sound disorder i ang. residual speech errors, utrzymujące się powyżej granicy rozwoju systemu fonetyczno-fonologicznego zaburzenia realizacji dźwięków mowy nazywać przetrwałymi. Badania pokazują, że uczniowie z przetrwałymi zaburzeniami wymowy w większym stopniu niż rówieśnicy o normatywnym przebiegu rozwoju inwentarza fonemów narażeni są na obniżenie osiągnięć, szczególnie w obszarze umiejętności czytania i pisania czy relacji rówieśniczych. Z drugiej jednak strony podkreśla się, że charakter i skala ewentualnego ryzyka niepowodzeń szkolnych mogą różnić się u poszczególnych uczniów, w zależności od uwarunkowań indywidualnych, obejmujących m.in. podłoże zaburzenia wymowy czy uwarunkowań środowiskowych, związanych m.in. ze statusem socjoekonomicznym rodziny. Z tego powodu nadrzędnym celem zrealizowanych badań było rozpoznanie poziomu osiągnięć szkolnych i integracji szkolnej 18 uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej w trzech dopełniających się perspektywach: uczniów, ich rodziców i nauczycieli. W badaniu zjawiska wykorzystano metody badań charakterystyczne dla dwóch odmiennych paradygmatów: pomiar osiągnięć szkolnych (Testy Osiągnięć Szkolnych TOS3) i integracji szkolnej (Kwestionariusz Integracji Uczniów KIU), rozpoznanie samooceny uczuć ucznia w sytuacji mówienia w różnych kontekstach (kwestionariusz obrazkowy SPAA-C) i wywiad swobodny ukierunkowany. Zastosowanie modelu badań mieszanych ze strategią zbiorowego (równoległego) studium przypadku, utworzonego w oparciu o kryterium maksymalnego zróżnicowania przypadków, umożliwiło podjęcie próby lepszego rozumienia heterogeniczności grupy badanych dzieci. Chociaż każdy z badanych przypadków był rozpatrywany indywidualnie w ramach opisu profilu funkcjonowania ucznia, to podjęta próba analizy przekrojowej zgromadzonego materiału empirycznego umożliwiła rozpoznanie pewnych ogólnych tendencji, które mogą stanowić punkt wyjścia do dalszej eksploracji pola problemowego i projektowania innych badań naukowych np. w paradygmacie nomotetycznym. Implementacja modelu edukacji wysokiej jakości dla wszystkich kształtuje przestrzeń dla wsparcia wszystkich uczniów, w tym uczniów z zaburzeniami wymowy, a szkolna ocena funkcjonalna, którą cechuje przede wszystkim wielokontekstowość, prognostyczność i ciągłość umożliwia projektowanie rozwiązań dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb i możliwości. W oparciu o zebrane dane można sądzić, że oprócz dobrze zaplanowanej terapii logopedycznej niezbędne jest więc rozpoznanie funkcji, jaką w życiu uczniów mogą pełnić utrzymujące się problemy w produkcji dźwięków mowy, aby zapewniać odpowiedni poziom ukierunkowanego wsparcia w warunkach szkolnych. A large number of children who need school-based speech-language pathologists' support is a growing problem in a school environment. Polish researchers estimate the prevalence of speech sound disorder up to 47% among primary school students aged 7-9 yr. Those children may be at greater risk of educational failures, namely literacy, mathematics, or peer relationships relative to their peers with typical speech. However, nature and the extent of this possible risk can vary significantly from one child to another, depending on the individual and environmental conditions. The present thesis aimed to explore the school integration and academic achievement of 18 third-grade primary school students with speech sound disorders from three complementary perspectives: 1. children, 2. parents, 3. teachers. Applying a mixed methods design with a collective case study strategy helped better understand the children's heterogeneity at different levels. Although each case was primarily considered individually, the cross-case analysis identified some overall tendencies applicable to children who participated in the study. Those subjects with higher academic achievements were more likely to have an articulation disorder without a significant deficit in phonological processing. In turn, those with a distinct phonological deficit were characterized with lower educational achievements. However, most of children felt well-integrated with their peers, which might be partially explained by the teachers’ supportive attitude or by the observed general diversity among children in the classroom. The overall research results may support the need for a continuous functional assessment of all children with speech sound disorders according to their individual, diverse needs and abilities. It seems that apart from well-planned speech therapy, it is essential to recognize the role that persistent problems in speech production may play in children's school life, to ensure appropriate support on time.
  • Item
    Społeczne funkcje edukacji wczesnoszkolnej w Finlandii. Egalitaryzm - Sisu - doskonałość
    (2023) Adamczewski, Jakub; Gromkowska-Melosik, Agnieszka. Promotor; Kanclerz, Bożena. Promotor pomocniczy
    Rozprawa doktorska podejmuje problematykę społecznych funkcji edukacji wczesnoszkolnej w fińskim systemie edukacji. Niniejsza praca składa się z dwóch części. W pierwszej zawarto analizę teoretyczną, w której wyjaśniono istotę społecznych funkcji edukacji, ideologii edukacyjnych oraz słów kluczowych w rozprawie: egalitaryzm, Sisu, doskonałość. Dokonano również charakterystyki fińskiego systemu oświaty, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego etapu edukacyjnego. W części empirycznej znalazła się prezentacja metodologicznej koncepcji pracy, opis, analiza i prezentacja wyników przeprowadzonych badań własnych w uniwersyteckich szkołach ćwiczeń w Finlandii. Uzyskane dane pozwoliły na wskazanie na implikacje pedagogiczne dla praktyki edukacyjnej w kontekście polskiej edukacji wczesnoszkolnej. Badania przeprowadzono w języku angielskim w grupie studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli szkół uniwersyteckich oraz wykładowców akademickich. The dissertation addresses the social functions of early childhood education in the Finnish education system. This dissertation consists of two parts. The first part contains a theoretical analysis that explains the essence of the social functions of education, educational ideologies and the key words in the dissertation: egalitarianism, Sisu, excellence. A characterisation of the Finnish education system was also made, with a special focus on the first educational stage. The empirical part included a presentation of the methodological conception of the thesis, a description, analysis and presentation of the results of the own research carried out in university practice schools in Finland. The obtained data made it possible to point out pedagogical implications for educational practice in the context of Polish early childhood education. The research was conducted in English with a group of pedagogical students, university school teachers and university lecturers.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego